Gå til innhold

Tips til problemstilling innen Organisasjon og Ledelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leter etter en problemstilling til bachelor oppgaven min. Studerer Økonomi og administrasjon, og ønsker å skrive om noe innen organisasjon og ledelse. Så tenkte høre her om noen har tips til en spennende og konkret problemstilling?

Anonymkode: 29db8...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil nok kanskje få svar om å gjøre leksene selv. ;) 
Temaforslag: Diskriminering av eldre søkere ved ansettelse, eller hvordan fremme god bærekraft og legge evt planer som kan være varig skadelig for miljøet/framtidige generasjoner til siden og dermed ha mindre økonomisk gevinst (veie opp her og hvorfor det for eksempel må tenkes på vår felles ønsker og framtid). 

Anonymkode: 8e1e5...9d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg leter etter en problemstilling til bachelor oppgaven min. Studerer Økonomi og administrasjon, og ønsker å skrive om noe innen organisasjon og ledelse. Så tenkte høre her om noen har tips til en spennende og konkret problemstilling?

Nei nei!! Dette er ufint!😂

Slutt opp, finn problemstilling selv 🤷‍♀️ Er det ikke noe du kan komme på som interesserer deg å skulle undersøke? Virkelig? 

Anonymkode: 1ad01...9cc

Skrevet

Problemstillingen må du finne selv, men det tips er å skrive om noe arbeidsgivere bryr seg om og som de kan oppfatte som nyttig for dem. Vær strategisk. Arbeidsmarkedet er krevende, spesielt for nyutdannede.

Anonymkode: 416ff...d44

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Spør ChatGPT, mye smartere enn oss. 

Anonymkode: 2b572...acb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spør ChatGPT, mye smartere enn oss. 

Anonymkode: 2b572...acb

Nei. TS bør tenke selv og lære.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemstillingen må du finne selv, men det tips er å skrive om noe arbeidsgivere bryr seg om og som de kan oppfatte som nyttig for dem. Vær strategisk. Arbeidsmarkedet er krevende, spesielt for nyutdannede.

Dette. Ideelt sett bør du samarbeide med en bedrift. Uansett, "organisasjon og ledelse" er veldig ullent og lite jobbrelevant, og når du ikke klarer å formulere noen retning du er nysgjerrig på, bør du velge noe annet.

Anonymkode: bfe92...15a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette. Ideelt sett bør du samarbeide med en bedrift. Uansett, "organisasjon og ledelse" er veldig ullent og lite jobbrelevant, og når du ikke klarer å formulere noen retning du er nysgjerrig på, bør du velge noe annet.

Enig. En slik utdanning stiller krav til at studenten er målrettet og spisser graden. TS, hva kunne du tenke deg å jobbe innenfor, og skal du ta master?

• Liker 4
Skrevet

Du må finne problemstillingen selv.

Mine beste tips:

- Finn et tema du interesserer deg for 

- Spør deg selv om det er noe du har lyst til å undersøke eller finne ut mer av

- Spiss deg inn mot det du ønsker å jobbe med 

- Les deg opp på tidligere forskning eller bacheloroppgaver (spesielt sammendrag). Hva finnes fra før, og hva bør man undersøke videre innenfor temaet? På slutten av mitt sammendrag skrev jeg: Resultatene peker på et behov for å undersøke X, og hvilke langsiktige effekter dette kan ha for Y. Videre forskning kunne også gjort studier på...

Anonymkode: 3f8fa...a0a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg ville ha sett nærmere på forebygging av langtidssykefravær.

Finnes det noen suksesshistorier?

Hvilke tiltak fungerer? 

Hva gjør lederne?

Finnes det noen kreative tiltak for trivsel på arbeidsplassene som kan ha medvirkende effekt?

Anonymkode: 0d0ed...34f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha jeg har selvsagt undersøkt en del selv, har lest ulike artikler og lignende, men finner veldig mye forskjellig som virker spennende. Derfor syns jeg det ble vanskelig, så var mer ment som tips som i inspirasjon☺️ 

ts

Skrevet

Var nok litt dårlig formulert av meg, jeg tenkte nok med tips til tema/retning, fremfor en konkret problemstilling☺️ Men jeg har planer om å ta master ja, og blir nok da master innen ledelse. Jeg ønsker meg nok jobb innen HR, eller noe form av rådgivning. Jeg ser ikke for meg å jobbe med masse tall (finans/regnskap o.l.) men kan jo aldri si aldri. 

ts

Skrevet

Jeg anbefaler deg å bruk AI til å ta temperaturen på bransjer du kunne tenke deg å jobbe i. Be den om å se etter trender og tendenser for hva de er opptatt av innenfor fagfeltet nå, og hva de kommer til å bli mer opptatt av de neste årene. Så kan du finne ut hva av det som er interessant for deg. Du må tenke strategisk.

Anonymkode: 24368...e66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var nok litt dårlig formulert av meg, jeg tenkte nok med tips til tema/retning, fremfor en konkret problemstilling☺️ Men jeg har planer om å ta master ja, og blir nok da master innen ledelse. Jeg ønsker meg nok jobb innen HR, eller noe form av rådgivning. Jeg ser ikke for meg å jobbe med masse tall (finans/regnskap o.l.) men kan jo aldri si aldri. 

ts

Å få en jobb sin nyutdannet med en master i ledelse er veldig vanskelig. HR er også en bransje som er ganske sprengt, så du bør tenke nøye gjennom hva du skriver om, og ikke minst hvilken spesialisering du velger for en master. Du bør velge noe som er etterspurt kompetanse og nyttig for arbeidsgivere.

• Nyttig 2
Skrevet

Ja forstår det, og ingenting er satt i sten sånn sett. Jeg har bare funnet noen emner mer interessante enn andre, og da er det emner som omhandler organisasjonspsykologi, HR, etikk, markedsføring og lignende som jeg finner mer spennende enn f.eks., regnskap eller emner med generelt mye tall. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja forstår det, og ingenting er satt i sten sånn sett. Jeg har bare funnet noen emner mer interessante enn andre, og da er det emner som omhandler organisasjonspsykologi, HR, etikk, markedsføring og lignende som jeg finner mer spennende enn f.eks., regnskap eller emner med generelt mye tall. 

ts

Fint med noe man er interessert i, samtidig skal studielånet tilbakebetales en gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ts

Det er emnene med tall som gir deg godt betalt jobb og etterspurt kompetanse.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts

Nesten alle nyutdannede som får jobb innen HR-feltet begynner med rekruttering, gjerne i bemanningsbyrå.

Anonymkode: 63063...784

AnonymBruker
Skrevet

For meg er ikke lønn den viktigste faktoren når jeg etter hvert skal søke ny jobb. Dersom emner med tall er det som gir best lønn, så betyr ikke det noe for min del. Men takk for tips☺️ 

Jeg har også 10 års erfaring fra arbeidslivet, med yrkesfaglig utdanning som bakgrunn.😃 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2026 den 21.19):

"Sammenblandingen av merkantilt ansatte ("sekretærene")  og mastergradsbakgrunner i ett og samme kontormiljø: En maktstudie". 

Anonymkode: 57b89...497

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...