Gå til innhold

Trening med små barn - hvordan?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har siden graviditeten lagt på meg, veldig mye, og jeg har blitt veldig overvektig. Jeg har 2-åringen 50% av tiden, så i teorien kunne jeg ha trent og levd virkelig sunt 50% av tiden, men de ukene jeg har barnefri, så er det alltid andre ting som skal gjøres og kveldene går utrolig fort, og de ukene jeg har barnet, så har jeg lite til ingen energi til overs, da han sover utrolig dårlig på kveld og innimellom på natt, så jeg ofte må inn til han. 

Jeg tenker at jeg må kunne trene og spise sunt på en så enkel måte at jeg klarer å opprettholde det, og at jeg må få inkludert 2-åringen på en eller annen måte, for å få noe kontinuitet i dette prosjektet. 

Så.. dere single med små barn, hvordan får dere til trening i hverdagen? 

Og er det noen som har konkrete tips til endring av vaner/trening/kosthold osv. som faktisk funker? Jeg vil virkelig bli sunnere og gå ned i vekt, men jeg sliter så med å starte.

Jeg VET at jeg må begynne å trene, spise sunnere og alt det der, men alt er så tungt for tiden, både fysisk og mentalt, så jeg får liksom ikke helt til å starte. Jeg har også slitt mye med psyken tidligere, så jeg er redd for at jeg er på vei nedover igjen, sakte men sikkert. 

Tusen takk til alle! 

Anonymkode: 5595f...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er kostholdet, ikke trening. Start med å gjøre små endringer. Ikke prøv alt på en gang.

Anonymkode: c425c...47a

• Liker 2
Skrevet

Du spiser vel uansett sunt når du har barnet, så det er jo bare å fortsette til neste uke. 
Jeg har barnevakt til trening, stort sett etter minste er lagt. 

Anonymkode: 3db0f...ad1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har siden graviditeten lagt på meg, veldig mye, og jeg har blitt veldig overvektig. Jeg har 2-åringen 50% av tiden, så i teorien kunne jeg ha trent og levd virkelig sunt 50% av tiden, men de ukene jeg har barnefri, så er det alltid andre ting som skal gjøres og kveldene går utrolig fort, og de ukene jeg har barnet, så har jeg lite til ingen energi til overs, da han sover utrolig dårlig på kveld og innimellom på natt, så jeg ofte må inn til han. 

Jeg tenker at jeg må kunne trene og spise sunt på en så enkel måte at jeg klarer å opprettholde det, og at jeg må få inkludert 2-åringen på en eller annen måte, for å få noe kontinuitet i dette prosjektet. 

Så.. dere single med små barn, hvordan får dere til trening i hverdagen? 

Og er det noen som har konkrete tips til endring av vaner/trening/kosthold osv. som faktisk funker? Jeg vil virkelig bli sunnere og gå ned i vekt, men jeg sliter så med å starte.

Jeg VET at jeg må begynne å trene, spise sunnere og alt det der, men alt er så tungt for tiden, både fysisk og mentalt, så jeg får liksom ikke helt til å starte. Jeg har også slitt mye med psyken tidligere, så jeg er redd for at jeg er på vei nedover igjen, sakte men sikkert. 

Tusen takk til alle! 

Anonymkode: 5595f...78f

Se de gamle treningsvideoene til Funkygine og hvordan hun trente med små barn!

Anonymkode: 133fa...d2a

Skrevet

Gå tur med barnet i vogn?

Anonymkode: d8b1e...427

Skrevet

Mølle i boden, løper når barnet er lagt. Tar med barnet (2år) på rydding og klesvask osv når det er våkent sånn at jeg slipper å bruke kveldene på det. 

Anonymkode: 10fb0...234

Skrevet

Her tenker jeg at du overtenker veldig TS. Treningen kan du gjennomføre som trilletur med ungen. Ut med vogna og gå i bratte bakker hver dag, sats på rundt 10 k skritt om dagen. En sånn tur trenger ikke ta mer enn en time. Noen dager kan du ta med enkel middag ut og spise på tur med barnet, det er en fin ettermiddagsaktivitet å gjøre sammen. Det viktigste er jo åpenbart kostholdet. At man har det travelt er jo ingen grunn til å spise usunt. Lag klart matbokser med feks kjøleskapsgrøt, ferdig porsjonert yoghurt, omeletter osv de dagene du ikke har barnet sånn at du kan spise sunt hver dag. Sett av en dag ukentlig til å kutte masse frukt og grønt så det ligger klart i kjøleskapet. Jeg antar at barnet uansett spiser sunt, da kan jo du også bare spise det samme som barnet. Også trenger du ikke å tenke at du skal slutte med alt det usunne, men at du må spise feks 5-8 om dagen med grønt og frukt, endel proteiner osv FØR du spiser noe usunt. Dette fungerer i alle fall utmerket for meg. 

Anonymkode: b7a55...eaa

Skrevet

Jeg trener med barnet i vogna. Løper eller går hit og dit. Både treningen og det å komme seg ut i frisk luft er veldig sunt for psyken. 

Anonymkode: 3a31a...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Den nyeste forskningen viser at fysisk aktivitet ikke hjelper på vektnedgang - kun for å forebygge vektoppgang. Når det er sagt er fysisk aktivitet viktig for helsa, men med 20 minutter rask gange tre ganger i uka har du allerede oppnådd masse 😊 

For din del ville jeg fokusert på kosthold - som andre sier, spiser du bra når barnet er der? Jeg veier mye mindre enn før graviditet fordi jeg er opptatt av å gi barnet sunn mat. Ikke fokuser på kalorier, men mye næring - kjøtt og fisk, nøtter og frø, grønnsaker og frukt, naturelle meieriprodukter, eventuelt litt hjemmebakt brød. Søk opp podcaster med Marit Kolby, hun har snudd helt opp og ned på hva sunn mat innebærer i mitt hode.

Anonymkode: ebb88...b51

AnonymBruker
Skrevet

Løp og gå med vogna! 🙂 undervurdert! du kan gå bakkeintervall med vogna. Lover deg pulsen kommer opp!

kjøp en treningsstrikk og bruk den hjemme til enkle øvelser.

Ikke vent på motivasjon eller tid. Bare lag en PLAN og følg den. 

...og aksepter at med et så lite barn og lite energi så er kanskje ikke 4 økter på treningssenter noe som fungerer akkurat nå. Gjør det du kan i den livssituasjonen du er i. 

Og ja, kostholdet er alfa omega såklart.  Vi vet alle hva som er sunt og ikke sunt, og hva vi trenger å gjøre. Ikke gjør de så komplisert. 

Anonymkode: 6ffab...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Det lureste er å forsøke å kutte ut unnskyldninger, selv om det er vanskelig. Jeg prøver å trene tidlig på dagen i helger og slikt, fordi jeg vet det er store sjanser for å droppe det hvis jeg blir trøtt utpå ettermiddagen. kjenner heller ikke på om det frister å trene i dag. Har jeg et tidsvindu så drar jeg meg ut:) 

Anonymkode: 2b893...5ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig mye ute med barna da de var små. Gikk turer i skogen, lekeplasser, aking osv. så hadde jeg joggevogn, og sykkelvogn. 

Anonymkode: 49fec...374

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...