Gå til innhold

Vennegrupper i 1. klasse - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har nettopp blitt delt inn i vennegrupper. Barnet mitt har fått gode venner ila den første tiden på skolen, både folk hun kjenner fra før og nye. Jeg vet det har gått mye energi til skolestart og tilpasse seg nytt miljø. Når disse vennegruppene kom var hun mildt sagt misfornøyd. Gruppen hennes består både av det hun mener er bråkete gutter og et par jenter hun ikke kjenner fra før (som jo er meningen). Jeg vet hun bare har godt av å tåle å bli delt inn på denne måten, og det er i tillegg ganske overraskende og nytt for oss at hun skulle finne på å reagere slik som dette nå. 

Hvordan var det for deres barn å bli delt inn i disse gruppene? Hvordan var treffene og hvor mye har disse grupperingene å si for den normale hverdagen deres ellers? Har dere tips til hva jeg kan si til barnet mitt for at det skal bli enklere for henne å delta på disse treffene? 

Anonymkode: 7cfca...342

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må de være mer disse gruppene hele skole dagen? Kan de ikke leke med hvem de vil?

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Må de være mer disse gruppene hele skole dagen? Kan de ikke leke med hvem de vil?

Jo, på skolen kan de det! Dette er i utgangspunktet en gruppering som er laget i tillegg, hvor hver deltaker skal arrangere ett leketreff ila året. Fem i hver gruppe, så fem leketreff, men aner ikke hvor opphengt barna selv er i selve grupperingen 

• Liker 1
Skrevet

Synes det var fint og viktig. De var bare sammen en tid og så ble det byttet på. Jeg synes det var en god investering i klassemiljøet for våre barn. Som forelder handlet det også om at vi som voksne ble litt kjent med barn og foreldre. Det var også viktig som en investering når vi senere i skoleløpet fikk noen konflikter i klassen. Da hadde vi det grunnlaget at vi var bedre kjent og jeg tror det bidro til at de fleste var mer konstruktive. 

Jeg tenker det er viktig at det her blir lavterskel. Trenger ikke gjøre så mye ut av det, hold det enkelt. Vi hadde med ungene hjem fra SFO for enkel middag. Vi hadde en enkel aktivitet, jeg syntes det var bedre i vårt hjem. En gang lagde de morsdagsgave, en annen gang pyntet de pepperkaker (eller kan lage sin egen pizza eller ostesmørbrød eller… ) Kan også bare være ute. Noen som hadde liten plass hjemme tok de med på lekeplassen eller i akebakken. 

• Liker 5
Skrevet

Aldri hørt om før. Da jeg leste trådtittelen trodde jeg du mente faktiske vennegrupper.

Dette minner mer om makkergrupper, bare for de yngste elevene.

Anonymkode: a180d...a26

Skrevet

Det er jo hele vitsen med disse gruppene. At de skal leke med de de ikke leker med til vanlig. 
Og det er akkurat det vi har sagt til barna våre også. 
Har gått helt fint, og alle tre barna mine har syns vennegrupper har vært gøy når de har kommet i gang med det.

Anonymkode: 44b56...6ad

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Aldri hørt om før. Da jeg leste trådtittelen trodde jeg du mente faktiske vennegrupper.

Dette minner mer om makkergrupper, bare for de yngste elevene.

Anonymkode: a180d...a26

Makkergrupper er vel i skoletiden. Vennegrupper er på fritiden. Slik brukes termene her, ihvertfall.

• Nyttig 1
Skrevet

Strålende synes jeg:) Da får både barn og voksne blitt bedre kjent med hverandre. Særlig når det er barn som sønn/datter i utgangspunktet ikke ville valgt selv. Å omgås andre, uansett hvem, er en svært viktig ferdighet å lære.

Anonymkode: c4804...c59

• Liker 4
Skrevet

Som firebarnsmor med dertil antall kreativt sammensatte vennegrupper opp gjennom åra, har jeg aldri opplevd nye vennskap eller merket noen effekt på klassemiljø av slik tvungen sosialisering. De treffes noen få ettermiddager i året, men leker på skolen som vanlig- disse gruppene har ikke noe å si for skoledagene eller leken deres ellers. Tanken er sikkert god, men føles mer stress enn nyttig sånn i lengden. 

Anonymkode: d638d...630

• Liker 11
Skrevet

Jeg kan svare som kontaktlærer: det er hele poenget, de skal bli kjent med noen nye. Det er også for å gjøre litt mer robuste, at de rett og slett må venne seg til å ikke alltid få det som man vil, og kanskje utfordre seg selv. Dette har barna veldig godt av.

Med vennegrupper på vår skole menes det der elevene treffes utenfor skolen. Dette er ikke grupper de har i skoletid. MEN, elevene liker veldig godt å ha vennegrupper. Vi roterer gruppene hvert halvår. De er ikke så store, så det er treff ca hver til annenhver måned. Dette er noe foreldrene står for - og gjerne ønsker selv. 

Jeg ser at det har god effekt på relasjonsbyggingen i klassen, spesielt mellom de som ikke kjenner hverandre fra før.

I tillegg til dette har vi lekegrupper første friminutt hver dag. Det er også en måte for elevene å bli kjent og skape gode relasjoner.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som firebarnsmor med dertil antall kreativt sammensatte vennegrupper opp gjennom åra, har jeg aldri opplevd nye vennskap eller merket noen effekt på klassemiljø av slik tvungen sosialisering. De treffes noen få ettermiddager i året, men leker på skolen som vanlig- disse gruppene har ikke noe å si for skoledagene eller leken deres ellers. Tanken er sikkert god, men føles mer stress enn nyttig sånn i lengden. 

Delvis enig i dette basert på egen erfaring med slike lekegrupper på fritiden . Hos oss har det hatt svært liten effekt på barnas sosialisering i skoletiden, de leker bare med de vanlige på skolen. Derimot har vi voksne blitt litt bedre kjent og det er også av betydning. 

Anonymkode: 3484d...2a0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan du godt mene, men som kontaktlærer kan jeg definitivt si at det har god effekt på klassemiljøet, og jeg har sett flere elever få styrket gode og nye relasjoner og vennskap seg i mellom. 

Man gjør det gjerne for en grunn, selv om du mener at det ikke er nyttig.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Delvis enig i dette basert på egen erfaring med slike lekegrupper på fritiden . Hos oss har det hatt svært liten effekt på barnas sosialisering i skoletiden, de leker bare med de vanlige på skolen. Derimot har vi voksne blitt litt bedre kjent og det er også av betydning. 

Anonymkode: 3484d...2a0

Men dette handler ikke kun om hvem man leker med, men også hvordan man forholder seg til hverandre i alt fra timer til ute i friminuttet. Det handler om at Ola skal tørre å snakke i timen, fordi han føler seg trygg på de andre i klassen. Kanskje blir ikke Ola bestevenn med Kari, men han tør kanskje å utfolde seg selv muntlig i engelsk fordi han vet at Kari egentlig er ganske grei og hyggelig. 

Vennegrupper handler om mye mer enn bare å danne vennskap. Det handler om å skape trygghet, nærere relasjoner og tillit til hverandre. Det handler om å kunne ha det fint sammen uten nødvendigvis være bestevenner. At man skaper et åpent rom og gode relasjoner uavhengig av om det er i klasserommet eller på skoleveien.

Som kontaktlærer ser jeg jo at desto mer man kjenner hverandre og er trygge med hverandre, desto mindre lyst har man til å være ekle mot hverandre. Terskelen for å gjøre dumme ting mot hverandre blir MYE høyere når man føler at man har en tilhørighet og en gjensidig tillit.

Og så nevner du noe som er ekstremt viktig: foreldre. Foreldre former barna sine, og er de som er mine viktigste støttespillere. Hvis de kan snakke sammen og på tvers i klassen, er det MYE lettere for meg å nå fram til mine elever. Foresatte snakker godt om meg, og dermed er respekten elevene har for meg også meget høy. Og når foreldre snakker med hverandre og blir kjent, er det lettere å respektere hverandre. Og barna tar etter foreldre.

Et eksempel på dette er en elev jeg hadde som fikk skylda for absolutt alt. Og ja, han var en urokråke jeg jobbet steinhardt med, men det vanskeligste var faktisk foreldrene til enkelte av elevene i min klasse. Da urokråka var borte en uke fikk han skylda da også.

Hva gjorde jeg? Jo, jeg satte dem på vennegruppe sammen. Sikkert til stor irritasjon til foreldrene, men jaggu ble ikke relasjonene foreldrene mellom bedre også. De måtte jo samarbeide. Og når foreldrene begynte å snakke bedre om hverandre merket jeg det veldig godt på barna. Det ble vesentlig bedre på skolen. I dag er det ikke lenger en problemstilling.

Når man snakker om klassemiljø og sosialisering, så handler det ikke bare om relasjoner elever seg i mellom, eller lærere/voksne og elever i mellom, men definitivt også foresatte i mellom.

Og bare for å ha sagt det; jeg har en super foreldregruppe, men jeg har måtte jobbe mye med deres dynamikk også. Ikke bare når det gjelder elevene.

Det kan være noe å tenke på før man avfeier dette som noe teit og tåpelig.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt syns det var gøy selv om hun ble plassert med de hun selv ikke ville valgt.  Hun leker fortsatt med de samme som alltid, men er også mye mer åpen for de andre i klassen.  Hver enkelt vennegruppe er også ansvarlig for noe sosialt i klassen. Så vi voksne blir godt kjent. 

De har en veldig bevisst lærer som mikser på vennergrupper og grupper de er på skolen. Og jeg er 100% sikker på at dette er grunnen til at de har et fantastisk klassemiljø.  😊

Anonymkode: 7b35d...d59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, som jeg skrev over så vet jeg at hele poenget med vennegrupper er at de skal komme i gruppe med barn de ikke kjenner så godt fra før. Dette har vanligvis ikke vært noe problem for mitt barn, men denne gangen ble reaksjonen kraftig. Jeg tror også hun har veldig godt av det, men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal prate med henne om det slik at hun blir positiv til første treff (som er en stund frem i tid). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

som lærer har jeg merket stor forskjell i de klassene vi har hatt vennegrupper og ikke.
Da spesielt på hvordan de jobbet sammen i grupper på skolen når de er på gruppe med andre enn vennene sine, samt klassemiljøet generelt. 
Målet er ikke at barna skal finne seg nye venner, men at de skal treffes i andre settinger enn på skolen. 

Anonymkode: 44b56...6ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn på barneskolen, og har aldri hørt om vennegrupper. Synes det høres litt rart ut at skolen legger føringer for hva familiene skal gjøre på fritiden, men ser samtidig at det sikkert kan være gunstig for å sikre at alle får en relasjon til de fleste andre. Ser for meg at terskelen for mobbing er høyere dersom man har vært hjemme hos hverandre, blitt kjent med hverandres foreldre osv.

Anonymkode: dbadc...203

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har nettopp blitt delt inn i vennegrupper. Barnet mitt har fått gode venner ila den første tiden på skolen, både folk hun kjenner fra før og nye. Jeg vet det har gått mye energi til skolestart og tilpasse seg nytt miljø. Når disse vennegruppene kom var hun mildt sagt misfornøyd. Gruppen hennes består både av det hun mener er bråkete gutter og et par jenter hun ikke kjenner fra før (som jo er meningen). Jeg vet hun bare har godt av å tåle å bli delt inn på denne måten, og det er i tillegg ganske overraskende og nytt for oss at hun skulle finne på å reagere slik som dette nå. 

Hvordan var det for deres barn å bli delt inn i disse gruppene? Hvordan var treffene og hvor mye har disse grupperingene å si for den normale hverdagen deres ellers? Har dere tips til hva jeg kan si til barnet mitt for at det skal bli enklere for henne å delta på disse treffene? 

Det har gått helt fint. Her har barna vært delt mtp om de likte det eller ikke. Yngste forstod liksom ikke poenget med å henge med folk hun ikke liker å være med, mens de andre har likt å ha gruppene selv om de aldri har vært med vennene sine i de gruppene. Jeg som forelder har mislikt opplegget pga av enda en ting vi må orge (har flere barn), og har enda tilgode å oppleve at det har ført til nye vennskap eller bedre kontakt med foreldre. Vi treffes til foreldretreff uavhengig av disse vennegruppene, og sliter egentlig medmå få tid til koselige besøk med litt opplegg for barna og barnas egentlige venner. Litt dumt å legge ned innsatsen der barna ikke setter så pris på det. 

men vennegruppene har lite å si for resten av barnas hverdag, så du trenger ikke bekymre deg for sammensetningen altså.

Anonymkode: 85802...7d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn er sosialt anlagt og får lett venner, og finner sine venner uavhengig av disse påtvungne gruppene. Gruppene fungerer helt fint altså, og det er hyggelig å treffe barn og voksne som ellers ikke er så hyppige gjester i huset vårt som vennene og deres foreldre er, men nye vennskap mellom barna etableres sjelden på denne måten, det skjer på andre arenaer. 

Anonymkode: f9b29...580

• Liker 1
Skrevet

Samme erfaring for vår datter, som nå går i 2. klasse. Den andre jenta i gruppa dukket aldri opp, så jenta mi var med de "bråkete" guttene. Første gang måtte jeg være med, ingen andre foreldre ble med inn så det var NULL kontakt mellom foreldre. Så da observerte jeg jo hvor utenfor jenta mi ble i denne gruppa. Hun gikk på én gruppe til, og så inviterte vi en gang, en gang droppet vi fordi hun hadde virkelig ikke lyst og den siste inviterte aldri. Null positiv effekt. 🤷 

Men det er jo litt tilfeldigheter, flaks og uflaks. Med eldstemann fungerte gruppene bedre, og foreldrene ble bittelitt mer kjent, da folk fikk tilbud om en kaffe (på lærerens oppfordring om at foreldre burde delta 10-20 min). Med yngste oppfordret ikke læreren til dette, så dermed er vennegruppene helt foreldrefrie og gir ikke anledning til å bli kjent. 

Nå har hun blitt plassert i en ny og "bedre" vennegruppe så håper det går bedre. Men det er vanskelig når det er dobbelt så mange gutter på trinnet, og guttene dermed dominerer vennegruppene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...