AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:57 #1 Skrevet fredag kl. 06:57 Jeg har i mange år vært dørmatte. Nylig innsett dette. Ønsker deres refleksjoner rundt dette: for en stund siden lånte kjæresten min et betydelig beløp av meg, la oss si 100.000 kr. Jeg begynte å sette grenser, og krevde at tilbakebetaling skulle skje. Han lover å betale tilbake 50.000 kr. innen 1.september. Dagen kommer og går, og jeg ser ikke noe til pengene. Etter noen dager tar jeg det opp med han, sier jeg er skuffet for at han ikke har betalt tilbake, og skuffet over at han ikke engang har kommunisert noe rundt dette. Dagen etter har han overført 30.000 kr. Fortsatt ingen kommunikasjon. Jeg tar det igjen opp med han, at jeg mister tilliten til han når han lover ting som ikke gjennomføres. At det er viktig for meg at han kommuniserer dersom han blir oppmerksom på at noe som er lovt ikke gjennomføres. Det går noen dager, så sier han at han synes det er urettferdig at det fokuseres på det som mangler av kommunikasjon og penger, framfor å fokusere på at det faktisk ble tilbakebetalt en god del. At vi heller må fokusere på framgangen. Jeg står på mitt og sier at det har han lov å føle, men samtidig er realiteten at han ikke overholdt en avtale- og i tillegg ikke kommuniserte noe rundt det. Det frustrerende er at han går i terapi (det gjør jeg også), men han mener selv han har brutt mønsteret sitt, og nå går det meste av terapitimene på å snakke om trening og arbeid. Please, hjelp meg å få landet min virkelighetsoppfatning her. Anonymkode: 5029a...b80
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:01 #2 Skrevet fredag kl. 07:01 Press på for å få pengene/ har du gjeldsbrev/ noe skriftlig? Ta kontakt med jurk.no for bistand - pengene først så går du vurdere hva du gjør etterpå - du er ikke urimelig men må slutte å la deg manipulere. masse lykke til! Anonymkode: 07a51...364 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:02 #3 Skrevet fredag kl. 07:02 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går noen dager, så sier han at han synes det er urettferdig at det fokuseres på det som mangler av kommunikasjon og penger, framfor å fokusere på at det faktisk ble tilbakebetalt en god del. At vi heller må fokusere på framgangen. Les dette flere ganger, gjerne høyt for deg selv. Han oppretter avtaler han bryter, han låner et betydelig beløp penger og betaler ikke tilbake når han skal, og dette er hva han sier. Her er hva jeg ville gjort, holdt pusten og håpet at resten av pengene kommer, så dumpet ham. Anonymkode: 753e7...955 8
skeiv-ostepop Skrevet fredag kl. 07:02 #4 Skrevet fredag kl. 07:02 Dokumenter lånet om du ikke har gjort det allerede. For ellers vil du slite med å få noe igjen når det blir brudd. I tillegg gasslighter han deg. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:46 #5 Skrevet fredag kl. 07:46 Fortsett å mas om pengene, og få ting ned skriftlig. Ta det på meldinger, mail. Her bør du også til slutt ta en avveining. Når du har samlet bevis og bekreftelse fra han at han faktisk skylder deg dette å ta det videre andre veier for å kreve tilbake pengene. Også bør du vurdere å avslutte dette forholdet. Også skal du få et tips av meg helt gratis: Slutt å lån ut penger. Anonymkode: a1ceb...4a7 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:52 #6 Skrevet fredag kl. 07:52 Snakk ham etter munnen, ros framgangen, krev 15k hver måned, ros ham enda mer, stikk når du fått alle pengene retur. Anonymkode: a8939...5c9 9 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:58 #7 Skrevet fredag kl. 07:58 En ting er sikkert. Hvis du gjør det slutt vil du aldri se de pengene igjen.. Et så stort lån er vanskelig å bedbetale når du i utgangspunktet måtte ta et privat lån. Han har vel neppe god økonomi eller økonomisans. Er redd du vil miste en betydelig sum Anonymkode: 8e4a3...953 2 1
skeiv-ostepop Skrevet fredag kl. 08:02 #8 Skrevet fredag kl. 08:02 Mitt forslag om du ikke har gjeldsbrev eller dokumentasjon på at dette er et lån. Si at du skal slutte å mase på han om pengene om han signerer på et gjeldsbrev eller noe som helst som bekrefter at han har lånt disse pengene og skal betale de tilbake. Så snart du har dette så avslutter du forholdet og ber om tilbakebetaling innen 14 dager. Gå hele veien med krav, purring, inkasso og namsmann. 1
Ibot Skrevet fredag kl. 08:03 #9 Skrevet fredag kl. 08:03 Han har ikke vært flink som har betalt deg en sum allerede, det skulle bare mangle! Men oss i mellom, takk og pris for at han faktisk har betalt tilbake noe. Men du skal ha alt! Og hva med renter? Du er raus om du lar ham låne rentefritt. Med det sagt, få det skriftlig, det er så viktig. Krev en nedbetalingsplan. Det beste er om du får ham til å undertegne et gjeldsbrev. Og ikke la dette skure og gå, snakk om lånet annenhver dag, minn ham på det gjerne rett før lønning/utbetaling. Han må kjenne på et press. Og han skal selvfølgelig aldri få låne noe mer av deg. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:19 #10 Skrevet fredag kl. 08:19 Ville gjort som andre her skriver. Lag et gjeldsbrev og en betalingsplan og konsekvenser ved mislighold. Se på hvordan en vanlig faktura er laget. Der står det ofte informasjon om at det påløper forsinkelsesrenter ved mislighold. Kanskje høre med et firma som kjøper gjeldsbrev om de kjøper fra private? Dumpe eller beholde? Det kommer vel an på fremtidsutsiktene. Hva trengte han disse pengene til? Anonymkode: 27182...a80
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:20 #11 Skrevet fredag kl. 08:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det går noen dager, så sier han at han synes det er urettferdig at det fokuseres på det som mangler av kommunikasjon og penger, framfor å fokusere på at det faktisk ble tilbakebetalt en god del. At vi heller må fokusere på framgangen. Anonymkode: 5029a...b80 «Jeg synes det er urettferdig at du klager på at jeg slår deg fire ganger i uken, jeg slo deg jo fem ganger i uken inntil nylig». Anonymkode: 93ab1...6c5 4 2
Taffel Skrevet fredag kl. 08:40 #12 Skrevet fredag kl. 08:40 Lag en realistisk tilbakebetalingsplan. Noen tusen i mnd, og automatisk trekk den dagen han får lønn/trygd eller hva han enn lever av. Om dere er kjærester så kan dere vel snakke sammen og lage avtaler som voksne?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:54 #13 Skrevet fredag kl. 08:54 Hvis du låner vekk mer vil du kunne se langt etter de første pennene du lånte vekk ved et oppgjør. Anonymkode: d37c3...6b8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:56 #14 Skrevet fredag kl. 08:56 Hvis du allerede går i terapi og ikke får gode nok råd er er det nok ikke mye vi kan tilføye. PS ikke lån vekk mer en du kan miste. Anonymkode: d37c3...6b8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:01 #15 Skrevet fredag kl. 09:01 Google: økonomisk vold. Så følger du rådene om gjeldsbrev og dumping. Så reparer forholdet til deg sjølv. Ho jenta der inne fortjener respekten og kjærligheten du gir til andre der ute. ❤️ Anonymkode: 6148e...34c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:42 #16 Skrevet fredag kl. 09:42 Gjeldsbrev hjelper ikke hvis han har kronisk dårlig økonomi. Jeg var dum og lånte vekk penger til min daværende mann og hans familie. Lagde gjeldsbrev for begge avtalene. Fikk tilbakebetalt ca 10% av det jeg lånte bort i løpet av første året, etter det så tørket bare pengene inn. Hjalp ikke å snakke med noen av dem. Jeg gikk til namsmannen, der ble begge kravene avvist fordi de ikke hadde noen penger og druknet i inkasso (det visste jeg ikke fra før). Fikk beskjed om at privat gjeld kommer bakerst i køen, og den køen så ut til å bli værende evig lang. Dumpet både mannen og familien hans og låner ALDRI ut penger privat igjen. Så mitt forslag er at du fortsetter å stryke han litt med hårene til du har skvist tilbake så mye som mulig. Deretter kommer du deg vekk. Anonymkode: 4c8cb...0d3 2
skeiv-ostepop Skrevet fredag kl. 10:16 #17 Skrevet fredag kl. 10:16 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Gjeldsbrev hjelper ikke hvis han har kronisk dårlig økonomi. Jeg var dum og lånte vekk penger til min daværende mann og hans familie. Lagde gjeldsbrev for begge avtalene. Fikk tilbakebetalt ca 10% av det jeg lånte bort i løpet av første året, etter det så tørket bare pengene inn. Hjalp ikke å snakke med noen av dem. Jeg gikk til namsmannen, der ble begge kravene avvist fordi de ikke hadde noen penger og druknet i inkasso (det visste jeg ikke fra før). Fikk beskjed om at privat gjeld kommer bakerst i køen, og den køen så ut til å bli værende evig lang. Dumpet både mannen og familien hans og låner ALDRI ut penger privat igjen. Så mitt forslag er at du fortsetter å stryke han litt med hårene til du har skvist tilbake så mye som mulig. Deretter kommer du deg vekk. Anonymkode: 4c8cb...0d3 Er det ikke penger å hente på lang tid hjelper ikke gjeldsbrev nei. Men uten er det uansett vanskelig å bevise at det er et lån skulle det være eller komme penger. Man er alltid bedre stilt med, enn uten, men det er ingen magisk fiks. En utfordring med å bli sammen med, og fortsette med, noen som driver med økonomisk utnyttelse, psykisk vold og manipulering, er at de er ekstremt gode på det og sannsynligvis er de flinkere til å få pengestrømmen til seg enn fra seg. Og så ender man opp nedbrutt, ødelagt selvtillit og problemer med å stole på andre igjen. For 70k? Det er ikke verdt risikoen etter min mening. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:29 #18 Skrevet fredag kl. 10:29 Jeg ser du har en skrivefeil i innlegget ditt. Det heter EKSkjæreste! Anonymkode: d66e8...478 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:31 #19 Skrevet fredag kl. 10:31 Vettu, jeg ville ansett de pengene som tapt, lært av mine feil og LØPT LØPT LØPT! Dette er definitivt IKKE et sunt forhold. Kom deg vekk Anonymkode: d66e8...478 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:42 #20 Skrevet fredag kl. 10:42 AnonymBruker skrev (3 timer siden): går noen dager, så sier han at han synes det er urettferdig at det fokuseres på det som mangler av kommunikasjon og penger, framfor å fokusere på at det faktisk ble tilbakebetalt en god del. At vi heller må fokusere på framgangen. Når han kritiserer deg for å fokusere på penger, så bør du si at det var hans avgjørelse å blande penger inn i forholdet med å be deg om et lån. Dette bør han lære av også. Anonymkode: f48c6...739 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå