Gå til innhold

Pisa-resultatene handler ikke bare om lesing

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe som går igjen når man leser meninger om de dårlige pisa-resultatene er at barn i dag leser dårlig. Vi har også høyt fokus på lesing og leseglede på skolen der jeg jobber. Men det handler ikke bare om det. Jeg leste et innlegg fra et annet land. Finner det ikke igjen nå, men hvis man setter seg inn i prøven og resultatene så vil man finne det samme. 

Prøven viser at elevene er dårlige til det som kalles eksekutiv funksjon. Det vil si det som "dirigerer" hjernen. Eksekutiv kan forklares enkelt som at det er når man bestemmer seg for å gjøre noe - ogaå gjør man det. Men det fordrer jo at man vet hvordan man skal gjøre det. Og dette er noe man må øve på. For eksempel, i skolesammenheng da. Hva skal man gjøre hvis man ikke forstår hva oppgaven spør om? Hva skal man gjøre hvis man svarte feil? Og ikke minst, hva skal man gjøre hvis man begynner å bli lei og sliten men likevel skal svare på en oppgave eller gjøre noe? 

Pisa sier noe om hva barn bør kunne når de skal videre i studier og arbeidsliv. Og der trenger man jo gode eksekutive funksjoner. Man må jobbe mye selvstendig, og det er mye man må lære seg selv. Et godt eksempel er nyutdannede læreres praksissjokk. Lignende opplever man i mange andre yrker også. Eller om man står over dilemmaer eller vanskelige avgjørelser. Eller det er en problemstilling det ikke finnes et klart svar på. Og hva skal man gjøre om man kommer i konflikt på en eller annen måte i studier og arbeidsliv? Det kan man jo fort gjøre som politiker, lærer, helsevesen, leder og mange andre yrker. Og hva skal man gjøre når man rett og slett ikke vet hva man skal gjøre eller man har gjort noe feil? Også handler det om kildekritikk. Å kunne finne ut selv om noe er feil eller riktig. 

Det handler mye om lesing, men ikke kun. Det handler mye om å ha strategier som gjør at du kan takle å gjøre noe feil og å komme deg gjennom noe som er vanskelig eller helt nytt for deg. Å kunne finne ut selv hvordan du skal angripe oppgaven foran deg, og sette deg et mål. 

Jeg skal ikke skylde utelukkende på skjerm, men det er en stor del av det. For barn og unge i dag som er vant med å være på skjerm 4-6 timer hver dag er jo det en betydelig del av hverdagen. Og da snakker vi ikke om 4t skjerm på søndagene, men HVER dag.  (https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/norsk-mediebarometer/artikler/barn-mellom-13-og-15-ar-har-en-daglig-skjermtid-pa-6-timer

Det er klart barn ikke leser bøker da. De er dopaminavhengige og må ha "belønninger" i form av xp og loot og online cash, og uendelige tik tok videoer og reels.

Jeg spilte world of warcraft fra ca 2006-2016. Så jeg var MYE på skjerm i den perioden. Men til og med da var du avhengig av å ha gode eksekutive funksjoner for å spille. Man måtte kunne samarbeide med folk man ikke kjenner, og kommunisere på engelsk. Man måtte tåle å tape igjen og igjen, og man måtte legge inn en betydelig innsats for å bli god og komme seg videre. Jeg lærte meg forskjellen på nord/ sør/ øst og vest av å spille spillet fordi man måtte navigere seg så mye via kart og beskrivelser. Man måtte lese oppdraget (på engelsk) nøye og legge seg en plan og et mål. I dag er det piler og streker som viser hvor du skal gå for å komme deg et sted. Du trenger ikke vite hva som er målet med oppgaven din en gang. Du trenger bare å følge pila. Og du trenger ikke samarbeide med medspillerne dine omtrent lenger. Du blir bare satt i en gruppe, og alt er gjort så raskt og enkelt at du vinner uten å gjøre noe særlig innsats. 

Det var også mange som drev med koding av nettsider, av oss som på den tiden var mye på nett. Photoshop var også populært. Vi bygde egne nettsider og lagde egne bilder. I dag oppretter man seg instagramprofiler, tiktokbrukere og bruker filtere og ai til å redigere bilder. Man trenger ikke finne informasjon/kilder, planlegge, prøve og feile, lese og regne, kommunisere og vurdere. Og man trenger ikke bruke noe som helst tid på å skape noe. Det ligner veldig mye på hvordan samfunnet er for barn i dag. De trenger ikke gjøre noe særlig innsats for å føle seg ferdig og fornøyd med en oppgave. Og de voksne viser vei på kartet. Barna trenger ikke finne ut selv hvor stien som går mot nord-øst er. Det blir de vist med røde piler. De trenger ikke lære seg å knyte sko eller ordne opp i en konflikt. Det gjør de voksne for dem. Man trenger ikke lese bøker eller artikler, du kan bare google eller spørre ai hvis du trenger å finne ut av noe.

Man trenger hvertfall ikke lære seg nynorsk eller å skrive dikt. Men man trenger å lære seg personlig økonomi, i stedet for å bli bedre i leseforståelse av å lære om ulike typer litteratur, virkemidler og analyse av tekst, informasjon og meninger. Alt man lurer på kan man finne ut av om man bare klarer å på egenhånd sette seg inn i informasjon selv, dybdelese, vurdere informasjon opp mot hverandre, være kritisk og bruke tid. 

Når barna blir tvunget til å lese bøker så bare skummer de igjennom som om de ser på en tiktok-video. Prøv å be en gjennomsnittlig 12-åring om å lese Sofies Verden og gjengi innholdet. Ikke sant - det går ikke. Sånne bøker skrives ikke for ungdom lenger heller. Vi lærte her om dagen på jobben at det som regnes som lettlest-bøker i dag er på MYE enklere nivå enn det som ble regnet som lettlest-bøker for 10 år siden. Det er ganske sykt. 

Vi ser det også med dette med praktisk arbeid i skolen. Barn kan ikke knyte knuter, lage rette streker med linjal, klippe med saks eller snekre. Og når de har klippet feil og må gjøre alt på nytt så blir de skikkelig frustrerte og sinte. De har ikke oppøvd seg toleranse for å tåle å feile og å stå i en prossess over tid. Ofte er det prossessen som er læringsmålet i praktiske fag. Men det er ikke elevene vant med. De er vant med et par tastetrykk også har de klart oppgaven perfekt. Det er ingen steg for steg der du selv må avgjøre når neste steg skal gjøres. Og de er ikke vant med å lage seg en plan og sette seg mål. De kan ikke justere ideen underveis. Det ser de ikke poenget i, og ikke vet de hvordan det skal gjøres. 

Så hva kan skolen gjøre, og foreldre, og hvem sin skyld er det? 

Jeg syns ikke man skal skylde på noen. Men det er klart at skolen ikke "henger med" i dagens samfunnstrender - og utvikling. Skolen er ikke like underholdende og kjapp og enkel som tiktok, elsparkesykler og ai er. Og den prøver, men får ikke helt til å prioritere individet. Skolen kan være kjedelig, vanskelig, utfordrende, sosial og konfliktfylt. Det er et fellesskap, ikke en individfokusert institusjon. Det er alt det motsatte av hva barna møter utenfor skolen. Jeg tror løsningen er ganske åpenbar.. men den er kanskje ikke enkel.... 

Anonymkode: bd3e9...424

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pisa resultatene er et resultat av fri oppdragelse, hvor foreldre og systemet rundt er mer redde for at barnet skal bli krenket enn oppdratt.

Derfor fjernes alle krav. Hvis barnet ikke vil lese, så skal ikke foreldre være «stygge og slemme» og tvinge dem til det, da må de selvfølgelig få slippe. Så skylder man heller på lærevansker.

Det er viktigere for dagens foreldre at barna deres har rettigheter, hvor alt skal foregå på barnets egne premisser. Det er viktigere for foreldrene å opprettholde dette, skjerme egne barn for utfordringer eller ubehag, slik at de heller kan være komis og venner med barna sine, fremfor en ansvarsfull og trygg voksenperson.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (10 minutter siden):

Pisa resultatene er et resultat av fri oppdragelse, hvor foreldre og systemet rundt er mer redde for at barnet skal bli krenket enn oppdratt.

Derfor fjernes alle krav. Hvis barnet ikke vil lese, så skal ikke foreldre være «stygge og slemme» og tvinge dem til det, da må de selvfølgelig få slippe. Så skylder man heller på lærevansker.

Det er viktigere for dagens foreldre at barna deres har rettigheter, hvor alt skal foregå på barnets egne premisser. Det er viktigere for foreldrene å opprettholde dette, skjerme egne barn for utfordringer eller ubehag, slik at de heller kan være komis og venner med barna sine, fremfor en ansvarsfull og trygg voksenperson.

Jeg har faktisk tenkt litt på forskjellen mellom vanlig skole og kjøreskole. Jeg var selv en av de som strøk på oppkjøring første gang. Sensor var ei sur kjerring. Og det var innmari tøft. Jeg gråt, og i begynnelsen skyldte jeg på både kjøreskole og sensor. Det er jo helt naturlig og noe alle gjør. Men "heldigvis" var jeg relativt gammel (30 år) da jeg tok oppkjøring første gang. Jeg var ikke 18 år og kunne løpe og klage til foreldrene mine og få trøst. Jeg måtte bare skjerpe meg, ta ansvar og øve mer. Jeg gjorde en betydelig innsats, til tross for at jeg i starten av min kjørekarriere var LIVredd og omtrent gråt mens jeg kjørte rundt i 15 km/t og så for meg et liv med kollektivtrafikk. Jeg besto til slutt. Men selv om du har angst eller har lærevansker så må du bare jobbe for å bestå. Man kan få noen tilpasninger, det vet jeg. Men det er ikke mye. 

Men jeg syns det er interessant at man i enkelte situasjoner forventes å ta seg sammen og gjøre en innsats, og må tåle å stryke på en prøve. Mens i den offentlige skolen og mange tilfeller i fritiden så skal man ikke møte motstand og krav. Man skal aldri måtte gjøre noe om igjen, så lenge man har gjort "sitt beste". Det finnes ingen standard. Og det synes jeg er litt synd. 

Selv har jeg dette skoleåret planer om å ha jevnlige prøver med elevene. Og jeg forventer faktisk at de får det aller meste riktig. 50% riktig er IKKE godt nok. Da må de sette seg ned og jobbe så de får det til. Jeg kommer til å ha innleveringsoppgaver som må gjøres på nytt hvis det ikke er bra nok. Jeg vet at jeg vil få motstand fra elevene, og jeg er spent på hvordan foreldrene vil reagere. Når eleven kanskje faktisk må sitte noen timer ekstra hjemme og skrive hele oppgaven på nytt. 

Ts

Anonymkode: bd3e9...424

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at det ikke "bare' skyldes dårlig lesing. 

Jeg tror problemet har mange ulike faktorer og komponenter som spiller inn. Lesing er en av dem, men absolutt ikke ene og alene. 

Størst av alt tror jeg problemet er et reelt systematisk problem i skolen. Ikke pga lærerene, men rammene rundt. Klassene er større, det er flere elever med ekstra behov i klassene, elevene har mer timer på skolen, men mindre reel arbeidstid på skolen. For mye tid brukes på annet enn å undervise. 

Deretter er det endring i pensum. Mer skal inn, på kortere tid, mer teori, mindre praktiske oppgaver.

Mangel på ressurser, mer digitalisering, mindre tid med pen og papir. Endring i vurderingsgrunnlag, særlig når man ser at den reelle kunnskapen og ferdighetene er lavere, men karaktersnittet er høyere. 

Så har man foreldrene da. Som ikke er foreldre. Som heller skal være kompis, ikke tørr stille krav til barna, har urealistiske høye forventninger til skolen og pusher mer av oppdragelsen over på bhg og skole igjennom hele oppveksten. Som lever med skyggelapper på. Som lever i en egosentrisk verden og Som forventer at verden tilpasses seg og sitt/sine barn VS det å lære barnet å tilpasse seg, utvikle seg, utfolde seg. Verden snurrer ikke rundt den enkelte. Skolen skal ikke oppdra barna våre, de skal undervise dem. 

At skjerm, mobil, dårlig lesing og annet spiller inn, joda det gjør det. Men at det ene og alene er problemet, nei. Problemet er sammensatt. Og problemet er et reelt samfunnsproblem. Som ikke kan endres av foreldre eller lærere alene. Det må endres på systemnivå. 

Skolesystemet må endres. Læreplan og rammene må endres. Foreldre må ta tilbake kontrollen. 

Anonymkode: 7b2b0...d1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...