Gå til innhold

Hamsterhjulet - deres beste tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler man har ting på stell, hus, barn, en givende jobb.. Men ingen tid til å faktisk nyte dette.. Har en god jobb, godt betalt som jeg trives med, men bor i distriktsnorge og har pendlevei. Dagene handler om å stå opp grytidlig, få alt og alle klare, stresse til jobb, jobbe effektivt og kutte pauser så man ikke risikerer overtid, komme seg hjem, ordne middag, så har man type en time til legging.. Står på fra morgen til kveld med kvalitetstid med mann og barn som motivasjon, men det lille man har av fritid går med til tøyvask og prøve å holde ting i gang.. Og når man omsider finner tid, så er man jo så sliten at alt føles slitsomt..

Så kjære medborgere, hva er deres beste tips? Føler en av de fineste periodene i livet løper forbi.. Bytte jobb er vanskelig, men har noen gått ned i stillingsprosent? Eller funnet andre smarte løsninger? 

Anonymkode: 5a712...afa

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å ta tak i dette problemet så tidlig så mulig. Globale indeksfond og aggressiv nedbetaling av gjeld var hemmeligheten min. Selv blir jeg gjeldfri samtidig som jeg runder 50 og da har jeg alt jeg ønsker meg av materielle goder og mere til. Jeg kan fint slutte å jobbe i dag og likevel få tingene til å gå rundt. Lever på ingen som helst måte fett, men jeg får tid til å nyte det som nytes kan. Jeg har også gangavstand til jobben min og tusler gjerne bort i tøfler uten forlate min egen eiendom. Nå skal det sies at jeg er selvstendig næringsdrivende, og ettersom jeg jobber med hobbyene mine så trives jeg veldig godt med hva jeg gjør. Så jeg merker strengt tatt ikke at jeg jobber før jeg setter meg ned for å tenke etter hvorfor jeg føler at jeg aldri jobber 🙂

Anonymkode: 51a35...8da

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det å være klokkeklar på hva verdier og prioriteringer skulle være fra start. Altså full kontroll.

Nå lever jeg et særdeles behagelig liv som et resultat av dette.

Anonymkode: 840a6...4ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler man har ting på stell, hus, barn, en givende jobb.. Men ingen tid til å faktisk nyte dette.. Har en god jobb, godt betalt som jeg trives med, men bor i distriktsnorge og har pendlevei. Dagene handler om å stå opp grytidlig, få alt og alle klare, stresse til jobb, jobbe effektivt og kutte pauser så man ikke risikerer overtid, komme seg hjem, ordne middag, så har man type en time til legging.. Står på fra morgen til kveld med kvalitetstid med mann og barn som motivasjon, men det lille man har av fritid går med til tøyvask og prøve å holde ting i gang.. Og når man omsider finner tid, så er man jo så sliten at alt føles slitsomt..

Så kjære medborgere, hva er deres beste tips? Føler en av de fineste periodene i livet løper forbi.. Bytte jobb er vanskelig, men har noen gått ned i stillingsprosent? Eller funnet andre smarte løsninger? 

Anonymkode: 5a712...afa

Jeg sa opp. Men jeg følte meg kvalt av å leve i hamsterhjulet og var plaget av så lite energi at jeg ikke hadde overskudd til annet enn å gå turer og holde hjemmet i orden. Det var ikke et liv for meg, så jeg tok «the leap of faith» og hoppet av toget. Uten en backup. Men det avhenger av at du har buffer og en plan. I ditt tilfelle, siden du har barn, ville jeg anbefalt å jobbe redusert.

Anonymkode: cf9fc...401

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kunsten er å oppbevare hjertet hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned i stilling til 80%, utgangspunktet var omtrent som ditt med pendlervei og et evig jag for å rekke alt. Bor i tillegg så avsides at barna må kjøres på aktiviteter og kamper… Priser meg lykkelig over at de ikke har noen behov utover det vanlige, for det hadde veltet lasset totalt. Vet det er upopulært i noen kretser å jobbe redusert, men det var det eneste som kunne hjelpe her. Mannen jobber turnus og har sånn sett fri på dagtid iblant og kan bidra litt i huset da, men er til gjengjeld borte en del på ettermiddager. Han opplever nok ikke belastningen like ille som meg heller (sikkert fordi han ikke grubler og tenker like mye, og overlater kontrollen til meg). Har for øvrig en plan på egen pensjon og alderdom som gjør at det ikke er krise om inntjeningen min er litt mindre ei stund. Tenker at livet her og nå er minst like viktig som 70-årene, særlig fordi barna er små og trenger en mamma og pappa med et snev av overskudd. 

Anonymkode: 24b1c...e16

Skrevet

Vår løsning ble at jeg gikk ned i stillingsprosent. Jobber 67 % Helt nydelig. Da får jeg tid til å handle uten barn, gjøre ærender uten barn og noe husarbeid / egentid. 

Jeg trives ikke sånn kjempegodt med jobben min, så da ble det naturlig at mannen min fortsatte i 100 % stilling, siden han liker jobben sin og tjener tre ganger så mye som meg.

Har dere råd til vaskehjelp, så er det noe som frikjøper dere en del tid.

AnonymBruker
Skrevet

For min del var det å gå ned til 80% stilling, etterhvert gikk jeg ned til 60%. Da fikk jeg tid til ting, mannen gikk også ned til 80% etterhvert.

Vi valgte tiden sammen, si stedet for å kunne kjøpe oss dyre ting. Vi er superstrikte på å kjøpe ting, skaffer det meste på gis bort på finn.no eller kjøper brukt rimelig. Klarer man snu om hjernen til å ikke drive med materialistisk liv kan man få det mye friere.

Vårt mål er tiden sammen, minst mulig tid på arbeidslivet.

Anonymkode: f6708...a83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutte ned pendlertiden, enten ved å bytte jobb eller ved å flytte nærmere jobb.

Anonymkode: 80785...372

AnonymBruker
Skrevet

Eneste som hjalp nok her var da jeg gikk ned i stilling. Kunne like gjerne vært mannen som gikk ned, men siden han tjener mer, ble det selvfølgelig meg. Vet det går på min pensjon og er typisk kvinnefelle, men prøver å tenke livet her og nå, og tiden vi får som unge og friske med barna våre- den er kort. Ellers hjelper det sevfølgelig med kortere vei til jobb, men ikke nok. Jobber 60%, men opplever virkelig enda å ha det altfor travelt og er kjempe sliten. Ungene får imidlertid god middag hver dag nå, og blir fulgt opp med lekser og litt bedre stemning hjemme med litt tente lys og bakst av og til. Tror og håper det er verdt det, for det merkes på økonomien, og reiser til fjernere strøk er uaktuelt. Vi har barn 10, 12, 14 og 16.

Anonymkode: e4abe...133

Skrevet

Jobbe redusert hvis man har råd til det! Livet er virkelig mer enn jobb. 

Bo mindre og billigere.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heftig sparing i fond og hjemmekontor er løsningen her.

Anonymkode: f8046...62d

Skrevet

Jobbe redusert. 

Om du har fri en dag i uka, eller slutter tidligere kommer an på hva som passer deg best og hva du har mest nytte av. 

Handle dagligvarer på nett

Jeg elsker å gjøre dette. Vi har tre små, og det er ikke helt tid og sted for øyeblikket til å dra på handletur. Jeg tar storhandelen på nett (vi har ikke oda her, men eurospar gir mulighet til at man kan handle på nett.) 

Plukker ut det vi skal ha i løpet av 1,5 eller 2 uker. Mannen henter det etter at han har hentet i barnehagen. Funker helt supert! 

Matkasser

Dette har vi også. Vi prøvde det litt etter fødsel med nr to, og vi likte det så godt at vi fortsatte med det. Jeg sitter på nett og planlegger (velger) middagene som sendes til oss. Mye god smak, tid og hodebry spares. Ser ikke for meg at vi kommer til å slutte med det, jeg synes dette tar bort mye mas med matplanlegging. 

Barnevakt 

Vi har ikke så mye nettverk her lengre. Besteforeldre har falt fra/bor langt unna, venner har flyttet og vi har ikke etablert like mange nye. Så vi bruker Sitly til å få hentet oss inn litt noen søndager. Er ikke like lett å få gjort alt av husarbeid til å gå på skinner når de små henger rundt beina på en.

Ferdig snacks til leksearbeid

Ikke lag middag med en gang du kommer hjem. Ha oppskjærte grønnsaker, hummus, dip eller lignende klart til barna kommer fra skolen og skal gjøre lekser. Da fjernes mye av presset om å få i ungene middagsmat, og du kan være tilstede for å hjelpe til med lekser. 

Lei inn vaskehjelp

Undervurdert. Trenger ikke være mer enn 1-2 dager i uka, og kan fint være en ungdom i boligfeltet som vil tjene penger. Vaske kjøkken og bad, støvsuge og brette litt klær. Det tar tid og bry fra skuldrene dine, og gir mer flyt i hverdagen. Om du har tenåringer selv så kan dette også delegeres til de i bytte mot penger. 

Profesjonell vaskehjelp blir fort dyrt, så ville ikke gått den veien med mindre man skal ha flyttevask. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten en podcast som heter "Langhelg hver helg". Jeg ville hørt på den om jeg hadde små barn/barneskolebarn. 

Anonymkode: f8046...62d

Skrevet

Jeg har alt du har selv❤️ bortsett fra hamsterjulet fordi jeg jobber deltid! 
Elsker det.
Skal aldri, aldri, aldri jobbe 100% så lenge jeg har hjemmeboende barn. 
Jeg fatter virkelig ikke hvordan begge i et forhold kan jobbe 100% når man har barn. Er ikke rart kvinner blir sykemeldt. 

Står respekt av de som klarer det, men skal være ærlig når jeg ser de som stresser sånn om morgenen at jeg tenker at jeg er heldig som slipper dette. 

Anonymkode: 050b0...d11

Skrevet

Nå er ikke dette relevant for deg, TS, men kanskje for andre som leser tråden:

Jeg valgte å ikke få barn. Og fikk meg jobb med delvis hjemmekontor. Har en avslappet og rolig hverdag, ingen hamsterhjul.

Anonymkode: fc770...ae2

Skrevet

Har ingen konkrete råd men jeg vil bare si ; du må gjøre forandringer og forandringer gjør vondt. Det MÅ du tåle. 

Anonymkode: 0c3f9...c70

Skrevet

Hva med å bli uføretrygdet? 

Anonymkode: bdf65...537

Skrevet

Jeg hadde aldri i livet gidda å bo usentralt. Sentralt beliggende boliger er dyrere, men herregud så mye bedre livskvalitet du får. Slipper å bruke masse tid på pendling og kjøring av unger, og sparer masse på transportutgifter.

Anonymkode: f5342...090

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...