Mammaentilmini Skrevet onsdag kl. 06:06 #1 Skrevet onsdag kl. 06:06 Hei, Sønnen min går i barnehage og er konstant syk. Første året hans (i fjor) var han syk hele høsten og vinteren. Det gikk nye sykdomsrunder oppå hverandre, med en-to dager frisk i mellom. Nå har vi startet på det samme. Vi er ikke 2 måneder inn i det nye barnehageåret og han er alt på sin 3. sykdomsrunde. Nå er han dobbelt smittet samtidig. Jeg syntes det er for ille å sette en 2.åring på antibiotika, og er samtidig redd for å sende han i barnehagen når han går på dette. Immunforsvaret hans er såklart svekket, og hvis han blir smittet av noe nytt når han går på kuren, er jeg redd det vil bygge opp resistance mot medisinene. Leger og sykepleiere sier at dette er normalt, og at det ikke er noen ting å gjøre med det. Noen barn blir mer syke enn andre. Dette gir ikke mening i mitt hode. Hvordan kan det være normalt at noen er mer syke? For meg betyr det jo at det er en forskjell der, noe som kan endres så vår lille slipper å være syk så ofte. Har dere noen erfaringer eller tips? Jeg har virkelig ikke lyst til å sende han i barnehagen noe mer. De er veldig dårlig på å informere om sykdom også, får aldri beskjed om at det er smitte på avdeling eller noe form for advarsler. Kan det være barnehagens rutiner? Hadde det hjulpet å bytte? Takk for tilbakemelding og tips, fra en bekymret mamma
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:13 #2 Skrevet onsdag kl. 06:13 Det er, beviselig, forskjell på barnehager. Samtidig er det helt riktig at enkelte barn blir mye hyppigere syke enn andre. Sannsynligheten for at andre barnehageår blir vesentlig bedre enn første, er høy. Anonymkode: 24d75...3ff 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:13 #3 Skrevet onsdag kl. 06:13 Høres helt normalt ut. Anonymkode: 207f0...9f4 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:14 #4 Skrevet onsdag kl. 06:14 Dette høres helt normalt ut. Første året er jævlig, andre året er fælt, tredje året er overkommelig og fjerde og femte året var nesten ikke sykdom i det hele tatt. Anonymkode: 3f9cc...78f 6 1
Mammaentilmini Skrevet onsdag kl. 06:17 Forfatter #5 Skrevet onsdag kl. 06:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er, beviselig, forskjell på barnehager. Samtidig er det helt riktig at enkelte barn blir mye hyppigere syke enn andre. Sannsynligheten for at andre barnehageår blir vesentlig bedre enn første, er høy. Anonymkode: 24d75...3ff Det virker ikke sånn, da vi alt er på 3. sykdomsrunde 🙁 Vurderer sterkt å bytte egentlig. Har lite kjemi med de voksne på den nye avdelingen, og får så lite av informasjon om dagen til mini
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:18 #6 Skrevet onsdag kl. 06:18 Pust med magen! Som fagfolka sier; noen blir mer syk enn andre. Kan jo hende ditt barn stapper alt av leker i munnen eller smatter på andres flasker, bordet, stoler etc. Nå når vinteren kommer, er også mange barnehager mye mer innendørs, og da er det også lettere å bli smittet med diverse. Det er veldig vanlig at det står på hele vinteren, og så har du de av oss som har barn som plukker opp hvert eneste lille virus som kommer. Vi er heldige med barnehagen som gir beskjed om alt av sykdom som går, og jeg kjenner rengjøringspersonalet og vet at de er veldig gode på rutinene sine. Barnehagen er også flink på vask av leker. Du kan godt prate med barnehagen om bekymringene dine angående mye sykdom, eller du kan søke barnet inn på en ny barnehage (men da er sjansen for enda mer sykdom der) hvis du ikke er fornøyd med nåværende. Det blir som regel litt bedre med årene, men mye sykdom på høst og vinter er veldig normalt. Anonymkode: 13c32...4eb 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:18 #7 Skrevet onsdag kl. 06:18 Det første bhg-året til trillingene mine hadde jeg 103 sykt barn-dager😅 Etter det føltes det som at de var herdet, for nå er de ikke like ofte hjemme lenger. Anonymkode: 9a4c8...6dc 2 2
Devilnus Skrevet onsdag kl. 06:20 #8 Skrevet onsdag kl. 06:20 Mammaentilmini skrev (10 minutter siden): Hei, Sønnen min går i barnehage og er konstant syk. Første året hans (i fjor) var han syk hele høsten og vinteren. Det gikk nye sykdomsrunder oppå hverandre, med en-to dager frisk i mellom. Nå har vi startet på det samme. Vi er ikke 2 måneder inn i det nye barnehageåret og han er alt på sin 3. sykdomsrunde. Nå er han dobbelt smittet samtidig. Jeg syntes det er for ille å sette en 2.åring på antibiotika, og er samtidig redd for å sende han i barnehagen når han går på dette. Immunforsvaret hans er såklart svekket, og hvis han blir smittet av noe nytt når han går på kuren, er jeg redd det vil bygge opp resistance mot medisinene. Leger og sykepleiere sier at dette er normalt, og at det ikke er noen ting å gjøre med det. Noen barn blir mer syke enn andre. Dette gir ikke mening i mitt hode. Hvordan kan det være normalt at noen er mer syke? For meg betyr det jo at det er en forskjell der, noe som kan endres så vår lille slipper å være syk så ofte. Har dere noen erfaringer eller tips? Jeg har virkelig ikke lyst til å sende han i barnehagen noe mer. De er veldig dårlig på å informere om sykdom også, får aldri beskjed om at det er smitte på avdeling eller noe form for advarsler. Kan det være barnehagens rutiner? Hadde det hjulpet å bytte? Takk for tilbakemelding og tips, fra en bekymret mamma Det er normalt at det er mye sykdom første året, det gjelder for nyansatte også. Men du kan jo hør med de om de ikke har mulighet for å ha litt mer fokus på hygiene. Syns jo det er merkelig at en barnehage ikke har det når det går mye sykdom. ellers kan det jo vær andre faktorer som kan spille inn. Min hadde hovne lymfeknuter etter hvert som ikke gikk vekk, viste seg å være polypper. Og så fekk han hovne mandler. Og da er en mer utsatt for å bli syk. Det kan du jo sjekke. Men ellers ville jeg sagt det hjelper ikke nødvendigvis å bytte barnehage, ville ikke ha gjort det for dette hvertfall.
Mammaentilmini Skrevet onsdag kl. 06:23 Forfatter #9 Skrevet onsdag kl. 06:23 Devilnus skrev (Akkurat nå): Det er normalt at det er mye sykdom første året, det gjelder for nyansatte også. Men du kan jo hør med de om de ikke har mulighet for å ha litt mer fokus på hygiene. Syns jo det er merkelig at en barnehage ikke har det når det går mye sykdom. ellers kan det jo vær andre faktorer som kan spille inn. Min hadde hovne lymfeknuter etter hvert som ikke gikk vekk, viste seg å være polypper. Og så fekk han hovne mandler. Og da er en mer utsatt for å bli syk. Det kan du jo sjekke. Men ellers ville jeg sagt det hjelper ikke nødvendigvis å bytte barnehage, ville ikke ha gjort det for dette hvertfall. Ja, vi har sjekket han for det meste. Han har matallergier, eksem, og problemer med magen, så han er en sensitiv liten gutt som sikkert har lett for å plukke opp sykdom. Men jeg må si jeg blir ganske paff og lei meg når jeg plukker opp gutten min og han har nesa full av inntørket snør, så mye at det påvirker evnen hans til å puste normalt. Dette skjer daglig i sykdomsperiode. De har liksom ikke tid til å tørke neser, og jeg merker jeg har lite lyst å sende han når jeg vet han er tett fra før
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:35 #10 Skrevet onsdag kl. 06:35 Det er dessverre normalt og noen har mer uflaks enn andre. Jeg har to tette barn og vi hadde 4-5 år der vi knapt var friske. Jeg tuller ikke. Nå er de 6 og 8 og det går lenge mellom hver gang. Anonymkode: c5e1b...946 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:36 #11 Skrevet onsdag kl. 06:36 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det første bhg-året til trillingene mine hadde jeg 103 sykt barn-dager😅 Etter det føltes det som at de var herdet, for nå er de ikke like ofte hjemme lenger. Anonymkode: 9a4c8...6dc Oh my god 🫠 Anonymkode: 3f9cc...78f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:43 #12 Skrevet onsdag kl. 06:43 Både vi foreldre og ungene har hanglet siden førstemann begynte i barnehagen med bare noen få dager der vi føler oss helt friske innimellom. Det har vært mye fravær, særlig de to første årene, men og mye levering av halvsnørrete barn i barnehage og hostende voksne som fungerer sånn halvveis på jobb. Tror det både er forskjell på hvor ofte man blir syk og på hvor syk man blir om du skjønner. Noen kan være snørrete og det er helt uproblematisk, andre blir slappe og trøtte i tillegg. Han høres jo ut som om han kanskje har litt ekstra greier med mage og eksem og sånn. Kan han ha astma? Evt ta en time hos en privat barnelege? Anonymkode: 3f932...311 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:53 #13 Skrevet onsdag kl. 06:53 Mammaentilmini skrev (24 minutter siden): Ja, vi har sjekket han for det meste. Han har matallergier, eksem, og problemer med magen, så han er en sensitiv liten gutt som sikkert har lett for å plukke opp sykdom. Men jeg må si jeg blir ganske paff og lei meg når jeg plukker opp gutten min og han har nesa full av inntørket snør, så mye at det påvirker evnen hans til å puste normalt. Dette skjer daglig i sykdomsperiode. De har liksom ikke tid til å tørke neser, og jeg merker jeg har lite lyst å sende han når jeg vet han er tett fra før Men forkjølelse er ikke nok til å holde barn hjemme, ikke i barnehagen og ikke på skolen. Ja det er et virus, men det er fullt mulig å være litt i barnehagen og å gjennomføre en skoledag om man er forkjølet eller hoster litt. På vinteren er jo alle barna sånn. Og det er noe med den herdingen av immunsystemet - hvis ikke immunsystemet har noe å jobbe med begynner det å angripe kroppen selv med autoimmune sykdommer og allergier. Så disse sykdommene og plagene må man neten igjennom. At kroppen har en snittemperatur på 37,5 grader er også feil, det kom av at en stor ande av befolkningen man målte hadde feber til enhver tid. 37 eller 36,5 er mer riktig. Til ettertanke. Anonymkode: 002a3...fab 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:01 #14 Skrevet onsdag kl. 07:01 Synes dette ''helt normalt med mye sykdom de to første årene i barnehagen'' ikke stemmer med min, eller omgivelsenes oppfatninger og erfaringer. Her snakker både de som har, og de som har hatt barn i barnehagen om at det ofte er mye sykdom første halvåret, og deretter blir det bedre. Samme erfaring har jeg selv også med mine to. 2 år med veldig mye sykdom? Det høres ikke helt riktig ut. Dermed enig med ts som stiller spørsmål når helsevesenet og andre snakker om to år som normalt. Anonymkode: e20ea...ded 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:04 #15 Skrevet onsdag kl. 07:04 Mammaentilmini skrev (56 minutter siden): Hei, Sønnen min går i barnehage og er konstant syk. Første året hans (i fjor) var han syk hele høsten og vinteren. Det gikk nye sykdomsrunder oppå hverandre, med en-to dager frisk i mellom. Nå har vi startet på det samme. Vi er ikke 2 måneder inn i det nye barnehageåret og han er alt på sin 3. sykdomsrunde. Nå er han dobbelt smittet samtidig. Jeg syntes det er for ille å sette en 2.åring på antibiotika, og er samtidig redd for å sende han i barnehagen når han går på dette. Immunforsvaret hans er såklart svekket, og hvis han blir smittet av noe nytt når han går på kuren, er jeg redd det vil bygge opp resistance mot medisinene. Leger og sykepleiere sier at dette er normalt, og at det ikke er noen ting å gjøre med det. Noen barn blir mer syke enn andre. Dette gir ikke mening i mitt hode. Hvordan kan det være normalt at noen er mer syke? For meg betyr det jo at det er en forskjell der, noe som kan endres så vår lille slipper å være syk så ofte. Har dere noen erfaringer eller tips? Jeg har virkelig ikke lyst til å sende han i barnehagen noe mer. De er veldig dårlig på å informere om sykdom også, får aldri beskjed om at det er smitte på avdeling eller noe form for advarsler. Kan det være barnehagens rutiner? Hadde det hjulpet å bytte? Takk for tilbakemelding og tips, fra en bekymret mamma Høres helt normalt ut, har 3 små unger i nær familie, høsten og vinteren var helvete med alle. Samme med oss rundt, fikk alle mulige sykdommer selv. Anonymkode: 198c8...63c 1
Devilnus Skrevet onsdag kl. 07:10 #16 Skrevet onsdag kl. 07:10 Mammaentilmini skrev (44 minutter siden): Ja, vi har sjekket han for det meste. Han har matallergier, eksem, og problemer med magen, så han er en sensitiv liten gutt som sikkert har lett for å plukke opp sykdom. Men jeg må si jeg blir ganske paff og lei meg når jeg plukker opp gutten min og han har nesa full av inntørket snør, så mye at det påvirker evnen hans til å puste normalt. Dette skjer daglig i sykdomsperiode. De har liksom ikke tid til å tørke neser, og jeg merker jeg har lite lyst å sende han når jeg vet han er tett fra før Altså mitt beste tips er bare å si ifra, om at han virker veldig tett, har dere mulighet til å tørke nesa litt mer? Virker som han sliter med å puste. for ellers kan ikke barnehagen gjøre så mye, er en ikke fornøyd med ting må en si i fra. Og tar de ikke tak i det, må en ta det videre med styrer osv. kanskj du kan ta med nesespray så de får løsnet opp snørret? 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:38 #17 Skrevet onsdag kl. 07:38 Helt normalt og kan sikkert oppleves litt urettferdig. Noen barn suger til seg alt som går, mens andre får ingenting. Min sønn hadde knapt en sykedag hverken i barnehage eller gjennom hele barneskolen. Hele klassen kunne ligge hjemme med omgangssyke, men han styrte unna. Han er den eneste i klassen som ikke fikk covid. Vi har ikke gjort noe spesielt for at han har så godt immunnforsvar, men har aldri vært så nøye på ting. Mistet han noe på gulvet eller bakken, så børstet vi av det og spiste det. Nå er han 14 år og tror han holder på å dø om han får influensa eller kaster opp, siden han omtrent ikke vet hvordan det er å være syk. 🤭 Anonymkode: f357e...de4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:48 #18 Skrevet onsdag kl. 07:48 Mammaentilmini skrev (1 time siden): Hei, Sønnen min går i barnehage og er konstant syk. Første året hans (i fjor) var han syk hele høsten og vinteren. Det gikk nye sykdomsrunder oppå hverandre, med en-to dager frisk i mellom. Nå har vi startet på det samme. Vi er ikke 2 måneder inn i det nye barnehageåret og han er alt på sin 3. sykdomsrunde. Nå er han dobbelt smittet samtidig. Jeg syntes det er for ille å sette en 2.åring på antibiotika, og er samtidig redd for å sende han i barnehagen når han går på dette. Immunforsvaret hans er såklart svekket, og hvis han blir smittet av noe nytt når han går på kuren, er jeg redd det vil bygge opp resistance mot medisinene. Leger og sykepleiere sier at dette er normalt, og at det ikke er noen ting å gjøre med det. Noen barn blir mer syke enn andre. Dette gir ikke mening i mitt hode. Hvordan kan det være normalt at noen er mer syke? For meg betyr det jo at det er en forskjell der, noe som kan endres så vår lille slipper å være syk så ofte. Har dere noen erfaringer eller tips? Jeg har virkelig ikke lyst til å sende han i barnehagen noe mer. De er veldig dårlig på å informere om sykdom også, får aldri beskjed om at det er smitte på avdeling eller noe form for advarsler. Kan det være barnehagens rutiner? Hadde det hjulpet å bytte? Takk for tilbakemelding og tips, fra en bekymret mamma Desverre så er det sltfor mange som sender dyke barn i bhg og driter i andre så da har vindet går de år etter år.. Folk som ikke vil være hjemme med barna og stapper i de paracet eller annet ved feber,influensa, omgangsyke osv... Akkurat de samme vandrer vel på sentre og shopper og plukker på klær,kino og hoster,nyser og snyter seg. Svetten renner og feber osv.. Seg selv!EGOISTER! Men ja det er mye sykdom i bhg, spesielt småbarnsavd. Eneste du kan gjøre er å holde barna hjemme, når de allikevel er mer hjemme enn i bhg. Anonymkode: 60fb0...a2d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:17 #19 Skrevet onsdag kl. 08:17 Skal gå litt imot og si at jeg ikke synes det høres normalt ut basert på eget barn og de andre i vår barnehage. Med mindre foreldrene i vår barnehage har ekstremt høy terskel for å ha syke barn hjemme så er ikke barna så ofte ordentlig syke for det meste av tiden de 3 årene har de fleste vært på plass med noen runder iblant der de har vært borte etter tur. Vi har ikke brukt opp omsorgsdagene våre noe år. Sikkert flaks og, vi har hatt 2 kjipe sykdomsforløp (omgangssyke + hånd/fot/munn) men ellers bare småforkjølelser, aldri noe som har trengt antibiotika. Vi har ikke ekstremt god hygiene hjemme, ligger nok litt under normalen med tanke på at vi ikke bytter klær etter barnehagen, ikke dusjer barnet hver dag osv. Bare god hygiene rundt mat, og litt på håndvask osv såklart. Hippien i meg tror dette er bra for immunforsvaret Vannkopper har vi vaksinert mot. Barnehagen har noe å si, det ene er utetid - mye utetid = mindre smitte. Noe hygiene og feks rutiner på håndvask før måltid. Det tredje er størrelse på barnegruppene, hvor mange barn i hver gruppe og hvor mange barn og voksne de er sammen med i løpet av dagen. Åpenbarnt flere barn og mer overlapp av voksne over avdelinger og avdelinger sammen inne = mer smitte.. Skal sies at 2. år i barnehagen så var jeg mye syk, var syk ca. 1 gang i måneden. Men det var mest forkjølelse. Vet ikke hvorfor år 2 var verre enn år 1 for meg. Mannen ble ikke smittet like ofte. Så folk og barn er jo forskjellige såklart. Jeg var også en del syk som barn, mer enn andre barn kanskje. Hos meg så ble det mye bedre når de opererte ut mandlene har mamma sagt. Jeg ville bedt legen sjekke det hvis det ikke er gjort allerede! Anonymkode: d285a...019
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:23 #20 Skrevet onsdag kl. 08:23 Mammaentilmini skrev (1 time siden): Ja, vi har sjekket han for det meste. Han har matallergier, eksem, og problemer med magen, så han er en sensitiv liten gutt som sikkert har lett for å plukke opp sykdom. Men jeg må si jeg blir ganske paff og lei meg når jeg plukker opp gutten min og han har nesa full av inntørket snør, så mye at det påvirker evnen hans til å puste normalt. Dette skjer daglig i sykdomsperiode. De har liksom ikke tid til å tørke neser, og jeg merker jeg har lite lyst å sende han når jeg vet han er tett fra før Er han sjekket for "barneastma" (infeksjonsutløst astma)? Fikk høre da vi var på utredning at konstant forkjølelse kan være et av symptomene (her varte hver forkjølelse i over en mnd omtrent uten pause, i tillegg fikk han pusteproblemer innimellom. Men fikk altså beskjed om at forkjølelsen som aldri ga seg også var symptom). Vår gikk på flutide hele våren og fikk ventolin ved behov, nå er forkjølelsen mye mindre seig Anonymkode: 3ec0c...31e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå