Gå til innhold

Hvem kan ringe krisesenter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvem kan ringe krisesenter og be om hjelp? Må det være en kjæreste/eks som er voldsutøver? 

Jeg er vokst opp i en dysfunksjonell familie. Bor nå noen mil unna, men trusler, sverting, løgner etc er fremdeles tilstede. Nå har jeg i noen mnd måttet tilbringe tid med dem til og fra, og i ukene fremover må jeg også. Dette pga dødsfall i familien og andre situasjoner som gjør at jeg ikke kan trekke meg unna. Det er ikke mulig for meg å si nei. 

Jeg er helt på felgen. Er mellom to psykologer(tidligere gått av med pensjon, ny har jeg ikke time hos før om noen mnd), og min fysio er borte noen uker. Men det er så mye kaos. Jeg har et barn med en veldig støttende samboer, men han har båret hele husholdningen en stund fordi jeg har vært retraumatisert og er ekstremt plaget av kptsd-symptomer. Det blir ikke bedre nå som jeg må tilbringe tid med de som mobber meg og utsetter meg for psykisk vold heller. Fastlegen har ikke ledig time på mange uker, jeg har bare vært hos han én gang så han kjenner ikke historien min så godt. 

Det er snakk om to av mine nærmeste familiemedlemmer som utøver psykisk vold. Jeg kommer meg ikke vekk. De lar meg ikke. Jeg har prøvd å gå/kutte kontakt før men de gjorde livet mitt til et sant helvete. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg orker ikke mer. De ødelegger meg og alle relasjonene mine til alle andre jeg kjenner. 

Hva kan jeg gjøre… :( kan jeg ringe krisesenter og få snakke med noen der? Altaå ikke snakk om å bo der, jeg har et trygt hjem sånn sett  

Anonymkode: 100cf...b72

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ringe eller sende de en mail å spørre! Om ikke så vet de hvertfall kanskje om steder du kan gå?

Krisesenter er vell stort sett ment til akutte kriser. Jeg fikk ikke hjelp eller samtaler etter jeg forlot min voldelige eks fordi jeg allerede hadde gått og derfor ikke var i fare. Men dette varierer kanskje fra sted til sted. 

Anonymkode: d3cee...05b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo ringe eller sende de en mail å spørre! Om ikke så vet de hvertfall kanskje om steder du kan gå?

Krisesenter er vell stort sett ment til akutte kriser. Jeg fikk ikke hjelp eller samtaler etter jeg forlot min voldelige eks fordi jeg allerede hadde gått og derfor ikke var i fare. Men dette varierer kanskje fra sted til sted. 

Anonymkode: d3cee...05b

Takk for svar. Jeg vet ikk om jeg klarer skrive epost. Hva skriver man i den liksom? Skal jeg skrivr historien min? Eller bare "hei kan jeg komme innom?" Jeg vet jeg ikke er i fysisk fare, mamma flyr jo ikke på meg med kniv. Men hun trenger meg opp i hjørner, steller seg mellom meg og sønnen min så jeg ikke kommer til han, hun smeller dører igjen så han blir redd etc. 

Gaia skrev (5 minutter siden):

Hva med å ringe til Mental Helse sin hjelpetelefon? De vet mye mer om hvor du kan henvende deg for hjelp.

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/

Takk. Har prøvd å snakke med de tidligere ved fler anledninger og det var bare sorgens kapittel. Tips ala "Har du prøvd å snakke med mammaen din?" og "men hva fikk henne til å klikke på deg da?". Jeg tør ikke ringe de noe mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg vet ikk om jeg klarer skrive epost. Hva skriver man i den liksom? Skal jeg skrivr historien min? Eller bare "hei kan jeg komme innom?" Jeg vet jeg ikke er i fysisk fare, mamma flyr jo ikke på meg med kniv. Men hun trenger meg opp i hjørner, steller seg mellom meg og sønnen min så jeg ikke kommer til han, hun smeller dører igjen så han blir redd etc. 

Takk. Har prøvd å snakke med de tidligere ved fler anledninger og det var bare sorgens kapittel. Tips ala "Har du prøvd å snakke med mammaen din?" og "men hva fikk henne til å klikke på deg da?". Jeg tør ikke ringe de noe mer. 

Hva med kommunalt lavterskeltilbud innenfor rus og psykiatri? 

Skrevet

Krisesenter har ingenting med dette å gjøre

Anonymkode: fc13f...a70

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må stå opp for sønnen din! Ikke ta han med dit, og ikke slipp henne inn i huset ditt. Du må faktisk kutte de ut. Blokkere de på telefonen. Altså du kan ikke utsette barnet ditt for det! 

Anonymkode: ff32f...258

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke nødvendigvis. Bearbeiding av vold gjennom samtaler, er mange steder en del av dagtilbudet. De som ikke har behov for å bo, kan fortsatt ha støttesamtaler eller få annen hjelp. Det varierer litt fra senter til senter. Vill tatt kontakt og spurt ditt nærmeste senter. ❤️

Anonymkode: 25eba...c2c

• Liker 2
Skrevet

Du skriver ikke konkret hvorfor du ikke har mulighet til å trekke unna, men jeg foreslår at du skaffer deg en advokat eller annen med fullmakt som kan stille på dine vegne.

Vær også tydelig med voldsutøverne at du ikke vil ha noe med dem å gjøre og at du kontakter politiet hvis de prøver seg. Bruk telefonen til å ta opptak i situasjoner di treffer dem. Anmeld dem for hensynsløs adferd.

Anonymkode: a1359...f0f

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke ta med samboer dit neste gang? (uten sønn) Forstår at det kan føles som en byrde om han har støttet deg mye. Men mulig det endrer ting? 

Krisesenter er jeg litt skeptisk til når det kommer til slikt. Men absolutt verdt et forsøk. Skader ingen å prøve.

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (19 minutter siden):

Hva med kommunalt lavterskeltilbud innenfor rus og psykiatri? 

De har en egen rus og psykiatri-enhet men jeg har ikke rusproblemer. RPS i min kommune får jeg ikke fordi jeg har utdelt en psykolog (som jeg i praksis ikke har enda selvfølgelig…)  

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du skriver ikke konkret hvorfor du ikke har mulighet til å trekke unna, men jeg foreslår at du skaffer deg en advokat eller annen med fullmakt som kan stille på dine vegne.

Vær også tydelig med voldsutøverne at du ikke vil ha noe med dem å gjøre og at du kontakter politiet hvis de prøver seg. Bruk telefonen til å ta opptak i situasjoner di treffer dem. Anmeld dem for hensynsløs adferd.

Anonymkode: a1359...f0f

Beklager, men dette er helt feil. Det er ikke en rettsak det er snakk om. 

Jeg kan ikke sende ADVOKAT i begravelser og andre selskaper til familiemedlemmer……….. jeg vil jo være der selv. Det er jo derfor jeg må se disse menneskene. 

Prøver jeg bryte kontakten baksnakker de meg og lyver om meg til anfre familiemedlemmer så de ikke vil ha noe med meg. Da står jeg alene. Og alle hater meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få de til å slutte. Når jeg har prøvd å fortelle andre hvordan de oppfører seg blir det bagatellisert og bortforklart. Samboeren min ser oppførselen deres og støtter meg. Han er den første i hele livet mitt som har sett meg i øya og sagt "de er veldig, veldig slemme med deg." 

Men de flyr ikke etter meg med kniv, så ingen ser det. 

Det er det som gjør det så jævlig. Hadde de slått meg ned så hadde jeg hatt bevis eller kanskje blitt trodd på av andre familiemedlemmer. 

Alt de gjør er usynlig. Det tok maaaaaange år i terapi før jeg så mønsteret deres. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvem kan jeg be om hjelp fra da :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, de har ingen kunnskap om psykisk vold. Har snakket med de før. Aldri igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, de har ingen kunnskap om psykisk vold. Har snakket med de før. Aldri igjen. 

Du kan anmelde de til politiet å få besøksforbud på dem 

Anonymkode: 8d3c0...325

• Nyttig 1
Skrevet

Det er dessverre ikke alt det finnes riktig hjelp for. Noe må vi - og jeg vet det høres brutalt ut - ta tak i og ordne selv.

Det tilbudet som finnes for deg tror jeg, er psykolog, og det har du fått nå skjønner jeg.

Realiteten er - du bor ikke med disse menneskene. Altså har du et valg. Ettersom de gjør deg så mye vondt, så må du bare kutte ut, blokkere og stå i det. Om du mister resten av familien, så javel. Da gjør du det. Kanskje bare for en stund, til de forstår hvordan dette henger sammen. Men er ikke det bedre enn å leve med dette? Hvis nei, så er jo dét et valg også. Da "tåler" du oppførselen for å få beholde de andre i livet.

Du er tross alt heldig, du har en samboer som støtter deg. Dermed blir du ikke alene om du kutter de ut.

Anonymkode: 44f12...946

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du ikke ser at du MÅ holde barnet ditt unna di så må du ringe barnevernet for veildening. 

Anonymkode: ff32f...258

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan anmelde de til politiet å få besøksforbud på dem 

Anonymkode: 8d3c0...325

Dette 👍

Anonymkode: 44f12...946

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvem kan ringe krisesenter og be om hjelp? Må det være en kjæreste/eks som er voldsutøver? 

Jeg er vokst opp i en dysfunksjonell familie. Bor nå noen mil unna, men trusler, sverting, løgner etc er fremdeles tilstede. Nå har jeg i noen mnd måttet tilbringe tid med dem til og fra, og i ukene fremover må jeg også. Dette pga dødsfall i familien og andre situasjoner som gjør at jeg ikke kan trekke meg unna. Det er ikke mulig for meg å si nei. 

Jo! Det er det faktisk! Du KAN ikke tilbringe tid sammen med disse menneskene, uansett hva som skjer! Ikke engang dødsfall i familien er grunn god nok til å reise til disse menneskene og være sammen med dem så mye som 5 minutter. Det er definitivt dem som gjør noe galt, men nå må du også ta ansvar for deg selv og ikke sette deg i selv i nye situasjoner hvor de kan gjøre deg vondt!

Og du skal anmelde truslene til politiet!

• Liker 5
Skrevet

Du kan ringe og be om time samme dag hos fastlegen, og si at det haster - men ikke akutt fare for suicid. 

Jeg har alltid fått time samme dag, eller noen dager senere. Også når det gjelder det psykiske, hvis jeg har trengt noen å prate med. Ingen suicidale tanker.

Anonymkode: df38d...ca2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...