AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:09 #1 Skrevet fredag kl. 13:09 Hvor ofte spiser dere det? Daglig? Jeg prøver å se på butikken hva som ikke er det, å gud!! Det er jo så mye? Til og med i kjøtt. Anonymkode: b812a...852
Kålrota Skrevet fredag kl. 13:10 #2 Skrevet fredag kl. 13:10 Bruk rene produkter. Rent kjøtt, ren fisk og grønnsaker. Ikke noe hokus-pokus. 1
Gaia Skrevet fredag kl. 13:13 #3 Skrevet fredag kl. 13:13 Jeg bruker svært lite ultraprosessert mat. Ikke ut fra en overbevisning. Har bare blitt sånn, fordi jeg liker gode råvarer. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:16 #4 Skrevet fredag kl. 13:16 Har ikke peiling, sjekker aldri innholdet på det jeg spiser Anonymkode: 0f849...557 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:27 #5 Skrevet fredag kl. 13:27 Lager ikke vitenskap av mat. Spiser det jeg har lyst på. Være seg joikakaker på boks eller egenfisket torsk. Anonymkode: f4800...708 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:29 #6 Skrevet fredag kl. 13:29 Det er lite ultraprossesert mat, men i perioder kjøper vi brød. Jeg er glad i fiskekaker, og kjøper det hver måned. Noen av dem er ultraprossesert. Hos oss går det mye i ost og syltetøy, og vi lager nøtte- og mandelsmør. Middagsrester som kjøtt, fisk, poteter og omelett brukes som pålegg. Middag er fisk, kjøtt, grønnsaker og poteter/ris, så lite ultraprossesert. Det har vært lite endringer de siste 30 årene, selv om vi stadig prøver nye retter. Anonymkode: 75115...19f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:33 #7 Skrevet fredag kl. 13:33 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor ofte spiser dere det? Daglig? Jeg prøver å se på butikken hva som ikke er det, å gud!! Det er jo så mye? Til og med i kjøtt. Anonymkode: b812a...852 Et sjeldan junk food, chips og snop. MEN det blir ofte ein Fjordland til middag. Eller kanskje ein fiskegrateng, fiskepinnar og slikt. Anonymkode: 5d9d2...3c1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:34 #8 Skrevet fredag kl. 13:34 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor ofte spiser dere det? Daglig? Jeg prøver å se på butikken hva som ikke er det, å gud!! Det er jo så mye? Til og med i kjøtt. Anonymkode: b812a...852 Kva meiner du med ultraprosessert kjøt? Kjøt er vel ofte prosessert, men sjeldan ultraprosessert? Anonymkode: 5d9d2...3c1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:44 #9 Skrevet fredag kl. 13:44 Det aller meste av det eg et, er ultraprossesert. 🫣 Anonymkode: f0df0...4aa 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:45 #10 Skrevet fredag kl. 13:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det aller meste av det eg et, er ultraprossesert. 🫣 Anonymkode: f0df0...4aa Er det sånn at man får magekreft av det? Anonymkode: b812a...852
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:46 #11 Skrevet fredag kl. 13:46 Bryr meg ikke så mye om det. Men det faller meg naturlig å spise rent kjøtt, mye grønnsaker og frukt, brød (sikkert ultraprosessert), egg, melk, belgfrukter, nøtter og frø, elsker parmesan som ost, spiser mye cottage cheese. Om sausen eller buljongen (noen fanatikere er livredd buljong) eller sjokoladen eller whatever er UP driter jeg i. Jeg trener mye, er aldri syk og føler meg tipp topp. Anonymkode: 8b79c...3cd 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:47 #12 Skrevet fredag kl. 13:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det sånn at man får magekreft av det? Anonymkode: b812a...852 Sikkert. Men det er vel ikkje funne ei sikker kopling enno. Då ville jo kostholdsråda ha åtvara mot det. Anonymkode: f0df0...4aa 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:48 #13 Skrevet fredag kl. 13:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det sånn at man får magekreft av det? Anonymkode: b812a...852 Du kan jo fokusere på å "mate" tarmbakteriene dine da 😄 8 om dagen, gønne på med linser og bønner, fullkorn, og syrnet melk. Hvis du er veldig redd for tarmkreft ❤️ Anonymkode: 8b79c...3cd 1
Kålrota Skrevet fredag kl. 15:12 #15 Skrevet fredag kl. 15:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikkert. Men det er vel ikkje funne ei sikker kopling enno. Då ville jo kostholdsråda ha åtvara mot det. Anonymkode: f0df0...4aa Kostholdsrådene advarer jo mot det. Anbefalingene er å spise mest mulig rene råvarer og grønnsaker. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:13 #16 Skrevet fredag kl. 17:13 Så og si aldri. Spiser råvarer. Anonymkode: c4035...31f 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:23 #18 Skrevet lørdag kl. 06:23 Jeg har soft flora på brødskiva, den har jeg akkurat lært er ultraprosessert. Jeg spiser litt kjøttpålegg, det er visst også ultraprosessert. Jeg drikker brus og fun light innimellom. Jeg spiser glutenfritt, og noen av melblandingene jeg bruker er ultraprosesserte. Jeg spiser også litt sjokolade, snacks, eller smågodt av og til. Jeg inntar minst en av disse tingene hver dag, og spiser/drikker visst ultraprosessert daglig. Men dette er en liten del av hva jeg spiser/drikker gjennom dagen. Mesteparten av det jeg inntar er renvare. Min matfilosofi er enkel; "det finnes ikke sunne eller usunne matvarer, kun sunne eller usunne mengder", og jeg tror ikke jeg inntar usunne mengder av ultraprosessert mat/drikke. Anonymkode: 2a567...855
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:19 #19 Skrevet lørdag kl. 19:19 AnonymBruker skrev (På 18.9.2026 den 15.34): Kva meiner du med ultraprosessert kjøt? Kjøt er vel ofte prosessert, men sjeldan ultraprosessert? Anonymkode: 5d9d2...3c1 Antar de mener kjøttprodukter. Det aller meste av kjøttpålegg (skinke, leverpostei, salami), pølser, ferdigmarinert kjøtt, First Price sin frosne kyllingfilet… UP. Jeg unngår UP der jeg kan, hender jeg synder med en buljongterning, rapsolje innimellom, kjøttpålegg, slike ting - aldri ferdigmat. Men spiser nok langt under snittet. Vil ha god helse så lenge som mulig, både for meg selv og resten av familien. Anonymkode: ce32c...cb5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:20 #20 Skrevet lørdag kl. 19:20 Kålrota skrev (På 18.9.2026 den 17.12): Kostholdsrådene advarer jo mot det. Anbefalingene er å spise mest mulig rene råvarer og grønnsaker. Nei det gjør de ikke. Det er forskjell på anbefalinger og advarsler. Anonymkode: 0acd7...5e0 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå