Gå til innhold

D-vitamin/utslitt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det siste året har jeg følt meg fullstendig utslitt. Når jeg har fri sover jeg 10-11 timer men er fortsatt trøtt. Jeg tok blodprøver og d-vitamin var lavt (28),  men legen min mente at det ikke betydde noe og mente jeg kunne ta laveste dose med D-vitamin man får kjøpt på apoteket. Jeg føler meg fortsatt ikke bedre etter tre måneder med vitaminer. Jeg er drittlei av å føle meg så dårlig. Jeg er bare 36 år, så at jeg skal føle meg verre enn moren min på 66 syns jeg ikke er normalt.

Anonymkode: 7d1ef...52e

Jernmangel??? Jeg har fått en helt ny hverdag etter at jeg begynte på jerntabletter!!

Nå vet jeg ikke om du er mann eller kvinne, men hvis du er kvinne som menstruerer så er man utsatt for jernmangel + om du er aktiv er man i risikogruppen!!

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har jeg følt meg fullstendig utslitt. Når jeg har fri sover jeg 10-11 timer men er fortsatt trøtt. Jeg tok blodprøver og d-vitamin var lavt (28),  men legen min mente at det ikke betydde noe og mente jeg kunne ta laveste dose med D-vitamin man får kjøpt på apoteket. Jeg føler meg fortsatt ikke bedre etter tre måneder med vitaminer. Jeg er drittlei av å føle meg så dårlig. Jeg er bare 36 år, så at jeg skal føle meg verre enn moren min på 66 syns jeg ikke er normalt.

1. kjøp den høyeste dosen du finner som kommer i kapsler. Ta en per dag og ta dem sammen med eller etter et måltid som inneholder fett. 
2. hvilke andre tester tok dere? Gå inn på listen du fikk med legen, google deg frem til normalverdier på hver og en for å sikre deg at legen ikke overså noe. Dersom du er i eller nær nedre grense - øk inntaket. På sikt er målet å få i deg nok gjennom kostholdsendring, men midlertidig er vitamintilskudd helt ok. 
3. dersom B12 ikke var på listen - gå tilbake og ta en prøve på det. Dersom dere ikke sjekket markører for stoffskifte - krav at dere også tester det. (Og dersom de to var droppet første gang så stiller du deg på liste for å få ny fastlege)
4. forskning tyder på (men har vel ikke konkludert) at D-vitamin er en av de som enkelte kroniske sykdommer forbruker i en usannsynlig mengde. Har du en kronisk diagnose eller mistenker at du kan ha en så kan svaret bare være at du må ta høye tilskudd sånn til hverdags. Snakk med legen. Hen skal være oppdatert på forskning. (Og er hen det ikke så - bytt lege)

Anonymkode: a51a9...cf6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart legen din sier at 28 ikke betyr noe, selvsagt gjør det det. Jeg hadde en gang 25 og var ekstremt trøtt. Fikk resept på Divisun som er de sterkeste D-vitaminene. Etter ca 2 uker merka jeg gradvis forskjell men det tok tid. Nå hadde nylig 35 og fikk samme tablett. Etter 3 mnd har den steget men det går seint. 

Mistenke du burde ha sterkere tabletter. Ville fått tatt ny prøve og se hvor mye det har steget. Sjekka de ikke for jernmangel og?

Anonymkode: c0b43...eeb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig lavt! Og det er bare bullshit at du da skal ta den laveste dosen, da vil du bruke mange år på å komme deg opp i verdi. 

Ta en ny prøve nå, og be om at b12, jern osv også testes om det ikke allerede er gjort. Du kan like godt kjøpe deg en boks D-vitaminer med 80 mikrogram først som sist.

Jeg lå like over referanseverdien da jeg testet for noen år siden, men jeg var veldig slapp og sliten. Fastlegen mente at da var alt tipp topp, men så snakket jeg med en klinisk ernæringsfysiolog som sa at jeg måtte ta høydose tilskudd. Det funka utrolig bra!

Anonymkode: c3294...a90

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lå like over referanseverdien da jeg testet for noen år siden, 

Altså like over nedre grense.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er jo veldig lavt! Og det er bare bullshit at du da skal ta den laveste dosen, da vil du bruke mange år på å komme deg opp i verdi. 

Ta en ny prøve nå, og be om at b12, jern osv også testes om det ikke allerede er gjort. Du kan like godt kjøpe deg en boks D-vitaminer med 80 mikrogram først som sist.

Jeg lå like over referanseverdien da jeg testet for noen år siden, men jeg var veldig slapp og sliten. Fastlegen mente at da var alt tipp topp, men så snakket jeg med en klinisk ernæringsfysiolog som sa at jeg måtte ta høydose tilskudd. Det funka utrolig bra!

Det vil nok variere hvor raskt du øker, jeg øker ganske greit med 20 mikrogram. Men med så lavt som TS ville jeg nok boostet med noe høyere. Det er synd at fastleger har så lite kunnskaper om dette.

Anonymkode: e9be9...251

AnonymBruker
Skrevet

Herregud... nordmenn kom dere ut i sola når det er sol få 10 minutt i ansiktet hver gang i det minste.....

Anonymkode: 5bc50...9d7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt av en lege! 
D-vitamin har svært mye å si for hele kroppen! Du må få opp nivået betraktelig. Å kjøp d vitamin av god kvalitet, ikke de du får på butikken. 
har legen sjekket stoffskifte? Om ikke be om prøver. 

Anonymkode: 04ab9...adf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var litt av en lege! 
D-vitamin har svært mye å si for hele kroppen! Du må få opp nivået betraktelig. Å kjøp d vitamin av god kvalitet, ikke de du får på butikken. 
har legen sjekket stoffskifte? Om ikke be om prøver. 

Anonymkode: 04ab9...adf

Apoteket sine uten resept er gode nok. Men prismessig så koster de likt med Divisun som er på resept.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Apoteket sine uten resept er gode nok. Men prismessig så koster de likt med Divisun som er på resept.

Nettapotekene har Nycoplus D3-Vitamin 80 µg som ett av de produktene de tydeligvis konkurrerer om å ha lavest pris på. F.eks. har Farmasiet nå 3 for 2-tilbud slik at prisen pr. boks blir litt over 100 kroner. Av og til kan man også finne tilbud til under hundrelappen. I vanlig apotek koster vel en slik boks med 100 tbl. gjerne rundt 250 kroner. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavt d-vitamin kan ta knekken på deg . Gå til en skikkelig lege . Finnes ikke mange dessverre 

Anonymkode: 49a65...933

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du mangel, bør du opp på høyeste dose. Er du innenfor referanseområdet men på terskelnivå bør du gå på lavdose D-vitamin eller ta tran. Husk at D-vitamin tas lettere opp med fett, så innta det gjerne i forbindelse med mat/drikke som inneholder fett (f.eks. et glass lettmelk). 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (1 time siden):

Nettapotekene har Nycoplus D3-Vitamin 80 µg som ett av de produktene de tydeligvis konkurrerer om å ha lavest pris på. F.eks. har Farmasiet nå 3 for 2-tilbud slik at prisen pr. boks blir litt over 100 kroner. Av og til kan man også finne tilbud til under hundrelappen. I vanlig apotek koster vel en slik boks med 100 tbl. gjerne rundt 250 kroner. 

Hadde selv satset på Nycomed eller Divisun.

AnonymBruker
Skrevet

Vitus og Ditt apotek har 2 for 1 nå på nycoplus 20 og 40 mcg. Den laveste styrken er det som er i mange multivitaminer og det er altfor lite. Du blir veldig trøtt av d vitamin mangel!! Immunforsvaret går ned og du kan få smerter i muskler. 

Anonymkode: 97aa3...cad

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hadde selv satset på Nycomed eller Divisun.

Nycomed finnes ikke lenger. Virksomheten er overtatt av andre selskaper og NycoPlus er en viderføring av navnet.  

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du svaret på alle målingene? Har opplevd at leger mener at så lenge det er innenfor referanseområdet så er det bra, selv om det ligger i nedre sjikt. Men folk er forskjellige og noen kan få symptomer hvis nivået ligger i nederste referanseområde. 
Vil også legge til at jeg og hadde lave nivåer, og fikk da beskjed om å gå på høy dose for å få det opp igjen. 

Anonymkode: a50e9...46d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vitus og Ditt apotek har 2 for 1 nå på nycoplus 20 og 40 mcg. Den laveste styrken er det som er i mange multivitaminer og det er altfor lite. Du blir veldig trøtt av d vitamin mangel!! Immunforsvaret går ned og du kan få smerter i muskler. 

Anonymkode: 97aa3...cad

Farmasiet har 3 for 2 på Nycoplus. På Vitus koster et glass med D-vitamin 80 mcg 269 kr (Nycoplus). Akkurat samme glass koster 159 kr på Farmasiet.

https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/nycoplus-d3-vitamin-80-g,5006109

https://www.vitusapotek.no/kosthold-og-kosttilskudd/vitaminer/vitamin-d/nycoplus-d3-vitamin-80-mcg-100-tabletter-100-stk-947950

Jeg kjøper aldri på vanlig apotek lenger, når man kan få varene mellom 50-100 kr billigere på nettet. Dermed handler jeg det meste på Farmasiet og Apotera. Til og med reseptbelagte medisiner. Det tar kun 1-3 dager å få det hjem eller i pakkeboks. 

Kjøpte nylig 3 glass med Omega 3-Multi til 478 kr på Farmasiet. For et glass koster det over 309 kr på Vitus, versus 1 glass for 239 kr på Farmasiet.

Anonymkode: a713d...757

AnonymBruker
Skrevet

Som du alt har blitt fortalt har ikke legen din peiling på hva han prater om. Du må opp i MYE høyere doser om du skal få opp nivåene dine (raskt).

Jeg gikk på 50.000 IU daglig i fem dager etterfulgt av 10.000 IU daglig i en hel måned. Da havnet jeg rett nok like over skalaen på 200. 

Gikk ned til normalt inntak for meg (circa 5000 IU) og hadde 100 sist jeg sjekket.

Om jeg var deg ville jeg gått på 10.000 IU per dag i en måned. Ta også 20-25 mg vitamin K. Sjekk nivåene dine på nytt da.

Jeg tør vedde et brett med D-vitamin på at du fortsatt ikke er over normalen på skalaen.

Anonymkode: 5f89c...272

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lå like over referanseverdien da jeg testet for noen år siden,

Normalreferansen for D-vitamin er mellom 50 og 150. Lå du over 150?

Anonymkode: 9e88a...576

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange her tipser om andre doser av vitaminer du kan ta for å få opp nivåene dine TS, men nå må du først tilbake til legen for en sjekk igjen før du gjør noe mer. Det kan være andre ting også, som gjør at du er dårlig. Og det beste hadde vært om du fikk  tatt nye blodprøver, evt. D-vitamin på resept og fått tatt opp andre ting du sliter med også. Ikke utsett den timen.

Anonymkode: 9e921...ef5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...