AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:27 #1 Skrevet torsdag kl. 18:27 Det snakkes stadig om kirkens betydning, kristne verdier og behovet for å ta vare på den kristne kulturarven. Men samtidig står kirkene mange steder tomme søndag etter søndag. Det burde få flere til å stoppe opp og spørre hvorfor. Hvis kristendommen virkelig gir svar på de viktigste spørsmålene i livet, hvorfor opplever da så mange mennesker ikke lenger noe behov for å gå i kirken? Er de i bedehusene, eller er befolkningen forhexet av Satan? Kanskje problemet også ligger hos kirken selv. Når forkynnelsen blir abstrakt, ritualene oppleves som gammeldagse og budskapet fremstår som svar på spørsmål stadig færre stiller, er det kanskje ikke så overraskende at folk velger å bli hjemme. Og det er et grunnleggende problem: En religion som hevder å ha sannheten om mennesket, Gud, synd, frelse og livet etter døden, burde kunne forklare hvorfor mennesker ikke lenger finner dette relevant. Kanskje spørsmålet derfor ikke først og fremst er hvorfor folk har forlatt kirken. Kanskje spørsmålet er hvorfor kirken ikke lenger klarer å få dem til å komme tilbake. Anonymkode: e9b7a...2f8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:33 #2 Skrevet torsdag kl. 18:33 Forhexet? De fleste i Norge er ikke-troende, det er nok grunnen til at folk ikke renner ned kirka. Anonymkode: beb37...d8f 6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:34 #3 Skrevet torsdag kl. 18:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forhexet? De fleste i Norge er ikke-troende, det er nok grunnen til at folk ikke renner ned kirka. Anonymkode: beb37...d8f 80% er medlem av statskirken . Anonymkode: e9b7a...2f8 1
alfathealfa Skrevet torsdag kl. 18:39 #4 Skrevet torsdag kl. 18:39 Du tenker antakelig på DNK. Det er plenty kristne kirkesamfunn hvor medlemmene er aktive kirkegjengere og tar aktivt del i menighetsarbeid. DNK har mer og mer hatt som strategi at man blir frelst uansett, og det er lite forvetninger og krav til dåp/ konf./bryllup. Ser jo bare her på KG at det er mye forlangt for noen av medlemmene å gå noen ganger i kirken for å bli konfirmert 😉 I andre kristne kirkesamfunn blir du savnet om du ikke kommer på en gudstjeneste.
Memorangen Skrevet torsdag kl. 18:40 #5 Skrevet torsdag kl. 18:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 80% er medlem av statskirken . Anonymkode: e9b7a...2f8 Trenger ikke være troende for å være medlem av statskirken. 3
alfathealfa Skrevet torsdag kl. 18:40 #6 Skrevet torsdag kl. 18:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 80% er medlem av statskirken . Anonymkode: e9b7a...2f8 Nei, det er 61 % 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:41 #7 Skrevet torsdag kl. 18:41 alfathealfa skrev (Akkurat nå): Nei, det er 61 % Det er flere enn mindretallet ihvertfall. Anonymkode: e9b7a...2f8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:42 #8 Skrevet torsdag kl. 18:42 Jeg har begynt å gå litt i kirken igjen de siste årene. Ikke hver helg, men kanskje en gang i måneden. Jeg kan ikke helt forklare det, men det gir meg en rolig følelse. Jeg er ikke spesielt religiøs, mer sånn tradisjons-kristen. Døpt og konfirmert, men bare aldri fundert så veldig over det. Kanskje barnetroen blomstrer opp igjen hos meg? Det er ca halvfullt som regel i kirken her, jeg synes ikke det er så gale. Ikke et spesielt religiøst område, men ikke så stor kirke heller. Ser flere i kirken som jeg ikke hadde tenkt var kirkegjengere, men det tenkte kanskje de om meg også 😊 Anonymkode: 507c2...320 2
alfathealfa Skrevet torsdag kl. 18:42 #9 Skrevet torsdag kl. 18:42 Memorangen skrev (1 minutt siden): Trenger ikke være troende for å være medlem av statskirken. Trenger heller ikke være troende for å være prest i DNK. Har sjekket 😄 Derimot blir en troende person som ikke tror på barnedåp nektet å være fadder. Et sted går åpenbart grensen.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:46 #10 Skrevet torsdag kl. 18:46 Vi går på det som hetter jegermesse da er det full kirke her så på svartmesse som er rundt 13 desember som oftest fult på lokaøe, julaften, og som oftest i påsken. Ser her vi bor er det opp og ned hvor mange som er på søndag, men vi har ku gudstjeneste 1 gang i mnd. Så er opp og ned på temaer strikke gudstjeneste, barne gudstjeneste, jakt, fiske osv. Ser på de med tema gudstjeneste ofte er mye folk Anonymkode: 97a6a...368 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:47 #11 Skrevet torsdag kl. 18:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 80% er medlem av statskirken . Anonymkode: e9b7a...2f8 Jeg har vært ateist hele livet og er medlem av kirken. Foreldrene mine førte meg opp, enkelt og greit. Anonymkode: 14156...fe4 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:49 #12 Skrevet torsdag kl. 18:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært ateist hele livet og er medlem av kirken. Foreldrene mine førte meg opp, enkelt og greit. Anonymkode: 14156...fe4 Det er enkelt å melde seg ut. Anonymkode: e9b7a...2f8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:54 #13 Skrevet torsdag kl. 18:54 Det er flere nordmenn som ikke tror enn som tror. TS kan gjerne snakke om medlemstallet i statskirken og hvordan det, og ikke hvorvidt folk faktisk tror, etter hennes syn er det viktige. Men da fremstår det litt rart å stille spørsmålet. Anonymkode: fe6fc...92f 1
Plexi Skrevet torsdag kl. 18:56 #14 Skrevet torsdag kl. 18:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er flere nordmenn som ikke tror enn som tror. TS kan gjerne snakke om medlemstallet i statskirken og hvordan det, og ikke hvorvidt folk faktisk tror, etter hennes syn er det viktige. Men da fremstår det litt rart å stille spørsmålet. Anonymkode: fe6fc...92f Nå får du han her som hardnakket tror det er omvendt på nakken, 😆 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:57 #15 Skrevet torsdag kl. 18:57 Her er kirken så full at det er vanskelig å få sitteplass hver gang det er dåp. Og det er det ofte, omtrent annenhver søndag. De andre søndagene er det også mye folk, for da kommer alle de som lar være å gå når det er dåp. Anonymkode: e7061...f19 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:58 #16 Skrevet torsdag kl. 18:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er kirken så full at det er vanskelig å få sitteplass hver gang det er dåp. Og det er det ofte, omtrent annenhver søndag. De andre søndagene er det også mye folk, for da kommer alle de som lar være å gå når det er dåp. Anonymkode: e7061...f19 Er dette på sør vestlandet? Anonymkode: e9b7a...2f8 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:01 #17 Skrevet torsdag kl. 19:01 Fordi kirken er langt fra kristen. Anonymkode: f81e0...e7f 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:03 #18 Skrevet torsdag kl. 19:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi kirken er langt fra kristen. Anonymkode: f81e0...e7f Hææ? Anonymkode: e9b7a...2f8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:30 #19 Skrevet torsdag kl. 19:30 katolikk her og kirken er full til alle messer (opptil 8 messer en søndag) , kirken tar ca. 400 så her hvor jeg bor er det fullt . Anonymkode: 33270...b5e 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:32 #20 Skrevet torsdag kl. 19:32 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): 80% er medlem av statskirken . Anonymkode: e9b7a...2f8 Det finnes ikke noen statskirke lenger Anonymkode: a3566...2fe 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå