Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at jeg lett kan bli sjalu i forholdet mitt. Jeg er som oftest god til å skjule det, men kan ha noen reaksjoner som blir synlige for partneren min innimellom, men sjeldent. Så det er ikke sånn at han lider av at jeg er en crazy kjæreste. Men det er veldig slitsomt for meg selv og gir en ekstremt sterk følelse både fysisk og psykisk. Jeg vil ikke være sånn her. Hvordan blir man kvitt det?

Anonymkode: 128b5...1bf

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Terapi.

Anonymkode: df423...d90

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Terapi.

Anonymkode: df423...d90

Er det grunn nok til å få terapi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sliter med det ikke sant? Til en viss grad påvirker det jo livet ditt da. 

Anonymkode: b10b2...644

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sliter med det ikke sant? Til en viss grad påvirker det jo livet ditt da. 

Ja, prøver å ikke gi det for mye oppmerksomhet og «snu hjernen» når det kommer, men det blir nesten mer intenst når jeg jobber mot det hele tiden. Og katastrofetanker tar over hjernen min så alt jeg tenker blir en sannhet. Kanskje rask psykisk helsehjelp kunne vært noe…

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, prøver å ikke gi det for mye oppmerksomhet og «snu hjernen» når det kommer, men det blir nesten mer intenst når jeg jobber mot det hele tiden. Og katastrofetanker tar over hjernen min så alt jeg tenker blir en sannhet. Kanskje rask psykisk helsehjelp kunne vært noe…

Jeg tviler på du blir henvist til dps akuratt 😊 men mange kommuner har lavterskeltilbud for psykisk helsehjelp. Jeg tenkte jo i utgangspunktet på å gå til psykolog/ terapeut privat. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du grunn til å være sjalu?

Anonymkode: c3729...bc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du grunn til å være sjalu?

Til dels. Har opplevd tillitsbrudd i kjærlighetsrelasjoner

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du spør som om du tror du får det gratis. Nei, du må betale for det.

Anonymkode: c3027...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg opplever at jeg lett kan bli sjalu i forholdet mitt. Jeg er som oftest god til å skjule det, men kan ha noen reaksjoner som blir synlige for partneren min innimellom, men sjeldent. Så det er ikke sånn at han lider av at jeg er en crazy kjæreste. Men det er veldig slitsomt for meg selv og gir en ekstremt sterk følelse både fysisk og psykisk. Jeg vil ikke være sånn her. Hvordan blir man kvitt det?

Hvorfor føler du på dette da? 
Jeg orker ikke bruke tid på sånt. Har mer enn nok annet å henge fingrene i. Dessuten hvis han finner seg noen andre, synd for han. Da finner jeg noen andre. Kanskje du har dårlig selvtillit? Det kan være verdt å se litt på og jobbe med 🥰

Anonymkode: 1ce87...86f

Skrevet

Sjalusi handler ofte om en intens frykt for å bli forlatt, og en følelse av lavt egenverd. Ofte behov for mye ekstern validering. Det kan være nyttig med terapi, det sitter dypt. Ikke bare å knipse i fingrene. Det koster jo litt, men er det ikke verdt det? Ta en time i måneden for eksempel, hos en terapeut som har god kompetanse på det.  Alt hjelper.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

En må jobbe med sin egne tanker. Dårlige tanker må byttes ut med gode, eller en må gjøre en fysisk oppgave som forhindrer overtenkning. 

Anonymkode: bf9bb...36f

• Nyttig 1
Skrevet

Har kjent tre kvinner som var sjalu over snittet.

1. Ikke berettiget. Men hun var misbrukt som barn kom det fram senere. Noe jeg tror kan være forklaringen.

2. Berettiget. Mannen hennes var utrolig flink til å late som som det ikke var noe å være sjalu for. Så viste det seg han hadde hatt rekke elskerinner over flere år.

3. Ikke berettiget. Verdens snilleste mann som konen burde stolt 100% påz

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette kan jobbes med hos psykolog (man får ikke offentlig betalte timer for dette, ta kontakt med privatpraktiserende psykolog). Da vil du få hjelp til å forstå underliggende mønstre, hva sjalusien handler om. Kontroll, frykt, selvfølelse, omsorgssvikt, det kan ligge mye forskjellig bak sjalusi som symptom. Uansett er det ditt ansvar å jobbe med følelsen, forstå den, regulere den, og overvinne destruktiv sjalusi.

Anonymkode: b7aef...092

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har kjent tre kvinner som var sjalu over snittet.

1. Ikke berettiget. Men hun var misbrukt som barn kom det fram senere. Noe jeg tror kan være forklaringen.

2. Berettiget. Mannen hennes var utrolig flink til å late som som det ikke var noe å være sjalu for. Så viste det seg han hadde hatt rekke elskerinner over flere år.

3. Ikke berettiget. Verdens snilleste mann som konen burde stolt 100% påz

Jeg endte opp sånn ca. som nummer 2 dessverre. Angrer på at ikke jeg gikk all in med mistanken min der og da. En kvinnes intuisjon skal man ikke skimse av… Har lært. Nå er det «overvåking» både frivillig fra hans side, og «overvåking» han ikke vet om. Jeg ender nok opp med å gå, for slik kan man ikke leve resten av livet. 😅

Anonymkode: 64732...00d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2026 den 11.26):

I nåværende relasjon? 

• Liker 1
Skrevet
Maskopi skrev (34 minutter siden):

I nåværende relasjon? 

Nei, men fra tidligere partnere. Har også en far som vært lite tilstedeværende. Lurer på om det også gjør meg veldig redd for å bli forlatt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2026 den 22.58):

Jeg endte opp sånn ca. som nummer 2 dessverre. Angrer på at ikke jeg gikk all in med mistanken min der og da. En kvinnes intuisjon skal man ikke skimse av… Har lært. Nå er det «overvåking» både frivillig fra hans side, og «overvåking» han ikke vet om. Jeg ender nok opp med å gå, for slik kan man ikke leve resten av livet. 😅

Anonymkode: 64732...00d

Skimse?

Anonymkode: 1563f...137

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2026 den 11.26):

Så det du mangler er faktisk å stole på deg selv:) 

Man kan ikke vite at man aldri blir såret, eller være helt trygg på at den man er sammen med ikke svikter deg på noen måte. Arbeidet du må gjøre er å stole på deg selv, at du er sterk nok til å bryte ved evt tillitsbrudd og at du er sterk nok til å  håndtere følelsene og komme deg over det. 

Anonymkode: 2a0bb...677

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det du mangler er faktisk å stole på deg selv:) 

Man kan ikke vite at man aldri blir såret, eller være helt trygg på at den man er sammen med ikke svikter deg på noen måte. Arbeidet du må gjøre er å stole på deg selv, at du er sterk nok til å bryte ved evt tillitsbrudd og at du er sterk nok til å  håndtere følelsene og komme deg over det. 

Anonymkode: 2a0bb...677

Enig . Man må jobbe med seg selv . Å og tenke over om det er projeksjon . At man skyver egne tilbøyeligheter / behov over på partner . Uansett , sjalusi er tøft å leve med . Både for den som er sjalu , å særlig for en evnt uskyldig partner . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...