Gå til innhold

Tips til mat til ungdom med nedsatt matlyst.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har også lagt denne under kosthold og livsstil, men tar den her også. 
jeg har ei jenta på 14.år som for noen uker siden startet med ADHD-medisiner. Hun er slank i utgangspunktet, og fikk beskjed om følge godt med på vekt. 

Matlysten er etter medisininntak helt fraværende, og mat byr henne helt i mot. Spiser en stor og god frokost hver dag, men der stopper det altså.

Er det noen som har noen gode tips? 
Hun er i utgangspunktet ganske så kresen, (men har allikevel spist greit) og tidligere har vi ikke servert henne noe "ekstra", men hun har måtte vente til event kveldsmat med mer mat, men nå er jeg rådvill, og lurer på om noen har noen gode tips? 
Gjerne enkel og næringstett mat. 

Hun har fått litt smaken på smoothie på kvelden, så den klarer jeg å få en del opp i kcal, men hva mer kan vi gjøre? Er det noen mer som kan være fristende?

Anonymkode: e01b0...89c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bacondadler, vårruller, rista brød med avokado og sitronpepper, amerikanske pannekaker, Snickersbrødskive med peanøttsmør og sjokoladepålegg, arme riddere, jordbær med vaniljesaus, nystekte rundstykker med ost, vaffel, rømmegrøt, makaronisuppe, nudler, vestlandslefse, yoghurt med müsli, quesedillas med rømme, guacamole og salsa. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Her droppet jeg alt som måtte være sunt. Datteren min fikk brus med sukker, juice, godteri, kjeks, hvetebakts osv en god stund til dette stabiliserte seg. 

Jeg var helt lik når jeg selv begynte på medisiner. Jeg ble kvalm av all mat. Ikke noe fristet. Jeg raste ned 20 kg på 3 måneder. Var ikke noe farlig for meg som hadde noe å gå på, men min datter hadde ikke noen kg å miste så her ble det usunt. 

Spør heller din datter og la det skli ut en stund ❤️

Anonymkode: 394f2...f38

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Is

vafler

Anonymkode: f301e...9e3

• Liker 1
Skrevet

Tortilla med spekeskinke og ost i tørr steikepanne, toast... varm mat frister ofte mer enn kald mat

Anonymkode: 92cef...6bd

Skrevet

Hvis hun er undervektig ville jeg kuttet ut adhd medisinen en periode.

Anonymkode: 5c963...4de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være bivirkninger går over, men dessverre er det like vanlig, og en kjent bivirkning med liten matlyst på en del medisiner for ADHD. Mitt barn har hatt perioder med vektnedgang, andre perioder bedre - avhengig av hvilken type medisin. Den første medisinen er ikke nødvendigvis den rette.

Nå er ikke tiden inne for å ikke gi noe ekstra som du skriver. Hun trenger å få i seg nok ila døgnet, og absolutt ikke vente på faste tidspunkt for måltider. Bra hun får i seg frokost! 

Det er masse man kan ha i smoothie, som ekstra berikende også. 

Lage proteinrike mellombarer selv, det kan være nøtter, havregryn, kakao, honning, banan osv i.

Diverse kjøleskapsgrøt, chia, nøtter, bær, yoghurt.

Bake horn eller matmuffins med fyll hun liker - lettere å spise enn brødskiver, og kan ligge ferdig fremme både hjemme og til niste. Matmuffins med naturell yoghurt, skinke og ost er luftige og myke å spise.

Salater om hun liker det, med feks kylling, pasta eller linser/kikerter. Ofte lettere å få ned enn brød.

Oppkuttet frukt og grønt, man spiser gjerne dette om det blir servert, og kan være en appetizer for mer mat.

Middager ville jeg hjulpet henne mest mulig og laget det hun liker godt, ofte.

Det er ikke bare, bare å ha slike bivirkninger, og jeg mener ikke det er å degge for henne å gi noe ekstra. Hun trenger det ❤️

Anonymkode: 1792b...74e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville puttet ekstra kalorier i alt, sunt fett, smør, fløte, rømme, hel melk, olje, avokado, nøtter. Ville ikke foret på med sukker og tomme karber. Men gode proteiner og godt fett. Droppe brød og gå for egg og avokado foreks, droppe ris/pasta ol til middagen og bare spis proteiner, saus, grønnsaker med smør/rømme. Tenk kaloritetthet og næring i alt. 

Anonymkode: 3e264...1f4

• Nyttig 1
Skrevet

Næringsberike mat. F.eks. røre inn litt olje osv. Dobbelt pålegg (f.eks. ost og skinke - evt som toast). Dip og sauser. 

Flere små måltider heller enn få store.

Sukker og sukkerholdige drikker ville jeg vært forsiktig med pga. tenner og emalje. Mange ungdommer i dag har syreskadet emalje som kan føre til hull og kantavslag på sikt men også varig ising i tennene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner meg igjen. Her droppet jeg alt som måtte være sunt. Datteren min fikk brus med sukker, juice, godteri, kjeks, hvetebakts osv en god stund til dette stabiliserte seg. 

Jeg var helt lik når jeg selv begynte på medisiner. Jeg ble kvalm av all mat. Ikke noe fristet. Jeg raste ned 20 kg på 3 måneder. Var ikke noe farlig for meg som hadde noe å gå på, men min datter hadde ikke noen kg å miste så her ble det usunt. 

Spør heller din datter og la det skli ut en stund ❤️

Anonymkode: 394f2...f38

Takk! ❤️, ja hun sier at hun blir kvalm bare hun lukter mat. Fra å juble den ene gangen i sjeldenhetene hun har fått mat fra McD, så spiser hun nå kun to nugget og det er det liksom det..  

Hun har absolutt ingen kg å gå på nå, så det er så fryktelig vanskelig. Og det er ingen ting som frister heller, og vi kjører omtrent ønskekost hver middag nå, men når middagen først står på bordet så klarer hun nesten ikke spise. 

Hvis hun er undervektig ville jeg kuttet ut adhd medisinen en periode.

Anonymkode: 5c963...4de

Hun har startet opp på disse medisinene fordi hun må, fordi hun ikke klarer å fungere uten, så det er ikke «bare bare» å skulle slutte på de. 

Ville puttet ekstra kalorier i alt, sunt fett, smør, fløte, rømme, hel melk, olje, avokado, nøtter. Ville ikke foret på med sukker og tomme karber. Men gode proteiner og godt fett. Droppe brød og gå for egg og avokado foreks, droppe ris/pasta ol til middagen og bare spis proteiner, saus, grønnsaker med smør/rømme. Tenk kaloritetthet og næring i alt. 

Hvorfor tenker du det er best med null karbohydrater til en ungdom i vekst? 
Fra å spise både biff og kylling, byr det henne nå helt i mot:/

alfathealfa skrev (1 time siden):

Næringsberike mat. F.eks. røre inn litt olje osv. Dobbelt pålegg (f.eks. ost og skinke - evt som toast). Dip og sauser. 

Flere små måltider heller enn få store.

Sukker og sukkerholdige drikker ville jeg vært forsiktig med pga. tenner og emalje. Mange ungdommer i dag har syreskadet emalje som kan føre til hull og kantavslag på sikt men også varig ising i tennene.

Hun liker ikke brus, så det utgår. Men psykiateren har sagt at vi må heller kjøre på med juice og slikt i stedet for vann (slik at hun kan få inn kcal der hun klarer). 

på toast, om det brått frister så har vi begynt å legge dobbels med skinke, og det går som oftest ned.
Fra å elske lunsj, sier hun nå at hun blir kvalm når hun lukter maten.. 

Takk for mange svar. Tar gjerne i mot flere tips! 

I kveld fikk hun heldigvis nedpå en bra smoothie og to brødskiver. Så det var godt. 

(Har byttet ut smør med skikkelig meierismør, og lettmelken med Helmelk. )

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk! ❤️, ja hun sier at hun blir kvalm bare hun lukter mat. Fra å juble den ene gangen i sjeldenhetene hun har fått mat fra McD, så spiser hun nå kun to nugget og det er det liksom det..  

Hun har absolutt ingen kg å gå på nå, så det er så fryktelig vanskelig. Og det er ingen ting som frister heller, og vi kjører omtrent ønskekost hver middag nå, men når middagen først står på bordet så klarer hun nesten ikke spise. 

Hun har startet opp på disse medisinene fordi hun må, fordi hun ikke klarer å fungere uten, så det er ikke «bare bare» å skulle slutte på de. 

Hvorfor tenker du det er best med null karbohydrater til en ungdom i vekst? 
Fra å spise både biff og kylling, byr det henne nå helt i mot:/

Hun liker ikke brus, så det utgår. Men psykiateren har sagt at vi må heller kjøre på med juice og slikt i stedet for vann (slik at hun kan få inn kcal der hun klarer). 

på toast, om det brått frister så har vi begynt å legge dobbels med skinke, og det går som oftest ned.
Fra å elske lunsj, sier hun nå at hun blir kvalm når hun lukter maten.. 

Takk for mange svar. Tar gjerne i mot flere tips! 

I kveld fikk hun heldigvis nedpå en bra smoothie og to brødskiver. Så det var godt. 

(Har byttet ut smør med skikkelig meierismør, og lettmelken med Helmelk. )

Nei, ikke at man ikke skal ha karber, men hadde absolutt tenkt næringstett først. Blir som med veldig små barn, de har plass til lite og da burde man tenke næringstetthet i absolutt alt. Ikke spise boller liksom.

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er næringsrik mat som frister meg når jeg egentlig ikke har så lyst på måltid:

Ristet brød med avokado (og eventuelt tomat) med flaksalt 

Omelett med liten mengde ost og flaksalt

Popcorn med liten ekstra mengde smør og salt 

Müsli med melk

Smoothie av frossen banan, avokado og melk

Smått oppdelt frukt og nøtter 

Mat som er energirikt uten at det bare er tilsatt masse ekstra fett, og ikke for mye blanded smaker. Om dette er noe datteren din liker vet jeg jo derimot ikke.

Anonymkode: a561e...e24

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun er undervektig eller går for raskt ned har hun krav på ernæringshjelpemidler på blå resept. Mine barn (med medisinert adhd) bruker den som heter Scandishake. Det er pulver som blandes med melk slik at det blir som en milkshake. Finnes i ulike smaker. Apoteker har de stort sett ikke inne i butikk, men de kan bestilles på nett eller i butikken. 

Anonymkode: a6a9a...c10

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun er undervektig eller går for raskt ned har hun krav på ernæringshjelpemidler på blå resept. Mine barn (med medisinert adhd) bruker den som heter Scandishake. Det er pulver som blandes med melk slik at det blir som en milkshake. Finnes i ulike smaker. Apoteker har de stort sett ikke inne i butikk, men de kan bestilles på nett eller i butikken. 

Anonymkode: a6a9a...c10

Takk for tips! Da skal jeg snakke med psykiateren om det.

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars jente! Er du sikker på at hun skal ha den medisinen? Å endre kosthold til å gi masse usunn mat som gir henne blodsukkertopper er ikke veldig heldig. Da ville jeg heller sluttet på de og så passet på stabilt blodsukker og sunt kosthold. Jeg har prøvd de medisinene selv og de er fæle. Jeg har det bedre med å jevne ut hormoner med p piller og å spise blodsukkervennlig. Ikke ment som at jeg vet best hva andre tenker altså, bare et innspill.

Anonymkode: bab27...65b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har litt av det samme problemet her, etter at jentungen begynte med adhd medisin for to år siden da hun var 15 år.

Hun var normalvektige med litt former når hun begynte på medisin, fikk dårligere matlyst, oppdaget at hun gikk ned to kilo uten å gjøre noe for det, og etter det begynte hun å holde igjen med å spise, så hun har utviklet en liten spiseforstyrrelse, men nekter for det.

Nå er hun 17 og har gått ned 8-9 kg på to år og er mer undervektig enn normalvektig.

Gikk fra å bruke str m og l, til s og xs, og er veldig opptatt av at hun bruker små størrelser.

Blitt veldig tynn på overkroppen, mistet fett i ansiktet og på armene, og håret har blitt tynnere.

Hun spiser et par små måltider om dagen når vi minner henne på det, men spiser mye mindre enn hva hun gjorde før oppstart av medisin.

Hun har blitt veldig bevisst på å spise sunt, ikke halvfabrikata eller ultraprocessert, leser hva maten  inneholder bak på pakken og blitt altfor selektiv.

Vil bestemme når hun skal spise middag, og blir irritert/sint hvis vi prøver å lokke henne til å spise et kakestykke eller bare en brødskive når det ikke passer henne å spise.

Legen sier at så lenge hun spiser små måltider et par ganger om dagen og ikke har en anorektisk kropp, så skal vi ikke stresse med det, men legen er litt på bærtur mener jeg.

Anonymkode: f6863...d6b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stakkars jente! Er du sikker på at hun skal ha den medisinen? Å endre kosthold til å gi masse usunn mat som gir henne blodsukkertopper er ikke veldig heldig. Da ville jeg heller sluttet på de og så passet på stabilt blodsukker og sunt kosthold. Jeg har prøvd de medisinene selv og de er fæle. Jeg har det bedre med å jevne ut hormoner med p piller og å spise blodsukkervennlig. Ikke ment som at jeg vet best hva andre tenker altså, bare et innspill.

Anonymkode: bab27...65b

Ja, det er veldig synd på henne. Men medisinering er helt nødvendig for at hun skal kunne klare skolegangen (som hun ønsker veldig selv).
Vi har selvsagt forsøkt lenge med kun kosthold for å holde adhd’en i sjakk, men det hjelper dessverre ikke. 

men nå var ikke dette en tråd for å diskutere nødvendigheten av medisiner, men tips for å få i en jente med nedsatt matlyst nok kcal. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har litt av det samme problemet her, etter at jentungen begynte med adhd medisin for to år siden da hun var 15 år.

Hun var normalvektige med litt former når hun begynte på medisin, fikk dårligere matlyst, oppdaget at hun gikk ned to kilo uten å gjøre noe for det, og etter det begynte hun å holde igjen med å spise, så hun har utviklet en liten spiseforstyrrelse, men nekter for det.

Nå er hun 17 og har gått ned 8-9 kg på to år og er mer undervektig enn normalvektig.

Gikk fra å bruke str m og l, til s og xs, og er veldig opptatt av at hun bruker små størrelser.

Blitt veldig tynn på overkroppen, mistet fett i ansiktet og på armene, og håret har blitt tynnere.

Hun spiser et par små måltider om dagen når vi minner henne på det, men spiser mye mindre enn hva hun gjorde før oppstart av medisin.

Hun har blitt veldig bevisst på å spise sunt, ikke halvfabrikata eller ultraprocessert, leser hva maten  inneholder bak på pakken og blitt altfor selektiv.

Vil bestemme når hun skal spise middag, og blir irritert/sint hvis vi prøver å lokke henne til å spise et kakestykke eller bare en brødskive når det ikke passer henne å spise.

Legen sier at så lenge hun spiser små måltider et par ganger om dagen og ikke har en anorektisk kropp, så skal vi ikke stresse med det, men legen er litt på bærtur mener jeg.

Anonymkode: f6863...d6b

Takk for svar. Kan tenke meg dette er veldig tungt å stå i.
Hun ønsker ikke selv å gå ned i vekt, da hun er aktiv i idrett, og ønsket å kunne fortsette med dette, men det er så utrolig vanskelig når hun blir så kvalm av mat:/

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst skriv ned "ja mat". Det kan være et mønster som kommer frem når du see tingene side om side.

Min gutt må spise etter klokka, han blir ikke sulten og er mindre begeistret for hele spisingen. Men han liker å drikke! Smoothies er fantastiske da de kan inneholde alt mulig. Dette er gull 👌 han liker også grøt så det spiser han mye (havregrøt kan også varieres og jeg har alltid en scoop proteinpulver fra apoteket oppi grøten). Risgrøt, havregrøt, varmt eller kaldt 👌

Ristet brødskive I hånden fungerer bedre enn brødskive på tallerken. Mat på farten er veldig fint. Eplebiter, gulrotstaver, noe hun kan ta en bit av mens hun gjør noe annet. 

Slår et slag for næringsdrivende. Frys dem og lag milkshake med dem. Frys yoghurt og ha det i matpakken..rett I koppen suppe. Suppe generelt.  Enkel mat som er lett I magen.

Frokost er viktigst da det er måltidet før medisin. Ikke hopp over den! Eggerøre, omelett som står kaldt i kjøleskapet = ingen matos. 

Anonymkode: 9ed40...0e5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha fløte i smoothien? Det er ekstra kalorier. Avokado, nøtter, egg. Test ulik mat, for å se om det er lukt, konsistens, eller annet som ødelegger for matlysten.

Næringsdrikke er ekstremt kjipt, men det går an å teste for å se om hun liker smaken. 

Når jeg lagde mat for min kreftsyke mor (som trengte mer næring) lagde jeg mye supper (med ekstra fløte og smør). 

Anonymkode: 3288c...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...