AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Selvsagt bør gaver, antrekk, mat osv være på samme nivå, når man er en familie. Men hva med gjester? Invitere hele storfamilien? Eller mors familie når mors barn konfirmeres og fars familie når fars barn konfirmeres? Og begge familier kun til eventuelle felles barna konfirmasjoner? Da kan det bli stor forskjell på antall gjester. Hvordan gjør dere det, dere som har familie med mine, dine og eventuelt våre barn? Anonymkode: d04b2...3b7
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Vi blander ikke inn "steslektninger" Anonymkode: 4e903...120 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Skrevet 11 timer siden Men mine og dine barn har vel familie på mors eller fars side også? Tenker man inviterer de man vil og lurt å høre på konfirmantens ønsker. Anonymkode: cccc2...a5a
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden Det er avhengig av hvor god kontakt konfirmanten har med den andre familien vil jeg si. Anonymkode: 0142c...44f 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Kommer vel an på hvor stor familie det er på hver side, og om de konfirmeres samme dag. Anonymkode: 3041c...7af
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Det er det neppe noe fasitsvar på. For meg, der svigerfamilien behandler meg og barna som biologisk familie var det utenkelig å ikke invitere den siden av familien. Min eksmann inviterte kun hans kjæreste og hennes barn, da konfirmanten ikke hadde noe forhold til hennes utvidede familie. Anonymkode: 918ea...ed7 1 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Jeg var i konfirmasjon i går, det var 60 stykker. Det var mors familie, mors samboers familie, fars familie og fars kones familie. Forrige gang det var konfirmasjon i det huset var det samme opplegg (stesøsken til gårsdagens konfirmant), men vi var betraktelig færre da, og sånn blir det bare noen ganger. Gårsdagens konfirmant skulle ikke måtte droppe å invitere de hen ville fordi det da ble flere gjester enn hva stesøskenet hadde i sin konfirmasjon! Anonymkode: 99970...6f5
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden Vi inviterte mors- og farssiden til konfirmasjonen. Far ønsket kjæresten sin og datteren hennes og jeg inviterte min samboer og hans to voksne barn. Anonymkode: e7948...f0f
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Vi ber de som konfirmanten har en relasjon til, uavhengig av tittel eller blodsbånd. Vi har et særkullsbarn og et felles. Bonusfamilien har en tettere relasjon til konfirmanten enn deler av biologisk familie. Bonusfamilien har vært i livet til konfirmanten fra 2 årsalderen. Anonymkode: 1b8c1...aef
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Mitt barn har vært en del av min manns familie siden han var baby, så besteforeldre, tanter og onkler fra alle tre sider ble invitert. Jeg og min mann ordnet alt (biologisk far gjør aldri noe for noen), valgte selskapslokale på "nøytral grunn", og alle la bort evntuelle ulikheter og uenigheter, og skapte en kjempefin dag for konfirmanten. Vi hadde snakket mye om det på forhånd, for han var usikker på om han ville ha sin far der, men samtidig ville han gjerne ha besteforeldrene og tantene og onklene der. Andre jeg kjenner, har hatt to selskaper, altså ett med hver av biologisk forelder, med da tilhørende famlilie/stefamilie. Andre har utelatt stefar og stefamilie. Jeg mener konfirmantens ønske bør veie tyngst! Anonymkode: b0cb8...99d
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden Vi inviterer alle på begge sider. Er bare hyggelig det 😊 Anonymkode: d6006...815
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden Jeg regner med at det spiller en stor rolle hvor lenge dere har vært sammen. Konfirmanten har sannsynligvis et helt annet forhold til noen som har vært i livet hans siden han var et småbarn, enn en bonusfamilie som han ble introdusert for for et halvt år siden. Anonymkode: 6705e...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden Vi inviterte alle, men her har bonusfamiliene vært i bildet siden barna var små. Så vi har hatt fullt hus ja 😅 men veldig koselig. Det er ikke noe konflikt mellom noen heller, så vi har ikke den problemstillingen å ta hensyn til. Anonymkode: 0d882...b43
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Vi har invitert fra alle familier, men færre fra stefamilien. Basert på hvem konfirmantene kjenner og har kontakt med. Mine foreldre og et av tre søsken var i mine stebarns konfirmasjon, men ikke grandtante og voksne søskenbarn m.m. til mine barn. I mitt barns konfirmasjon, var min partners forelder. Ikke andre slektninger. Anonymkode: 01c1d...d89
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Tenker det kommer an på hvor god kontakt man har. Man inviterer som regel de som har god kontakt med konfirmanten Anonymkode: 9fc1c...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvsagt bør gaver, antrekk, mat osv være på samme nivå, når man er en familie. Men hva med gjester? Invitere hele storfamilien? Eller mors familie når mors barn konfirmeres og fars familie når fars barn konfirmeres? Og begge familier kun til eventuelle felles barna konfirmasjoner? Da kan det bli stor forskjell på antall gjester. Hvordan gjør dere det, dere som har familie med mine, dine og eventuelt våre barn? Anonymkode: d04b2...3b7 Dette avhenger mest av hvilke relasjoner man faktisk har. Noen bonusforeldre har vært i livet til barna siden barna var bittesmå. Barna har dermed fått et annet forhold til bonusforelderen, og bonustanter/onkler og bonusbesteforeldre. Mens det stiller seg annerledes hvis far har ny kjæreste som han har kjent i to år, og barnet kun har møtt kjæresten noen få ganger. I det ene tilfellet kan det være naturlig å invitere mange, mens i det andre tilfellet kan det være unaturlig å invitere fars nye kjæreste. Anonymkode: 2e64e...08a
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selvsagt bør gaver, antrekk, mat osv være på samme nivå, når man er en familie. Men hva med gjester? Invitere hele storfamilien? Eller mors familie når mors barn konfirmeres og fars familie når fars barn konfirmeres? Og begge familier kun til eventuelle felles barna konfirmasjoner? Da kan det bli stor forskjell på antall gjester. Hvordan gjør dere det, dere som har familie med mine, dine og eventuelt våre barn? Anonymkode: d04b2...3b7 Her inviteres alle. Min familie, fars familie, og min samboer familie. Det faller seg naturlig for oss, fordi de har vært og er en aktiv del i sine bonusbarns liv. Far har også ny partner, men hennes familie har aldri tatt del i våre barns liv, så verken han eller henne ser noe poeng med at de inviteres. Hadde de tatt del, så hadde de blitt inkludert. Vi inviterer ikke hele familien til bonusforelder, men de som har vært en aktiv del av livet til ungene. Og det gjelder biologisk familie også.. Anonymkode: f4893...831 1
Brunello Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Det avgjørende må være hva slags forhold konfirmanten har til de ulike. Man inviterer vel mer stebesteforeldre konfirmanten har et godt forhold til enn biologiske besteforeldre konfirmanten aldri ser. Så må man selvfølgelig også se an mengden mennesker. Dersom det blir haugevis av folk, er det lettere å begrense ut fra plasshensyn. En gjennomsnittlig konfirmasjon har mellom 25 og 35 gjester.
Lønnesirup01 Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden «Mine og dine» - altså stesøsken? For barn som ikke har noen felles foreldre, så ser jeg ikke hvorfor man skal etterstrebe at alt blir «likt», det er jo ikke naturlig. De har ulike foreldre, besteforeldre, onkler og tanter. Dersom det er personer i deres utvidende stefamilie som konfirmanten er nær og selv ønsker til stede, skal de selvsagt inviteres. Men å telle antall gjester for at det skal være likt mellom dine barn og hans barn synes jeg ikke gir noen mening. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden Det er ikke noe fasit på dette, en må velge ut i fra sin familie og sine relasjoner. Når min eldste ble konfirmert inviterte vi fars familie, min familie og min manns familie. Min manns familie fylte de fleste stolene, det er en stor familie. Vi er tette og de har alle vært deltagende i min sønns oppvekst. Anonymkode: 7fb47...c61
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå