CrispiP0et Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Ja, jeg er jo ute etter det som overskriften spør om, jeg da. Jeg elsker min partner, men er rimelig sikker på at hen har udiagnostisert ADHD, uoppmerksom type, og en del av utfordringene som følger med dette, som f eks eksekutive vansker, organisatoriske vansker og særlig tidsblindheten er jo alle ting som gjør det utfordrende å være i et forhold. Jeg har selvfølgelig tatt opp at jeg ønsker at vedkommende leser seg opp, og vurderer en uredning for adhd - men det blir litt på siden. Det vil jo ikke være slik at en evt diagnose daler ned og visker vekk alle utfordringer. Derfor ønsker jeg råd, tips og triks fra dere som lever i forhold der den ene (evt begge)har ADHD. Hvordan får man det til å fungere på best mulig måte? For det er absolutt en vilje der til å gjøre en innsats (hos hos begge), men dessverre slik at gjennomføringsevnen hos den ene av oss, er en god del større. Setter pris på en saklig diskusjon med velmente råd 🍀 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Raushet, massevis av det… Jeg tror du blir nødt til å akseptere at denne personen er slik, og vil alltid ha disse utfordringene. Du kan ikke forvente at personen kan endre seg. Det eneste du kan gjøre er å legge til rette for suksess. Finn ut hva dere kan få til sammen. F.eks om du vet personen alltid er for sen, planlegg for det. Planlegg å vær ute av døra 10 minutter før dere må. Bruk alarmer og påminnelser på telefonen aktivt. Anonymkode: f0541...33b 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Jeg skulle også skrive raushet. Men også å ikke legge tilrette for partner, ta over ansvar, bære partner, men være raus mtp å time samtaler til de er klar, gi tydlige forventninger etc. Anonymkode: d33fa...d59 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Har en tenåring med adhd, og vi bruker Timer som vi har fått via ergoterapeut. Den teller ned til ting han skal huske på. Det finnes mange hjelpemidler for voksne for å holde orden på dagen. Ellers er det lurt å si ifra i god tid når dere skal ut på noe eller skal gjøre noe annet. Raske endringer fungerer dårlig. En annen ting er at han er i overkant rigid. Når han har bestemt seg for noe så er det vanskelig å endre på det. Han står på sitt i veldig mye. Hygiene er heller ikke enkelt pga. sensoriske vansker, men det er kanskje ikke et problem? Anonymkode: ba589...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, og jeg er enig i at raushet er viktig. Min partner har heller ingen diagnose, men tegnene er så klare som de kan få blitt. Hen er ikke hyperaktiv, og utfordringene ligger på områdene konsentrasjon/oppmerksomhet og regulering av disse tingene. Hen blir lett overstimulert av for mye inntrykk, klarer ofte ikke å filtrere viktige og uviktige inntrykk, og da blir det totalt kaos i hodet. Å få med seg viktig informasjon kan også være et problem. Unntaket er hvis det handler om noe hen er veldig interessert i: da slår hyperfokus inn, og alt annet blir uviktig. Vi har funnet noen strategier som hjelper oss. Utrolig nok er struktur og planlegging blant nøklene her. Forutsigbarhet gjør at det blir litt mindre kaos i hodet. Jeg er pådriveren der, men hen er på ingen måte passiv i dette. For oss har det for eksempel handlet om måltider og kalender: vi planlegger middager for en uke av gangen, handler en gang i uka, og hvis noen av oss skal noe spesielt, så skriver vi det opp på en fysisk kalender på kjøkkenet. Vi prøver også å begrense antall ting som skjer "utenom". Det å finne roen og hente seg inn gjør vi best enten hjemme eller på hytta. Altså kjente omgivelser. Det er også en del ting som vi rett og slett ikke kan gjøre sammen, selv om jeg gjerne skulle gjort det. Storbyferier er et eksempel på det. Jeg elsker slike ting, men min partner har ingen glede av det på grunn av at hen blir overstimulert. Men at vi ikke får reist sammen på slike ting er faktisk ikke partners problem, det er mitt. Derfor har vi en avtale om at jeg enten reiser med venner eller alene, og at det er en løsning som er best for oss begge. Vi reiser jo sammen også, men da helst til mindre og roligere steder, og gjerne også steder vi har besøkt tidligere. Det har fungert veldig godt for oss. Anonymkode: 18e72...d70 1 1
CrispiP0et Skrevet 6 timer siden Forfatter #6 Skrevet 6 timer siden Jeg er av natur ekstremt tålmodig, så det er nok min raushet som glør at vi sitter her i dag. Takk for tips alle sammen. Jeg tror det er veldig lett for en partner til en med så store eksekutive og organisatoriske vansker at man tar på seg en slags foresattrolle.. Og den fella vil jeg ikke havne i. For ja, jeg elsker å planlegge og organisere - men det hjelper ikke at jeg er god på det, eller til og med gjør det for hen når tidsblindheten f eks gjør at vedkommende ikke får møtt opp/kommet seg avgårde. Har ikke inntrykk av at hen blir lett overstimulert, men det er liksom alltid et prosjekt på gang, virker som hen nesten vegrer og ikke ha noe å gjøre til enhver tid, samtidig som hen ofte er overarbeidet og får brått dager der ingenting nødvendig eller viktig blir gjort fordi det enten oppstår en lammende beslutningsfatigue eller en fysisk og mental fatigue pga å ha gjort alt for mye på for kort tid... Det er doom piles både her og der.. Jeg skal legge et forsiktig press på at hen prater med fastlegen sin, for hvis det er noe hjelp å få, så tror jeg det kunne gjort hverdagen så mye bedre for min partner.
CrispiP0et Skrevet 5 timer siden Forfatter #7 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en tenåring med adhd, og vi bruker Timer som vi har fått via ergoterapeut. Den teller ned til ting han skal huske på. Det finnes mange hjelpemidler for voksne for å holde orden på dagen. Ellers er det lurt å si ifra i god tid når dere skal ut på noe eller skal gjøre noe annet. Raske endringer fungerer dårlig. En annen ting er at han er i overkant rigid. Når han har bestemt seg for noe så er det vanskelig å endre på det. Han står på sitt i veldig mye. Hygiene er heller ikke enkelt pga. sensoriske vansker, men det er kanskje ikke et problem? Anonymkode: ba589...5fe Hen er meget sta, men det er sjelden det bikker over til det rigide, eller kanskje man kan se slik på det at det å være meget sta som default, er en type rigiditet? "Hen skal komme på det sjøl", sier vi her. Som innebærer at hvis ideen tilsynelatende kommer fra eget hode, da legges godviljen til. Dette betyr ikke at jeg alltid gir meg i små eller større ting, for jeg har sett at hvis jeg f eks har backup for mine påstander, så gir hen seg. Og hen er ikke slik av person at hen overkjører mine meninger, hen bare går automatisk ut i fra at hen alltid har rett, til det motsatte blir bevist. Hygiene er ikke noe problem i det hele tatt. Liker ikke å være skitten/svett, men tolererer det (fordi vedkommende liker den type jobb som innebærer at man blir skitten.) Har en god rutine på kroppsvask og bytte av klær.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden CrispiP0et skrev (9 minutter siden): Hen er meget sta, men det er sjelden det bikker over til det rigide, eller kanskje man kan se slik på det at det å være meget sta som default, er en type rigiditet? "Hen skal komme på det sjøl", sier vi her. Som innebærer at hvis ideen tilsynelatende kommer fra eget hode, da legges godviljen til. Dette betyr ikke at jeg alltid gir meg i små eller større ting, for jeg har sett at hvis jeg f eks har backup for mine påstander, så gir hen seg. Og hen er ikke slik av person at hen overkjører mine meninger, hen bare går automatisk ut i fra at hen alltid har rett, til det motsatte blir bevist. Hygiene er ikke noe problem i det hele tatt. Liker ikke å være skitten/svett, men tolererer det (fordi vedkommende liker den type jobb som innebærer at man blir skitten.) Har en god rutine på kroppsvask og bytte av klær. Det høres bra ut at du også får sagt ditt. En jeg kjenner er umulig å diskutere med, og blir fornærmet om andre har andre meninger enn han. Det med hygiene på sønnen min er nok en blanding av det sensoriske og at det tar tid når han heller vil gjøre noe annet. Mulig det er noe tenåringsgreier også, men da er det kanskje håp 🙏 Hyperfokus, som en har nevnt, er veldig typisk, og da på ting som han finner interessant. Ellers god på å stå på og jobbe - ingen vits i mye pauser nei. Jeg vet om en som gikk av med pensjon, og da de skulle ansatte en ny, så måtte de ha to for å få gjort den samme jobben som han som gikk av hadde klart. 😅 Junior gikk på medisiner for å klare å ha nok fokus og klare å sitte stille på skolen, men nå tar han ikke medisiner. Vurderer å begynne igjen, men nå er det ikke så mye teori så ser an litt. Uansett sikkert lurt å snakke med fastlegen, og høre om det er hjelp å få. Anonymkode: ba589...5fe
TinaChristina Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden Av erfaring så er det fort gjort å bli en "mamma" for sin partner med ADHD. Og det funker ikke i lengden for å si det sånn. Men det er ulike grader og ulike personer med ADHD. Mange har jo selvinnsikt og vilje til å gjøre sitt beste i livet. Men ja, du må belage deg på å passe litt på og være konsekvent. Men for mye mas og for mange ting/informasjon på en gang, vil mest sannsynlig være nyttesløst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå