Gå til innhold

ADHD hos barn - tegn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja. Vi har gått privat. Dette har fungert veldig bra for oss og ikke minst for barnet. 

Anonymkode: 0b859...dfe

Aksepterer skole, ppt, fastlegen osv diagnosen?

Anonymkode: e511b...1d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

14 åring som ble diagnostisert i fjor med dysleksi og ADHD.

Tidlige tegn: lite søvnbehod fra fødsel. Svært tidlig motorisk, på alle områder. f.eks. diagonalkrabbing før 6 mnds dag, reiste seg bed 7 måneder, gikk på 9 måneder, syklet på 3-årsdagen. Snakket tidlig, og mye.

Snill, lydig, veldig ordentlig, pertentlig, aldri sølt eller griset, perfeksjonist. Meltdowns når hen kom hjem fra barnehage, fra bursdag, fra besøk hos venner eller  hva som helst med mye inntrykk. Aldri sint, men gråt og måtte ha trøst for å roe seg.

Alltid bekymret seg mye, overtenkt, tankekjør.

Hyperfokus av en annen verden, men bare når bobla er der. Bruker og har alltid brukt ekstremt mye tid og energi på time management. Aldri for sen, men det koster. 

Alltid vippe på en fot, fikle på en blyant eller hårlokk, snurre på noe. Skifte stilling hele tiden. Sitte på gulvet heller enn stoler. Kan ikke se en film uten å måtte ha pauser med å stå på hendene eller ta noen pullups eller ett eller annet sånt.

Veldig intelligent, så kamuflerte godt i årevis. 

I ettertid har også jeg som mor fått ADHD diagnose. Jeg scorer også godt over snitt på evnetester, men er ufør og håper inderlig p unngå det for barnet mitt.

Anonymkode: f3ced...224

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gipetto skrev (På 20.9.2026 den 0.18):

Hei, 

jeg har vurdert en stund å få bhg til å sende henvisning til ppt for det yngste barnet vårt (nettopp blitt fem). Jeg mistenker adhd, mens far mener det kun er alderen. Jeg leter etter tegn hos barnet og synes dette er ordentlig vanskelig. Dere som har barn med adhd, hvordan merket dere det? 

Noen ting barnet gjør: 

- virker til å ha en indre uro, klarer ikke sitte i ro over tid med en aktivitet, konstant i bevegelse etc. 

- svingninger i humøret. Går fort fra latter til gråt, ekstremt sinne dersom barnet ikke får det helt som det har sett for seg eller ønsker, og det må helst skje på minuttet. 

- behov for kontroll. Spør alltid hva de voksne snakker om, ønsker å bestemme i leken. 

- snakker i ett sett, avbryter andre. 

- impulsive handlinger, som å ta noe fra eldre søsken eller dulte borti andre. 

Høres ut som min unge. Han går nå på skolen, og ingen utfordringer på skolen i følge lærer. Jeg synes ikke utredning er noe å tenke på. Barn er forskjellige, og det tar tid å modnes. 

Anonymkode: da744...670

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2026 den 10.54):

Kjennetegnene du ser er typiske tegn på ADHD. Samtidig vil du nok ikke få gjennomslag hos barnehagen - det er ytterst sjeldent PPT diagnostiserer barnehagebarn. De er i konstant utvikling, og mye er «normalt» i barnehagealder. 

HVIS de velger å henvise, må du nok også regne med lang ventetid til kartlegging + behandlingstid. PPT kommer ofte inn flere ganger for å observere, og hele prosessen kan ta mange måneder. 

Du kan jo snakke litt med barnehagen om dine bekymringer, så kanskje de klarer å tilrettelegge litt for han (ikke forvent dette, men du kan jo spørre 😊). De har garantert sett det samme som deg. 

Hilsen ped.leder i bhg 

Anonymkode: ef626...d4c

PPT kan uansett ikke stille en diagnose, men de må gjøre masse forarbeid før en evt henvisning i det hele tatt blir vurdert tatt inn i bup. Det er ikke noe de sjekker ut bare for å sjekke, spesielt ikke på så små barn.

Anonymkode: 3293b...54b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det noe å si?

Anonymkode: a7922...de9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har det noe å si?

Det kan ha noe å si ja. Barn med Adhd må gjerne håndteres litt annerledes enn "normale" barn. Så bare det å vite hvorfor ting kan være litt tyngre enn vanlig, kan ha mye å si for de som skal håndtere barnet.

Anonymkode: 3053e...d5f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan ha noe å si ja. Barn med Adhd må gjerne håndteres litt annerledes enn "normale" barn. Så bare det å vite hvorfor ting kan være litt tyngre enn vanlig, kan ha mye å si for de som skal håndtere barnet.

Anonymkode: 3053e...d5f

Sønnen min har ADHD. Trengte ikke diagnose for å vite hvordan jeg skulle håndtere han

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...