AnonymBruker Skrevet 23. september #1 Skrevet 23. september Har seboreisk eksem i ansiktet rundt nesevingene. Sliter med kløe, rødhet og noe flassing. Er veldig irriterende! Noen som har god effekt av bare Fungoral krem? Eller andre reseptbelagte kremer? Protopic eller Elidel? Bruker ingenting akkurat nå siden jeg føler det har holdt seg rolig i noen år men kommet tilbake igjen nå. (Vil ikke bruke kortison i ansiktet selvom det sikkert funker der og da) Anonymkode: 082f7...39f 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #2 Skrevet 23. september Elidel har effekt her, men det viktigste jeg har funnet ut er at de med seboreisk eksem ikke kan bruke en hel masse av ingrediensene som er i vanlig hudpleie og sminke (foundation), rens/sminkefjerner osv. Jeg ba ChatGPT lage en liste over hvilke ingredienser jeg skal unngå, og med anbefalinger om produkter jeg burde kjøpe. det ble jaggu dyrt fordi så godt som alle produktene jeg hadde måtte kastes😅 men det hjalp. Anonymkode: 5cfa7...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #3 Skrevet 23. september 1 minutt siden, AnonymBruker said: Elidel har effekt her, men det viktigste jeg har funnet ut er at de med seboreisk eksem ikke kan bruke en hel masse av ingrediensene som er i vanlig hudpleie og sminke (foundation), rens/sminkefjerner osv. Jeg ba ChatGPT lage en liste over hvilke ingredienser jeg skal unngå, og med anbefalinger om produkter jeg burde kjøpe. det ble jaggu dyrt fordi så godt som alle produktene jeg hadde måtte kastes😅 men det hjalp. Anonymkode: 5cfa7...ed7 Bruker du Elidel fast hver dag? Og holder det seg nesten symptomfritt under behandling? Takk for tips, skal spørre om en liste selv! Anonymkode: 082f7...39f
AnonymBruker Skrevet 23. september #4 Skrevet 23. september Vasker ansiktet hver dag med frotté klut og bruker ikke ansiktskremer med olje. Stort sett ganske greit på sommeren, men så blusser det opp når årstidene skifter føles det ut som. Har fått fungoral salve, men ikke veldig begeistret. Vasker heller ansiktet med fungoral sjampo på en frotté klut og smører med fuktighetskrem etterpå Tåler (og foretrekker) biotherm hyaluplump gel som ansiktskrem, cosr-x aloe solkrem. Anonymkode: b30ab...f69 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #5 Skrevet 23. september 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vasker ansiktet hver dag med frotté klut og bruker ikke ansiktskremer med olje. Stort sett ganske greit på sommeren, men så blusser det opp når årstidene skifter føles det ut som. Har fått fungoral salve, men ikke veldig begeistret. Vasker heller ansiktet med fungoral sjampo på en frotté klut og smører med fuktighetskrem etterpå Tåler (og foretrekker) biotherm hyaluplump gel som ansiktskrem, cosr-x aloe solkrem. Anonymkode: b30ab...f69 Vet ikke om huden min hadde tålt frotte klut, er redd den hadde blitt enda mer irritert. Har hørt om Fungoral sjampo i ansikt, kanskje jeg bør prøve det! Anonymkode: 082f7...39f
AnonymBruker Skrevet 24. september #6 Skrevet 24. september Ducray kelual fra apoteket har reddet meg. Bruker den morgen og kveld ved utbrudd. Og så har jeg kuttet ut alt med oljer, f.eks oljerens og fete kremer. Jeg bruker cosrx sin aloe vera ansiktskrem, den tåler jeg. Måtte tidligere bruke fungoral og annen soppkrem i ansiktet, men med Ducray slipper jeg det. Anonymkode: b198c...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #7 Skrevet 24. september 8 hours ago, AnonymBruker said: Ducray kelual fra apoteket har reddet meg. Bruker den morgen og kveld ved utbrudd. Og så har jeg kuttet ut alt med oljer, f.eks oljerens og fete kremer. Jeg bruker cosrx sin aloe vera ansiktskrem, den tåler jeg. Måtte tidligere bruke fungoral og annen soppkrem i ansiktet, men med Ducray slipper jeg det. Anonymkode: b198c...bbf Må sjekke ut! Takk! Anonymkode: 082f7...39f
AnonymBruker Skrevet 24. september #8 Skrevet 24. september Elidel fungerer. Kutt alkohol, gjærholdig mat og sukker. Anonymkode: d8da7...edb
AnonymBruker Skrevet 24. september #9 Skrevet 24. september 2 minutter siden, AnonymBruker said: Elidel fungerer. Kutt alkohol, gjærholdig mat og sukker. Anonymkode: d8da7...edb Blir du helt symptomfri når du bruker Elidel? Anonymkode: 082f7...39f
AnonymBruker Skrevet 24. september #10 Skrevet 24. september Får som regel bare litt sebborrisk eksem i korte perioder og nær øyenbrynene. Da holder det å bruke litt reseptkrem. Ellers blir det å unngå for mye varmt vann i ansiktet og bruke milde produkter uten parfyme. Anonymkode: 7d437...8d0
AnonymBruker Skrevet 24. september #11 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blir du helt symptomfri når du bruker Elidel? Anonymkode: 082f7...39f Ja. Og nå har jeg det veldig sjeldent. Jeg gikk gjennom en streng diett i tre måneder. Der mange matvarer ble kuttet ut. sukker, alkohol, brød, ost, melk mm. Måtte klarne smør. Spiste mye kjøtt, proteiner, søtpotet, brokkoli, salat, sardiner osv. Etter tre måneder startet jeg med en og en matvare som inneholdt det jeg ikke hadde spist. Reagerte ikke på ost og melk, men muggost, lagret oss, spekemat, alkohol, druer, banan og gjærbakst holder jeg meg helt unna. Fant også ut at jeg produserer for lite magesyre, og tar enzymer. Så ikke mat blir liggende i magesekken for lenge, for da får jeg utslag. Bruker ikke Elidel lenger. Kontrollerer det med kosthold. Anonymkode: d8da7...edb 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #12 Skrevet 24. september 1 minutt siden, AnonymBruker said: Får som regel bare litt sebborrisk eksem i korte perioder og nær øyenbrynene. Da holder det å bruke litt reseptkrem. Ellers blir det å unngå for mye varmt vann i ansiktet og bruke milde produkter uten parfyme. Anonymkode: 7d437...8d0 Hvilken reseptkrem? Har aldri tenkt at varmt vann i ansiktet kan være en trigger! Anonymkode: 082f7...39f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:27 #15 Skrevet fredag kl. 10:27 Jeg har også dette, og samtidig rosachea. Alle produkter omtrent inneholder noe jeg ikke tåler, for det ene eller det andre 🤯 Gjentatte forsøk med diverse kremer, med og uten resept har bare ført til at huden ble overbehandlet, barrieren ødelagt, så sitter man her med kun lunkent vann og ultramild fuktighetskrem- og klør 🙃 Skjer hver høst at jeg blir verre, uten unntak. Anonymkode: af399...00b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:19 #16 Skrevet fredag kl. 12:19 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har også dette, og samtidig rosachea. Alle produkter omtrent inneholder noe jeg ikke tåler, for det ene eller det andre 🤯 Gjentatte forsøk med diverse kremer, med og uten resept har bare ført til at huden ble overbehandlet, barrieren ødelagt, så sitter man her med kun lunkent vann og ultramild fuktighetskrem- og klør 🙃 Skjer hver høst at jeg blir verre, uten unntak. Anonymkode: af399...00b Er så irriterende og skjemmende. Spesielt når det klør og ser hissig ut! Føler så med deg ❤️ Jeg har litt god effekt av solarium, men kan liksom ikke ta det hver dag..... 😕 Anonymkode: 082f7...39f 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:26 #17 Skrevet fredag kl. 12:26 Jeg har aldri oppsøkt lege pga. det, men jeg har en mistanke om at jeg har seboreisk eksem i ansiktet. Har veldig fet/oljete hud, samtidig som den flasser og klør, spesielt i t-sonen. Det er OK om sommeren, men blir verre med en gang høsten kommer. Har dere andre også oljete hud i ansiktet? Min er såpass at jeg ofte ikke kan bruke foundation o.l. i ansiktet, fordi det bare renner av. Pleier å si jeg har mitt eget oljeraffineri i panna... 🫠 Vet ikke om de to tingene (oljete hud og flassing) er to sider av samme sak, eller om det er to ulike tilstander som forverrer hverandre. Anonymkode: 751e3...918
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:29 #18 Skrevet fredag kl. 12:29 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri oppsøkt lege pga. det, men jeg har en mistanke om at jeg har seboreisk eksem i ansiktet. Har veldig fet/oljete hud, samtidig som den flasser og klør, spesielt i t-sonen. Det er OK om sommeren, men blir verre med en gang høsten kommer. Har dere andre også oljete hud i ansiktet? Min er såpass at jeg ofte ikke kan bruke foundation o.l. i ansiktet, fordi det bare renner av. Pleier å si jeg har mitt eget oljeraffineri i panna... 🫠 Vet ikke om de to tingene (oljete hud og flassing) er to sider av samme sak, eller om det er to ulike tilstander som forverrer hverandre. Anonymkode: 751e3...918 Ja, jeg har også fet hud. Har hatt mye kviser, kan få det enda selv om jeg er nesten 30 år. De med oljete hud er de som generelt er mest plaget av seboreisk eksem. Sommeren er jeg nesten symptomfri fra eksemet og det er så deilig. Anonymkode: 082f7...39f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:41 #19 Skrevet fredag kl. 12:41 AnonymBruker skrev (På 24.9.2026 den 2.21): Ducray kelual fra apoteket har reddet meg. Bruker den morgen og kveld ved utbrudd. Og så har jeg kuttet ut alt med oljer, f.eks oljerens og fete kremer. Jeg bruker cosrx sin aloe vera ansiktskrem, den tåler jeg. Måtte tidligere bruke fungoral og annen soppkrem i ansiktet, men med Ducray slipper jeg det. Anonymkode: b198c...bbf Her er en til som bruker ducray kelual, og anbefaler den Det har vært så vondt når når klør og huden er varm. Men etter at jeg kjøpte den hudkremen, så har det roet seg betraktelig. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har dere andre også oljete hud i ansiktet? Min er såpass at jeg ofte ikke kan bruke foundation o.l. i ansiktet, fordi det bare renner av. Pleier å si jeg har mitt eget oljeraffineri i panna... 🫠 Vet ikke om de to tingene (oljete hud og flassing) er to sider av samme sak, eller om det er to ulike tilstander som forverrer hverandre. Anonymkode: 751e3...918 . Jeg har aldri hatt den problemet. Anonymkode: 5c85a...b62
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:04 #20 Skrevet fredag kl. 14:04 1 hour ago, AnonymBruker said: Her er en til som bruker ducray kelual, og anbefaler den Det har vært så vondt når når klør og huden er varm. Men etter at jeg kjøpte den hudkremen, så har det roet seg betraktelig. . Jeg har aldri hatt den problemet. Anonymkode: 5c85a...b62 Hvor lang tid tar det før du merker effekt av ducray kelual? blir du kvitt mye av rødheten også? Anonymkode: 082f7...39f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå