Gå til innhold

Tips mot urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg merket i går at jeg begynte å få urinveisinfeksjon. Hadde bare litt ubehag. Det har blitt verre utover dagen i dag, og jeg må tisse hele tiden, og det svir. Men er ikke veldig vondt enda. Foreløpig har jeg drukket sitronvann og generelt mye vann. Er klar over at det ikke nødvendigvis kurerer det, men vil bare prøve det jeg kan før jeg går til legen evt. Hva kan jeg gjøre hjemme for å prøve å bli kvitt det? Kom med alle deres kjerringråd

Anonymkode: 2ecf5...86a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tranebærkapsler

Damping med furunålsolje

Anonymkode: a4e0d...b68

• Nyttig 1
Skrevet

Drikk masse sur drikke, tranebær osv. Når det er sagt kommer det an på infeksjonen osv.. samtidig anbefales det å klare seg uten antibiotika for å sinke resistens, så om du klarer å stoppe det er det bra 

Anonymkode: 0b60d...5e5

• Nyttig 1
Skrevet

Østrogen 

Anonymkode: 5d133...f25

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bland gurkemeie og malt pepper - få det i deg, en ts morgen og kveld. Drikk godt, ta gjerne gurkemeie/pepper med mat (fett) eller noe omega3/tran.

Googler du på vitenskapelige artikler om dette så får du opp en god del på gurkemeie.

(Pepper tilsettes i mindre dose, fordi pepper inneholder et virkestoff som kroppen trenger for å ta opp de virksomme stoffene i gurkemeien. Fett som tas sammen med gurkemeie m pepper gjør at opptaket blir enda bedre.)

Anonymkode: b40fd...6df

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Drikk masse sur drikke, tranebær osv. Når det er sagt kommer det an på infeksjonen osv.. samtidig anbefales det å klare seg uten antibiotika for å sinke resistens, så om du klarer å stoppe det er det bra 

Anonymkode: 0b60d...5e5

Ja håper jeg kan få stoppet det og unngå antibiotika. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tranebærkapsler

Damping med furunålsolje

Anonymkode: a4e0d...b68

Hvor ofte bør jeg ta tranebærskapsler? Og hvor mange?

Skrevet

Hadde uvi ofte noen år. Drakk så tranebærjuice i 1 år. Ikke hatt det siden. Er nå 20 år siden den tid.

Anonymkode: 9cbf7...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor ofte bør jeg ta tranebærskapsler? Og hvor mange?

Hvis du kjøper dette på apoteket så kan du spørre dem om råd der til dosering.

Anonymkode: 2f719...82c

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det gått et par dager og jeg føler ikke det er bedre, men verre. Natt til fredag våknet jeg ca 6 ganger for og tisse, og har generelt tisset sikkert 12 ganger om dagen eller noe. Men natt til i dag våknet jeg bare en gang, så jeg trodde jeg begynte å bli bedre. Men nå i kveld føler jeg meg litt slapp og har litt frysninger, og må fortsatt tisse ofte/og svie/ubehag når jeg tisser. Er det farlig? Jeg har ikke faktisk feber, bare fryser litt innimellom. Har lest om nyrebekkenbetennelse og hører om hvor dårlige folk blir. Men kan jeg ha blitt dårlig så fort? Jeg tenker jeg kan se det an til i morgen/mandag, bør det gå fint?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv nettlegevakt, det koster litt, men du kan få medisiner hvis du er mellom 16 og 65 år og har symptomer på UVI.

Anonymkode: 81f2f...741

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2026 den 23.27):

Jeg merket i går at jeg begynte å få urinveisinfeksjon. Hadde bare litt ubehag. Det har blitt verre utover dagen i dag, og jeg må tisse hele tiden, og det svir. Men er ikke veldig vondt enda. Foreløpig har jeg drukket sitronvann og generelt mye vann. Er klar over at det ikke nødvendigvis kurerer det, men vil bare prøve det jeg kan før jeg går til legen evt. Hva kan jeg gjøre hjemme for å prøve å bli kvitt det? Kom med alle deres kjerringråd

Du må hølje nedpå med masse vann så nyrene får rensa urinveiene. 

Og helst et par glass med noe syrlig også. Eplecider eddik, juice, sitron mm. 

Funker veldig fint for meg 🙏🏼

Anonymkode: fa7fe...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå har det gått et par dager og jeg føler ikke det er bedre, men verre. Natt til fredag våknet jeg ca 6 ganger for og tisse, og har generelt tisset sikkert 12 ganger om dagen eller noe. Men natt til i dag våknet jeg bare en gang, så jeg trodde jeg begynte å bli bedre. Men nå i kveld føler jeg meg litt slapp og har litt frysninger, og må fortsatt tisse ofte/og svie/ubehag når jeg tisser. Er det farlig? Jeg har ikke faktisk feber, bare fryser litt innimellom. Har lest om nyrebekkenbetennelse og hører om hvor dårlige folk blir. Men kan jeg ha blitt dårlig så fort? Jeg tenker jeg kan se det an til i morgen/mandag, bør det gå fint?

Det er nok for sent med kjerringråd, mulig du må ha antibiotika hvis det har gått langt nok oppover i urinveiene. Hos noen sprer det seg raskt. 

De jeg vet om som får nyrebekkenbetennelse av UVI får ikke symptomer på UVI, får de opplever at de er drit dårlige i formen med feber osv. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Galskap å ikke fikse resept på fredag. Jeg brukte nettlegevaktwn ved sist uvi.

Senere så har jeg hart lignende smerter som uvi, men det har vært overgangsplager, så etter at jeg startet med estrogel har jeg ikke hatt det heller.

k48

Anonymkode: 56acd...e0e

AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt legevakt og forklart situasjonen. Hvis du begynner å fryse og få feber bør du få antibiotika asap! 

Anonymkode: b37f7...139

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Melbærblad-te

Anonymkode: fbd03...47c

AnonymBruker
Skrevet

Altså lage te av planten. Veldig effektivt!

Anonymkode: fbd03...47c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prøv nettlegevakt, det koster litt, men du kan få medisiner hvis du er mellom 16 og 65 år og har symptomer på UVI.

Anonymkode: 81f2f...741

Takk, skal se på det. Men da får jeg vel ikke hentet ut noe resept før på mandag da? Eller hvordan funker det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må hølje nedpå med masse vann så nyrene får rensa urinveiene. 

Og helst et par glass med noe syrlig også. Eplecider eddik, juice, sitron mm. 

Funker veldig fint for meg 🙏🏼

Takk, har allerede drukket en del vann, men drakk mer i går og dagen før, enn jeg har gjort i dag. Så skal få i meg en del vann nå og se an formen videre. Jeg har ikke eplecider eddik, funker vanlig eddik? Jeg har også tranebærjuice uten sukker hjemme, men ikke noe med sitron nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Galskap å ikke fikse resept på fredag. Jeg brukte nettlegevaktwn ved sist uvi.

Senere så har jeg hart lignende smerter som uvi, men det har vært overgangsplager, så etter at jeg startet med estrogel har jeg ikke hatt det heller.

k48

Anonymkode: 56acd...e0e

Ja, burde bare gjort det. Men tenkte det kunne gå over av seg selv. Er bare 25 så forhåpentligvis er det ikke overgangsplager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...