Gå til innhold

Hjemmeværende mor

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Til dere som er hjemme med barn(et). Hvordan får dere det til å fungere økonomisk? Erfaringer med å leve av en inntekt som familie eller evt. tjene penger mens man er hjemme? 

Og hvordan får dere det til å funke rent praktisk? Hvordan mater dere barna med kunnskap, lærer de å bli selvstendig og sosiale mennesker samtidig som dere er hjemme? 

Endret av Mammaentilmini
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke gått så knirkefritt dersom ikke mannen min hadde tjent veldig godt. Jeg valgte å være hjemme i noen år, men jobbet litt som freelancer innimellom. Jeg har en svært solid utdannelse, har hatt gode jobber i årevis, vi har alltid hatt åpent hus for barna og deres venner, så hvorfor i all verden skulle mine år som hjemmeværende hindre barna i å bli selvstendige og sosiale? 

Anonymkode: 2d432...cd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mammaentilmini skrev (5 minutter siden):

Til dere som er hjemme med barn(et). Hvordan får dere det til å fungere økonomisk? Erfaringer med å leve av en inntekt som familie eller evt. tjene penger mens man er hjemme? 

Og hvordan får dere det til å funke rent praktisk? Hvordan mater dere barna med kunnskap, lærer de å bli selvstendig og sosiale mennesker om dere er hjemme? 

Hva trur du er forskjellen på hvordan barna blir selvstendige hvis du går hjemme eller er i jobb? De går vel i bhg eller skole og får kunnskap og sosial omgang der samtidig som dere foreldre også lærer de ting.

Anonymkode: 32c04...039

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva trur du er forskjellen på hvordan barna blir selvstendige hvis du går hjemme eller er i jobb? De går vel i bhg eller skole og får kunnskap og sosial omgang der samtidig som dere foreldre også lærer de ting.

Jeg er kun ute etter tips, og råd på hvordan man kan gi barnet mest mulig samtidig som man er hjemme. Jeg vet barnehagen er veldig nyttig for det sosiale og for barn og omgås andre barn, samtidig som de klarer å løsrive seg fra foreldrene. Jeg lurer bare på hvordan best mulig gjøre dette som forelder, når man kun har ett barn, og samtidig som alle nabobarna er i barnehage. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hadde ikke gått så knirkefritt dersom ikke mannen min hadde tjent veldig godt. Jeg valgte å være hjemme i noen år, men jobbet litt som freelancer innimellom. Jeg har en svært solid utdannelse, har hatt gode jobber i årevis, vi har alltid hatt åpent hus for barna og deres venner, så hvorfor i all verden skulle mine år som hjemmeværende hindre barna i å bli selvstendige og sosiale? 

Jeg sa aldri at det hindret, jeg lurte bare på hvordan man kan gjøre det på best mulig måte 😊 Med tanke på at de fleste rundt oss har barn i barnehage på samme tid som barnet mitt da ville vært hjemme, så bekymrer det bare meg at det ikke vil være like lett å ha andre jevnaldrende å være med.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tillegg fra meg som svarte i innlegget over deg: Barna var i barnehagen, selvsagt på skolen og tidvis sfo, selv om de hadde noen færre timer i bh/sfo enn de ville ha gjort dersom jeg ikke var hjemme. Alle barna våre er svært sosiale og oppegående unge mennesker i dag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tillegg fra meg som svarte i innlegget over deg: Barna var i barnehagen, selvsagt på skolen og tidvis sfo, selv om de hadde noen færre timer i bh/sfo enn de ville ha gjort dersom jeg ikke var hjemme. Alle barna våre er svært sosiale og oppegående unge mennesker i dag. 

Så du hadde ikke barna hjemme 100%? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mammaentilmini skrev (Akkurat nå):

Jeg sa aldri at det hindret, jeg lurte bare på hvordan man kan gjøre det på best mulig måte 😊 Med tanke på at de fleste rundt oss har barn i barnehage på samme tid som barnet mitt da ville vært hjemme, så bekymrer det bare meg at det ikke vil være like lett å ha andre jevnaldrende å være med.

Vi hadde som sagt barna våre i barnehage innimellom, og sfo når den tid kom, nettopp på grunn av den sosiale biten. De hadde også veldig ofte med seg venner hjem de dagene de gikk tidlig, og vi hadde også av og til venner på besøk de dagene de ikke var i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
Mammaentilmini skrev (1 minutt siden):

Så du hadde ikke barna hjemme 100%? 

Nei. Jeg var 100 % hjemmeværende, jobbet kun litt freelance/som rådgiver innimellom, men hadde barna litt i barnehagen på grunn av det sosiale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Jeg var 100 % hjemmeværende, jobbet kun litt freelance/som rådgiver innimellom, men hadde barna litt i barnehagen på grunn av det sosiale.

Hva vil litt i barnehagen si?

Anonymkode: 02ffb...f77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme til barna var ca 2,5år, med alle 3 barn. Har en mann som tjener godt. Eneste negative er jo pensjonen min, men går vel bra det og 😊

Anonymkode: 67631...b5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg var hjemme til barna var ca 2,5år, med alle 3 barn. Har en mann som tjener godt. Eneste negative er jo pensjonen min, men går vel bra det og 😊

Anonymkode: 67631...b5e

Hva jobber mannen din med? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til et annet europeisk land med lavere prisnivå enn Norge. Dermed går det rundt selvom jeg er hjemmeværende. Min mann jobber offshore, så har norsk lønn. 

Barna får nok sosialisering i bhg og skole. Leverer sent i bhg hver dag, så korte dager. Har tidligere hatt 3dagers uke i bhg, nå full plass.

Anonymkode: bc19a...453

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemmeværende til barna var ca. 2 år. Spedde på med kveldsvakter og helgevakter inninellom. Dette gikk pga kontantstøtten og at vi sparte penger på å ikke ha sfo med den eldste.  Hadde rimelig huslån, nedbetalt bil, og null gjeld. I tillegg tjente mannen greit pga reisejobb. 

Men dette er noen år siden, og jeg vet ikke om vi hadde klart det idag, med dagens priser. Nå er jo i tillegg sfo og barnehage blitt ganske rimelig, og kontantstøtten snevret inn (?). Da skulle mannen tjent godt. 

Anonymkode: 59054...c74

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må det være hjemmeværende MOR?

Hos oss var mannen hjemme med barna til yngste fylte 2 år. De eldre barna begynte i barnehagen da de var ca 3 år, slik at de fikk leke med jevnaldrende mens pappa var opptatt med småsøsken. 

Vi bor på landet så bolig er billig, og klarte oss med 1 bil siden vi bor i gåavstand til barnehagen. Jeg tjener ikke spesielt bra, så de eneste "triksene" våre for at det skulle fungere var å kjøpe mye brukt (klær/leker/babyutstyr) og å tenke på lommeboka hver gang vi handlet. Mat blir fort dyrt om man tanker med magen eller øynene istedenfor lommeboka. 

Anonymkode: e0c3c...e13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi var ikke noe problem, mannen tjente godt. Beholdt jobben min, hadde permisjon og var hjemme i til sammen 6 år. To barn, de begynte begge i barnehage da de var ca 2,5, men var hjemme ved den minste sykdom eller annen grunn, og vi hadde mye ferie, blant annet over 2 mnd sommerferie hvert år. Faste rutiner med å gå ut hver dag, vi gikk på samme lekeplass til samme tid, der møtte vi etter hvert de samme (små)barna med foreldre. Gikk i åpen barnehage. Gikk på babysang og ol. Hadde fast avtale med en venninne som var hjemme én dag i uka, den dagen møttes vi, barna var gode venner og like gamle. Hadde vaskehjelp (det var en forutsetning fra min side, jeg vil ikke ha eneansvar for gulvvask, det hadde blitt skittent og dårlig stemning). Derfor dypdykket jeg inn i matlaging, vi hadde gode middager. Ble lange dager, og jeg tok en master via et nettstudie med samlinger etter hvert (noe som bidro til at jeg fikk permisjon så lenge fra jobb). 

Anonymkode: 945ff...4d2

Skrevet

Har vært mye hjemme med de to yngste barna. Mannen min tjener helt greit, vi har lavt forbruk,  dyrker vår egen mat (inkl kjøtt og melk)++ også har jeg tatt på meg enkeltjobber, en og annen helg på legevakt feks.

Ungene har vært minst like selvstendige som de eldste som var i barnehagen fra tidlig. De leker med andre barn i helger og ettermiddager, er med på feks dnt sine barneopplegg, familiespeiding ol.

AnonymBruker
Skrevet
Mammaentilmini skrev (1 time siden):

Jeg er kun ute etter tips, og råd på hvordan man kan gi barnet mest mulig samtidig som man er hjemme. Jeg vet barnehagen er veldig nyttig for det sosiale og for barn og omgås andre barn, samtidig som de klarer å løsrive seg fra foreldrene. Jeg lurer bare på hvordan best mulig gjøre dette som forelder, når man kun har ett barn, og samtidig som alle nabobarna er i barnehage. 

I stedet for barnehage hadde vi en gruppe som møttes. Vi var veldig aktive og ute i skogen og lekeplasser. Når nam er hjemme har man mulighet til å være så sosial nan vil når kan vil, og det er ingenting i veien for å ha mange venner og bli selvstendig.

Anonymkode: c9b00...0e6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mammaentilmini skrev (1 time siden):

Og hvordan får dere det til å funke rent praktisk? Hvordan mater dere barna med kunnskap, lærer de å bli selvstendig og sosiale mennesker samtidig som dere er hjemme? 

Å ikke bo seg langt over evne som noen gjør. En bil eller 2 billige.  Får kontantstøtte, barnetrygd og slipper å betale for bhg. 

Barna får og det mye bedre enn andre som leveres når de åpner og hentes når det stenges. Masse vikarer, ukjente, sliten og altfor lange dager. Hjem og i seng. Stressende for små!

Trygghet med mamms/pappa er gull verdt!

Anonymkode: f1722...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk på lekeland,badeland,tur i skog og fjell (alene og med andre med barn), lekeplasser, koste oss hjemme,besøk osv. Noen steder er det åpen bhg og. 

Anonymkode: f1722...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...