Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må man veie seg hos jordmor eller er det frivillig og jeg kan si nei?

Anonymkode: cb0c8...6be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er frivillig. Grunnen til at veiing er en del av undersøkelsen er fordi plutselig høy vektoppgang kan være tegn på svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgifting osv. Risikoen for komplikasjoner er også forhøyet med stor vekt, og om det skulle bli akutt keisersnitt er vekten din relevant for de som ordner narkosen. Men du står såklart fritt til å la være uansett. 
Jeg vet om de som veier hjemme og førte opp vekten selv, for å unngå ubehaget med å gjøre det fremfor noen :) 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Alt er frivillig. Jeg veide meg aldri. Jordmor målte fundushøyde. 
For min del er det fordi jeg aldri veier meg, alltid vært slank og ble mobbet for å være for tynn i ungdomsskolen så ønsker ikke å trigge noe, jm skjønte det veldig godt og var ikke så opptatt av det. 

Anonymkode: 89b57...bb3

Skrevet

Min jordmor pleier å spørre om jeg er komfortabel med å veie meg hos henne.

Skrevet

Alt er jo frivillig sånt sett. Men jordmor veier deg ikke for at du skal skamme deg. Det er jo for å gi deg og baby best mulig helsehjelp og oppfølging. Brå vektoppgang kan være pga væskeansamling eller svangerskapsforgiftning eller andre ting, og det er viktig å oppdage fortest mulig. 

Anonymkode: cdbff...000

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble ikke spurt om å veie meg, bare om hva vekt før graviditet og vekt nå var. Jeg hadde første kontroll hos fastlegen da, og hun veide meg men altså, man kan ikke tvinge en pasient til å veie seg. Bruk av tvang og makt i helse har svært strenge betingelser for å være lovlig.
Men, hvorfor vil du ikke veie deg? 💕 Frykt for å dømmes? Husk at de er ikke der for å dømme deg, de er der for at du og baby skal ha det bra:)

Anonymkode: 8ebfe...daf

Skrevet

Jeg ble ikke veid, de spurte om jeg visste vekt. 

Anonymkode: 9a08c...4cb

Skrevet

Du blir ikke tvunget, nei. Jeg har veid meg hjemme med alle mine, så oppga jeg bare vekt da jeg kom til timen :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke vite min vekt så mannen eller jordmor leste av.

Anonymkode: 291ed...be2

Skrevet

Jeg kommer heller ikke til å veie meg. Ikke fordi jeg er feit, men jeg orker ikke at det tallet skal ta plass i hodet mitt slik det har gjort tidligere. 

Anonymkode: 981e9...81e

Skrevet

Hos jordmor får jeg bare spørsmål om hvor mye jeg veier. Jeg har veid meg hjemme og da sagt til jordmor hvor mye jeg veide. Hos fastlegen fikk jeg beskjed om å gå på vekta - ikke noe spørsmål om hvor mye jeg veide først, eller noe slikt - bare marsordre. 

Jeg har tidligere hatt anoreksi, og syns fortsatt ikke vekt og det å veie meg er lett. Jeg er ikke overvektig, og har ikke lagt på meg mye i svangerskapet. Allikevel er dette med vekt og det å veie meg, særlig ovenfor andre vanskelig. Jeg gruer meg allerede til neste legetime hos fastlegen som er om en måned... 

Anonymkode: 3089b...e6e

• Liker 1
Skrevet

Jeg veier meg hjemme og oppgir vekt hos jordmor. Da blir også vekt mest riktig siden jeg veier meg på tom mage med samme vekt uten klær :)

Anonymkode: 89dcf...a1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde spiseforstyrrelse som tenåring og har alltid hatt et vanskelig forhold til vekten min etter det, så jeg takket nei til å gå på vekta. Dette fordi jeg vet at det er en slippery slope for meg. 

Anonymkode: 481f2...f89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veide meg ikke hos jordmor i noen av mine svangerskap, det var heller ikke tema. Man kan følge opp på andre måter og har man mye hevelse og unormal vektøkning ser de det. Erfaren jordmor jeg gikk til.

Anonymkode: 895e0...83e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide meg hjemme og ble spurt av jordmor hvor mye jeg veide, noe jeg foretrakk. Når jeg hadde en time hos legen og en annen jordmor måtte jeg veie meg der, det var litt ukomfortabelt. Hvis jeg blir bedd om å veie meg der i neste svangerskap, så blir jeg å si at det ikke er ønskelig og at jeg heller vil oppgi vekten. 

Anonymkode: 3f07a...ea2

AnonymBruker
Skrevet

Veide meg hjemme og gav beskjed til jordmor. Synes det er best med nettovekt (altså uten klær) at det gir bedre bilde av reel vektøkning enn vekt med klær og sko på.  Er jordmor selv, og var ikke et problem for kommunejordmor.

Anonymkode: 4d2cc...d05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Må man veie seg hos jordmor eller er det frivillig og jeg kan si nei?

Anonymkode: cb0c8...6be

Frivillig. Ingen kan tvinge deg ❤️

Anonymkode: d6cdf...75f

AnonymBruker
Skrevet

Frivillig. Men jeg mener det er viktig å veie seg, det er en sentral del av helseoppfølgingen man får som gravid fordi uvanlig/unormal vektoppgang eller vektnedgang kan indikere at noe er galt. Men, om man vil sette seg selv før babyen og ikke bli veid, ja, da kan man velge det

Anonymkode: 9f277...0b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting så bare forstår jeg ikke hvorfor noen ikke vil dette. Din vekt har noe å si for FOSTERET. Og jordmor har taushetsplikt og jobber med dette dagen lang.

Er du overvektig så ser man det. Men uansett er det mest økning man er interessert i. 

Anonymkode: 38f2c...89b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Av alle ting så bare forstår jeg ikke hvorfor noen ikke vil dette. Din vekt har noe å si for FOSTERET. Og jordmor har taushetsplikt og jobber med dette dagen lang.

Er du overvektig så ser man det. Men uansett er det mest økning man er interessert i. 

Anonymkode: 38f2c...89b

Som flere skriver her så handler ikke dette nødvendigvis om overvekt. Flere kvinner har et anstrengt forhold til kropp, vekt og selvbilde - helt uten at det handler om overvekt. Det å bli veid kan trigge flere negative følelser hos enkelte. 

Som flere også sier her foretrekker de å veie seg selv hjemme, og heller oppgi vekten til jordmor. 

Anonymkode: 3089b...e6e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...