Millimani Skrevet 20 timer siden #21 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en ny venninne. Hun har ikke ett stort nettverk, så jeg har invitert henne med på fester sammen med mine venner. Og det er hun takknemlig for. Men for noen kan hun være litt mye, så noen av mine venner blir sliten av henne. Nå har hun begynt å invitere seg selv. En kompis spurte meg om vi kunne feire nyttårsaften sammen. Jeg sa at det kunne vi og vi kan være hjemme hos meg. Så vi fant ut hvem vi skal invitere I dag var jeg på kafé med denne venninnen. Hun spurte om jeg skulle ha fest på nyttårsaften. Ja, jeg skal det, sa jeg. Da sier hun at det var bra og at hun kommer. For meg er det greit, men vet ikke om de andre synes det. Hvordan hadde du løst dette? Anonymkode: f6fcb...a54 Du er vertinne på nyttårsaften, og da er det du som bestemmer. Du har sagt ja til henne, og det er hyggelig. La det være slik, for de andre har ingen rett til å blande seg. 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #22 Skrevet 20 timer siden «Jeg kommer.» «Beklager, men denne gangen passer det ikke.» Anonymkode: 24b41...d75 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #23 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en ny venninne. Hun har ikke ett stort nettverk, så jeg har invitert henne med på fester sammen med mine venner. Og det er hun takknemlig for. Men for noen kan hun være litt mye, så noen av mine venner blir sliten av henne. Nå har hun begynt å invitere seg selv. En kompis spurte meg om vi kunne feire nyttårsaften sammen. Jeg sa at det kunne vi og vi kan være hjemme hos meg. Så vi fant ut hvem vi skal invitere I dag var jeg på kafé med denne venninnen. Hun spurte om jeg skulle ha fest på nyttårsaften. Ja, jeg skal det, sa jeg. Da sier hun at det var bra og at hun kommer. For meg er det greit, men vet ikke om de andre synes det. Hvordan hadde du løst dette? Anonymkode: f6fcb...a54 Når du legger det frem slik så virker det veldig opplagt at hun er veldig invaderende. Men er man en vennegjeng med «gitte roller», hvor man gjør ting sammen, med et visst persongalleri - så er det fort gjort at man har for gitt at man selv og andre er invitert. Anonymkode: 04b53...8aa
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #24 Skrevet 20 timer siden Butt, it’s me?! Anonymkode: 8a0d9...81f
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #25 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, vi jobber ikke sammen. Jeg er med i en gruppe på Facebook der vi møtes og går tur. Traff henne der. Jeg liker å tilbringe tid med henne, men kanskje i mindre doser Anonymkode: f6fcb...a54 Da må du justere kontakten etter ditt behov. Så slutt å vær dørmatte og konfliktsky, sifra! Anonymkode: 3a8ff...b7a
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #26 Skrevet 8 timer siden Det er veldig slitsomt med de som drar med seg folk som ikke passer sosialt i en gruppe, til slutt risikerer du at vennene dine slutter å invitere deg for å slippe hun du drar med. Du må lære deg å si fra, og husk du er ikke ansvarlig for dette menneskets sosiale liv. Det er fult lov å si at det ikke passer at hun blir med, og når hun spør hva du skal i helgen kan du svare «jeg skal på besøk til Martin og Hanne på lørdag, og middag med mor og far på søndag, hva skal du da?». Da har du indikert at hun ikke er inkludert i dine planer, og når hun sier «jeg blir med» er det enklere for deg å si at det passer ikke. AnonymBruker skrev (16 timer siden): For meg er det rare her at du har rukket å både planlegge og snakke med flere forskjellige venner om nyttårsaften allerede. 😅 Det er nesten 3 mnd til. Har folk planer for det allerede? Anonymkode: 36cee...da5 Vi har snakket løst om det i min gjeng, mest for indikasjon på hvem som er interessert og hvem vi skal være hos. Noen er hos svigers på ferie, noen har barna, noen skal til syden ect. Midt i 40-årene forresten. Anonymkode: a2d1e...f38 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #27 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men hva gjør jeg hvis hun fortsetter å invitere seg selv? Anonymkode: f6fcb...a54 Du kan feks svare «jeg beklager om jeg gav deg inntrykket av at dette var en invitasjon. Det er min feil.» Du kan også irettesette henne. «Du mener «kan jeg komme?», ikke sant? Det er ikke greit å bare invitere seg selv.» Om hun inviterer seg selv til felles «greier» så svarer du det samme: at du tolker henne dit hen at hun ber om å bli invitert, og at det er notert. Og så får hun tilbakemelding. Velger hun å bli sur? Ok. Det er hennes valg - hun har rett til å ta det valget. Det hun ikke har rett på er tilgang på din tid og tilstedeværelse mens hun velger å være sur. Og det er hennes ansvar å regulere følelsene sine inn igjen. Anonymkode: 7e707...27b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå