Gå til innhold

Adventskalender - aktivitetskalender, andre tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et av mine favorittminner fra barndommen var å få adventskalender og jeg var ganske sikker på at jeg ville videreføre tradisjonen når jeg selv fikk barn, men har innsett at barn i dag har alt for mange ting og de har ikke samme glede av en keramikkfigur av en kanin som det barna av 90-tallet hadde. 

Alternativer er å feks kjøpe "fornuftige" ting som de trenger, bare gi gaver i helgene eller ha en aktivitetskalender, men er ikke helt solgt på noen av de. Fornuftige ting er jo vel og bra, men begrenset hvor glad fireåringen blir av å få ullsokker og bepanthen. Å bare gi gaver i helger er jo ikke en adventskalender, det jeg elsket var å stå og se på de ulike gavene, kjenne på de og gjette hva som var der. Fornuftige gaver tror jeg bare vil slå sånn passe an så aktivitetskalender høres ut som det beste alternativet, men det krever mye mer av oss voksne, både i planlegging og i tid. I tillegg er det snakk om en fireåring og en toåring, så de har jo litt ulike behov/interesser.

Hverdagen med to små barn er ikke så lett å planlegge, så en lovnad om pepperkakebaking, pynting av juletre eller aketur kan fort være å ta oss vann over hodet, dagsformen deres er en berg-og-dal-bane for å si det mildt. Så er det også vanskelig å planlegge ting mtp været. Ikke noe vits å love å lage snølykt hvis snøen har regnet bort i løpet av dagen. Hvis vi må se an alt hver kveld før vi legger morgendagens lapp på plass blir det et ekstra stressmoment i en hektisk førjulstid så vil nødig havne der heller.

Så, noen som vil dele smarte idéer hvordan de har løst det? 

Anonymkode: 1ce07...f30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å f.eks. kjøpe en større pakke Lego/Duplo, puslespill e.l. og fordele i 24 pakker? Da har de noe større og mer fornuftig når kalenderen er over. Så kan du evgt velge å dele opp i færre enn 24 og ha noe annet i enkelte pakker, som noe godteri i helgene, nye pepperkakeformer (trenger ikke bety at det må bakes akkurat den dagen), varm sjokolade på pinne eller noe annet som er fint å få. 

• Nyttig 1
Skrevet

Rampenissen + sjokoladekalender har vi hatt de siste 5 år

I år har jeg kjøpt forskerfabrikkens julekalender. De får sjokoladekaøender i tillegg

Skrevet

Jeg elsker adventskalender! Her er slik jeg planlegger, og så blir det aldri akkurat slik. Men det gjør jo ingenting 😄

- Hver fredag og lørdag er det en snopeting.

- Kjøp en liten legopakke og spre den i 5-6 dager. 

- aktiviteter noen dager. Anbefaler ting som FAKTISK passer i den vanlige rutinen. Det som slår an her er middag under bordet (sørg for pizza den dagen), omvendt legging (syng nattasang, les bok, ta på pysj, puss tenner, spis kveldsmat og så sove), filmkveld (har du små kan de gjerne være 30 minutter, jul i vennebyen f.eks), kakao etter middag, tur til bestemor, julemarked eller andre ting dere vet dere skal gjøre uansett humør 😄

- velge middag en dag hver, innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

- julepysj, nisselue er to dager. Jeg gir samme lue og samme pysj som i fjor om de fortsatt passer.

Julaften får liten gave fordi den dagen får de strømpe. Lille julaften er det alltid noe Hobbyting. 22. Desember er alltid sove i hytte/stua. Da sovner de sent, men sovner veldig fort lille julaften da 😄

- en pakke pokemonkort kan deles på flere dager.

Så lag det som passer hos dere, en god blanding av praktisk, snop, aktivitet fungerer veldig godt 😊

Anonymkode: ad8e9...7d2

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Ikke begynn med det. Hvis du først bgynner med det, blir det et herrens mas i 20 år eller mer (de forventer det fremdeles når de flytter hjemmefra). Det er kanskje koselig et år eller to. Etterhvert står du der og skal fikse 48 gaver i tillegg til alle andre gaver, julekort, juleavslutninger i hue og ræva og svigermor og pepperkakehus. Ymter du frampå om å slutte når de er 17 og klager over halve gavene sier de nei. 😉

Gjør deg selv en tjeneste. Kjøp kalender på butikken. #thankmelater

:copypasterampenissen: 

Begynte aldri med det, og takker meg selv hvert år. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et av mine favorittminner fra barndommen var å få adventskalender og jeg var ganske sikker på at jeg ville videreføre tradisjonen når jeg selv fikk barn, men har innsett at barn i dag har alt for mange ting og de har ikke samme glede av en keramikkfigur av en kanin som det barna av 90-tallet hadde. 

Alternativer er å feks kjøpe "fornuftige" ting som de trenger, bare gi gaver i helgene eller ha en aktivitetskalender, men er ikke helt solgt på noen av de. Fornuftige ting er jo vel og bra, men begrenset hvor glad fireåringen blir av å få ullsokker og bepanthen. Å bare gi gaver i helger er jo ikke en adventskalender, det jeg elsket var å stå og se på de ulike gavene, kjenne på de og gjette hva som var der. Fornuftige gaver tror jeg bare vil slå sånn passe an så aktivitetskalender høres ut som det beste alternativet, men det krever mye mer av oss voksne, både i planlegging og i tid. I tillegg er det snakk om en fireåring og en toåring, så de har jo litt ulike behov/interesser.

Hverdagen med to små barn er ikke så lett å planlegge, så en lovnad om pepperkakebaking, pynting av juletre eller aketur kan fort være å ta oss vann over hodet, dagsformen deres er en berg-og-dal-bane for å si det mildt. Så er det også vanskelig å planlegge ting mtp været. Ikke noe vits å love å lage snølykt hvis snøen har regnet bort i løpet av dagen. Hvis vi må se an alt hver kveld før vi legger morgendagens lapp på plass blir det et ekstra stressmoment i en hektisk førjulstid så vil nødig havne der heller.

Vokste opp på 90-tallet.

Fikk fornuftige/forbruksvarer. 
Sokker, hårstrikker, shampoo, såpe, refleks, penner, viskelær, julepynt, Donaldblad, osv.

Og noen opplevelser som ble overraskelser.

Kino eller forestilling.

Sokker og undertøy kunne ha litt godteri.

Stømpebukser klementiner.

Gaver på lørdager/søndager kunne gjerne være knyttet til en aktivitet.

Kjevle eller kakeformer da vi skulle bake. 

Jeg tenker at når man først starter så må man være forberedt på å holde det gående til de flytter ut.

Det kan bli dyrt, tid- og energikrevende. 

Jeg vet om de som inngår samarbeid med andre om å handle inn og pakke inn.

Jeg tenker at det er lurt å involvere mannen og, slik at du ikke får aleneansvaret for å både ordne julegaver, ordne i stand til jul og å handle 48 pakkekalendergaver i tillegg.

Anonymkode: 019b6...8d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg elsker adventskalender! Her er slik jeg planlegger, og så blir det aldri akkurat slik. Men det gjør jo ingenting 😄

- aktiviteter noen dager. Anbefaler ting som FAKTISK passer i den vanlige rutinen. Det som slår an her er middag under bordet (sørg for pizza den dagen), omvendt legging (syng nattasang, les bok, ta på pysj, puss tenner, spis kveldsmat og så sove), filmkveld (har du små kan de gjerne være 30 minutter, jul i vennebyen f.eks), kakao etter middag, tur til bestemor, julemarked eller andre ting dere vet dere skal gjøre uansett humør 😄

- julepysj, nisselue er to dager. Jeg gir samme lue og samme pysj som i fjor om de fortsatt passer.

Julaften får liten gave fordi den dagen får de strømpe. Lille julaften er det alltid noe Hobbyting. 22. Desember er alltid sove i hytte/stua. Da sovner de sent, men sovner veldig fort lille julaften da 😄

Så lag det som passer hos dere, en god blanding av praktisk, snop, aktivitet fungerer veldig godt 😊

Må bare si: Så gode og koselige ideer du deler her 😃

Skrevet

Har hatt aktivitetskalender, legokalender og minibok-kalender. Det som har vært mest populært, er rampenisse og sjokoladekalender, og de skal vi trolig ha i år også, selv om hun for lengst har skjønt at det er jeg som ramper. Pakkekalender kommer aldri til å skje. Hadde det som barn, og det blir alt for mye smått som ikke blir brukt. 

Anonymkode: 188a6...3d1

Skrevet

Her har vi hatt lego kalender eller sjokolade kalender på våres når de var små.

De hadde brodert julekalender den hadde en pose med 24 forskjellige julekuler som de da kunne plukke opp en kule hver dag og henge opp på rett dato. Ser at ho som flyttet sist høst at ho hadde hengt sin opp på veggen med posen ved siden og hang opp en og en hver dag, selv i alderen 19 år. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har kjøpt bokkalender til barnet mitt da det var på den alderen, dvs. en pixie-bok per dag som vi har lest etterhvert. Man kan selvsagt kjøpe små minibøker (heftet) selv og pakke inn.

Anonymkode: 092f3...f38

Skrevet

Våre har pakkekalender, flax kalender og valgfri sjokoladekalender. Stortsett kinder som blir valgt. I pakke kalender kjøper jeg enten 3 eller 5 pk sokker og boxere som jeg fordeler utover. Da har man en del dager allerede der. Sammen med f.eks en liten pastilleske eller en kjærlighet. De får flaxlodd, deo, alltid julesokker, litt større godisting i helgene, i fjor fikk de også julesengesett som de ble så glad for (var på tilbud til 149,-) 

En dag kan det også være en lapp med vi går ut og spiser på valgfri restaurant (som regel mcdonalds) eller kino eller pepperkakebaking, grilling i skogen eller marshmallows på peisen. De har også fått personlig grillspyd inngravert med navn. Er jo uendelig ideer bare man bruker tid på å planlegge 

Men jeg elsker å glede dem og er selv vokst opp med dette. 

Anonymkode: 19a2e...26b

AnonymBruker
Skrevet

En måneds tid før jul tar vi bort 20x2 små leker de har fra før, samt pakker inn 4 små godteribiter. De får dine egne leker tilbake i kalender. Har vært en hit siden første året når eldste var 2 år, og fungerer fortsatt helt fint nå som de er 7 og 4 år. Slipper å kjøpe ting, og gjensynsgleden er stor♥️

Anonymkode: a14be...97e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (På 27.9.2026 den 23.08):

Ikke begynn med det. Hvis du først bgynner med det, blir det et herrens mas i 20 år eller mer (de forventer det fremdeles når de flytter hjemmefra). Det er kanskje koselig et år eller to. Etterhvert står du der og skal fikse 48 gaver i tillegg til alle andre gaver, julekort, juleavslutninger i hue og ræva og svigermor og pepperkakehus. Ymter du frampå om å slutte når de er 17 og klager over halve gavene sier de nei. 😉

Gjør deg selv en tjeneste. Kjøp kalender på butikken. #thankmelater

:copypasterampenissen: 

Begynte aldri med det, og takker meg selv hvert år. 

Haha, takk for advarsel. Mannen min og jeg har snakket om det sammen og prøver å finne ut om vi orker å ta på oss denne jobben. Nå er det sånn at jeg i utgangspunktet elsker å fikse sånne type ting. For ti år tilbake ordnet jeg adventskalender til to nevøer i flere år så jeg tror nok at jeg orker å stå løpet ut. Jeg er av typen som kjøper inn gaver til jul/bursdag året rundt så vil uansett ikke bli en stressting jeg gjør 28. november. Derfor er jo aktivitetskalender sånn sett mer krevende fordi vi aktivt må gjøre noe og planlegge det i forkant. Gavene kan kjøpes og pakkes inn i god tid.

Søsteren min og jeg fikk forresten gave annenhver dag så hadde ikke orket å gå for 48 gaver :) Tipper uansett gutta mine hadde godtatt at man gikk bort fra hjemmelaget kalender og over på godterikalender senere, det gjorde i hvert fall nevøene mine når jeg sluttet å lage til dem.

Rampenissen har ikke jeg noe forhold til så hadde ikke tenkt å ha den.

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (På 27.9.2026 den 22.28):

Hva med å f.eks. kjøpe en større pakke Lego/Duplo, puslespill e.l. og fordele i 24 pakker? Da har de noe større og mer fornuftig når kalenderen er over. Så kan du evgt velge å dele opp i færre enn 24 og ha noe annet i enkelte pakker, som noe godteri i helgene, nye pepperkakeformer (trenger ikke bety at det må bakes akkurat den dagen), varm sjokolade på pinne eller noe annet som er fint å få. 

Har tenkt tanken på puslespill. Smart med Lego/duplo! Takk for tips :)

Rucula skrev (På 27.9.2026 den 22.31):

Rampenissen + sjokoladekalender har vi hatt de siste 5 år

I år har jeg kjøpt forskerfabrikkens julekalender. De får sjokoladekaøender i tillegg

Den vitenkalenderen ser veldig gøy ut. Skal vurdere noe sånn når barna er eldre :)

AnonymBruker skrev (På 27.9.2026 den 23.00):

Takk for mange gode tips! Smart med enkle aktiviteter!

Jeg har liggende mange julebøker som jeg tar frem hvert år, kan selvsagt pakke inn noen av dem å gi, er jo ikke sånn at de husker dem :) Til minstemann vurderer jeg å bare pakke inn et par baller som gjenbrukes gjennom hele kalenderen 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2026 den 0.27):

Vokste opp på 90-tallet.

Fikk fornuftige/forbruksvarer. 
Sokker, hårstrikker, shampoo, såpe, refleks, penner, viskelær, julepynt, Donaldblad, osv.

Og noen opplevelser som ble overraskelser.

Kino eller forestilling.

Sokker og undertøy kunne ha litt godteri.

Stømpebukser klementiner.

Gaver på lørdager/søndager kunne gjerne være knyttet til en aktivitet.

Kjevle eller kakeformer da vi skulle bake. 

Jeg tenker at når man først starter så må man være forberedt på å holde det gående til de flytter ut.

Det kan bli dyrt, tid- og energikrevende. 

Jeg vet om de som inngår samarbeid med andre om å handle inn og pakke inn.

Jeg tenker at det er lurt å involvere mannen og, slik at du ikke får aleneansvaret for å både ordne julegaver, ordne i stand til jul og å handle 48 pakkekalendergaver i tillegg.

Anonymkode: 019b6...8d8

Jeg fikk også noen fornuftige ting, men mitt inntrykk er at sånne praktiske gaver slår mer an hos jenter enn hos gutter. Jenter setter kanskje mer pris på nips og dill dall til hår feks. Mulig jeg tar feil. Nevøene mine ble i hvert fall ikke glade for sokker og såpe husker jeg. Og så har jeg inntrykket av at småting i dag har mindre verdi for barn enn det hadde for oss? Jeg ELSKET viskelær, servietter og små figurer. Sønnen min har fått viskelær og figurer og han bruker det den ene dagen han får det og så blir den liggende i et hjørne.

Tror uansett det skal gå greit å gå over til feks godterikalender når de blir eldre, med mindre de ELSKER å få hjemmelaget kalender og da tenker jeg at det vil gi meg såpass mye glede at jeg kan stå løpet ut. Men jeg ser ikke helt for meg at min 14 år gamle sønn blir muggen om han ikke får aktivitetskalender med snømannlaging og julesanger eller et julepuslespill 😅. Nevøene mine vokste i hvert fall naturlig fra det. Selv var jeg mer barnslig og søsteren min og jeg fortsatte å gi adventskalender til hverandre frem til langt opp i 20-årene (mulig vi har nærmere 30 da vi ga oss) 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har hatt aktivitetskalender, legokalender og minibok-kalender. Det som har vært mest populært, er rampenisse og sjokoladekalender, og de skal vi trolig ha i år også, selv om hun for lengst har skjønt at det er jeg som ramper. Pakkekalender kommer aldri til å skje. Hadde det som barn, og det blir alt for mye smått som ikke blir brukt. 

Anonymkode: 188a6...3d1

Takk for tips!

moomino skrev (12 timer siden):

Her har vi hatt lego kalender eller sjokolade kalender på våres når de var små.

De hadde brodert julekalender den hadde en pose med 24 forskjellige julekuler som de da kunne plukke opp en kule hver dag og henge opp på rett dato. Ser at ho som flyttet sist høst at ho hadde hengt sin opp på veggen med posen ved siden og hang opp en og en hver dag, selv i alderen 19 år. 

Så gøy, var det noe du laget selv eller fåes det kjøpt?

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har kjøpt bokkalender til barnet mitt da det var på den alderen, dvs. en pixie-bok per dag som vi har lest etterhvert. Man kan selvsagt kjøpe små minibøker (heftet) selv og pakke inn.

Anonymkode: 092f3...f38

Det var en god idé, barna er veldig glade i bøker :)

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Våre har pakkekalender, flax kalender og valgfri sjokoladekalender. Stortsett kinder som blir valgt. I pakke kalender kjøper jeg enten 3 eller 5 pk sokker og boxere som jeg fordeler utover. Da har man en del dager allerede der. Sammen med f.eks en liten pastilleske eller en kjærlighet. De får flaxlodd, deo, alltid julesokker, litt større godisting i helgene, i fjor fikk de også julesengesett som de ble så glad for (var på tilbud til 149,-) 

En dag kan det også være en lapp med vi går ut og spiser på valgfri restaurant (som regel mcdonalds) eller kino eller pepperkakebaking, grilling i skogen eller marshmallows på peisen. De har også fått personlig grillspyd inngravert med navn. Er jo uendelig ideer bare man bruker tid på å planlegge 

Men jeg elsker å glede dem og er selv vokst opp med dette. 

Anonymkode: 19a2e...26b

Takk for tips!

Ja, det er nettopp det, jeg elsker også å gjøre sånne ting (så lenge de setter pris på det!).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når mine vag så små hadde vi sangkalender. Hver dag sang vi en ny julesang ved middag og hang opp kortet på en snor etterpå. 

https://www.bokklubben.no/barn-og-ungdom-sangboeker/singsang-inez-naerup/produkt.do?produktId=4214942&srsltid=AU7gw4VxQJls2enxPB0m1wyXZugkiTdvwNTPAb4RF_m2iqQrlY4bE_4n

Anonymkode: cf6b7...b0f

Det er en veldig god idé! Hadde uansett tenkt å ha noen sanger i kalenderen, da er det ekstra gøy med sånne kort!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En måneds tid før jul tar vi bort 20x2 små leker de har fra før, samt pakker inn 4 små godteribiter. De får dine egne leker tilbake i kalender. Har vært en hit siden første året når eldste var 2 år, og fungerer fortsatt helt fint nå som de er 7 og 4 år. Slipper å kjøpe ting, og gjensynsgleden er stor♥️

Anonymkode: a14be...97e

Så lurt! 

Jeg har tenkt på å pakke inn julepynt/ting vi har liggende. Julebøker, pynt til rommet deres og snøkuler, men smart å også pakke inn leker de har! 

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Takk for mange gode tips! Kommer nok til å gå for en blanding av en (lavterksel) aktivitetskalender, ispedd litt gaver/godis. Liker tanken på å resirkulere leker de allerede har, eller bruke puslespill, bøker og sangkort.

Et annet praktisk spørsmål:

Når er det beste å åpne den?

Morgen eller etter barnehagen?

Ulemper med morgen er at jeg kan se for meg at fireåringen er så ivrig at han våkner tidligere for å åpne. Kan også bli litt dårlig stemning om han får en aktivitet han ikke kan gjøre med én gang. 

Fordelen er jo at de forhåpentligvis blir glade og får en god start på dagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS her!

Takk for mange gode tips! Kommer nok til å gå for en blanding av en (lavterksel) aktivitetskalender, ispedd litt gaver/godis. Liker tanken på å resirkulere leker de allerede har, eller bruke puslespill, bøker og sangkort.

Et annet praktisk spørsmål:

Når er det beste å åpne den?

Morgen eller etter barnehagen?

Ulemper med morgen er at jeg kan se for meg at fireåringen er så ivrig at han våkner tidligere for å åpne. Kan også bli litt dårlig stemning om han får en aktivitet han ikke kan gjøre med én gang. 

Fordelen er jo at de forhåpentligvis blir glade og får en god start på dagen.

Jeg ville spare kruttet og de beste ideer noen år frem til han blir litt eldre. Våre fikk en kjøpt Legokalender fra 5 årsalder med sånne småting de kunne lage på et par minutter mens de spiste frokost. Det var rikelig for den alder. Vi gikk over til hjemmelaget Legokalender fra 8-årsalder, det var rett alder for å gjøre det større og mer avansert. (Pappaen satt klar til å hjelpe). 

Anonymkode: b2119...dda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...