Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns det er alltid er idiotisk å låne store summer av penger privat. For en privatperson er det veldig vanskelig å inndrive gjeld. 
Jeg låner bare ut penger hvis summen er så liten at det ikke spiller noen rolle om jeg får det igjen eller ikke. 

Jeg har faktisk ikke særlig medfølelse med TS - hvis hun har lånt vekk 100.000 og oppdager at det er vanskelig å få det tilbake - det burde hun ha innsett på forhånd. 

Det er veldig lett å få forbrukslån, de blir nesten kastet etter folk. Folk som akutt trenger penger kan lett få det - mot å betale renter og gebyrer. Forbrukslånsbankene tar seg godt betalt fordi det er ganske risikabelt å låne ut penger til sånne folk - mange av dem klarer ikke å betale tilbake. Når TS har lånt vekk så mye penger, har hun tatt all risiko selv mot ingenting tilbake. 

Anonymkode: 806fb...e2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har i mange år vært dørmatte. Nylig innsett dette. Ønsker deres refleksjoner rundt dette:

for en stund siden lånte kjæresten min et betydelig beløp av meg, la oss si 100.000 kr. Jeg begynte å sette grenser, og krevde at tilbakebetaling skulle skje.

Han lover å betale tilbake 50.000 kr. innen 1.september. Dagen kommer og går, og jeg ser ikke noe til pengene. Etter noen dager tar jeg det opp med han, sier jeg er skuffet for at han ikke har betalt tilbake, og skuffet over at han ikke engang har kommunisert noe rundt dette.

Dagen etter har han overført 30.000 kr. Fortsatt ingen kommunikasjon. 

Jeg tar det igjen opp med han, at jeg mister tilliten til han når han lover ting som ikke gjennomføres. At det er viktig for meg at han kommuniserer dersom han blir oppmerksom på at noe som er lovt ikke gjennomføres.

Det går noen dager, så sier han at han synes det er urettferdig at det fokuseres på det som mangler av kommunikasjon og penger, framfor å fokusere på at det faktisk ble tilbakebetalt en god del. At vi heller må fokusere på framgangen.

Jeg står på mitt og sier at det har han lov å føle, men samtidig er realiteten at han ikke overholdt en avtale- og i tillegg ikke kommuniserte noe rundt det. 

Det frustrerende er at han går i terapi (det gjør jeg også), men han mener selv han har brutt mønsteret sitt, og nå går det meste av terapitimene på å snakke om trening og arbeid.

Please, hjelp meg å få landet min virkelighetsoppfatning her.

Anonymkode: 5029a...b80

Du har 100% rett i alt og pass på å få de pengene asap. Han bruker deg.

Anonymkode: 58b8e...376

• Nyttig 1
Skrevet

Ts her…

Pengene ble ikke gitt som et stort lån, det var noe som ballet på seg gjennom flere år og diverse utlegg jeg gjorde. Låner ikke noe ut mer, lærte på den harde måten.

Har ikke snakket med terapeuten om dette, men skal ta det opp i neste uke, altså hvorfor jeg havner i slike situasjoner, som dørmatte og overhører min egen intuisjon helt til det går så langt som feks dette. Takk for alle svar. Noen ganger kan faktisk KG gi en litt virkelighetsoppfatning.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her…

Pengene ble ikke gitt som et stort lån, det var noe som ballet på seg gjennom flere år og diverse utlegg jeg gjorde. Låner ikke noe ut mer, lærte på den harde måten.

Har ikke snakket med terapeuten om dette, men skal ta det opp i neste uke, altså hvorfor jeg havner i slike situasjoner, som dørmatte og overhører min egen intuisjon helt til det går så langt som feks dette. Takk for alle svar. Noen ganger kan faktisk KG gi en litt virkelighetsoppfatning.

Jeg var som deg, tapte dessverre over en halv million på sånt, skulle alltid få tilbake. Så ble det slutt, vet du hva han sa? "Du var jo med og brukte pengene så jeg føler ikke jeg skylder deg noe byebye" og det var det.

Hvis du ser etter, er det nok mer dårlig oppførsel enn dette hos ham, og sikkert verre ting du har funnet deg i.. dessverre.. 

Anonymkode: 753e7...955

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts her…

Kjipt å høre. Da er det nok lite sannsynlig at du får så mye igjen. Ofte vil argumentet være at det i et forhold er vanlig at noen betaler mer enn den andre i perioder, og at det over tid vil jevne seg ut, med mindre noe annet er spesifikt avtalt.

Mitt råd er å kutte denne relasjonen så snart som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...