Gå til innhold

Hjemmeværende mor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk barn som studenter, begge studerte. Hadde forelesning 2 timer x 3 dager i uken. Det ga barna en veldig fin start på livet. Korte dager i barnehagen, ofte fridager, leverte sent og hentet tidlig, lange ferier. Studerte til eldste var 5 og yngste var 3. 

Vi prioriterte god mat. Brukte minimalt med penger på ferie. Var mye med nærmeste familie og venner med barn. Kjøpte det meste brukt. Sparte egenkapital og kjøpte oppusningsobjekt da eldste var liten.

Dette er noen år siden nå. Vet ikke hvordan det ville gått med dagens priser.

Anonymkode: 5fb64...5ab

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk hjemme med de, til de var 2 år. Så studerte jeg etter det med første, så med andre så jobbet jeg 60% natt i noen år. Sånn så de fikk kortere tid i barnehage, og at jeg hadde bedre tid til de.

Anonymkode: 42623...f4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke hjemmeværende, men sa opp jobben for å være fulltidsstudent etter graviditeten, så vi lever på mannens inntekt noen år. Han tjener godt, vi sparer i pensjon til meg, har lavt boliglån og gammel bil.

Anonymkode: 9dea3...e35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mammaentilmini skrev (1 time siden):

Jeg sa aldri at det hindret, jeg lurte bare på hvordan man kan gjøre det på best mulig måte 😊 Med tanke på at de fleste rundt oss har barn i barnehage på samme tid som barnet mitt da ville vært hjemme, så bekymrer det bare meg at det ikke vil være like lett å ha andre jevnaldrende å være med.

Da jeg vokste opp så jobbet min mor 60%, ene moren til min venninne jobbet fleksibelt med hjemmekontor (professor) og moren til min andre venninne var hjemmeværende.

Vi gikk i en deltidsbarnehage fra 10-14, og vi roterte på hvem vi var hjemme hos etterpå, ettersom hvem som hadde mamma hjemme.

Dette fungerte på det tidspunktet fordi;
- deltidsbarnehage eksisterte
- man kunne leve i Oslo på kun én inntekt/redusert stilling
- flere gjorde det samme og man kunne bygge opp rundt noe felles

Jeg har vært sammenlagt ett år i ulønnet permisjon etter mammaperm, men barna har gått i barnehage fra 18 mnd. Jeg kunne vært lenger hjemme, men da hadde vi hatt utfordringen med å sosialisere.

Jeg var den siste i barselgruppen min som begynte i jobb, og selv om jeg har familie i byen begynte etterhvert også barnet kusiner/fettere i bhg.

I din situasjon hadde jeg nok valgt bhg med korte dager.

Anonymkode: fc79e...908

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde ikke gått så knirkefritt dersom ikke mannen min hadde tjent veldig godt. Jeg valgte å være hjemme i noen år, men jobbet litt som freelancer innimellom. Jeg har en svært solid utdannelse, har hatt gode jobber i årevis, vi har alltid hatt åpent hus for barna og deres venner, så hvorfor i all verden skulle mine år som hjemmeværende hindre barna i å bli selvstendige og sosiale? 

Anonymkode: 2d432...cd9

Fordi nesten alle andre barn er i barnehagen. Etter at de kommer hjem, vil de gjerne tilbringe tid til foreldrene, slappe av, kanskje har de barnesvømming/barneidrett/musikk, er på tur med familien osv. 

Anonymkode: 5387f...b5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da jeg vokste opp så jobbet min mor 60%, ene moren til min venninne jobbet fleksibelt med hjemmekontor (professor) og moren til min andre venninne var hjemmeværende.

Vi gikk i en deltidsbarnehage fra 10-14, og vi roterte på hvem vi var hjemme hos etterpå, ettersom hvem som hadde mamma hjemme.

Dette fungerte på det tidspunktet fordi;
- deltidsbarnehage eksisterte
- man kunne leve i Oslo på kun én inntekt/redusert stilling
- flere gjorde det samme og man kunne bygge opp rundt noe felles

Jeg har vært sammenlagt ett år i ulønnet permisjon etter mammaperm, men barna har gått i barnehage fra 18 mnd. Jeg kunne vært lenger hjemme, men da hadde vi hatt utfordringen med å sosialisere.

Jeg var den siste i barselgruppen min som begynte i jobb, og selv om jeg har familie i byen begynte etterhvert også barnet kusiner/fettere i bhg.

I din situasjon hadde jeg nok valgt bhg med korte dager.

Dette. Man kan ikke sammenligne hvordan det var på 1970-tallet kontra nå. De fleste i dag går i barnehage, og da har man svært få eller ingen å sosialiseres med på dagtid. I tillegg har barnehager i dag pedagogisk innhold. Ikke alle mødre er bevandret innen pedagogikk eller er i stand til å gi barna det samme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor må det være hjemmeværende MOR?

Hos oss var mannen hjemme med barna til yngste fylte 2 år. De eldre barna begynte i barnehagen da de var ca 3 år, slik at de fikk leke med jevnaldrende mens pappa var opptatt med småsøsken. 

Vi bor på landet så bolig er billig, og klarte oss med 1 bil siden vi bor i gåavstand til barnehagen. Jeg tjener ikke spesielt bra, så de eneste "triksene" våre for at det skulle fungere var å kjøpe mye brukt (klær/leker/babyutstyr) og å tenke på lommeboka hver gang vi handlet. Mat blir fort dyrt om man tanker med magen eller øynene istedenfor lommeboka. 

Anonymkode: e0c3c...e13

Det er hjemmeværende MOR fordi det er situasjonen jeg selv ønsker å være i som mamma. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette. Man kan ikke sammenligne hvordan det var på 1970-tallet kontra nå. De fleste i dag går i barnehage, og da har man svært få eller ingen å sosialiseres med på dagtid. I tillegg har barnehager i dag pedagogisk innhold. Ikke alle mødre er bevandret innen pedagogikk eller er i stand til å gi barna det samme. 

Dette var på 90-tallet. Men mye har skjedd på de 30 årene.

Jeg synes forøvrig det er synd at barnepark og deltidsbarnehage er avskaffet. Selv om færre er hjemmeværende er det fortsatt de som jobber deltid eller fleksibelt som kunne ønsket alternativer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette var på 90-tallet. Men mye har skjedd på de 30 årene.

Jeg synes forøvrig det er synd at barnepark og deltidsbarnehage er avskaffet. Selv om færre er hjemmeværende er det fortsatt de som jobber deltid eller fleksibelt som kunne ønsket alternativer.

Noen må jo drifte disse tingene. Det er ikke nok folk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn begynner i barnehagen når de er 3 år. Før det sosialiseres de fint med familie.

Mannen forsørger oss.

Når de begynner i barnehagen har de korte dager, fri en dag i uka og alle skoleferier. Vi bruker ikke AKS.

Vårt hus er veldig populært, det er alltid mange barn her.

Jeg er høyt utdannet.

Anonymkode: a37a8...2a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Våre barn begynner i barnehagen når de er 3 år. Før det sosialiseres de fint med familie.

Mannen forsørger oss.

Når de begynner i barnehagen har de korte dager, fri en dag i uka og alle skoleferier. Vi bruker ikke AKS.

Vårt hus er veldig populært, det er alltid mange barn her.

Jeg er høyt utdannet.

Det høres nydelig ut! Så mannen er eneste inntektskilde? Hva jobber han med? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hos oss var mannen hjemme med barna til yngste fylte 2 år. De eldre barna begynte i barnehagen da de var ca 3 år, slik at de fikk leke med jevnaldrende mens pappa var opptatt med småsøsken. 

Vi bor på landet så bolig er billig, og klarte oss med 1 bil siden vi bor i gåavstand til barnehagen. Jeg tjener ikke spesielt bra, så de eneste "triksene" våre for at det skulle fungere var å kjøpe mye brukt (klær/leker/babyutstyr) og å tenke på lommeboka hver gang vi handlet. Mat blir fort dyrt om man tanker med magen eller øynene istedenfor lommeboka. 

Vi og hadde far hjemme i endel år.

Skjønner ikke hvorfor alle automatisk gir jobben det er å være hjemme til mor

Anonymkode: a9029...ec5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mammaentilmini skrev (5 timer siden):

Til dere som er hjemme med barn(et). Hvordan får dere det til å fungere økonomisk? Erfaringer med å leve av en inntekt som familie eller evt. tjene penger mens man er hjemme? 

Og hvordan får dere det til å funke rent praktisk? Hvordan mater dere barna med kunnskap, lærer de å bli selvstendig og sosiale mennesker samtidig som dere er hjemme? 

Det er nok varierende, og avhengig av hvor lenge du tenker at man har barna hjemme.. Til de er 2? 3? Til skolestart? 

For min del så brukte vi mye tid på utflukter med ungene. Gikk på museum, gårder, åpen barnehage,  babysang/barnesanggrupper, biblioteket, teater etc.. Mye kulturelle innslag i hverdagen, samt mye tid ute i naturen. Lunsj på bål, fisking, utforsking i skog og fjell. 

Hjemme så malte vi, hørte musikk, leste bøker, lekeplasser, baking, matlaging etc.. 

Generelt benytte seg av ulike tilbud som er rundt der man bor, gjerne som ikke koster særlig. Man kommer veldig langt med en dag i skogen i plaskende regn, eller en dag i strandkanten, et bål, et forstørrelsesglass etc.. 

Hadde barna hjemme til de var 3 år, og deretter jobbet jeg redusert og hadde barna hjemme her og der for å holde litt på kvalitetstiden man får mellom 09-15.  Vi hadde spart opp midler til at jeg kunne gå hjemme lengre enn vanlig permisjon. 

Anonymkode: 3cd77...e83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje fordi ts er kvinne?

Anonymkode: e3b93...42c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært hjemmeværende siden første barn ble født. Mannen forsørger oss. Han jobber som prosessoperatør og har årsinntekt på 850 000. 

Vi har fire barn. Alle har begynt i bhg det året de fylte fire år. Før det var de hjemme med meg. I år har vi 1., 3., 5., og 7.klassing. Jeg er fremdeles hjemme, og kommer nok ikke til å endre på det på mange år :)

Anonymkode: 189e9...988

AnonymBruker
Skrevet

Her går det rundt fordi mannen tjener godt og vi er noe sparsommelige.

Sparer nok mye på at vi ikke prioriterer å reise vekk annet enn til utvidet familie i ferier og utflukter i nærområdet, og ikke hiver oss på overforbruktrenden.

Anonymkode: 8a9a8...b64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært hjemmeværende siden første barn ble født. Mannen forsørger oss. Han jobber som prosessoperatør og har årsinntekt på 850 000. 

Vi har fire barn. Alle har begynt i bhg det året de fylte fire år. Før det var de hjemme med meg. I år har vi 1., 3., 5., og 7.klassing. Jeg er fremdeles hjemme, og kommer nok ikke til å endre på det på mange år :)

Anonymkode: 189e9...988

Imponerende at dere klarer dere på én så lav lønn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...