Gå til innhold

ADHD hos barn - tegn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg har vurdert en stund å få bhg til å sende henvisning til ppt for det yngste barnet vårt (nettopp blitt fem). Jeg mistenker adhd, mens far mener det kun er alderen. Jeg leter etter tegn hos barnet og synes dette er ordentlig vanskelig. Dere som har barn med adhd, hvordan merket dere det? 

Noen ting barnet gjør: 

- virker til å ha en indre uro, klarer ikke sitte i ro over tid med en aktivitet, konstant i bevegelse etc. 

- svingninger i humøret. Går fort fra latter til gråt, ekstremt sinne dersom barnet ikke får det helt som det har sett for seg eller ønsker, og det må helst skje på minuttet. 

- behov for kontroll. Spør alltid hva de voksne snakker om, ønsker å bestemme i leken. 

- snakker i ett sett, avbryter andre. 

- impulsive handlinger, som å ta noe fra eldre søsken eller dulte borti andre. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt det du nevner kan være både aldersadekvat og personlighet.

De utreder ikke så små på vage grunnlag. Og når du må lete etter tegn, tenker jeg du bare kan la det være en stund. 

Anonymkode: f7642...fa1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjennetegnene du ser er typiske tegn på ADHD. Samtidig vil du nok ikke få gjennomslag hos barnehagen - det er ytterst sjeldent PPT diagnostiserer barnehagebarn. De er i konstant utvikling, og mye er «normalt» i barnehagealder. 

HVIS de velger å henvise, må du nok også regne med lang ventetid til kartlegging + behandlingstid. PPT kommer ofte inn flere ganger for å observere, og hele prosessen kan ta mange måneder. 

Du kan jo snakke litt med barnehagen om dine bekymringer, så kanskje de klarer å tilrettelegge litt for han (ikke forvent dette, men du kan jo spørre 😊). De har garantert sett det samme som deg. 

Hilsen ped.leder i bhg 

Anonymkode: ef626...d4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mannen din.

Jeg tenker at det er mange små tasser rundt omkring som har en adhddiagnose for mye, og som medisineres for mye. (Som kanskje beveger seg for lite ute i frisk luft, dagslys, som sitter på skjerm for mye, som ikke har riktig ernæring, som sover for lite f.eks, og dermed får adhdsymptomer. Mener ikke at du er en av de foreldrene altså, men tror det er endel foreldre som rett og slett forårsaker adhdsymptomer og doper ned barna med medisin istedet for å ta tak i kosthold, gi riktig oppmerksomhet osv)

Det er ikke meningen at små barn skal sitte i ro over lang tid.

Anonymkode: 41e3e...d08

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjennetegnene du ser er typiske tegn på ADHD. Samtidig vil du nok ikke få gjennomslag hos barnehagen - det er ytterst sjeldent PPT diagnostiserer barnehagebarn. De er i konstant utvikling, og mye er «normalt» i barnehagealder. 

HVIS de velger å henvise, må du nok også regne med lang ventetid til kartlegging + behandlingstid. PPT kommer ofte inn flere ganger for å observere, og hele prosessen kan ta mange måneder. 

Du kan jo snakke litt med barnehagen om dine bekymringer, så kanskje de klarer å tilrettelegge litt for han (ikke forvent dette, men du kan jo spørre 😊). De har garantert sett det samme som deg. 

Hilsen ped.leder i bhg 

?

PPT kan ikke sette en ADHD-diagnose.

Anonymkode: cbda2...46b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

?

PPT kan ikke sette en ADHD-diagnose.

Anonymkode: cbda2...46b

Det er sant, sorry! 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ikke barnehagen ikke bemerker det du nevner som utfordringer så har dere nok en "svak sak".

Sjelden adhdutredning blir tatt tak i før skolestart, da må det i så fall være store utfordringer. Vet om en som ble utredet i første klasse, men da hadde en eldre bror fått diagnosen og far hadde diagnosen.

Adhd har høy arvelighet, så om det allerede ikke er kjent, hvem av dere foreldre kan ha det? Det er mange som først forstår de har adhd selv, når de har barn som begynner på utredning for det.

Hos vår eldste sønn, som har uoppmerksom type(ADD) var det ikke så  mange opplagte tegn før skolestart. Da kom problemer med fokus og konsentrasjon i tillegg til de mindre ting som hadde vært der en stund. Altså mange små ting ble til et større problem. Han fungerte relativt greit lenge(bla pga veldig dyktig lærer) og ble derfor ikke henvist til Bup før i 5 klasse. Men fikk avslag på to henvisninger før vi fikk komme til.  Da hadde vi vært gjennom pandemien som forsinket mye, så han startet ikke utredning hos Bup før ved skolestart i 8. klasse, noe som var alt for sent(puberteten forverret tilstanden mye).

Her forstod vi imidlertid når utfordringene hos sønnen vår økte på, at far også mest sannsynlig har adhd(også add). Etter hvert som vi leste oss opp og fikk mer kunnskap om adhd ble tegnene hos han også mer synlige. Ikke så mye uttalte adhd utfordringer(som voksen lærer man seg å tilpasse), men en del tilleggsutfordringer(bla psykisk/emosjonelt, som kan ære mer vanlig å se hos voksne med ubehandlet adhd).

Har også en sønn som nå er ti. Han er veldig forskjellig fra broren og her har vi lenge vært i tvil, men det siste året har vi sett at mest sannsynlig ser vi det hos han også. Blant annet fordi han strever en del med fokus,  konsentrasjon og arbeidsminne.

Anonymkode: 3053e...d5f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gipetto skrev (14 timer siden):

Hei, 

jeg har vurdert en stund å få bhg til å sende henvisning til ppt for det yngste barnet vårt (nettopp blitt fem). Jeg mistenker adhd, mens far mener det kun er alderen. Jeg leter etter tegn hos barnet og synes dette er ordentlig vanskelig. Dere som har barn med adhd, hvordan merket dere det? 

Noen ting barnet gjør: 

- virker til å ha en indre uro, klarer ikke sitte i ro over tid med en aktivitet, konstant i bevegelse etc. 

- svingninger i humøret. Går fort fra latter til gråt, ekstremt sinne dersom barnet ikke får det helt som det har sett for seg eller ønsker, og det må helst skje på minuttet. 

- behov for kontroll. Spør alltid hva de voksne snakker om, ønsker å bestemme i leken. 

- snakker i ett sett, avbryter andre. 

- impulsive handlinger, som å ta noe fra eldre søsken eller dulte borti andre. 

Vi har en 8-åring som nylig fikk adhd-diagnosen. Det har vært flere utfordringer siden barnehageårene. Det vi særlig merket oss var:

- Store følelsesutbrudd, dårlig følelsesregulering.

- Umodenhet sammenlignet med jevnaldrende.

- Store utfordringer med overganger. F. Eks å gå fra en aktivitet til en annen.

- Ha vanskelig for å bli ferdig med ting. F.eks pakke sammen ting, ta av/på yttertøy osv.

- Blir lett distrahert.

- Avbryter, maser og trenger seg på andre. 

- Sosiale problemer som stahet/egenrådighet og dominerende i lek. Dårlig taper i spill, sort/hvitt syn på ting. 

- Blir fort sliten av mye støy og ståk rundt seg. Trenger faste rutiner og mye søvn for å fungere i hverdagen. Kan få voldsomme raserianfall etter lange dager.

Anonymkode: 0b859...dfe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vi har en 8-åring som nylig fikk adhd-diagnosen. Det har vært flere utfordringer siden barnehageårene. Det vi særlig merket oss var:

- Store følelsesutbrudd, dårlig følelsesregulering.

- Umodenhet sammenlignet med jevnaldrende.

- Store utfordringer med overganger. F. Eks å gå fra en aktivitet til en annen.

- Ha vanskelig for å bli ferdig med ting. F.eks pakke sammen ting, ta av/på yttertøy osv.

- Blir lett distrahert.

- Avbryter, maser og trenger seg på andre. 

- Sosiale problemer som stahet/egenrådighet og dominerende i lek. Dårlig taper i spill, sort/hvitt syn på ting. 

- Blir fort sliten av mye støy og ståk rundt seg. Trenger faste rutiner og mye søvn for å fungere i hverdagen. Kan få voldsomme raserianfall etter lange dager.

Kjenner veldig igjen vårt barn her, utenom siste punktet..

AnonymBruker
Skrevet

De setter nesten aldri adhd diagnose hos barnehagebarn. Mer aktuelt fra 2 klasse 

Anonymkode: e511b...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Yngste på 7 utredes nå. Han har en bror med adhd/autisme. Har alltid vært veldig mye frustrasjon og eksplosjoner når han ikke får til noe med en gang. ekstremt aktivt, klarer nesten ikke sitte på rompa. veldig kreativ da, og har alltid noe å finne på. men hoved utfordringen hans er frustrasjonen. De fortalte at opprinnelig var han akkurat noen måneder for liten for de testene han tar, de er fra 8 år. så vil nok tro at du må vente noen år og se da. du kan jo såklart nevne det for barnehagen å se hva de sier:)  men barnet ditt virker veldig som yngste. han detter også mye ut i egne tanker. vi er akkurat igang med utredning, så det blir spennende.

Anonymkode: 5b131...d8b

AnonymBruker
Skrevet
Gipetto skrev (3 timer siden):

Kjenner veldig igjen vårt barn her, utenom siste punktet..

Kom på en ting til: snakker veldig mye. 

I barnehageårene var det nok mer toleranse for alle de punktene jeg nevnte, og ingen av de ansatte antydet noengang at det kunne være noe "galt". Vi foreldre tenkte nok at det var umodenhet som ville gå seg til etter hvert. På skolen ble det imidlertid bare mer og mer tydelig at det var "noe". Er veldig glad vi tok tak i dette nå i sommer og fikk utredet hos barnepsykiater. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I barnehageårene var det nok mer toleranse for alle de punktene jeg nevnte, og ingen av de ansatte antydet noengang at det kunne være noe "galt". Vi foreldre tenkte nok at det var umodenhet som ville gå seg til etter hvert. På skolen ble det imidlertid bare mer og mer tydelig at det var "noe". Er veldig glad vi tok tak i dette nå i sommer og fikk utredet hos barnepsykiater. 

Barnepsykiater? Ikke BUP?

Anonymkode: e511b...1d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vår snakker også mye, fra hen våkner til hen sovner. Finner ikke leker som fenger. Tegner ikke, perler ikke, leker ikke med bilbane/togbane etc. kan ta i på rollelek, men da aldri alene. 

Min tante, som er ped.leder i bhg, synes det virker som en lur idè å få noen til å ta en vurdering nå før skolestart. For å kunne få litt hjelpemidler dersom det skulle være noe, og for å kunne legge litt mer til rette på skolen. 

Skrevet

Hør med barnehagen hvilke muligheter som finnes og hva de tenker? Vi har noe liknende med vår 4åring som snart blir 5, det du lister opp + et par andre ting, og der har barnehagen søkt om noe observasjon i første omgang, av en spesped? Vi skulle få mer info om de ble godkjent.

Jeg kjenner igjen mye av meg selv i barnet mitt og jeg sliter i voksen alder. Så er nok litt ekstra obs på at barnet skal få hjelpen jeg aldri fikk for jeg "var jo så flink på skolen" (helt til det ble vanskelig og krevde noe form for innsats og alt raknet)

Anonymkode: 92fb3...41a

Skrevet

Hva tenker barnehagen? Vi fikk spørsmål fra barnehagen om vi mistenkte adhd, for de hadde aldri sett et så aktivt barn før noensinne. Nå har ikke min gutt (som nå er 15 år) hatt verken adferdsproblemer, sinneproblemer eller reguleringsvansker, men han har store konsentrasjonsvansker, er veldig distre, noe umoden for alderen og er snill som er lam. Alle er forskjellige. Tegnene var det mest barnehage og skole som så. 

Anonymkode: a3607...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...