AnonymBruker Skrevet i går, 09:09 #1 Skrevet i går, 09:09 For 4 år siden havnet jeg i en situasjon jeg syns er litt vanskelig å forstå meg på. Jeg var ute sammen med laget mitt i forsvaret og vi hadde leid en AirBnb. Når vi kom tilbake så var alle sengene opptatt så jeg havnet i en enkeltseng ute i en stue som var altfor lys så jeg slet med å sove. Etterhvert får jeg en invitasjon fra en gutt som har kapret et rom og spør om jeg vil komme inn. Naive meg på den tiden ser aldri på det som en invitasjon til sex, men jeg var bare glad for å få et nytt sted å sove. Siden det er så lenge siden så er det vanskelig å huske helt hva som skjer opp til det, men jeg husker at jeg plutselig skjønte at han skulle ha sex med meg og at jeg da spurte om kondom. Jeg har heller ikke tidsperspektiv på det, men det går kanskje 1-2 min før jeg innser at jeg har "fri vilje" og da sier jeg slutt og går ut derifra. Tingen er at selv om jeg ikke husker så mye så VET jeg at jeg aldri ville ha, eller hadde en intensjon om å ha sex med han. Jeg kysset han aldri, og hadde ikke tatt på han eller gitt han noen andre hint til at jeg ville det. Han har vel bare sett på det som at jeg sa ja til å komme inn på rommet som et samtykke. Jeg har i ettertid skammet meg over hvordan jeg "lot det skje" og ikke sa nei når jeg aldri ville det. Selv om jeg aldri ville det var jeg heller ikke redd eller satt igjen med traumer osv. Er dette seksuelt overgrep selv om jeg aldri sa klart nei? Jeg lurer også på hvordan jeg kan ha spurt om kondom isteden for å si nei. Har tenkt i ettertid at det kanskje var en slags automatisk respons mens hjernen satt seg i frys på noe vis. Anonymkode: 1c59b...67f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #2 Skrevet i går, 09:19 Nei det er ikke overgrep. Han kom med en tydelig invitasjon til sex, og for han så opplevde han at du takket ja til den invitasjonen ved å bli med på soverommet Anonymkode: 1c2e2...7f9 6 5
Camilla1121 Skrevet i går, 09:33 #3 Skrevet i går, 09:33 Tenker at definisjoner finnes av en grunn, men at fins gråsoner hvor det ikke er helt tydelig om tilfellet faller inn under definisjonen. Dette er egentlig kun et problem i juridiske tilfeller. Alle dine følelser knyttet til hendelsen, inkludert skammen og følelser rundt hvordan det var å fryse til på den måten, vil alltid være legitime fordi du jo faktisk føler det slik. To ting kan være sant på en gang: du føler et ubehag rundt saken, og det var ikke et seksuelt overgrep i ren forstand. Frys-tilfeller er jo nettopp derfor det har kommet et sterkere fokus på entusiastisk samtykke, og hva samtykke er og hvordan det kan vises. Så vi er nok på vei fremover. Men alle gutter og menn bør læres opp til å ikke ta det for gitt at en dame er villig, bare fordi hun ikke gjør motstand. Betyr ikke at det var et overgrep. Men det betyr likevel ikke at du skal dytte følelsene dine ned! Kjenn på dem, bearbeid dem, få utløp. Det er en grunn til at det dukker opp nå. Tenker jeg. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #4 Skrevet i går, 09:35 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): jeg husker at jeg plutselig skjønte at han skulle ha sex med meg og at jeg da spurte om kondom. det går kanskje 1-2 min før jeg innser at jeg har "fri vilje" og da sier jeg slutt og går ut derifra. Er dette seksuelt overgrep selv om jeg aldri sa klart nei? Anonymkode: 1c59b...67f Ikke overgrep. Anonymkode: db1e5...745 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:40 #5 Skrevet i går, 09:40 Ikke overgrep. Å spørre om kondom er å delta mener jeg. Da du sa nei, avbrøt og gikk ble det også respektert. At du opplevde det ubehagelig er noe annet. Anonymkode: b1bb5...d5d 8 10
Beneath the Moon Skrevet i går, 09:46 #6 Skrevet i går, 09:46 Ikke overgrep, du ombestemte deg og han respekterte det. 5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:47 #7 Skrevet i går, 09:47 Du må snakke med noen som kan hjelpe deg å bearbeide det her. Å spørre på KG gir svar fra alt mulig av folk med diverse agendaer og de færreste bryr seg om deg og ditt liv. Det finnes forskjellige hjelpetelefoner du heller burde prøve. Jeg er ingen ekspert, så har ikke tips om hbor du bør henvende deg. Men har sett mange tråder her hvor de fleste svarene er direkte fiendtlige mot ts. Så mitt råd er å søke hjelp andre steder for å takle opplevelser man ikke helt klarer å sortere. Anonymkode: cea03...d29 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden Du ble frivillig med inn på rommet da han inviterte deg. Du spurte om kondom da han prøvde seg. Du holdt på et par minutter med han. Han stoppet og lot deg gå da du sa nei. Dette er alt annet enn ovegrep. Dette kalles å ikke tenke, angre og prøve å legge skyld på andre. Lær heller av det. Anonymkode: b5f0b...d72 11 5
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden Å gruble over dette er ikke godt i lengden. Snakk med fagperson. Vær direkte og konkret. Du vil få veiledning for å mestre dine tanker og svaret vil nok være som over her, om ikke terapeuten er helt ute på viddene. Du er en erfaring rikere, og bedre rustet til å ivareta deg selv, ved å drikke mindre og være klar på at sex er noe en har med fast partner, og ikke i en kontekst der du er del av et team. Som tidligere teamleder i Forsvaret vil jeg si at sex mellom medlemmer, det er ikke greit. Dere hadde begge fått nye oppgaver. Slik dynamikk forstyrrer målet og flyten. Rødt kort. The Chief. Anonymkode: f8deb...23c 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden Nei, men jeg vet hvor satt ut man kan bli i en slik situasjon. Jeg har vært i lignende. Vi skulle en gjeng overnatte hos en mann. Det var avtalt aven venninne, som kjente og stolte på denne mannen. En nær kamerat av henne. Jeg ble derfor med til et sosialt arrangement som var så langt ute på landet at jeg ikke kunne komme meg hjem derfra. Kvelden var fin, jeg ble også kjent med mannen vi skulle overnatte hos, og han virket grei han. Det var likevel INGEN flørting mellom oss. Så dro vi til ham, jeg ble vist hvor jeg skulle sove, og skulle si god natt til fyren. Da viste det seg at det var hans soverom, og at han også skulle sove der. Jeg hadde ingen plass å gå, så jeg la meg ned, urolig. Og jepp, han forventet da sex, og hodet mitt frøs først helt til. Jeg klarte verken å si noe eller å reise meg og gå, mens han oppførte seg som dette var selvfølgelig. Som deg klarte jeg etterhvert å hente meg inn, og kom meg derfra. Gikk en stund bare rundt, og da det nærmet seg at ferger begynte å gå igjen ringte jeg en god kamerat og sa at han MÅTTE hente meg. Han forsto heldigvis at jeg var i en skikkelig knipe, og sto på andre siden av fjorden da jeg tok første ferge derfra. Dette er ingen god oppførsel av en mann. Ikke overgrep i ordets rette forstand, men virkelig utspekulert og på ingen måte ok. Det er en slags overrumpling/overfall, som ikke finnes ok. Anonymkode: b5269...d9d
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Du sier du ikke hadde intensjoner om å ha sex med ham og at ditt spørsmål om kondom var noe du lurer på om var en slags automatisk respons. Det kan godt være, men for ham fremstod det naturlig nok som et samtykke. Han fikk samtykke også etter du kom inn på rommet, og han respekterte fullt ut da du ikke lenger samtykket. At det kan være ubehagelig for deg at du har tatt del i dette, når du mener det ikke er representativt for det du så for deg og ønsket deg, er nå så. Dette er anger på at man tok del i x og y, men ingenting her minner om noe overgrep. Så kan det være kjipt å tenke på uansett. Anonymkode: 4bf0d...49f 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden Overgrep er sett fra to øyne, det juridiske (som definerer om det objektivt sett har blitt begått overgrep), og den subjektive, der «offeret» definerer om det føler seg forgrepet på. (Oppfatningen til den andre parten er strengt tatt irrelevant.) At du opplevde deg forulempet er fullt forståelig. At du eventuelt gikk i frys er også det. At du oppførte deg annerledes enn ventet er heller ikke så rart, hvis man plutselig innser at den andre tror at man har sagt ja til noe, så kan det få en til å føle seg veldig sårbar bare av den grunn. Som kvinner er vi også nesten alltid fysisk svakere enn en mann, og hvis man i tillegg er litt skeptisk til å skuffe andre/er peoplepleaser, eller også nervøs for sinte mennesker, så kan man gå inn i en såkalt «fawn-respons», hvor man ønsker å være medgjørlig for å minimere risiko for konflikt. Jeg har selv gjort det, jeg skulle kun dele sofa med noen, og så turte jeg ikke si nei da jeg skjønte at han tok det som en selvfølge at vi skulle ha seg. Derfor latet jeg som jeg var med på det, slik at jeg kunne forte meg å bruke hånden på han slik at han ble ferdig før han fikk rørt meg. Der og da var det en logisk tankerekke for å utsette meg selv for minst mulig fare. Om man ikke har vært i slike situasjoner selv, så er det vanskelig å forstå. Det er vanskelig med sånne opplevelser, og du og han sitter jo igjen med helt forskjellige tanker i ettertid. Men overgrep var det etter juridisk definisjon. Det spiller egentlig ingen rolle heller, du har rett til å føle det du vil, og når du føler at noe var vondt og ubehagelig for deg, så skal andre respektere det. Jeg har slitt med mye skamfølelse etter min opplevelse, og mistenker at du kan kjenne på noe av det samme? Jeg tenker at det var lurt å spørre om kondom også om du ikke ville ha sex, fordi hvis han svarte nei, så kunne du «skyldt på» manglende beskyttelse i stedet for å si at man ikke vil. Jeg kunne funnet på å gjøre det samme. Det er mye rart man gjør hvis man opplever seg underlegen noe, eller i en situasjon med press/forventning. Du har ikke gjort noe galt! Anonymkode: c9552...69f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ——- Det er vanskelig med sånne opplevelser, og du og han sitter jo igjen med helt forskjellige tanker i ettertid. Men overgrep var det ***IKKE etter juridisk definisjon. Det spiller egentlig ingen rolle heller, du har rett til å føle det du vil, og når du føler at noe var vondt og ubehagelig for deg, så skal andre respektere det. Jeg har slitt med mye skamfølelse etter min opplevelse, og mistenker at du kan kjenne på noe av det samme? Jeg tenker at det var lurt å spørre om kondom også om du ikke ville ha sex, fordi hvis han svarte nei, så kunne du «skyldt på» manglende beskyttelse i stedet for å si at man ikke vil. Jeg kunne funnet på å gjøre det samme. Det er mye rart man gjør hvis man opplever seg underlegen noe, eller i en situasjon med press/forventning. Du har ikke gjort noe galt! Anonymkode: c9552...69f Herregud unnskyld, for en grusom skrivefeil, det skal selvsagt være med ordet IKKE. Det var IKKE overgrep. Anonymkode: c9552...69f 1
AprilLudgate Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden Jeg klarer ikke lese inn her noe sted at det er snakk om overgrep eller voldtekt. Du hadde samtykkekompetanse, og han stoppet når du sa nei. 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden Du har ikke automatisk sagt ja til å ha sex med han bare fordi du takket ja til invitasjonen om å sove i senga hans. Uansett hvor åpenbart han hadde ment det som at dere skulle ha sex så er ikke det å si ja til soveplass nok som ett samtykke. Men etter hvert ga du jo inntrykk for at du forsto at det var sex han ville ha og spurte om kondom fremfor å si du ikke ville så da håper jeg du skjønner hvordan det tolkes for han. Jeg mener det ikke er overgrep hvis det ikke er en sjans for at personen skjønner at den andre ikke vil eller at det er galt. Da er det mer dårlig kommunikasjon og går mer på følelsene av en dårlig opplevelse. Hvordan skal han skjønne at du egt mener du ikke vil når du spør om kondom? Håper du får snakket med noen og bearbeidet det uansett for det høres ut som det plager deg litt Anonymkode: 2aa0d...ec0 1
AprilLudgate Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Overgrep er sett fra to øyne, det juridiske (som definerer om det objektivt sett har blitt begått overgrep), og den subjektive, der «offeret» definerer om det føler seg forgrepet på. (Oppfatningen til den andre parten er strengt tatt irrelevant.) At du opplevde deg forulempet er fullt forståelig. At du eventuelt gikk i frys er også det. At du oppførte deg annerledes enn ventet er heller ikke så rart, hvis man plutselig innser at den andre tror at man har sagt ja til noe, så kan det få en til å føle seg veldig sårbar bare av den grunn. Som kvinner er vi også nesten alltid fysisk svakere enn en mann, og hvis man i tillegg er litt skeptisk til å skuffe andre/er peoplepleaser, eller også nervøs for sinte mennesker, så kan man gå inn i en såkalt «fawn-respons», hvor man ønsker å være medgjørlig for å minimere risiko for konflikt. Jeg har selv gjort det, jeg skulle kun dele sofa med noen, og så turte jeg ikke si nei da jeg skjønte at han tok det som en selvfølge at vi skulle ha seg. Derfor latet jeg som jeg var med på det, slik at jeg kunne forte meg å bruke hånden på han slik at han ble ferdig før han fikk rørt meg. Der og da var det en logisk tankerekke for å utsette meg selv for minst mulig fare. Om man ikke har vært i slike situasjoner selv, så er det vanskelig å forstå. Det er vanskelig med sånne opplevelser, og du og han sitter jo igjen med helt forskjellige tanker i ettertid. Men overgrep var det etter juridisk definisjon. Det spiller egentlig ingen rolle heller, du har rett til å føle det du vil, og når du føler at noe var vondt og ubehagelig for deg, så skal andre respektere det. Jeg har slitt med mye skamfølelse etter min opplevelse, og mistenker at du kan kjenne på noe av det samme? Jeg tenker at det var lurt å spørre om kondom også om du ikke ville ha sex, fordi hvis han svarte nei, så kunne du «skyldt på» manglende beskyttelse i stedet for å si at man ikke vil. Jeg kunne funnet på å gjøre det samme. Det er mye rart man gjør hvis man opplever seg underlegen noe, eller i en situasjon med press/forventning. Du har ikke gjort noe galt! Anonymkode: c9552...69f Du skriver at det var overgrep etter juridisk tolkning, og det er HELT feil. Det var ikke engang en gråsone. Hun følte seg dårlig av situasjonen i etterkant. Faktisk viste hun muntlig SAMTYKKE når hun spør om kondom. Så ville hun ikke likevel - og det respekterte han. Det er helt iorden å angre, føle skam osv. Men dette har ingenting med denne fyren å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden AprilLudgate skrev (12 minutter siden): Du skriver at det var overgrep etter juridisk tolkning, og det er HELT feil. Det var ikke engang en gråsone. Hun følte seg dårlig av situasjonen i etterkant. Faktisk viste hun muntlig SAMTYKKE når hun spør om kondom. Så ville hun ikke likevel - og det respekterte han. Det er helt iorden å angre, føle skam osv. Men dette har ingenting med denne fyren å gjøre. Vedkommende skrev jo to minutter senere, så tydelig som overhodet mulig, at det var en skrivefeil og at hun for all del mente det diametralt motsatte. Anonymkode: 4bf0d...49f 2
Erfarenmann Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden Du har ingen grunn til å skamme deg. Antakelig kan dette skrives på kontoen "ung og naiv", "prøve og feile", og noe man egentlig bare burde bli litt klokere av og vokse på. IKKE skam deg for at han ikke kunne lese tankene dine eller at du ikke kunne lese tankene hans. Vær heller stolt av deg selv som til slutt klarte å tenke klart mens du enda var i situasjonen og sa nei. 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden Nei, dette var ikke et overgrep. Du er mer satt ut av din egen reaksjon, eller mangel på sådan, enn av hans handling. Anonymkode: 55b69...d67 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): For 4 år siden havnet jeg i en situasjon jeg syns er litt vanskelig å forstå meg på. Jeg var ute sammen med laget mitt i forsvaret og vi hadde leid en AirBnb. Når vi kom tilbake så var alle sengene opptatt så jeg havnet i en enkeltseng ute i en stue som var altfor lys så jeg slet med å sove. Etterhvert får jeg en invitasjon fra en gutt som har kapret et rom og spør om jeg vil komme inn. Naive meg på den tiden ser aldri på det som en invitasjon til sex, men jeg var bare glad for å få et nytt sted å sove. Siden det er så lenge siden så er det vanskelig å huske helt hva som skjer opp til det, men jeg husker at jeg plutselig skjønte at han skulle ha sex med meg og at jeg da spurte om kondom. Jeg har heller ikke tidsperspektiv på det, men det går kanskje 1-2 min før jeg innser at jeg har "fri vilje" og da sier jeg slutt og går ut derifra. Tingen er at selv om jeg ikke husker så mye så VET jeg at jeg aldri ville ha, eller hadde en intensjon om å ha sex med han. Jeg kysset han aldri, og hadde ikke tatt på han eller gitt han noen andre hint til at jeg ville det. Han har vel bare sett på det som at jeg sa ja til å komme inn på rommet som et samtykke. Jeg har i ettertid skammet meg over hvordan jeg "lot det skje" og ikke sa nei når jeg aldri ville det. Selv om jeg aldri ville det var jeg heller ikke redd eller satt igjen med traumer osv. Er dette seksuelt overgrep selv om jeg aldri sa klart nei? Jeg lurer også på hvordan jeg kan ha spurt om kondom isteden for å si nei. Har tenkt i ettertid at det kanskje var en slags automatisk respons mens hjernen satt seg i frys på noe vis. Anonymkode: 1c59b...67f Jeg kan skjønne at du føler ubehag etter sitasjonen og kjenner på den følelsen. Samtidig så viste du ikke noe tegn til at du ikke ville, du spurte om kondom osv. Når du sier slutt å viste tegn til at du ikke ville, så høres det jo ut som han sluttet. Hadde ikke han sluttet når du sa det så hadde det vært det. Anonymkode: c0128...944
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå