AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:11 #1 Skrevet onsdag kl. 15:11 Hei, jeg har panikkangstlidelse. Jeg har gått til psykolog for dette, men det hjalp lite. Det var mye prating og lite handling. Jeg forstår rent teoretisk hva angst er, og hva som skjer i kroppen fysiologisk. Men når jeg står i det så blir det såpass ubehagelig at jeg ikke alltid klarer og gjennomføre det jeg skal. Og eksponeringsterapien på egenhånd blir tidvis for krevende. jeg hørte at noen faktisk har gått kun 1 time hos psykolog og dermed blitt kvitt angsten for godt. jeg har også forstått at den mest effektive behandlingen er å gå til en psykolog som får deg til å fremkalle angstsymptomer, for deretter å se at det går over. Problemet er at jeg ikke vet hvilke psykologer som faktisk er gode på dette. så, er det noen her som har hatt panikkangst, fått behandling for det, der det faktisk har hjulpet? Hvilken behandling fikk dere? Og hvilke behandlere er gode på panikkangst i Agder? Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:36 #2 Skrevet onsdag kl. 15:36 Eneste som har hjulpet meg er ssri. Den hjelper ikke på annen angst for meg, men på panikkangsten hjelper selv doser som er under terapeutisk dose. Anonymkode: 7790e...010
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:42 #3 Skrevet onsdag kl. 15:42 Det er nok dessverre litt urban myth at angst går over på 1 time, men klart at enkelte kan oppleve det med helt riktig timing for når man selv klarer å gi slipp på angsten. Har hatt god effekt av kognitiv terapi selv, og forståelse for at panikkangsten kom av noe spesifikt og at jeg ikke greide å sette grenser. Anonymkode: 39b4b...f4d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:47 #4 Skrevet onsdag kl. 15:47 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eneste som har hjulpet meg er ssri. Den hjelper ikke på annen angst for meg, men på panikkangsten hjelper selv doser som er under terapeutisk dose. Anonymkode: 7790e...010 Ssri og eksponering, og å stå i angsten. Det er selvsagt ingen som blir kvitt panikkangst etter en time hos behandler. Anonymkode: e3c06...beb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:53 #5 Skrevet onsdag kl. 15:53 Jeg hadde god nytte av kognitiv terapi. Iallefall til å takle angsten og få verktøy til å håndtere dn mår den kom. Først når jeg aksepterte at den alltid kom til å være der, den er en del av min personlighet, fikk jeg kontroll på den,da ble den heller ikke så skremmende, og den kommer svært skjelden i panikkform. Anonymkode: a4ccc...bc5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:55 #6 Skrevet onsdag kl. 15:55 Godtatt att angst ikke er farlig. Fått panikkangst i butikker og det går bra hver gang. Så nå merker jeg den kommer, setter meg ned og puster meg ut. Man blir ikke frisk av å gå til psykolog, man må jobve med verktøyene mab får. Krever egenjobbing. Anonymkode: 0b585...d29 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:33 #7 Skrevet onsdag kl. 16:33 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Eneste som har hjulpet meg er ssri. Den hjelper ikke på annen angst for meg, men på panikkangsten hjelper selv doser som er under terapeutisk dose. Anonymkode: 7790e...010 Har ssri hatt noe bivirkninger for deg? Og hvor mye hjalp det? Jeg har vurdert det selv, men har slitt med en slags barriere for å ta medisiner. Er i tillegg redd bivirkninger. Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:37 #8 Skrevet onsdag kl. 16:37 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Godtatt att angst ikke er farlig. Fått panikkangst i butikker og det går bra hver gang. Så nå merker jeg den kommer, setter meg ned og puster meg ut. Man blir ikke frisk av å gå til psykolog, man må jobve med verktøyene mab får. Krever egenjobbing. Anonymkode: 0b585...d29 Forstår godt at det krever mye egenjobbing. Og Jeg har jobbet ekstremt mye med angst på egenhånd. Men jeg får blant annet mye panikkangstanfall i bil. Og syntes det kan være vanskelig å håndtere på egenhånd når jeg nesten føler det blir uforsvarlig å kjøre i den «tilstanden». Og i tillegg har bilen full av barn som skal rekke et eller annet. Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:37 #9 Skrevet onsdag kl. 16:37 Hva er ssri? Anonymkode: eddae...4bd
megda Skrevet onsdag kl. 16:40 #10 Skrevet onsdag kl. 16:40 Jeg har hatt panikkangst. Det gikk over da jeg innså hvorfor den ble utløst. Jeg hadde mange uprosesserte tanker og emosjoner gjennom hver dag som jeg la et lokk over. Da jeg turte å se på dem og innrømme dem for meg selv, slappet kroppen mer av. Angst er som en trykkventil som bobler opp fra det ubevisste, utløst av noe du egentlig vet trigger deg, men som du prøver å skyve ut av bevisstheten. Til slutt blir trykket for stort, og da eksploderer det.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:41 #11 Skrevet onsdag kl. 16:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er ssri? Anonymkode: eddae...4bd Selektive serotoninreopptakshemmere. Tabletter. Som ofte fås ved angst eller depresjon. Men det virker ikke med en gang, man må ta det over tid såvidt jeg har forstått. ts Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:50 #12 Skrevet onsdag kl. 16:50 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har ssri hatt noe bivirkninger for deg? Og hvor mye hjalp det? Jeg har vurdert det selv, men har slitt med en slags barriere for å ta medisiner. Er i tillegg redd bivirkninger. Anonymkode: 1653c...101 På høyere doser hadde jeg mye bivirkninger. Nå står jeg på 25 mg zoloft og merker ikke noe særlig. Oppstart kan være ganske ubehagelig med forhøyet angst. Det skader ikke å prøve om du har testet en del uten, er det ille er det jo bare å slutte. 🙂 Anonymkode: 7790e...010
Selbu Skrevet onsdag kl. 16:52 #13 Skrevet onsdag kl. 16:52 Jeg gikk på 4-dagers behandling for panikkangst (the Bergen 4 day treatment) i regi av min lokale DPS. Det fungerte veldig godt på meg. Utrolig slitsomt og ubehagelig mens det pågår og du må virkelig være motivert til å ta virkelig tak.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:04 #14 Skrevet onsdag kl. 17:04 Selbu skrev (8 minutter siden): Jeg gikk på 4-dagers behandling for panikkangst (the Bergen 4 day treatment) i regi av min lokale DPS. Det fungerte veldig godt på meg. Utrolig slitsomt og ubehagelig mens det pågår og du må virkelig være motivert til å ta virkelig tak. Jeg har hørt om det, og har vurdert å høre med legen angående det. Har du lyst til å fortelle litt om hvordan det var? Gjorde du øvelser for å fremkalle angst som for eksempel hyperventilering? Eller var det mer eksponering i form av å oppsøke steder/ting du får angst av? Evt. en helt annen type behandling. Gjerne fortell hvordan angsten din var og hvor mye det hjalp. Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:08 #15 Skrevet onsdag kl. 17:08 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): På høyere doser hadde jeg mye bivirkninger. Nå står jeg på 25 mg zoloft og merker ikke noe særlig. Oppstart kan være ganske ubehagelig med forhøyet angst. Det skader ikke å prøve om du har testet en del uten, er det ille er det jo bare å slutte. 🙂 Anonymkode: 7790e...010 Takk for svar. En del av panikkangsten min handler i stor grad om frykt for å bli gal eller miste kontroll. Ettersom et av symptomene mine er uvirkelighetsfølelse. Derfor er jeg nok ekstra redd for medikamenter fordi det oppleves som at jeg ikke har kontroll. Leste også at angsten kan eskalere i starten. Og at selvmordstanker er en bivirkning (selv om den er sjelden). Det gjør at det virker utrolig skremmende. derfor vil jeg høre andres erfaringer. (Selv om jeg forstår at det er individuelt) Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:13 #16 Skrevet onsdag kl. 17:13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg har panikkangstlidelse. Jeg har gått til psykolog for dette, men det hjalp lite. Det var mye prating og lite handling. Jeg forstår rent teoretisk hva angst er, og hva som skjer i kroppen fysiologisk. Men når jeg står i det så blir det såpass ubehagelig at jeg ikke alltid klarer og gjennomføre det jeg skal. Og eksponeringsterapien på egenhånd blir tidvis for krevende. jeg hørte at noen faktisk har gått kun 1 time hos psykolog og dermed blitt kvitt angsten for godt. jeg har også forstått at den mest effektive behandlingen er å gå til en psykolog som får deg til å fremkalle angstsymptomer, for deretter å se at det går over. Problemet er at jeg ikke vet hvilke psykologer som faktisk er gode på dette. så, er det noen her som har hatt panikkangst, fått behandling for det, der det faktisk har hjulpet? Hvilken behandling fikk dere? Og hvilke behandlere er gode på panikkangst i Agder? Anonymkode: 1653c...101 Ingen som har slitt med ordentlig angst og panikkangst har gått 1 gang til psykolog og blitt kurert. Ingen blir kurert i seg selv, av å gå til psykolog. Jobben må man gjøre selv, psykologen kan gi råd og verktøy. Anonymkode: 10c93...4f2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:25 #17 Skrevet onsdag kl. 17:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen som har slitt med ordentlig angst og panikkangst har gått 1 gang til psykolog og blitt kurert. Ingen blir kurert i seg selv, av å gå til psykolog. Jobben må man gjøre selv, psykologen kan gi råd og verktøy. Anonymkode: 10c93...4f2 Jeg forstår at det høres flåsete ut. Og jeg regner med at det er unntakstilfeller. Men poenget var at ved riktig behandling så menes det at man kan få bedring relativt raskt. Som for eksempel ved 4- dagers metoden (Bergen). påstanden om en dag kommer fra podcasten der han psykologen Lars dehli mente at han i klovner i kamp hadde gjort det. Altså gått en time til psykolog og etter det ikke hatt panikkangst. Han mente at de fleste psykologer ikke hadde opplæring i behandling av panikkangst. Selv etter et helt profesjonsstudie. At de derfor ikke behandlet pasienten med eksponeringsterapi ved å for eksempel hyperventilere for å tvinge frem et panikkangstanfall. Selv om dette er noe av det mest effektive visstnok. Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:42 #18 Skrevet onsdag kl. 17:42 Husk at de fleste som gir råd her gir det ut fra sine egne erfaringer - som kan være ulik dine. Noen har kanskje ikke engang hatt angst og burde derfor være forsiktige med å gi råd. Vet du hvorfor du har eller har utviklet panikkangst? For min del var årsaken veldig klar og tydelig (fysisk utbrent i tillegg til eksistensielle spørsmål som tynget meg). Jeg så derfor ingen grunn til at jeg skulle begynne på SSRI (antidepressiva). Jeg hadde derimot svært stort nytte av Sobril - som jeg ser ofte blir demonisert her inne. Er veldig usikker på hvordan ting hadde sett ut om jeg ikke hadde bruk Sobril i den perioden. Sobril er vanedannende, ja, men så lenge man bruker det forsiktig og i samråd med lege (regner med de fleste i dag ikke foreskriver uendelige mengder uansett) tenker jeg det er et fantastisk hjelpemiddel. Hvordan hjalp Sobril meg? Primært gjør det at jeg slapper av i kroppen og roer ned angstanfallene. Det er som å gå fra helvete og til himmel. Vissheten om at jeg hadde denne lille hjelperen tilgjengelig gjorde også at jeg ble mindre redd for at det skulle komme et anfall. Som du sikkert vet kan bare frykten for angst i seg selv trigge et nytt anfall. Ja, man kan kanskje greie seg uten, men min erfaring er i hvert fall at jeg blir veldig forknytt og anspent. Foruten de verste periodene prøvde jeg nok å bruke det maksimalt annenhver dag. Typisk. Utover det var det nok bare å ta tiden til hjelp og ellers leve livet som normalt. Det ble min eksponeringsterapi. For min del tok det dessverre hele 2-3 år før jeg var 100 % frisk. Med det mener jeg 100 % og da null behov for Sobril eller noe annet og lenge siden forrige episode. I forhold til psykolog virker folk å ha svært ulike erfaringer der og det kommer nok veldig an på hvem man møter og kanskje til og med også personlig kjemi. For min del var det ikke noe jeg ønsket. Jeg var også så heldig at jeg hadde en utrolig god venn som hadde tid til en daglig prat og som viste enormt mye forståelse og tålmodighet. Han hadde vært gjennom litt av det samme. Prøv derfor å se om du har en slik venn eller venninne du kan prate med. Å gå gjennom noe slik alene er veldig tungt. Kan se verdien av en psykolog om ikke. Merk: Dette er min personlige oppfatning av bruk av psykolog. Andre kan føle det på en helt annen måte. Ønsker deg masse lykke til og sender deg en stor virtuell klem! Jeg (og mange andre) har blitt helt friske og det er fullt mulig, selv om det kanskje ikke føles slik nå! Hold oss gjerne oppdatert hvordan det går. Anonymkode: f1d4f...4cd
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Husk at de fleste som gir råd her gir det ut fra sine egne erfaringer - som kan være ulik dine. Noen har kanskje ikke engang hatt angst og burde derfor være forsiktige med å gi råd. Vet du hvorfor du har eller har utviklet panikkangst? For min del var årsaken veldig klar og tydelig (fysisk utbrent i tillegg til eksistensielle spørsmål som tynget meg). Jeg så derfor ingen grunn til at jeg skulle begynne på SSRI (antidepressiva). Jeg hadde derimot svært stort nytte av Sobril - som jeg ser ofte blir demonisert her inne. Er veldig usikker på hvordan ting hadde sett ut om jeg ikke hadde bruk Sobril i den perioden. Sobril er vanedannende, ja, men så lenge man bruker det forsiktig og i samråd med lege (regner med de fleste i dag ikke foreskriver uendelige mengder uansett) tenker jeg det er et fantastisk hjelpemiddel. Hvordan hjalp Sobril meg? Primært gjør det at jeg slapper av i kroppen og roer ned angstanfallene. Det er som å gå fra helvete og til himmel. Vissheten om at jeg hadde denne lille hjelperen tilgjengelig gjorde også at jeg ble mindre redd for at det skulle komme et anfall. Som du sikkert vet kan bare frykten for angst i seg selv trigge et nytt anfall. Ja, man kan kanskje greie seg uten, men min erfaring er i hvert fall at jeg blir veldig forknytt og anspent. Foruten de verste periodene prøvde jeg nok å bruke det maksimalt annenhver dag. Typisk. Utover det var det nok bare å ta tiden til hjelp og ellers leve livet som normalt. Det ble min eksponeringsterapi. For min del tok det dessverre hele 2-3 år før jeg var 100 % frisk. Med det mener jeg 100 % og da null behov for Sobril eller noe annet og lenge siden forrige episode. I forhold til psykolog virker folk å ha svært ulike erfaringer der og det kommer nok veldig an på hvem man møter og kanskje til og med også personlig kjemi. For min del var det ikke noe jeg ønsket. Jeg var også så heldig at jeg hadde en utrolig god venn som hadde tid til en daglig prat og som viste enormt mye forståelse og tålmodighet. Han hadde vært gjennom litt av det samme. Prøv derfor å se om du har en slik venn eller venninne du kan prate med. Å gå gjennom noe slik alene er veldig tungt. Kan se verdien av en psykolog om ikke. Merk: Dette er min personlige oppfatning av bruk av psykolog. Andre kan føle det på en helt annen måte. Ønsker deg masse lykke til og sender deg en stor virtuell klem! Jeg (og mange andre) har blitt helt friske og det er fullt mulig, selv om det kanskje ikke føles slik nå! Hold oss gjerne oppdatert hvordan det går. Anonymkode: f1d4f...4cd Jeg kan gjette meg til hvorfor ja, det er kompleks. Men jeg tror ikke det er det som vedlikeholder angsten. Veldig fint at du har funnet noe som fungerer for deg! Men Jeg kommer nok aldri til å ta sobril. Ikke fordi jeg tenker at det er feil, men jeg tror at sobril bare ville blitt en ny sikringsstrategi for meg. dessuten er jeg skeptisk til medisinering, både pga. faren for avhengighet. Og fordi jeg tror at jeg kommer bedre ut av det ved å klare å lære å håndtere angst uten å bli så redd for den uten medisiner. Men jeg støtter fult og helt andre som ønsker å gjøre ting annerledes, og at mange har stor nytte av medisinering. tusen takk for det. Lykke til selv også! Håper ting fortsetter å være bedre for deg. Anonymkode: 1653c...101
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Jeg har bedre erfaring med psykiater enn psykolog. Kognitiv terapi er ganske standard når det gjelder angstbehandling og det som skal fungere best (fungerte veldig bra for meg). Mange får god hjelp av medisiner. Noen greier ikke bli bedre uten. Anonymkode: 44c81...fa3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå