Gå til innhold

Hamsterhjulet - deres beste tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bytte jobb eller bolig for å frigi noen timer hver dag?

Anonymkode: 2f17b...e28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg var løsning jobb i sykkelavstand og enkel offentlig transport, og fleksitid med hjemmekontor. Da får man startet en vaskemaskin og kjørt robotstøvsuger når det ikke er noen hjemme. Henger opp tøy i lyttemøter eller i lunsjen, eller tar en tur ut i sola når jeg trenger 5 min. Bare det å ha huset for seg selv og det er stille er fantastisk!

Vi prioriterte å bo i boligfelt/villaområde med god offentlig transport, der skole, venner og fritidsaktiviteter er veldig lett tilgjengelig for selv små barn. Vi bor i Oslo.

Så har vi i perioder både vaskehjelp og matkasse, det sparer mye tid.

Vi jobber 100 % begge to, han i lederstilling personalansvar og jeg som fagleder. Har lagt fra meg personallederambisjoner, gidder rett og slett ikke jobbe så mye med krav til oppmøte hele tiden. Får jobbe med kule og dyktige folk og løse oppgaver jeg synes er artige og da gjør det ikke noe å finne frem pc-en igjen på kvelden i sofaen. Det er ikke verdt 100-200000 mer i lønn for meg.

Og ja, så spiser vi middag som kveldsmat. Barna lager er toast eller spiser nudler eller et eple eller en skål yoghurt når de kommer hjem fra skolen, de er sultne kl 15 siden lunsj var kl 11.

Det går an å omskolere seg om du ikke vil måtte dra på kontoret eller jobben hver eneste dag. Ellers går det an å gå ned i tid en periode om du har barn under 12 år - det har du rett på.

Mitt siste tips er å prøve å nyte prosessen litt også, særlig dette med å se barna kamper eller andre aktiviteter. Involver dem i rengjøring og bretting av klær - og husk at ingen dør av et par glass på kjøkkenbenken eller en hybelkanin bak døra.

Anonymkode: f3dbe...7c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener best og vil dessuten ha god pensjon, så vi har ordna det sånn at mannen min jobbet 10 % mindre og tar hovedansvar hjemme. Det passer oss best. 

Anonymkode: cad26...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaffe og cola 

Ukeshandling på nett 

Redbull 

Anonymkode: d30fe...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Sett gubbe og unger i arbeid. En seksåring kan brette klær, en sjuåring kan rydde ut av oppvaskmaskina, en åtteåring kan støvsuge, en niåring kan lage enkle middagsretter. Om ungene er store nok til å smøre brødskiva sjøl er de store nok til å smøre matpakka etter kveldsmaten. 

Matprepp i den grad det går. Frys ned ferdigstekt kjøttdeig og oppkutta pølser. Bunkre opp på frosne grønnsaker på pose. 

Om ungene skysses rundt på ørten aktiviteter hver: kutt ned på det, eller be dem sykle så lenge veiene er bare. Avtal eventuelt at skyss skjer på det vilkår at de tar sin del av husarbeidet. Og du: Du MÅ faktisk ikke bivåne at de trener.  

Anonymkode: f4ce2...68e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

seksåring kan brette klær, en sjuåring kan rydde ut av oppvaskmaskina, en åtteåring kan støvsuge, en niåring kan lage enkle middagsretter

Sånne ting er jo bagateller. Det er lønnet arbeid og bringing av barn som er jobb. Husarbeid krever null og niks 

Anonymkode: f5342...090

AnonymBruker
Skrevet

For meg ble løsningen å jobbe redusert. Politisk ukorrekt ja, men er det har virkelig har hatt effekt her. Og ja, vi har matkasser og gjør ellers alt så enkelt som vi kan. I tillegg er vi bosatt sentralt, få minutter unna både skole, barnehage og kollektivtrafikk. Dette er imidlertid litt tilfeldig, vi kjente ikke til at avstandene til skole og barnehage var så korte da vi flyttet hit. Men det har vært av stor betydning selvsagt. Det har også vært avgjørende for meg å kunne ha mye hjemmekontor. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde blitt syk uten den muligheten.

Anonymkode: 03da9...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Mine beste tips, men vet ikke hvor enkle de er for andre å implementere: 

* Gangavstand til alt. Skole, jobb, barnehage, butikk. Alt er 10 minutters gange maks. Bruker ikke noe av livet mitt i bilkø. 

* Fleksibel jobb med mulighet for hjemmekontor et par dager i uken. Det gjør at jeg noen ganger kan trene på dagtid, og heller jobbe inn tiden når ungene er lagt. Da får jeg dagslys og egentid. Noen ganger kan jeg jobbe fra en kafé. Det gir meg påfyll med energi. 

* Være mye ute! Pakke en sekk kvelden før, og når vi kommer hjem om ettermiddagen drar vi alle rett ut i skogen og tenner bål og spiser middag der. Natur er det som tar stress best fra meg. 

* Ingen tradisjonelle kjønnsroller her: Alt arbeid med hus, unger, mat osv deles 50/50. 

* Trene 3-4 dager i uken for å ha god helse både fysisk og mentalt. 

Anonymkode: 06988...964

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa opp jobben. Enkelt og greit. 

Jeg kjenner på behovet for å være til stede for barna, og å ta ansvar for hus, hjem og kosthold. 

Og livet har blitt bedre på så mange måter. Vi har bedre tid, spiser bedre mat, ungene får bedre oppfølging, ekteskapet har blitt bedre, sexlivet har blitt bedre og hele familien er generelt mer lykkelig. 

Jada, det ble litt trangere økonomisk med en gang, men nå er vi vant til det og føler vi har romslig økonomi. Mannen har også mulighet til å jobbe overtid inni mellom om vi har behov for mer penger. Det kunne han før også, men da måtte han alltid takke nei fordi tidsklemma gikk ikke opp. 

Vi er gift, har 100% felles økonomi, og eier alt 50/50. I tillegg har vi opprettet et pensjonsfond til meg som er særeie, og blir min sikkerhet om forholdet skulle ryke. Og jada, jeg mister mange år av arbeidslivet og får hull i cven og blablabla, men vet du hva? Det er den siste bekymringen jeg har i livet. 

Anonymkode: c3dce...304

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det beste som har skjedd oss, var når mannen begynte å jobbe turnus😊

Anonymkode: 7749e...2d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg sa opp jobben. Enkelt og greit. 

Jeg kjenner på behovet for å være til stede for barna, og å ta ansvar for hus, hjem og kosthold. 

Og livet har blitt bedre på så mange måter. Vi har bedre tid, spiser bedre mat, ungene får bedre oppfølging, ekteskapet har blitt bedre, sexlivet har blitt bedre og hele familien er generelt mer lykkelig. 

Jada, det ble litt trangere økonomisk med en gang, men nå er vi vant til det og føler vi har romslig økonomi. Mannen har også mulighet til å jobbe overtid inni mellom om vi har behov for mer penger. Det kunne han før også, men da måtte han alltid takke nei fordi tidsklemma gikk ikke opp. 

Vi er gift, har 100% felles økonomi, og eier alt 50/50. I tillegg har vi opprettet et pensjonsfond til meg som er særeie, og blir min sikkerhet om forholdet skulle ryke. Og jada, jeg mister mange år av arbeidslivet og får hull i cven og blablabla, men vet du hva? Det er den siste bekymringen jeg har i livet. 

Når det er mulig lurer jeg på hvor mye din mann tjener i året?

Anonymkode: 6bb8c...1a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2026 den 2.52):

Mitt tips er å ta tak i dette problemet så tidlig så mulig. Globale indeksfond og aggressiv nedbetaling av gjeld var hemmeligheten min. Selv blir jeg gjeldfri samtidig som jeg runder 50 og da har jeg alt jeg ønsker meg av materielle goder og mere til. Jeg kan fint slutte å jobbe i dag og likevel få tingene til å gå rundt. Lever på ingen som helst måte fett, men jeg får tid til å nyte det som nytes kan. Jeg har også gangavstand til jobben min og tusler gjerne bort i tøfler uten forlate min egen eiendom. Nå skal det sies at jeg er selvstendig næringsdrivende, og ettersom jeg jobber med hobbyene mine så trives jeg veldig godt med hva jeg gjør. Så jeg merker strengt tatt ikke at jeg jobber før jeg setter meg ned for å tenke etter hvorfor jeg føler at jeg aldri jobber 🙂

Anonymkode: 51a35...8da

Samme her! Gjeldsfri før 50, og da skal vi bare nyte😊 For min del må jeg da stresse på jobb i fire år til, men med god motivasjon er det noe helt annet. Har det fint i hamsterhjulet nå, skal uansett ikke bruke penger, så greit å bare få tiden frem til siste avdrag på boligen til å gå. Etter det blir jobben mer noe jeg absolutt kan redusere ned HVIS jeg VIL. Ikke sikkert jeg vil når dagen kommer. Men mye glede i å kunne trappe ned!

Anonymkode: e647a...227

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når det er mulig lurer jeg på hvor mye din mann tjener i året?

Han tjener 780 000 før eventuell overtid 😊 

Skrevet

Ro ned. Alt trenger ikke skinne til enhver tid. Mye husarbeid kan også gjøres med barna eller mens de er tilstede. Barn har godt av å lære at husarbeid er noe som må gjøres og at mamma og pappa må bruke tid på dette. Det igjen frigjør tid til å slappe av når unga har lagt seg, det funker gull for oss.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Han tjener 780 000 før eventuell overtid 😊 

Godt gjort å klare seg på det😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjener 660 000 her og det går såvidt med meg og to barn😅 Ingen luksus, men det går såvidt😅

Anonymkode: 93163...cc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...