catman Skrevet mandag kl. 08:45 #1 Skrevet mandag kl. 08:45 Rustad sitt åpenbare kall er å røske demokratiet i fillebiter, så vi kan få et mørkt, urettferdig og livsfarlig styresett. Jeg kan ikke skjønne hvorfor slikt jævelskap ikke bare kan forbys. Det lukter jo russisk agitprop fra ende til annen - og vi skal være snille og greie? https://www.nrk.no/artikkel/redaktorforeininga-ekskluderer-ikkje-hans-rustad-1529011 4
Gunstein123 Skrevet mandag kl. 12:56 #2 Skrevet mandag kl. 12:56 catman skrev (4 timer siden): Rustad sitt åpenbare kall er å røske demokratiet i fillebiter, så vi kan få et mørkt, urettferdig og livsfarlig styresett. Jeg kan ikke skjønne hvorfor slikt jævelskap ikke bare kan forbys. Det lukter jo russisk agitprop fra ende til annen - og vi skal være snille og greie? https://www.nrk.no/artikkel/redaktorforeininga-ekskluderer-ikkje-hans-rustad-1529011 Rustad sa i debatten i forrige uke at han ikke kom til å bli ekskludert fra redaktørforeningen denne gangen, og han fikk rett i dette også. 2 1
Illuminatum Skrevet mandag kl. 14:00 #3 Skrevet mandag kl. 14:00 Det du forplikter deg til ved å være med i Redaktørforeningen er: «Du forplikter deg på å følge Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.» Hva har han brutt i forhold til dette? 4 1
endo Skrevet mandag kl. 14:11 #4 Skrevet mandag kl. 14:11 catman skrev (5 timer siden): Rustad sitt åpenbare kall er å røske demokratiet i fillebiter, så vi kan få et mørkt, urettferdig og livsfarlig styresett. Jeg kan ikke skjønne hvorfor slikt jævelskap ikke bare kan forbys. Det lukter jo russisk agitprop fra ende til annen - og vi skal være snille og greie? https://www.nrk.no/artikkel/redaktorforeininga-ekskluderer-ikkje-hans-rustad-1529011 Så ditt åpenbare kall er at alle skal mene det samme som deg? Ikke ha egne meninger eller bruke ytringsfrihet? Da er du kommet til riktig plass. 6 1 1
Bålkaffe Skrevet mandag kl. 14:13 #5 Skrevet mandag kl. 14:13 Illuminatum skrev (11 minutter siden): Det du forplikter deg til ved å være med i Redaktørforeningen er: «Du forplikter deg på å følge Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.» Hva har han brutt i forhold til dette? Du kan ta en titt her: https://www.presse.no/pfu-basen?status=violation&mediumIds=gjtqATbNbSGuErU8yuTaoa Ofte går det på faktasjekk og kildebredde, endel går på rett til å forsvare seg. 6 3
Mooza Skrevet mandag kl. 14:17 #6 Skrevet mandag kl. 14:17 Jeg vil ha minst mulig innskrenkninger av ytringsrommet, så det er bra. Nå er det jo ikke opptil redaktørerne hva vi kan ytre, ettersom vi har internett og alternative medier. Men for alle med pressestøtte, så er det jo visse regler. Jeg er veldig glad for all systemkritikk, og kritikk av våre politikere. Vi har en veldig lojal presse, og den er ikke nødvendigvis lojal mot folket, men mot makta. Der er det litt for mange som er venner og vi har jo sett av korrupsjonen flyter. Når det gjelder Ukraina og Russland, så tror jeg det er mye mer nyanserte meninger enn det som kommer fram, men det blir jo effektivt strupet av både presse og politikere. Det er fascinerende at vi har så ræva politikere, som ikke har sikret beredskapen vår, som har lagt ned forsvaret, og bruker 6 måneder- midt i en oljekrise- til å lure på om kanskje de skulle øke beredskap der. Men å stå klare for krig, det er ikke et problem...?? Hmm. Så jada, jeg er delvis enig med Rustad om at det er et forferdelige gjeng med politikere vi har, og jeg vil gjerne at noen røsker litt. 6 1
Kalkula Skrevet mandag kl. 14:21 #7 Skrevet mandag kl. 14:21 Vi trenger noen som er motsatt av PK. Folk må klare å tenke mer selv. 6 2
Bacteria Skrevet mandag kl. 17:15 #8 Skrevet mandag kl. 17:15 Som om ikke vi har trangt nok Overton-window fra før av her på Berget. Veldig enig med det @Moozaskriver om media. Nylig har vi også hatt leserinnlegget til Anne Kalvig som ble fjernet etter to timer i RA. For så å bli publisert i danske Berlingske som et skrekkeksempel på norsk «sensur» Nå er ikke jeg noen ivrig lytter til Rustads raljeringer, hørte på en gang og tenkte bare jøss… Men at han skal kastes ut på dette grunnlaget syns ikke jeg er riktig, mulig fordi jeg er enig i ham i deler av budskapet hans. Det jeg ikke liker er konspirasjonstenkningen hans. At Gaute Skjervø skal begynne å bestemme hvem som skal pressestøtte eller ei, det er uakseptabelt og grunn nok til å slå ring om også Rustad. 5 5
Karen1987 Skrevet tirsdag kl. 11:50 #9 Skrevet tirsdag kl. 11:50 Kalkula skrev (21 timer siden): Vi trenger noen som er motsatt av PK. Folk må klare å tenke mer selv. «Å tenke selv» var litt av en eufemisme for å ikke bry seg om faktasjekking og bevisst spre desinformasjon. 5 7
Kalkula Skrevet tirsdag kl. 12:51 #10 Skrevet tirsdag kl. 12:51 Karen1987 skrev (1 time siden): «Å tenke selv» var litt av en eufemisme for å ikke bry seg om faktasjekking og bevisst spre desinformasjon. Hvem bestemmer hva som er fakta da? 5 1
catman Skrevet tirsdag kl. 13:09 Forfatter #11 Skrevet tirsdag kl. 13:09 Kalkula skrev (16 minutter siden): Hvem bestemmer hva som er fakta da? Det er jo dét som er problemet: Etter flere tiårs påvirkning fra kaosagenter på nettet tror folk at fakta kan være hva som helst. Men fakta er empiri som er mål- og testbart. Det er ingen som "bestemmer" slikt. 5 7
Kalkula Skrevet tirsdag kl. 13:14 #12 Skrevet tirsdag kl. 13:14 catman skrev (2 minutter siden): Det er jo dét som er problemet: Etter flere tiårs påvirkning fra kaosagenter på nettet tror folk at fakta kan være hva som helst. Men fakta er empiri som er mål- og testbart. Det er ingen som "bestemmer" slikt. Man må jo ikke tro for mye på noe som helst da, man ser hvordan ting utvikler seg i samfunnet. Å bestemme seg for en mening må man ikke. Må heller ikke ha en politisk retning, verken høyre eller venstre. Se heller på de enorme samfunnsproblemene vi har i lille Norge, som det aldri blir gjort noe med. 1 1
catman Skrevet tirsdag kl. 13:54 Forfatter #13 Skrevet tirsdag kl. 13:54 Kalkula skrev (40 minutter siden): Man må jo ikke tro for mye på noe som helst da, man ser hvordan ting utvikler seg i samfunnet. Å bestemme seg for en mening må man ikke. Må heller ikke ha en politisk retning, verken høyre eller venstre. Se heller på de enorme samfunnsproblemene vi har i lille Norge, som det aldri blir gjort noe med. Fakta ≠ mening. Teskje? 3 5
Mooza Skrevet tirsdag kl. 19:51 #14 Skrevet tirsdag kl. 19:51 catman skrev (6 timer siden): Det er jo dét som er problemet: Etter flere tiårs påvirkning fra kaosagenter på nettet tror folk at fakta kan være hva som helst. Men fakta er empiri som er mål- og testbart. Det er ingen som "bestemmer" slikt. Ok? Det er en syk tanke for meg som har vokst opp med et FRP som ble egg- kastet og en krig som de løy seg til som varte i tiår. - Er det fakta at strømkabler til utlandet økte stømprisen vår? Det var bare tull i følge NRK, og resten av media. Men det stemte ikke. - Er det fakta at store mengder innvandring ville føre til intergrasjonsproblemer? Ja, mente alternative medier. Fremmedfrykt hevdet media. Svenske tilstander var frykt, mente media. Fakta er fakta. Men media formidler oss ofte en idelogi som ikke har noe med fakta å gjøre. Det er en politisert versjon av virkeligheten. Vi trenger andre stemmer. Og en plass i mellom alle disse stemmene, så kommer det som forblir en sannhet. Vi var naiv. Strømmen ble veldig dyr, og noen tjener mye på våre ressurser. Nei, jeg tror ikke Shada ble drept. Men jeg tror mye av det som har blitt belyst gjør at vi nå får vite om kriminelle som driver institusjoner. Fordi det ble mye fokus. Og at det dermed går 700 millioner mer til å sikre de mest sårbare barna Jeg leser ikke Dokument, men melllom dem, Steigan, Klassekampen, Dagens næringsliv, inyheter, krigere på Facebook, mm..så kommer det noe som belyser. Og folket i Norge er "regimetro". Vi stoler på våre mydigheter, helt til vi står der i en suppe av Epstein og våre toppolitikere. Og all ære til Dagens næringsliv, men få andre medier tok ballen. Fordi?? De er kanskje litt for kompiser? Vi trenger meningsmotstandere. Så trenger vi etiske spilleregler. Men sannheten - den får du ikke alltid servert gjennom nyhetene på NRK i sanntid. 7 2
Gunstein123 Skrevet tirsdag kl. 21:09 #15 Skrevet tirsdag kl. 21:09 Mooza skrev (1 time siden): - Er det fakta at store mengder innvandring ville føre til intergrasjonsproblemer? Ja, mente alternative medier. Fremmedfrykt hevdet media. Svenske tilstander var frykt, mente media. Norsk presse kan ikke bare bestå av medier som lider av berøringsangst og som bare er opptatt av å være politisk korrekte. 3 1
Username6877 Skrevet tirsdag kl. 22:27 #16 Skrevet tirsdag kl. 22:27 (endret) Mooza skrev (2 timer siden): - Er det fakta at strømkabler til utlandet økte stømprisen vår? Det var bare tull i følge NRK, og resten av media. Men det stemte ikke. Konklusjonen fra NVE er at utenlandskablene har hatt en minimal innvirkning på strømprisene. Strøm kjøper vi også gjennom kablene, som bidrar til å sikre strømtilgangen vår som presser ned prisene. Samlet sett er det noen få øre strømprisene har økt som følge av kablene, resten av årsaken er økte gasspriser som følge av krigen i Ukraina og andre årsaker utenfor vår kontroll og som ville påvirket norske strømpriser, som bestemmes av markedet uansett. Alternative medier har vært fremme når det gjelder å debattere innvandringen og problematikken med integrering, det skal de ha, men det de kaller fakta er ikke alltid det Endret tirsdag kl. 22:30 av Username6877 3 1
LeveMannen Skrevet onsdag kl. 00:07 #17 Skrevet onsdag kl. 00:07 catman skrev (På 28.9.2026 den 10.45): Rustad sitt åpenbare kall er å røske demokratiet i fillebiter, så vi kan få et mørkt, urettferdig og livsfarlig styresett. Jeg kan ikke skjønne hvorfor slikt jævelskap ikke bare kan forbys. Det lukter jo russisk agitprop fra ende til annen - og vi skal være snille og greie? https://www.nrk.no/artikkel/redaktorforeininga-ekskluderer-ikkje-hans-rustad-1529011 Det er jo "litt" ironisk at du som vil forby politiske partier, og medier du ikke liker prater om at de du vil forby å delta i demokratiet liksom er en fare for demokratiet... Og du makter ikke å se at det er DU som er antidemokratisk. 4 3
Nasjonalisten Skrevet torsdag kl. 03:50 #18 Skrevet torsdag kl. 03:50 catman skrev (På 28.9.2026 den 10.45): Hva faen skal til da? Kanskje å kalle folk for nazist, rasist, og fascist, uten belegg? Kanskje dette?: Det er mer enn nok grums å ta i på venstresiden, legg ned steinen. 2 1
Agnesjenta Skrevet torsdag kl. 04:00 #19 Skrevet torsdag kl. 04:00 catman skrev (På 28.9.2026 den 10.45): Rustad sitt åpenbare kall er å røske demokratiet i fillebiter, så vi kan få et mørkt, urettferdig og livsfarlig styresett. Jeg kan ikke skjønne hvorfor slikt jævelskap ikke bare kan forbys. Det lukter jo russisk agitprop fra ende til annen - og vi skal være snille og greie? https://www.nrk.no/artikkel/redaktorforeininga-ekskluderer-ikkje-hans-rustad-1529011 Du må jo være glad i ytringsfrihet selv når du kan si dette? 🔝Selv om det er direkte løgn. Men ytringsfriheten skal bare gjelde for venstresiden eller? 1 1
elisa1819 Skrevet torsdag kl. 06:11 #20 Skrevet torsdag kl. 06:11 Kalkula skrev (På 29.9.2026 den 15.14): Man må jo ikke tro for mye på noe som helst da, man ser hvordan ting utvikler seg i samfunnet. Å bestemme seg for en mening må man ikke. Må heller ikke ha en politisk retning, verken høyre eller venstre. Se heller på de enorme samfunnsproblemene vi har i lille Norge, som det aldri blir gjort noe med. Vi har ikke "enorme samfunnsproblemer" I Norge (eller Europa heller, med unntak av Russland og et par andre land som opplever effektene av Putins diktatoriske vanstyre). Det finnes noen etablerte standarder for hva som må ligge i bunnen for at et samfunn er et greit samfunn, og her gjør Norge og Vest-Europa det veldig mye bedre enn f. eks. Russland og USA. Sjekk levealder og kriminalitetsstatistikk. Norge og Sverige og Spania har utfordringer, alle land har det, men sammenligne m f.eks USA eller Russland er de bitte små tyttebær av vanskeligheter. Sjekk, tallenes tale er klokkeklar. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå