Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er et gift par med to barnehagebarn under 5år. Jeg er ufør, han jobber. Min «jobb» er barna og husarbeid. Jeg henter og leverer barna, lager middag og gjør det meste av husarbeidet. Han jobber fra 06-14. Jeg har en tilstand som gjør at jeg trenger en god del hvile og søvn, men likevel etterstreber jeg å bruke tiden barna er i barnehagen på å få handlet, starte på middagen, gjøre husarbeid og barna har aldri lange dager i barnehagen. De er som regel i barnehagen 4-5 t om dagen, i snitt 3-4 dager uken, fordi de er små og har godt av en del hjemmetid de også. Med andre ord er det svært lite hvile jeg får på dagtid. Ettermiddagene deler vi slik at begge tar like mye ansvar for barn og det som trengs. Mannen min mener at at skal få sove ut både lørdager og søndager, fordi jeg angivelig kan sove etter å ha levert barna i barnehagen hver hverdag. 
For det første er det ikke det samme å sove litt på dagtid som å få lang, sammenhengende søvn og sove ut på morgenen. 
For det andre så ønsker jeg ikke å være en sånn mamma som må ha barna fulle dager i barnehagen, og utsette husarbeid og handling til ettermiddagen med barna på slep, bare fordi jeg skal sove på dagtid. 

Er det han eller jeg som er på jordet her?

Anonymkode: f1519...ffa

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg legger meg rundt 21-22 hver dag for å sørge for nok søvn når jeg kan. Mens han gjerne sitter våken til 03:00. 

ts

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes han skal få sove ut mer enn deg i helgene siden han faktisk jobber. Du kan velge å sove når barna er i barnehage hvis du vil og dermed få mer overskudd når barna er hjemme (Det er ingenting i veien for å gjøre husarbeid når barna er våkne, de kan være med og "hjelpe").

Anonymkode: dcf19...793

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet en dag hver å stå opp tidlig i helgene. Fungerte bra for oss.

Anonymkode: 04af1...a94

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Dere tar en dag hver selvfølgelig. Sovner han 3 og skal på jobb 6?

Anonymkode: 434ca...ebb

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Han sover lenge på lørdag

Du på søndag 

Og hvorfor ikke ha barna lenger i barnehagen slik at du får hvilte mer og faktisk sove lity

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg antar at du er ufør av en grunn! Og hvis argumentet hans skal holde, så må han jo stå opp på hverdager og levere barna, slik at du kan sove lenger i uka. 

Det blir bare tullete. Du står vel opp på hverdagene, sparer han for masse husarbeid som han måtte tatt hvis du ikke var hjemme. Middag han måtte lage, handling osv. Dere tar hver sin dag. Det er ikke noe å diskutere, og han kan legge seg tidligere. 

Anonymkode: b999b...4f3

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvis du er ufør og likevel har ungene så mye hjemme så synes jeg ikke det er urimelig fra mannen å få sove litt i helgene.

Anonymkode: d683e...55d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor forventes uføre kvinner å være tradwives med lønn fra staten?

• Liker 30
  • Nyttig 4
Skrevet

Med sykdommen din (og du er tross alt ufør), bør du prioritere å sove 1-2 timer hver dag når barna er i barnehage! Har vært arbeidsledig en periode, samt i permisjon med barna, og det er begrenset hvor mye som må gjøres hver eneste dag  i huset, når du er hjemme hele tiden! Det går jo ut over aller i familie at du ikke tar hensyn til sykdommen din. Mannen din trenger også søvn. 

Anonymkode: 29b6d...ee9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Hansehan skrev (1 minutt siden):

Hvorfor forventes uføre kvinner å være tradwives med lønn fra staten?

Ofte lager de det til at det blir slik selv. Til slutt blir mann og barn vant med at det er slik… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du er ufør og likevel har ungene så mye hjemme så synes jeg ikke det er urimelig fra mannen å få sove litt i helgene.

Anonymkode: d683e...55d

Pga jeg er ufør så har jo han en luksushverdag i forhold til andre menn. Han kan stå opp og kun tenke på seg selv, ingen levering i barnehagen, ikke noe trass og mas. Og etter jobb kan han reise rett hjem, ingen tidsklemme, ingen henting av slitne barn i barnehagen. Lite husarbeid, lager sjelden middag. Også skal han da i tillegg sove ut begge dager i helgene? Ts

• Liker 13
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes han skal få sove ut mer enn deg i helgene siden han faktisk jobber. Du kan velge å sove når barna er i barnehage hvis du vil og dermed få mer overskudd når barna er hjemme (Det er ingenting i veien for å gjøre husarbeid når barna er våkne, de kan være med og "hjelpe").

Anonymkode: dcf19...793

Ja, slik vi andre må :) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg antar at du er ufør av en grunn! Og hvis argumentet hans skal holde, så må han jo stå opp på hverdager og levere barna, slik at du kan sove lenger i uka. 

Det blir bare tullete. Du står vel opp på hverdagene, sparer han for masse husarbeid som han måtte tatt hvis du ikke var hjemme. Middag han måtte lage, handling osv. Dere tar hver sin dag. Det er ikke noe å diskutere, og han kan legge seg tidligere. 

TS bør sove 1-2 timer på dagtid når barna er i barnehagen. Det bør hun absolutt ta seg tid til! 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pga jeg er ufør så har jo han en luksushverdag i forhold til andre menn. Han kan stå opp og kun tenke på seg selv, ingen levering i barnehagen, ikke noe trass og mas. Og etter jobb kan han reise rett hjem, ingen tidsklemme, ingen henting av slitne barn i barnehagen. Lite husarbeid, lager sjelden middag. Også skal han da i tillegg sove ut begge dager i helgene? Ts

Ville du kunnet ha en ikke veldig krevende kontorjobb med hjemmekontor 2-3 dager i uken hvis du hadde en hjemmeværende partner som tok alt på hjemmebane?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS bør sove 1-2 timer på dagtid når barna er i barnehagen. Det bør hun absolutt ta seg tid til! 

Men aldri få sove ut, kun få oppstykket søvn? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Mye vil ha mer, han mannen din! 

Først han, så han og så han igjen. 

Anonymkode: 0d57e...571

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye vil ha mer, han mannen din! 

Først han, så han og så han igjen. 

Anonymkode: 0d57e...571

Uff ja, tenk å forvente og få dekket basale søvnbehov. Egoist altså! 

Anonymkode: 08991...a29

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, og da kan han ta annen hver dag i ukedagene og levere, slik at du får sove ut i hverdagene. Eller du kan si at han skal ta hver dag. Hvis han er helt urimelig og kommer med krav, så må du jo bare gjøre det samme! Han får ta middagen annen hver dag, handling osv slik at du har helt fri minst to dager i uka. 

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...