Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi venter nummer 3, og tenkte dele ene rommet i 2 med en køyeseng. Regner med svigerfar klarer bygge det slik vi ønsker sia han er flink med slikt. Fant bilder på pinterest, og ungene likte den løsningen. I tillegg om en deler rommet med sengen vil plassen utenom sengen i vært del være i samme størrelse som det minste rommet som babyen får. 

Anonymkode: 5eb63...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2026 den 6.21):

Det vil begrense intimiteten mellom deg og din mann. Men å sove på sovesofa i stua for snart 40 år gamle kropper vil bli gjøre vondt etterhvert. 

Tiltredes! 😁 Hilsen 46 åring. 

Anonymkode: 6d65f...44b

Skrevet

Eget rom er oppskrytt! Etter min erfaring trenger ikke barna eget rom før de er 9-10 år. Før det er rommet soverom og oppbevaring av leker. Så da kan de fint sele rom med et annet barn når de er store nok til flytte ut av foreldrenes rom. Og dine eldste vil nok flytte ut om noen år uansett?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Piggsopp skrev (10 timer siden):

Eget rom er oppskrytt! Etter min erfaring trenger ikke barna eget rom før de er 9-10 år. Før det er rommet soverom og oppbevaring av leker. Så da kan de fint sele rom med et annet barn når de er store nok til flytte ut av foreldrenes rom. Og dine eldste vil nok flytte ut om noen år uansett?

Det er da ikke gitt at fjortenåringen skal flytte ut om noen år? 
De bor i Oslo, skal de studere der er det vanligvis bo hjemme.

Anonymkode: 8c7ba...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er noe nytt at alle må ha eget rom. Jeg har vokst opp med tre søsken og delte rom med søstra mi til jeg var godt oppe i skolealder. Når de eldste flytta ut fikk jeg eget rom. Broren min (eneste hanen i hønseflokken) og eldste søster delte også rom ganske lenge, men broren min fikk etter hvert eget rom og det samme gjorde eldste søster. 

Vi hadde totalt tre soverom i huset, og var seks personer. Broren min fikk etter hvert kjellerstua som soverom, da han og eldste søster fikk hvert sitt. Dermed ble det fire soverom totalt. 

Det har gått veldig fint! Syns egentlig det er litt rart at alle nå mener barn må ha eget rom. Broren min har tre barn, og to av dem har delt rom fram til nå. De er 6 og 8 år. Eldstejenta på 12 har hatt eget rom en god stund. 

Barn har absolutt ikke vondt av å dele rom - tvert imot, vil jeg si.

Anonymkode: 2cf16...b05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2026 den 5.03):

Hvorfor føder du et fjerde barn når du ikke har økonomi til det? Har dere ressurser hvis barnet blir født med utfordringer?

Anonymkode: e47d1...4a5

Herregud grinebiter.

Anonymkode: 6e8b3...bd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2026 den 5.21):

Hvem sa noe om økonomien er dårlig?
 Vi har flott inntekt på over 1 million til sammen, og vi klarer oss nydelig. 

Men det betyr ikke vi kan kjøpe større hus, med de bolig prisene i dag ønsker vi heller bruke de pengene vi har til kose oss, reise med barna, lage gode minner.  

Vi ønsker ikke ha mer en 6 mill i gjeld og heller leve og kose oss også, livet er mer enn penger å gjeld. 

Vi har masse resurser, noe mer du vil spy ut av deg? 

Slutt å troll…. Er du sikker på du har det bra med deg selv? Finnes hjelp for bitterhet og sure hetetokter kjære kjerring 😀

Anonymkode: bde23...429

Din siste setning snudde alt.

Anonymkode: b884c...140

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din siste setning snudde alt.

Anonymkode: b884c...140

Helt enig, så usympatisk. Og fire barn på så lav lønn…

Anonymkode: d8a9c...048

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2026 den 5.29):

Vi har tenkt på kanskje la større barnet ta kjelleren den er ca 50 kvm med store vinduer og varme i gulv, toalett bad så får han eget nede.

Så sover vi voksne på sovesofa i stua, mens de andre to har sine rom oppe og baby får da den største barnet sitt oppe🤷🏼‍♀️ men sovesofa i stua er jo en løsning frem til vi eventuelt selger eller velger flytte litt utenfor Oslo. 

Finnes fine hus lengre utenfor, men er bare praktisk med tanken på jobb/skole å være i nærheten. 

øknomisk sliter vi langt i fra, luksus problem. Men er ikke lett å kjøpe for mer heller når vi allerede har et rekkehus selveier på over 5 mill.. 

så da må løsninger til, masse lykke til med nummer 4 dere også :) står ingenting i barnelov at alle må ha egne rom, men vi har mye større aldersspenn mellom våre og dermed kan vi ikke bare sette barna sammen.

Da de trenger sitt kryp inn og sitt eget space, hadde det vært 2 og 4 år ja da snakker vi dele rom en periode… men håper denne løsning vi fant ut funker, det er bare prøve. 
i andre land lever barna sammen med søsken og foreldre i en to roms 😊 

Takk for prøve koke hodet sammen å finne ut av det 🤷🏼‍♀️men er ikke lett alltid. 

Anonymkode: bde23...429

Støtter forslaget om at eldste får kjellerstua. Ser på våre barn at litt større areal er gull når de blir tenåringer. Den yngste kan jo dele rom med dere et par år, og da er det vel like før den eldste flytter ut, kanskje? Behov er ikke statiske. Vi pusset opp for 6 år siden og har allerede rukket å omrokkere på rom mange ganger etter det. Om det viser seg at alle fire barna bor hjemme om 3 år, er det kanskje mulighet for å dele av et rom et eller annet sted? Våre barn brukte aldri rommene sine så mye da de var små. Ville helst være på stua. Sånn sett kan det hende at den yngste kan klare seg med nesten en slags sovealkove som dere innreder litt koselig, og så kan dere lage en egen sone på stua som er lekesone eller noe? 

Anonymkode: de0cc...044

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2026 den 5.03):

Hvorfor føder du et fjerde barn når du ikke har økonomi til det? Har dere ressurser hvis barnet blir født med utfordringer?

Anonymkode: e47d1...4a5

Helt enig. Jeg hadde valgt å ha eget rom og privatliv over å få søsken nr.3. Man burde klare å tenke litt lengre enn «jeg vil», spesielt når det kommer til barn. Jeg hadde solgt huset og flyttet litt utenfor bykjernen til et hus med minst 5 soverom om jeg skulle fått 4 unger. 

Anonymkode: 44449...170

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt samme utfordring her. Skal sies at nr 4 ikke var planlagt (spiral som dem ikke finner igjen).

vi har også 3 etasjer.

kjeller med stor bod og kjellerstue (vi sover i kjellerstua)

1. etg med stue, kjøkken og bad

2. etg med 3 soverom, bod og bad.

hos oss er det mulig å gjøre kjellerstua om til to soverom. Da mister derimot mannen hjemmekontor og barna mulighet for egen stue. Men samtidig har de relativt store rom nå, så kan ha egen tv og plass til gjester der.

vi kan også endre/gjøre om hele overetasjen. Da kan vi få til 4 soverom, men alle rommene blir mye mindre, vi mister et bad og behovet for kjellerstue blir nok større 😬

eldste er 14 når mini kommer. Så jeg ser egentlig ikke bortifra at vi bare kjører samsoving med minste også får den overta eldste sitt rom når den flytter ut. Med de andre barna har de gjerne ville sove sammen med oss til både 6 og 7 år. Så kaaanskje vi klarer oss, om noen av barna ikke blir boende hjemme alt for lenge 😆

helt ærlig så har vi valgt å utsette problemet og se an behovet!

Anonymkode: e5c0e...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...