Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den går på Viaplay . 

Har du sett/skal du se og hva syns du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
FruK skrev (9 timer siden):

Den går på Viaplay . 

Har du sett/skal du se og hva syns du?

Har sett første episode på TV3, og ble ikke noe mindre skeptisk til "det alternative" etter dette. 

Det begynner med at sjaman Durek hevder at han er "connected to God", og sier videre at dersom dette gjør andre ukomfortable så vil de bli virkelig ukomfortable. 

Vi får møte ei dame som hevder at hun kan kommunisere telepatisk med dyr, uten at jeg lot meg overbevise over det hun viste på besøk hos en klient. 

Flere "hekser" går rundt i skogen og lager rare lyder. 

Märtha og Durek opptrer på popup-festivalen OMG i Oslo. Jeg vet ikke om det var tungetale eller hva det var, men Durek laget mange rare lyder.  (LINK)

Vi møter også jurist og tidligere politileder Hanne Kristin Rohde som forteller om sin spiritualitet, og som "snakker" med skogen.  (LINK)

Alle disse er mennesker som brenner for "det alternative", men jeg må innrømme at de ikke når fram til meg. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Orker ikke se på dette...

Leste anmeldelsen til Morten Ståle Nilsen i VG, veldig godt skrevet (ser nå at den ligger bak betalingsmur).

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Altså, jeg klarer ikke å ta noe av det seriøst. Han ene som tok med kakao med "funksjonelle sopper" i med i skogen hvor de hadde "kakaoseremoni". Eller hun som snakket med en hund (dog uten lyder) og ikke fant ut hvor nakkevondten til ett individ i familien kom fra. Da var det jammen flaks at familien hadde en hund til som hun kunne legge det på. Det er jo utelukkende humbug fra ende til annen, og sjansen for at noen i den familien hadde hatt stiv nakke, er jo ganske stor, da dette er noe gaaaaanske mange i befolkningen har. 

For ikke å snakke om disse lappene som "Solsikkene" hadde teipet fast under hver og en stol med sitater som kunne passet på hvem som helst!  Og denne "medaljongen" eller hva faen som hun snurret rundt. Ja, som HUN snurret rundt. Det var lett å se en liten bevegelse i hånda hennes som gjorde at den snurra. 

Men jeg undres over den sessionen med Durek og han mannen som visstnok jobbet som terapeut. Innledningen så vi vel at denne mannen lå på en sofa, og så sier Durek noe ala: "Spirits, raise his hand", og så beveger hånden hans seg. Han kan jo HØRE det som blir sagt og da bevege hånden sin selv🤣  Likevel så undres jeg over alle de ekstreme bevegelsene og lydene som klienten lager. Jeg ser for meg at hvis jeg hadde ligget på den sofaen der, så hadde jeg blitt liggende stille. Jeg har NULL tro på at det er åndene som "sjokker" kroppen hans med 140 000 ett-eller-annet.  Jeg lurer på hvor mye han har betalt for dette humbugget her. 

Og Hanne Kristin Rhode da. Her lurer jeg virkelig på hva som har skjedd. Altså utdannet jurist og vært tidligere leder for seksjon for volds- og seksualforbrytelser i Oslo politidistrikt. Hun har også vært aktor. Hvis jeg hadde hatt en dom på meg hvor hun hadde vært etterforskningsleder, tror jeg at jeg hadde klaget det inn i dag. Det er noe med troverdigheten hennes som blir svekket. 
Nå er hun en del av denne "Solsikkegjengen" og dyretolk og snakker med skogen. Ja, SNAKKER med skogen🫣 Det er nesten så jeg blir flau over å se på. 

Ja, og så hadde vi paret som hadde bosatt seg på Nesodden. Suncelia og Mikkel. Jeg trodde rett og slett det var en sketsj fra Humoretaten jeg så på da de viste frem dette paret. Veldig opptatte av lys og det var derfor hun het Suncelia. 🫣

Ja, og hekser. Vi må ikke glemme heksene. En gjeng fargerike kvinner som står i ring i en skog og forteller hvilket DYR de er i dag. En er en rev, en annen en sau og en tredje en ape. Og så når alle har valgt seg ett dyr hver, skal alle lage lydene dette dyret avgir, mens man danser eller ja, jeg er litt usikker på hva det egentlig var. Usikker på hvilken lyd "reven" valgte, men tror den er hentet fra låten "What does the fox say"

Nei, her var det så mye rart at jeg kunne trodd at det hele var en spøk og skuespill. Det er nesten som at jeg spør meg selv HVA ER DET JEG SER PÅ FOR NOE? 

Endret av Janzypants
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har ikke sett, vet ikke om jeg orker. Er litt nysgjerrig på Støre-barnet, siden jeg har hørt så mye sprøtt om han. 

• 2 uker senere...
Skrevet
Kålrota skrev (På 21.9.2026 den 19.35):

Jeg har ikke sett, vet ikke om jeg orker. Er litt nysgjerrig på Støre-barnet, siden jeg har hørt så mye sprøtt om han. 

Han var inne på bra greier med de hestene, men jeg synes de skulle hatt på hjelm når de lå oppå dem. 

Skrevet

Siste episode var fabelaktig!. De sitter altså i ring og skal ved tankens kraft "lese" kursleder sin katt. Den ene beskriver at katten er glad i å være ute. Den andre, at hun ser masse mus :ler:

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har begynt å se og skal fortsette med det, så jeg vet hva jeg snakker om når jeg skal synse om litt. :) 
Til nå er det mye jeg ikke har sansen for der og ser at det er for spesielt interesserte og deres fanskare. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel like innsiktsfullt som i episoden der den åpenbart gamle og giktiske hunden «hadde smerter». No shit. :ler: 

• Liker 3
Skrevet
Janzypants skrev (På 21.9.2026 den 2.32):

Men jeg undres over den sessionen med Durek og han mannen som visstnok jobbet som terapeut. Innledningen så vi vel at denne mannen lå på en sofa, og så sier Durek noe ala: "Spirits, raise his hand", og så beveger hånden hans seg. Han kan jo HØRE det som blir sagt og da bevege hånden sin selv🤣  Likevel så undres jeg over alle de ekstreme bevegelsene og lydene som klienten lager. Jeg ser for meg at hvis jeg hadde ligget på den sofaen der, så hadde jeg blitt liggende stille. Jeg har NULL tro på at det er åndene som "sjokker" kroppen hans med 140 000 ett-eller-annet.  Jeg lurer på hvor mye han har betalt for dette humbugget her. 
OE? 

Takk for veldig bra "referat"! Jeg kan nesten ikke se noe med Durek uten å bli superirritert. Han snakker om alle disse tingene, men han har blitt nyretransplantert på Rikshospitalet, så da var visst ikke skolemedisinen så ille likevel!! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at folk som går på slike møter, som skal ledes til å kjenner rytmer, pust, dans og rop...kanskje er lette å lede? Personlig hadde jeg fått sjokk (ja nettopp og av alle de el-støtene som sjamanen beordrer rundt i kroppene på den de behandler) om jeg hadde reagert som ønsket på slik behandling. Jeg er nok ikke så lett å lede...

• Liker 3
Skrevet

Jeg er selv det man kaller «åndelig», som i bunn og grunn handler om å huske at vi er mer enn kropp, tanker og følelser.

MEN, i denne bransjen er det mye psykiatri.

Folk som mangler jording rett og slett. Alt som ikke skjer her og nå er en fantasi, å lese andre mennesker er en fantasi (og skummelt, for det er sårbare mennesker som søker dette). 

Disse folkene lever i illusjoner, bypasser følelser og den menneskelige delen- og ofte er det også de som roper høyest (og blir med på TV-show). Synd, for det skaper bare enda større fordommer. Men samtidig kan det jo bidra til en form for bevisstgjøring?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Husker den gangen jeg hadde respekt for Hanne Kristin Rhode.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har ikke sett serien og kommer ikke til å gjøre det heller, men jeg har et spørsmål til dere som har sett den:

er deres oppfatning at serien er laget for å gjøre narr av deltakerne og konseptet? Eller tror dere serien er laget for å spre informasjon og fremme denne (u)kulturen og skape aksept for den?

jeg forstår at man kan tolke serien når man har ulikt utgangspunkt og tilhørighet for det som fremmes i serien, men jeg er interessert i hvordan dere som har sett den tolker produksjonen hensikt med den. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror noe av problemet med slike serier er at de ofte finner de som har gått ganske langt inn i det alternative, og da blir bildet fort litt skjevt. Jeg er enig i mye av kritikken her, for det er jo en del ganske rare greier i første episode 😂

Samtidig tenker jeg at mye av det som ligger bak egentlig er helt menneskelig. Vi har jo alle evnen til å lytte til kroppen, kjenne etter, merke uro, magefølelse osv. Det trenger ikke gjøres så mystisk. Med litt veiledning og noen gode verktøy kan man lære å legge merke til hva kroppen prøver å fortelle.

Det jeg personlig synes blir litt interessant, er om noen begynner å lete etter noe «der ute» hver gang det dukker opp noe vanskelig inni seg. Jeg kan selvfølgelig ikke vite hva som gjelder for folkene i serien, men jeg får litt inntrykk av at det for noen kan bli en måte å slippe å stå i de vonde følelsene på.

For meg er det egentlig motsatt. Når kroppen reagerer, prøver jeg heller å stoppe opp og tenke, hva skjer egentlig, hvordan er mekanismen, hvilke følelser får jeg. Også kan jeg prosessere det etterpå.

Bruk verktøyene til å komme nærmere seg selv, ikke til å slippe unna seg selv.

• Liker 4
Skrevet
Tradegy skrev (6 timer siden):

Siste episode var fabelaktig!. De sitter altså i ring og skal ved tankens kraft "lese" kursleder sin katt. Den ene beskriver at katten er glad i å være ute. Den andre, at hun ser masse mus :ler:

Ja, jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte av den sesjonen der 🤣 Det er jo bare å si alt man vet at er normalt i en katts liv - som nettopp å være ute, jage mus, fugler og annet "gøy". 

"Jeg senser at katten likte å ligge der det var litt trangt og varmt" - dét kunne jeg sagt og det hadde nok stemt det også 🫣

• Liker 3
Skrevet (endret)
Mall skrev (20 timer siden):

Jeg tror noe av problemet med slike serier er at de ofte finner de som har gått ganske langt inn i det alternative, og da blir bildet fort litt skjevt. Jeg er enig i mye av kritikken her, for det er jo en del ganske rare greier i første episode 😂

Samtidig tenker jeg at mye av det som ligger bak egentlig er helt menneskelig. Vi har jo alle evnen til å lytte til kroppen, kjenne etter, merke uro, magefølelse osv. Det trenger ikke gjøres så mystisk. Med litt veiledning og noen gode verktøy kan man lære å legge merke til hva kroppen prøver å fortelle.

Det jeg personlig synes blir litt interessant, er om noen begynner å lete etter noe «der ute» hver gang det dukker opp noe vanskelig inni seg. Jeg kan selvfølgelig ikke vite hva som gjelder for folkene i serien, men jeg får litt inntrykk av at det for noen kan bli en måte å slippe å stå i de vonde følelsene på.

For meg er det egentlig motsatt. Når kroppen reagerer, prøver jeg heller å stoppe opp og tenke, hva skjer egentlig, hvordan er mekanismen, hvilke følelser får jeg. Også kan jeg prosessere det etterpå.

Bruk verktøyene til å komme nærmere seg selv, ikke til å slippe unna seg selv.

Jeg er enig med deg i refleksjonene du har.

Jeg er nok litt alternativ selv.  Jeg tror det er mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares, og jeg tror på det beste fra to verdener når det kommer til medisin.
Jeg tror alle mennesker har behov for en form for "åndelig dimensjon" i livet sitt.  Ikke noe mystisk eller overnaturlig, men rett og slett behov for noe som ikke er verdslig eller materielt, men noe i en selv som gir livet et perspektiv og mening.

I dagens samfunn blir vi bombadert av inntrykk, støy og informasjon.  
En nonne sa det så fint i et intervju for noen år siden: "vi har det så travelt at vi løper fra sjelen vår.  Vi trenger å ta oss tid til å la sjelen innhente kroppen".

For meg er dette åndelighet, å finne roen i seg selv, og ha noe annet i livet som er større enn hverdagsstresset.
Noen finner det i religion, andre finner det i naturen, i musikken, i kunsten, eller under samvær med andre.
Det å gå tur i skogen for å finne ro i en ellers kaotisk hverdag er i bunn og grunn en åndelig handling.
For noen år siden var det også veldig populært med "takknemlighetsdagbok", å hver dag skrive noe som man var takknemlig for - dette er også en åndelig handling.
Mange mediterer, noe som er en åndelig handling.

Ved å redusere alt det "åndelige" til sensasjonell TV mister vi nyansene, og hva debatten egentlig burde handle om:  vårt felles menneskelige behov for å stoppe opp, puste, og pleie det indre livet vårt.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MarianneE skrev (På 2.10.2026 den 11.57):

Husker den gangen jeg hadde respekt for Hanne Kristin Rhode.

Hvis du mistet respekten for noen fordi de har en tro og ellers sider av seg som du ikke «godkjenner», da bør du gå innover i deg selv og reflektere. Noe disse menneskene i hvert fall gjør. Anbefaler det samme, du plager bare deg selv med å være så dømmende at du ikke klarer å respektere noen lenger, det er ganske sykt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er på episode 1 nå. Veldig spesielt med heksene som lager dyrelyder og danser i sirkel. Kakaogjengen så faktisk litt hyggelig ut, med skogsturer og fred. 

Jeg får en god latter i hvertfall 😅

• Liker 1
Skrevet

Under er to som faktisk er representative for telepatisk dyrekommunikasjon. Jeg har ikke sett  serien, men virker ikke som de har fått med seg de beste fra hva som deles her. Det å ha kommunikasjon med dyr og natur er jo noe nesten alle urbefolkninger i hele verden alltid har gjort. Det er bare nytt for oss i det moderne samfunnet som har glemt alt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...