AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:02 #1 Skrevet lørdag kl. 01:02 Hei ❤️ Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid – ifølge Clearblue er jeg 1–2 uker på vei. Vi har allerede tre flotte barn. Barnet er veldig ønsket, men samtidig dukker det opp mange tanker og bekymringer. Vi bor i et rekkehus over tre etasjer. I kjelleren har vi en kjellerstue hvor vi voksne sover, og i øverste etasjen har vi tre soverom som barna våre har ett hver. Barna er 14, 12 og 7 år. Det første jeg begynte å tenke på var: Hvor skal det fjerde barnet sove? 😅 Vi har ikke økonomi til å selge og kjøpe noe større, spesielt med boligprisene i Oslo, så det å flytte er egentlig ikke et alternativ. Hvordan løser man en slik situasjon? Må alle barna ha hvert sitt soverom? Er jeg kanskje litt for kravstor når jeg tenker at hvert barn bør ha sitt eget rom? Jeg er også 38 år, og mannen min er 38, så det dukker selvfølgelig opp en del andre tanker rundt det også. Samtidig er dette barnet veldig ønsket, og vi er utrolig glade. ❤️ Jeg tror bare hodet mitt har gått litt i «hvordan i all verden skal vi få dette til?»-modus. Er det andre som har vært i en lignende situasjon – med fire barn og begrenset plass? Hvordan løste dere det? Tar gjerne imot erfaringer, tips og litt beroligelse. ❤️ Anonymkode: bde23...429 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:58 #2 Skrevet lørdag kl. 02:58 Gratulerer! Vi venter også en nr. 4 som ikke får eget soverom😅 Jeg tror barnet må dele rom med oss til en av de eldste flytter ut, de er en del større enn dine. Evt må nr. 3 og 4 dele rom. Det blir 2 år mellom dem. Jeg tenker at man finner alltids en løsning. Kan dere slå opp en vegg mellom et av rommene f.eks? Anonymkode: 8c995...f00
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 03:03 #3 Skrevet lørdag kl. 03:03 Hvorfor føder du et fjerde barn når du ikke har økonomi til det? Har dere ressurser hvis barnet blir født med utfordringer? Anonymkode: e47d1...4a5 3 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 03:21 #4 Skrevet lørdag kl. 03:21 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor føder du et fjerde barn når du ikke har økonomi til det? Har dere ressurser hvis barnet blir født med utfordringer? Anonymkode: e47d1...4a5 Hvem sa noe om økonomien er dårlig? Vi har flott inntekt på over 1 million til sammen, og vi klarer oss nydelig. Men det betyr ikke vi kan kjøpe større hus, med de bolig prisene i dag ønsker vi heller bruke de pengene vi har til kose oss, reise med barna, lage gode minner. Vi ønsker ikke ha mer en 6 mill i gjeld og heller leve og kose oss også, livet er mer enn penger å gjeld. Vi har masse resurser, noe mer du vil spy ut av deg? Slutt å troll…. Er du sikker på du har det bra med deg selv? Finnes hjelp for bitterhet og sure hetetokter kjære kjerring 😀 Anonymkode: bde23...429 8 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 03:29 #5 Skrevet lørdag kl. 03:29 Vi har tenkt på kanskje la større barnet ta kjelleren den er ca 50 kvm med store vinduer og varme i gulv, toalett bad så får han eget nede. Så sover vi voksne på sovesofa i stua, mens de andre to har sine rom oppe og baby får da den største barnet sitt oppe🤷🏼♀️ men sovesofa i stua er jo en løsning frem til vi eventuelt selger eller velger flytte litt utenfor Oslo. Finnes fine hus lengre utenfor, men er bare praktisk med tanken på jobb/skole å være i nærheten. øknomisk sliter vi langt i fra, luksus problem. Men er ikke lett å kjøpe for mer heller når vi allerede har et rekkehus selveier på over 5 mill.. så da må løsninger til, masse lykke til med nummer 4 dere også står ingenting i barnelov at alle må ha egne rom, men vi har mye større aldersspenn mellom våre og dermed kan vi ikke bare sette barna sammen. Da de trenger sitt kryp inn og sitt eget space, hadde det vært 2 og 4 år ja da snakker vi dele rom en periode… men håper denne løsning vi fant ut funker, det er bare prøve. i andre land lever barna sammen med søsken og foreldre i en to roms 😊 Takk for prøve koke hodet sammen å finne ut av det 🤷🏼♀️men er ikke lett alltid. Anonymkode: bde23...429 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:19 #6 Skrevet lørdag kl. 04:19 Barn nr.4 kan jo dele rom med dere i flere år før dere trenger tenke på hvordan dere så skal ordne det. Anonymkode: f1de2...a19 5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:21 #7 Skrevet lørdag kl. 04:21 Kanskje dere må sove sammen med det nye barnet, til eldste flytter ut? Det vil begrense intimiteten mellom deg og din mann. Men å sove på sovesofa i stua for snart 40 år gamle kropper vil bli gjøre vondt etterhvert. Anonymkode: ff02c...b56 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:39 #8 Skrevet lørdag kl. 04:39 Babyen kan dele rom med dere eller minste i et par år før det trenger eget rom. Her deler 2 og 10 åring rom. To jenter. Den eldste "eier" rommet på dagtid og få ha det til besøk osv. Mens minste har leker osv i en krok i stuen. Hos dere vil eldste være 18-19år og mulig flytte ut når babyen er 3-5 år som vil løse problemet? Hadde også sett på mulighet til å dele av rom/sette opp en lettvegg i kjellerstue etc for å lage et mindre midlertidig rom til minstemann til største flytter ut. Så kjekt med 4 barn! Anonymkode: 59a1a...3ca
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:50 #9 Skrevet lørdag kl. 04:50 Gratulerer med baby 😃 Jeg tenker du overtenker dette noe voldsomt. Når baby er stor nok til å «måtte» ha eget rom er den eldste flyttet ut. Å dele rom med dere i 6-7 år er egentlig null problem. Som regel sover små barn tungt om natten og vil ikke bli vekket av hva dere holder på med, og på dagtid er dere vel uansett ikke på soverommet, så barnet kan ha det som sitt sted. Nyt heller tiden fremover og ikke skap problemer som ikke eksisterer. 99% av alle bekymringer blir uansett aldri noe av ❤️ Anonymkode: ba64e...b9c 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:23 #10 Skrevet lørdag kl. 07:23 Med tanke på at det er så stor aldersforskjell på siste barnet, så er det vel best at det deler rom med dere? event om 14 og 12åringene er samme kjønn, så kan de dele tv-stuen, også flytter dere opp, og babyen får et av rommene oppe det også. Anonymkode: 8c7ba...5e1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:29 #11 Skrevet lørdag kl. 07:29 Et barn som ikke engang er født kan sove på foreldrenes soverom i minst 3-4 år. Fire barn her og, men kun fire soverom. Minsten sover med meg og viser ingen tegn til ønske om eget rom. Det er mest vi foreldre som er opptatt av slikt. Anonymkode: 13ede...a39 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:38 #12 Skrevet lørdag kl. 07:38 Til dere som sier «eldste flytter ut» etter vgs - de bor i Oslo. Hvis ungdommen velger å studere i en annen by, så ja, men det er for dyrt for mange unge å ha egen bolig i Oslo. Anonymkode: c6605...2b8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:48 #13 Skrevet lørdag kl. 12:48 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvem sa noe om økonomien er dårlig? Vi har flott inntekt på over 1 million til sammen, og vi klarer oss nydelig. Men det betyr ikke vi kan kjøpe større hus, med de bolig prisene i dag ønsker vi heller bruke de pengene vi har til kose oss, reise med barna, lage gode minner. Vi ønsker ikke ha mer en 6 mill i gjeld og heller leve og kose oss også, livet er mer enn penger å gjeld. Vi har masse resurser, noe mer du vil spy ut av deg? Slutt å troll…. Er du sikker på du har det bra med deg selv? Finnes hjelp for bitterhet og sure hetetokter kjære kjerring 😀 Anonymkode: bde23...429 Jeg har det fantastisk bra med meg selv, hilsen mann og ikke kjerring. Anonymkode: e47d1...4a5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:28 #14 Skrevet lørdag kl. 13:28 Minste deler med dere. Vår yngste blir 2 år i januar, han har ikke eget rom enda. Ikke noe hast. Ikke lag problemer av noe som ikke er et problem på flere år. Anonymkode: 830f9...150
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:42 #15 Skrevet lørdag kl. 18:42 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei ❤️ Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid – ifølge Clearblue er jeg 1–2 uker på vei. Vi har allerede tre flotte barn. Barnet er veldig ønsket, men samtidig dukker det opp mange tanker og bekymringer. Vi bor i et rekkehus over tre etasjer. I kjelleren har vi en kjellerstue hvor vi voksne sover, og i øverste etasjen har vi tre soverom som barna våre har ett hver. Barna er 14, 12 og 7 år. Det første jeg begynte å tenke på var: Hvor skal det fjerde barnet sove? 😅 Vi har ikke økonomi til å selge og kjøpe noe større, spesielt med boligprisene i Oslo, så det å flytte er egentlig ikke et alternativ. Hvordan løser man en slik situasjon? Må alle barna ha hvert sitt soverom? Er jeg kanskje litt for kravstor når jeg tenker at hvert barn bør ha sitt eget rom? Jeg er også 38 år, og mannen min er 38, så det dukker selvfølgelig opp en del andre tanker rundt det også. Samtidig er dette barnet veldig ønsket, og vi er utrolig glade. ❤️ Jeg tror bare hodet mitt har gått litt i «hvordan i all verden skal vi få dette til?»-modus. Er det andre som har vært i en lignende situasjon – med fire barn og begrenset plass? Hvordan løste dere det? Tar gjerne imot erfaringer, tips og litt beroligelse. ❤️ Anonymkode: bde23...429 Gratulerer ❤️ Jeg forstår deg godt. Vi står i akkurat det samme, har 3 barn, venter nr 4.. Vi har per i dag nok soverom, men mangler altså til den som kommer. Jeg tenkte masse på akkurat dette med rom i starten.. Men jeg har falt til rro.Bbabyspver jo ikke på eget rom med det første.. Så det er et potensielt problem for fremtiden. Vi kan la to av barna dele rom, vi kan gjøre om en kjellerstue til et soverom, vi kan dele av det største rommet til 2 rom, eller vi kan bygge flere soverom i kjelleren. Tar det som det kommer. Baby kommer til å sove med oss ganske lenge, vi samsover.. Så jeg puster litt og tenker at alt løser seg på et vis. Plass finner man alltid ❤️ Anonymkode: 8f94a...955
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:56 #16 Skrevet lørdag kl. 18:56 Når første barnet vårt kom bodde vi i en to roms. Vi delte rom med minste i hvert fall et år. Soverommet var lite. Kun plass til senga vår på 150. Et dobbelt garderobeskap. Så senga til barnet sto i veien for å åpne dørene på skapet. Men man ble vandt. Jeg delte rom med min søster. Det er 7 år mellom oss. Gikk greit det å. Anonymkode: b434f...521
Lillemy8 Skrevet lørdag kl. 19:15 #17 Skrevet lørdag kl. 19:15 Dere har god tid til å finne en løsning på siste soverom! Hvis kjeller har ca samme grunnflate som de tre soverommene i øverste etasje kan man muligens lage ett ekstra rom i kjelleren. Dere kan vurdere hvordan den delen av huset kan bli mer fleksibel i hvertfall, men kanskje om et par år fra nå ❤️
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:52 #18 Skrevet lørdag kl. 22:52 De eldste barna bør slippe å få lede rom, de er tenåringer.. Bare husk at dere skal ha økonomi ved en eventuel skillsmisse eller uførhet. Konfirmasjoner, tannregulering og kanskje briller.. Anonymkode: df286...bcd
alfathealfa Skrevet lørdag kl. 23:23 #19 Skrevet lørdag kl. 23:23 Skjønner ikke riktig hvordan man får et barn som er veldig ønsket uten at det er tenkt på det praktiske. Men det er ikke noe i veien for å sove på foreldrenes soverom til barnet begynner på skolen om så er. Det er jo bare å gi beskjed nå til de andre at de kan belage seg på å flytte hjemmefra etter vgs. 1 2
alfathealfa Skrevet lørdag kl. 23:25 #20 Skrevet lørdag kl. 23:25 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Til dere som sier «eldste flytter ut» etter vgs - de bor i Oslo. Hvis ungdommen velger å studere i en annen by, så ja, men det er for dyrt for mange unge å ha egen bolig i Oslo. Anonymkode: c6605...2b8 Det er plenty unge som flytter til Oslo hvert år. «Egen bolig» er nok vel ambisiøst for en på 19-20. leie hybel eller rom i kollektiv er vel det de fleste går for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå