Gå til innhold

Hva er greia med selvrealisering?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det med at alle single begynner å trene, klipper seg og farger håret, får ny garderobe og nye hobbyer? Skal man bevise noe? Liksom få det bedre? Lurer fordi jeg er nylig blitt singel og dette er råd som går igjen.. 

Anonymkode: 73bf1...5fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig trist hvis du føler at det kun er for å bevise noe. Jeg tror ikke det er majoritetens tanker iallfall. 

Trening øker dopamin og serotonin som utløses, og det hjelper kropp og tanker ved å få utløp for følelser gjennom bevegelse. Det er beviselig gode grunner for å trene etter brudd eller sorg. 

Som bonus føler man seg raskt bedre, det øker ens selvfølelse og selvbilde. Man opplever mestring og føler seg bedre. Det gjelder også nye hobbyer, og til dels ny garderobe - noen føler seg bedre av det. 

Anonymkode: 6e5fe...74d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig trist hvis du føler at det kun er for å bevise noe. Jeg tror ikke det er majoritetens tanker iallfall. 

Trening øker dopamin og serotonin som utløses, og det hjelper kropp og tanker ved å få utløp for følelser gjennom bevegelse. Det er beviselig gode grunner for å trene etter brudd eller sorg. 

Som bonus føler man seg raskt bedre, det øker ens selvfølelse og selvbilde. Man opplever mestring og føler seg bedre. Det gjelder også nye hobbyer, og til dels ny garderobe - noen føler seg bedre av det. 

Anonymkode: 6e5fe...74d

Jeg lurer oppriktig på om det blir gjort for å vise eksen at man klarer seg fint. Jeg holder på spy av rådene. Om jeg noen gang kommer dit er jeg i hvertfall ikke der nå. Kjemmer dessverre at jeg ikke ønsker å få det bedre.. håper det endrer seg for dette er noe dritt :(

ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er det med at alle single begynner å trene, klipper seg og farger håret, får ny garderobe og nye hobbyer? Skal man bevise noe? Liksom få det bedre? Lurer fordi jeg er nylig blitt singel og dette er råd som går igjen.. 

Man vil vel føle seg bra, ha det bedre (hvis man feks var i dårlig relasjon). 

Jeg ble beskyldt for å være i midtlivskrise da jeg farget håret igjen da jeg gikk fra eksen. Men jeg fant bare tilbake til meg selv (sluttet å farge håret med eksen, han likte det ikke). Sluttet å ta vare på meg selv også. 

Det er kleint med de som skal endre livssyn fundamentalt. Men å trene eller spise annerledes, det synes jeg ikke er rart.

Anonymkode: f352c...60b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skape en ny situasjon, få nye inntrykk og noe nytt å gjøre. 

Og øke sjansen for å ikke framstå sur og nedslitt når man endelig våger seg på dating igjen.

Men den viktigste endringa bør jo skje på innsida.

Anonymkode: 2f4dc...f79

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er greit å la være å ødelegge håret, men trene er da uansett noe alle burde gjøre. Ekstremt viktig for folkehelsa. 

• Liker 2
Skrevet

Når man går gjennom et samlivsbrudd får selvfølelsen en solid knekk hos de aller fleste. Man har liten tro på at noen kan komme til å elske en noen gang igjen, og man er i rutiner som styres av familieliv og tempoet til forholdet eller familien. Når man blir singel snus alt dette på hodet, man kan rekalibrere seg, finne nye måter å gjøre ting på. Det er jo bare flott, vel? En måte å øke selvfølelsen på, rett og slett.

Anonymkode: 9e00f...b8e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg lurer oppriktig på om det blir gjort for å vise eksen at man klarer seg fint. Jeg holder på spy av rådene. Om jeg noen gang kommer dit er jeg i hvertfall ikke der nå. Kjemmer dessverre at jeg ikke ønsker å få det bedre.. håper det endrer seg for dette er noe dritt :(

ts

Du kan vente på at ting blir bedre med tida eller du kan ta tak, følge rådene og komme dit raskere. Komme seg ut, være aktiv, stelle pent med seg selv, gjøre noe hyggelig eller finne på noe helt nytt - alt dette gjør at man føler seg bedre. Det er nok kjedelig å få høre i den situasjonen du er i nå, men det er sant. ❤️ 

Anonymkode: c9257...0ff

• Liker 3
Skrevet

Det handler vel mest om å ta grep om en ny tilværelse? For min del handlet det ikke om utseendet, men at jeg bestemte selv og hadde bedre tid til å finne ut hva jeg egentlig ville. 
Det viste seg at jeg ville løpe, for eksempel. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ts

Ønsker du ikke å få det bedre, har du virkelig lyst til å sitte fast i den hengemyra du er i nå? 

Anonymkode: 2e6be...0ea

• Liker 4
Skrevet

Nå vil vel alle mennesker ha det så bra de kan. 

Man bør alltid gjøre det beste ut av enhver situasjon. 

Anonymkode: 3a460...a84

• Liker 5
Skrevet

Det er ofte i slike store omveltninger at man kan endre en del ting ved deg selv som man har hatt lyst til lenge. Det er lettere å starte med nye vaner om man flytter for eksempel. 

De fleste mener jo vel, at man skal fokusere litt på egen velvære og helse fremover. 

Det høres ut som du straffer deg selv etter bruddet når du sier at du ikke ønsker å ta vare på deg selv i sorgen. Jeg ville nok begynt å ta tak i det før jeg farvet håret. Hva hadde du hatt godt av nå? Hva kjennes riktig for deg? 

Anonymkode: 0f003...4b9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det sier seg egentlig selv at å realisere seg selv er en ubetinget GOD ting. Bare tygg litt på begrepet, så ser du det. Selv-realisering. Å realisere noe er da positivt, kontra å tvinge seg selv til å holde det nede?

Det er mye som er galt med skolen om dagen, og en av de tingene er at de ikke skjønner at også unger trenger selvrealisering. Altså å få utløp for det som bor i dem av potensial. Det holder ikke å si "puh, Petter og Aina kom over kritisk grense i lesing - jobben er gjort, og jeg kan fokusere på de som ikke er der ennå" hvis det å komme over den grensen var ren walkover for de det gjelder. Hvis de elevene ikke møter motstand i form av utfordringer og det å kjenne på at de fikk til noe de måtte jobbe for og er motivert for, råtner de bare bort. Sånn er voksne også. Du trener fordi du vil være sunn, men også fordi du føler det er noe uforløst der. Og fordi det føles godt å være sprek. Det samme med utseendet - du vil jo helst finne din stil, og om du opplever at den har et snev av nyskapning og at du "nailet" deg selv, gir det selvtillit og mestringsfølelse når du ser deg i speilet.

At folk klager over at alle skal drive "selvrealisering" er jo ikke noe nytt, hvis det er det som er greia her, men hva i gamperæva er så negativt med det?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje folk bare benytter anledningen til å starte litt på nytt? Er det i så fall kritikkverdig?

Anonymkode: 29f05...c23

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart at du ikke forstår dette av deg selv, TS.

Anonymkode: 02936...aae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Liksom få det bedre?

Du kan fjerne «liksom» her, så har du svaret TS. 

Anonymkode: 44703...643

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår jo sånn sett at folk vil ha det bedre, men jeg har så liten tro på at man faktisk kan få det bedre etter 20 år sammen og så bare slutt. Begynner å lure på om jeg er lengre nede enn det som er normalt ved et samlivsbrudd. Ingenting annet enn barna gir meg glede, og det er ingenting jeg ønsker å gjøre for meg selv. Ser ikke poenget. Jeg skal uansett ikke møte noen nye, så å gjøre ting for å forbedre selvbildet er det ingen vits i. Når jeg ser 5 år frem i tid ser jeg en kvinne som hsr det bra den tiden barna er der, og når barna ikke er der overlever jeg til de er tilbake igjen. Jeg jobber og trener masse da, ikke behov for noe annet. Jeg lurer på om jeg er deprimert. 

TS

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ofte i slike store omveltninger at man kan endre en del ting ved deg selv som man har hatt lyst til lenge. Det er lettere å starte med nye vaner om man flytter for eksempel. 

De fleste mener jo vel, at man skal fokusere litt på egen velvære og helse fremover. 

Det høres ut som du straffer deg selv etter bruddet når du sier at du ikke ønsker å ta vare på deg selv i sorgen. Jeg ville nok begynt å ta tak i det før jeg farvet håret. Hva hadde du hatt godt av nå? Hva kjennes riktig for deg? 

Anonymkode: 0f003...4b9

Jeg tror du har rett i at jeg straffer meg selv.  Men jeg finner oppriktig ingenting jeg ønsker å gjøre, det eneste som føles riktig er å være sammen med barna. Da føler jeg meg hel. 

TS

Skrevet

Du må jo tillate deg selv å få tid til å sørge også og ja det er jo en enorm omveltning i livet. For meg var de ukene jeg hadde "barnefri" helt jævlig i starten for jeg ønsket jo ikke å være uten barnet mitt.  Men den klassiske tiden leger alle sår er er det faktisk noe i. Jeg vil ikke si helt det kansje men ting blir lettere å holde ut og stå i. Sånn er det med alt det vonde man opplever i livet. 

Vær snill med deg selv og vi deg selv tid til å lande i den nye situasjonen. Jeg for min del fikk aldri noe nytt samboerskap men jeg tok en ny utdanning, jeg fikk masse nye venner som jeg enda har i dag og jeg fant ut at friheten og det å bestemme fullt over eget liv er utrolig verdifullt. 

I dag er jeg i en ny overgang med barn som har flyttet hjemmefra og tomt rede. Vemodig selvsagt men og veldig riktig er jo sånn det skal være. En av de største fordelene er at jeg nå er enda mer fri fra xn og alt samarbeidet om 50/50 osv. Vi må jo alltid samarbeidet til et vist nivå selv om barnet er voksent men en helt annen fase. Jeg har ikke helt landet i den overgangen enda. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg forstår jo sånn sett at folk vil ha det bedre, men jeg har så liten tro på at man faktisk kan få det bedre etter 20 år sammen og så bare slutt

Jeg fikk det utrolig mye bedre etter bruddet etter 20 år sammen. Da kunne jeg realisere meg selv, og finne hva som virkelig gleder meg, og bare meg. Det var nettopp det som skulle til for at jeg klarte å sette meg selv i fokus igjen. Ikke prøve å leve for barna, partneren, eller som det er forventet at man skal gjøre. Men for meg selv. Det er først da man blir en bra forelder, partner, kollega eller venn, er min erfaring.

Din tilværelse TS, høres ut som det ekspartneren min gikk gjennom etter bruddet. Fokuserte på det som var "tapt" og hatet tiden uten barn. For det virket meningsløst å ikke ha en oppgave som skulle løses. Eksen så kun verdien i det som ble gjort, i sin rolle, og ikke i seg selv. Jeg tror det hadde en del å si at jeg det var jeg som gikk også. For da kunne man legge skylden på noen utenfor, og bli offer for situasjonen. I stedet for å ta tak selv.

Du høres deprimert ut ja, når du skriver at du ikke ønsker å ha det bedre.
Og det høres ut som du ikke har særlig egenkjærlighet.

Ønsker deg god bedring, eller i det minste at du selv vil komme til å ønske deg bedring!

Anonymkode: 44703...643

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...