Gå til innhold

Kan sorg og traumer som ikke er bearbeidet gi utmattelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere lag med sorg og traumatiske opplevelser som ikke er bearbeidet, fordi jeg trodde det bare var å bite tennene sammen og gå videre.

Feks: Mistet to brødre i oppveksten, mistet et barn, mistet partner og kronisk skade/sykdom som har gjort meg ufør.

Når jeg ble voksen gikk jeg en stund til en psykolog som ble sykemeldt, og jeg fikk ikke tildelt en ny, og så har tiden bare gått uten samtaleterapi, og jeg har tenkt at jeg bare må takle det.

Nå begynner det å blusse opp gamle sår i forbindelse med at jeg har en god venn som er på vei til å dø, og gamle syke foreldre som jeg ikke kommer til å ha i så mange år fremover.

De siste to månedene har det ballet på seg med stress i hodet mitt i tillegg til vanlige hverdagsproblemer, og jeg har kommet til et punkt der jeg ikke takler at noen forventer noe av meg.

Har mistet all energi og klarer så vidt å gå på butikken å kjøpe mat og varme Fjordland.

Ønsker å være alene med katten, og velge selv når jeg skal ha kontakt med andre folk og hvem jeg skal ha kontakt med.

Er kvalm, har hjernetåke og vondt i magen. Helt utmattet.

Har lyst å gråte, men har ingen tårer.

Lurer på om jeg skal bruke min lille bufferkonto på traumeterapi, for jeg får nok ikke time på Dps.

Anonymkode: a3802...e14

• Hjerte 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan trigge utmattelse ja. Langvarig stress fra traumer sliter på kroppen.

Anonymkode: 3ec24...1b7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke vet helt hva det vil si å bearbeide sorg og traumer. De tror at sorg må ha et visst uttrykk, hvis ikke er det usunt og man er omtrent en tikkende bombe. Det stemmer ikke nødvendigvis - heldigvis!

Jeg ville absolutt tatt en time hos fastlegen og snakket om dette. Du har det ikke bra nå. Det er beintøft å ha mye stress på privaten i tillegg til at din venn holder på å dø. Disse tingene er mer enn nok til å forklare symptomene du har. Ville kanskje ikke forskuttert at du behøver traumeterapi av den grunn, det kan fastlegen din vurdere. Traumeterapi er dessuten veldig tungt arbeid og en krise som dette er kanskje ikke riktig tidspunkt å gå i gang med det, dersom det da viser seg at det er noe du behøver.

Anonymkode: c90d5...7c3

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er mange som ikke vet helt hva det vil si å bearbeide sorg og traumer. De tror at sorg må ha et visst uttrykk, hvis ikke er det usunt og man er omtrent en tikkende bombe. Det stemmer ikke nødvendigvis - heldigvis!

Jeg ville absolutt tatt en time hos fastlegen og snakket om dette. Du har det ikke bra nå. Det er beintøft å ha mye stress på privaten i tillegg til at din venn holder på å dø. Disse tingene er mer enn nok til å forklare symptomene du har. Ville kanskje ikke forskuttert at du behøver traumeterapi av den grunn, det kan fastlegen din vurdere. Traumeterapi er dessuten veldig tungt arbeid og en krise som dette er kanskje ikke riktig tidspunkt å gå i gang med det, dersom det da viser seg at det er noe du behøver.

Det er ikke kun det at min venn er dødssyk som velter lasset nå, men mange tunge tap som jeg har prøvd å legge lokk på, og som nå blir revet opp pga at dette kommende dødsfallet  minner meg om det jeg har gått gjennom de siste årene.

Får begynne hos fastlegen.

Ts

Skrevet

Kort svar: Ja, det skjer med oss alle til slutt som lever sånn. Kroppen klarer det ikke, det er helt unaturlig for den. Se for deg hvor utmattet du hadde blitt om du levde med en bjørn i huset som kunne drepe deg når som helst. Tror du ikke du ville kollapset av utmattelse når bjørnen dør etter å ha bodd med deg i x antall år? For kroppen er det akkurat det samme som skjer.

Anonymkode: 8bc8b...38a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, traumer gir utmattelse, du har bok ptsd etter alt det, og fatigue er symptomer på det

Anonymkode: 4aaac...be3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du er på vei inni en depresjon 💕 

Ubehandlet sorg og traumer kan absolutt gi utmattelse til det punktet at man føler alt ramler sammen. Når du lenge har lagt lokk på alt det vonde, og det nå oppstår situasjoner som minner deg om det igjen, og som du må forholde deg til er det ikke rart kroppen og hodet reagerer. 

Det er viktig å ta en tur til legen så du kan få hjelp. 💕 

Anonymkode: add9c...950

• Nyttig 1
Skrevet

For all del, få hjelp kjære deg ❤️

Utrolig at du ikke kan få EMDR og traumebehandling via det offentlige?

Det er god hjelp også å gå i en kristen menighet hvor du kan føle deg hjemme. Jeg takler ikke de mest karismatiske menighetene, men steder hvor det er mer ro, ekte godhet og visdom.

Også det å jobbe med dyr frivillig i tillegg kan være bra. Om du så bare går til en stall og hører om du får lov til å stelle hestene av og til gratis. Eller omplasseringssenter for dyr. 

Anonymkode: e24b1...c38

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Høres ut som du er på vei inni en depresjon 💕 

Ubehandlet sorg og traumer kan absolutt gi utmattelse til det punktet at man føler alt ramler sammen. Når du lenge har lagt lokk på alt det vonde, og det nå oppstår situasjoner som minner deg om det igjen, og som du må forholde deg til er det ikke rart kroppen og hodet reagerer. 

Det er viktig å ta en tur til legen så du kan få hjelp. 💕 

Må nok gå privat.

Samtale på Dps får man ikke her hvis man ikke har riktig diagnose.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er god hjelp også å gå i en kristen menighet hvor du kan føle deg hjemme. Jeg takler ikke de mest karismatiske menighetene, men steder hvor det er mer ro, ekte godhet og visdom.

Også det å jobbe med dyr frivillig i tillegg kan være bra. Om du så bare går til en stall og hører om du får lov til å stelle hestene av og til gratis. Eller omplasseringssenter for dyr. 

Jeg har en religiøsbekjent/venninne som maser veldig om at jeg skal bli med i hennes menighet, men når jeg har vært der et par ganger er det bare fokus på at alt skal være så positivt, og alle virker så friske og har det så bra.

Hvis jeg sier til min venninne at jeg har tunge dager med utmattelse, så sier hun at jeg bare må be, være glad og lese i Bibelen.

Hun er veldig "gladkristen"

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2026 den 18.30):

Hvordan kan man komme seg fra feks utmattelse og fysiske plager da for å bli klar for evt traume behandling? Hvis traume behandlin må til for bedring?

Anonymkode: 4ba84...14d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kort svar: Ja, det skjer med oss alle til slutt som lever sånn. Kroppen klarer det ikke, det er helt unaturlig for den. Se for deg hvor utmattet du hadde blitt om du levde med en bjørn i huset som kunne drepe deg når som helst. Tror du ikke du ville kollapset av utmattelse når bjørnen dør etter å ha bodd med deg i x antall år? For kroppen er det akkurat det samme som skjer.

Føler litt det som ts beskriver så «lever hun jo fortsatt med bjørnen». Hvordan kan man komme seg da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Må nok gå privat.

Samtale på Dps får man ikke her hvis man ikke har riktig diagnose.

Ts

Hvilken diagnose har du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken diagnose har du? 

Min diagnose er vel sorg, ptsd og fatigue eller noe i den duren, og det er vel ikke nok for å få offentlig psykolog

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Min diagnose er vel sorg, ptsd og fatigue eller noe i den duren, og det er vel ikke nok for å få offentlig psykolog

Ts

Sorg og fatigue er ikke en diagnose, men ptsd er absolutt noe de hjelper deg med på dps. Du har vel kanskje allerede vært på dps eller hos en annen psykolog for utredning? 

Skrevet

Føler litt det som ts beskriver så «lever hun jo fortsatt med bjørnen». Hvordan kan man komme seg da?

Jeg svarte på spørsmålet om dette kan skje, og ga et eksempel som viser hvordan dette fungerer for kroppen. Skulle gjerne hatt et svar selv på ditt spørsmål.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan kan man komme seg fra feks utmattelse og fysiske plager da for å bli klar for evt traume behandling? Hvis traume behandlin må til for bedring?

Nå går man ikke til spesialisthelsetjenesten for å bli mere stabil fysisk. Men med det sagt skal man ikke starte med tøff behandling når man er midt oppi en krise som foregår her og nå noe ts beskriver at hen gjør.

Anonymkode: 8a4f3...e94

• Nyttig 2
Skrevet

Sorg og fatigue er ikke en diagnose, men ptsd er absolutt noe de hjelper deg med på dps. Du har vel kanskje allerede vært på dps eller hos en annen psykolog for utredning? 

Ja for ca 10 år siden gikk jeg til psykolog noen måneder, men så ble hun sykemeldt og jeg fikk ikke vikar, men da hadde jeg ikke fatigue og samboeren min levde også, så ting var bedre

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Traumer er baggasje, og baggasje kan være tungt...

Screenshot_20261002-224345.png

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har komplekse traumer fra barndom med vold og misbruk, sliter med å stå i jobb, og får ikke hjelp i det offentlige. Fått 3 avslag på dps og ingen psykolog i kommunen med helfo-avtale. Er desverre ikke bare bare å få hjelp

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...