AnonymBruker Skrevet 15. september #21 Skrevet 15. september Liker hun avokadotoast? Smoothie er, som du sier,en god måte å "lure inn" ekstra kalorier. Nøtter er også fint hvis hun liker det. Men litt på siden av det du spør om; vær forsiktige og ikke press henne. Jeg utviklet selv en spiseforstyrrelse på grunn av mas og fokus på at jeg skulle få i meg flere kalorier og gå opp i vekt. All mat bød meg imot, og på sikt ble tanken på å gå opp i vekt vanskelig. Og jeg er voksen, ikke en sårbar tenåring. Anonymkode: 8b611...d0d 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september #22 Skrevet 15. september Det går vel an å tilpasse dose eller bytte til en annen type medisin? Ville snakket med legen om alternativer. Dette høres ganske alvorlig ut og ikke noe man kan ordne med å tilby det "riktige måltidet". Anonymkode: 5008a...1b1
AnonymBruker Skrevet 15. september #23 Skrevet 15. september Er det lukten som gjør det? Kan neseklype funke for å få spist noe uten å kjenne lukten, iallfall nå til å begynne med? Anonymkode: a5a81...e47
AnonymBruker Skrevet 15. september #24 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dersom hun er undervektig eller går for raskt ned har hun krav på ernæringshjelpemidler på blå resept. Mine barn (med medisinert adhd) bruker den som heter Scandishake. Det er pulver som blandes med melk slik at det blir som en milkshake. Finnes i ulike smaker. Apoteker har de stort sett ikke inne i butikk, men de kan bestilles på nett eller i butikken. Anonymkode: a6a9a...c10 Nei det er ingenting som heter at hun har krav på dette. I alle tilfeller hvor ernæringsdrikker ut på blå resept må det først foreligge et vedtak fra HELFO og det er ikke sånn at alle som søker til HELFO får et vedtak på dette. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tips! Da skal jeg snakke med psykiateren om det. Anonymkode: e01b0...89c Å få dette på blå resept er ganske strengt og ingen leger kan skrive ut dette på blå resept uten at det foreligger et vedtak fra HELFO som bekrefter at pasienten kan få disse på blå resept. Og for å eventuelt få dette vedtaket må en lege sende inn en søknad til HELFO. Nå sier jeg ingenting om at din datter oppfyller eller ikke oppfyller disse kriteriene, men det er greit å vite at det ikke er så enkelt som en del fremstiller det. Anonymkode: e6800...30b 2
AnonymBruker Skrevet 15. september #25 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er ingenting som heter at hun har krav på dette. I alle tilfeller hvor ernæringsdrikker ut på blå resept må det først foreligge et vedtak fra HELFO og det er ikke sånn at alle som søker til HELFO får et vedtak på dette. Å få dette på blå resept er ganske strengt og ingen leger kan skrive ut dette på blå resept uten at det foreligger et vedtak fra HELFO som bekrefter at pasienten kan få disse på blå resept. Og for å eventuelt få dette vedtaket må en lege sende inn en søknad til HELFO. Nå sier jeg ingenting om at din datter oppfyller eller ikke oppfyller disse kriteriene, men det er greit å vite at det ikke er så enkelt som en del fremstiller det. Anonymkode: e6800...30b Og de fleste smaker forferdelig. Anonymkode: 8b611...d0d
AnonymBruker Skrevet 15. september #26 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 14.9.2026 den 20.37): Hei, jeg har også lagt denne under kosthold og livsstil, men tar den her også. jeg har ei jenta på 14.år som for noen uker siden startet med ADHD-medisiner. Hun er slank i utgangspunktet, og fikk beskjed om følge godt med på vekt. Matlysten er etter medisininntak helt fraværende, og mat byr henne helt i mot. Spiser en stor og god frokost hver dag, men der stopper det altså. Er det noen som har noen gode tips? Hun er i utgangspunktet ganske så kresen, (men har allikevel spist greit) og tidligere har vi ikke servert henne noe "ekstra", men hun har måtte vente til event kveldsmat med mer mat, men nå er jeg rådvill, og lurer på om noen har noen gode tips? Gjerne enkel og næringstett mat. Hun har fått litt smaken på smoothie på kvelden, så den klarer jeg å få en del opp i kcal, men hva mer kan vi gjøre? Er det noen mer som kan være fristende? Anonymkode: e01b0...89c Kutt brødskiver med kjedelig pålegg. Lag sunn og god mat, lytt til hva hun ønsker. Anonymkode: 20908...fb4
AnonymBruker Skrevet 15. september #27 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 14.9.2026 den 20.37): Hei, jeg har også lagt denne under kosthold og livsstil, men tar den her også. jeg har ei jenta på 14.år som for noen uker siden startet med ADHD-medisiner. Hun er slank i utgangspunktet, og fikk beskjed om følge godt med på vekt. Matlysten er etter medisininntak helt fraværende, og mat byr henne helt i mot. Spiser en stor og god frokost hver dag, men der stopper det altså. Er det noen som har noen gode tips? Hun er i utgangspunktet ganske så kresen, (men har allikevel spist greit) og tidligere har vi ikke servert henne noe "ekstra", men hun har måtte vente til event kveldsmat med mer mat, men nå er jeg rådvill, og lurer på om noen har noen gode tips? Gjerne enkel og næringstett mat. Hun har fått litt smaken på smoothie på kvelden, så den klarer jeg å få en del opp i kcal, men hva mer kan vi gjøre? Er det noen mer som kan være fristende? Anonymkode: e01b0...89c Har en kresen 16-åring så det går mye i vafler på kveldene her. I vaflene er det havregryn, cottage cheese, kulturmelk/rømme, litt grovt og fint mel, vann, litt sukker og egg og noen ganger litt proteinpulver. Disse passer også å fryse i biter og ta med og ha i matpakka. Og de lan tas opp og varmes i brødrister/airfryser. Anonymkode: 2e4d0...7eb 1
Summeer Skrevet 15. september #28 Skrevet 15. september Jeg har en ungdom som trener mye, og er matlei men må ha i seg mye fordi hen sto i fare for å få reds og tretthetsbrudd: Her er det alltid fjordland eller matrester i porsjonsbokser i kjøleskapet Alltid kald sjokomelk (ferdig=lett å ta et glass) Rislunsj Ulike typer yoghurt og musli Gresk yoghurt til å lage fluffy pannekaker Sandwichjernet står på benken; Tortillalefser med enten pesto og ferdigstekt kylling eller Ferdigstekt tacokjøtt (steker opp og har bokser i kjøleskapet) Hen får alltid lov å lage mat etter skolen, selv rett før middag. Da blir det ofte mer mat totaltsett enn om hen går fra kl 11 til middag uten å spise. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september #29 Skrevet 15. september Hvis en taper mye vekt og en har dårlig matlyst så har ikke ungdommen rett type medisin. Ta kontakt med den legen/ BUP som skrev ut resepten. Vanligvis så begynner de på Ritalin som er billigste og den er korttidsvirkende . Det finner andre typer som en kan få prøve ut om Ritalin ikke fungerer. Anonymkode: 5452d...515
AnonymBruker Skrevet 15. september #30 Skrevet 15. september Glemte si at vår ungdom fikk eget vedtak på å kunne hente ut kosttilskudd gratis på apoteket. Det smaker jo ikke akkurat så godt, men om en er flink til å sørge for å få det i seg så hjelper det på. Dette pågikk en stund før vi skiftet tyoe medisin. Anonymkode: 5452d...515
AnonymBruker Skrevet 15. september #31 Skrevet 15. september Summeer skrev (1 minutt siden): Jeg har en ungdom som trener mye, og er matlei men må ha i seg mye fordi hen sto i fare for å få reds og tretthetsbrudd: Her er det alltid fjordland eller matrester i porsjonsbokser i kjøleskapet Alltid kald sjokomelk (ferdig=lett å ta et glass) Rislunsj Ulike typer yoghurt og musli Gresk yoghurt til å lage fluffy pannekaker Sandwichjernet står på benken; Tortillalefser med enten pesto og ferdigstekt kylling eller Ferdigstekt tacokjøtt (steker opp og har bokser i kjøleskapet) Hen får alltid lov å lage mat etter skolen, selv rett før middag. Da blir det ofte mer mat totaltsett enn om hen går fra kl 11 til middag uten å spise. Sånn tenker vi også, ha masse lett tilgjengelig, Det ligger små minipizzadeigee med saus på i fryseren, ligger pose med pepperoni, ligger pose med ost. Ligger porsjonsposer med ferdigstekt tacokjøttdeig til tortilla, porsjonsposer med biffstrimler som kan stekes litt. Kjøpt ferdigstekt kylling som kun varmes i ai fryser. Har små porsjoner med fries klart til airfryer. Alltid oppskjærte skiver i fryseren til å toaste. Helt greit at det spises Nugatti på toast etter fryseren. Lager pizzaboller med ost/skinke (enkel pizzadeig så ikke dobbel heving) som fryses og er klart. Så jeg lager masse ting klart på søndager og ligger masse klart i fryseren. Anonymkode: 2e4d0...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 15. september #32 Skrevet 15. september Yoghurt med smak/honning, nøtter, nær Liker hun nøtter hjelper det med en håndfull her og der Liten porsjon havregrøt. En skvett fløte og ekstra smør i. Kan toppes med peanøttsmør. Suppe med en skvett fløte. Kanskje hun syns det er "lettere" å drikke fra kopp. Kakao med krem. Bruk helmelk. Energibarer Få mest mulig kalorier i minst mulig mat. Feks en halv skive /knekkebrød med smør, majones, ost og skinke. Egg med avokado og majones. Dobbelt lag pålegg. Sauser, gryter, supper, potetmos osv kan tilsettes ekstra fløte, olje, smør. Grønnsaker eller hjemmelagde chips av lompe med dipp av seterrømme Et eller flere grove vaffelhjerter/lapp med seterømme og syltetøy Bananskiver og eplebåter med peanøttsmør Omelett muffins med fløte, ostebiter og skinke. Lefseruller med tykt lag kremost/smøreost, skinke/spekeskinke/laks og ost. Iskrem Anonymkode: f0214...43b
AnonymBruker Skrevet 15. september #33 Skrevet 15. september Jeg ville ha lyttet til hva hun ønsker å spise og valgt det. Ikke tenk så mye på sunnhet, - det viktigste er å få i seg noe. Junior er glad i helmelk, pizza, salat, gryterett, lasagne, yoghurt, potetgull. Brød er helt utelukket, bortsett fra ostesmørbrød med loff iblant. Og så kan han plutselig ikke like noe han nærmest har hatt som favoritt før, - svinger veldig. Anonymkode: 39ca5...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september #34 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville ha lyttet til hva hun ønsker å spise og valgt det. Ikke tenk så mye på sunnhet, - det viktigste er å få i seg noe. Junior er glad i helmelk, pizza, salat, gryterett, lasagne, yoghurt, potetgull. Brød er helt utelukket, bortsett fra ostesmørbrød med loff iblant. Og så kan han plutselig ikke like noe han nærmest har hatt som favoritt før, - svinger veldig. Anonymkode: 39ca5...d0c Det er mye av problemet, det som funket lenge, funker plutselig aldri mer. Eldstemann spiste i to år brødskive med smøreost på tube til frokost og i matboks på skolen, plutselig nektet han det og har aldri spist det siden. Anonymkode: 2e4d0...7eb
AnonymBruker Skrevet 15. september #35 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg ville ha lyttet til hva hun ønsker å spise og valgt det. Ikke tenk så mye på sunnhet, - det viktigste er å få i seg noe. Junior er glad i helmelk, pizza, salat, gryterett, lasagne, yoghurt, potetgull. Brød er helt utelukket, bortsett fra ostesmørbrød med loff iblant. Og så kan han plutselig ikke like noe han nærmest har hatt som favoritt før, - svinger veldig. Anonymkode: 39ca5...d0c Mange gode svar her. Takk for mange tips! Skal lese litt mer gjennom de i morgen. Jeg er ikke så opptatt av at det skal være sunt. Jeg vil bare at hun skal spise. Problemet er bare at hun ikke har lyst på noe.. Til frokost går det i et par ristet skiver med det samme pålegget, og kanskje en vaffel eller to(som jeg lager med gode ingredienser), samt gjerne et glass Biola eller Yt. Så frokostene er ikke noe problem. Men så fort medisinene funker, er det helt stopp. Pirket litt i middagen, men så hun tvang i seg litt før hun dro på trening. Vi hverken tvinger eller maser. Jeg har jobbet i mange år med ungdommer med spiseforstyrrelser, så Ønsker ikke lage en dårlig følelse rundt mat. I dag spise hun heldigvis litt kveldsmat også, så det var veldig bra. merker at når medisinene går ut av kroppen, så kommer matlysten tilbake. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis en taper mye vekt og en har dårlig matlyst så har ikke ungdommen rett type medisin. Ta kontakt med den legen/ BUP som skrev ut resepten. Vanligvis så begynner de på Ritalin som er billigste og den er korttidsvirkende . Det finner andre typer som en kan få prøve ut om Ritalin ikke fungerer. Anonymkode: 5452d...515 Har nylig byttet til en annen type enn Ritalin, men dessverre det samme resultatet når det kommer til mat. heldigvis finnes det flere medisiner man kan prøve. Anonymkode: e01b0...89c
AnonymBruker Skrevet 15. september #36 Skrevet 15. september Da jeg begynte på adhd medisin så "levde" jeg på: 400g kjøttdeig(ikke karbonadedeig) stekt med 2 ss olivenolje, 3 eggeplommer blandet inn til slutt, 1 avokado, 30g frø blandet med 2 dl biola og 100g blåbær Delte opp i to måltid, ene på starten av dagen og andre 12 timer senere🫠 avsluttet med å spise en sitron skive for følte meg litt lettere. Gikk ned 15 kg, fra 55 til 40 de første mnd(jeg er 168cm så hadde ikke så mye å gå på fra før heller) Gikk seg litt til etterhvert for min del heldigvis... Men har fortsatt dårlig matlyst så klarer ikke spise veldig mye på en dag. Kan nesten ikke spise grønnsaker heller for det tar for mye plass og blir "aldri" sulten igjen. Eneste unntak er isbergsalat, agurk uten skall. Har gått opp 5kg igjen men det er ikke så lett. Anonymkode: d101e...018
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå