AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden Det siste året har jeg følt meg fullstendig utslitt. Når jeg har fri sover jeg 10-11 timer men er fortsatt trøtt. Jeg tok blodprøver og d-vitamin var lavt (28), men legen min mente at det ikke betydde noe og mente jeg kunne ta laveste dose med D-vitamin man får kjøpt på apoteket. Jeg føler meg fortsatt ikke bedre etter tre måneder med vitaminer. Jeg er drittlei av å føle meg så dårlig. Jeg er bare 36 år, så at jeg skal føle meg verre enn moren min på 66 syns jeg ikke er normalt. Anonymkode: 7d1ef...52e
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det siste året har jeg følt meg fullstendig utslitt. Når jeg har fri sover jeg 10-11 timer men er fortsatt trøtt. Jeg tok blodprøver og d-vitamin var lavt (28), men legen min mente at det ikke betydde noe og mente jeg kunne ta laveste dose med D-vitamin man får kjøpt på apoteket. Jeg føler meg fortsatt ikke bedre etter tre måneder med vitaminer. Jeg er drittlei av å føle meg så dårlig. Jeg er bare 36 år, så at jeg skal føle meg verre enn moren min på 66 syns jeg ikke er normalt. Anonymkode: 7d1ef...52e Har du målt nivået etter 3 måneder da? Jeg hadde like nivåer som deg og gikk på høydose D vitaminer i 3 måneder og da var nivåene helt i toppsjiktet. Mulig du må ta høyere doser om ikke nivåene har steget særlig. Blir du ikke bedre av det kan det være verdt å kikke på andre ting. Anonymkode: 00699...dc4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Jeg er ikke lege, men d vitamin på 28 er fryktelig lavt og med laveste dose vil det ta evigheter å komme opp på normalt nivå. Kjøp den sterkeste dosen på apoteket og ta den istedenfor. Anonymkode: 2ff68...fc0 3 5
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Du bør ha ny legetime når det er gått 3 måneder og du ikke føler deg bedre! Det kan jo være hva som helst, dette. Anonymkode: 9e921...ef5 1 1
Millinea Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Invester i å gå til en annen lege (privat e.l), og ta nye blodprøver (ta med utskrift av de du tok nå også). Hvis legen syns de nivåene av D vit var helt ok å ikke behandle på en bedre måte, så kan du kanskje ikke utelukke at du har flere mangler/er i nedre sjiktet på flere andre vitaminer og mineraler, som feks jern/ferritin, B12 osv... 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Dette er veldig lavt, nivået i norge har referanse 50-150. Et greit nivå er ca 80. En boks med 20/800UI tabletten vil øke nivået ditt med ca 20. Så du er nok fortsatt litt lav. Men trøttheten kan komme av andre ting Kunnskapene hos noen(altfor mange..) leger er veldig dårlig dessverre. Selv skiftet jeg fastlege 3 ganger før jeg møtte en litt yngre nerd som har mye kunnskaper. Prøv en annen lege om du kan. Anonymkode: e9be9...251 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden Ta nye blodprøver Anonymkode: 8d584...20c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du bør ha ny legetime når det er gått 3 måneder og du ikke føler deg bedre! Det kan jo være hva som helst, dette. Anonymkode: 9e921...ef5 Ja. Jeg fikk jo beskjed om at jeg skulle ta ny blodprøve etter noen måneder, men jeg skjønner ikke helt hvorfor han mente at laveste dose er tilstrekkelig... Jeg har slitt med angst og problemer med alkohol tidligere og jeg kjenner at symptomene på dette også har begynt å komme tilbake. Virker som om legen min ikkje syns D-vitaminmamgel var eksisterende. Anonymkode: 7d1ef...52e
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja. Jeg fikk jo beskjed om at jeg skulle ta ny blodprøve etter noen måneder, men jeg skjønner ikke helt hvorfor han mente at laveste dose er tilstrekkelig... Jeg har slitt med angst og problemer med alkohol tidligere og jeg kjenner at symptomene på dette også har begynt å komme tilbake. Virker som om legen min ikkje syns D-vitaminmamgel var eksisterende. Anonymkode: 7d1ef...52e Sjekk også B12 verdiene dine, samt jern. Det kan jo også gi symptomer fra nervesystemet om det er for lavt. Med det mener jeg at lavt kan være innenfor ref grense men allikevel for lavt for din kropp. Anonymkode: 00699...dc4
Leo Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Min fastlege er helt klar på at man bør ligge opp mot høyeste referanseverdi og at det går helt fint å ta 2x80/3200IU en periode for å komme dit. For å øke opptaket anbefaler han også å ta tablettene rett før leggetid og sammen med en ss olivenolje (D-vitamin er fettløselig). Han mener også at D-vitaminmangel påvirker så mye i kroppen at det er uhyre viktig at dette behandles og følges opp. Altså nye blodprøver hver tredje måned for å sjekke både D-vitamin og andre vitaminer/mineraler. Hvis verdiene er tilstrekkelige og symptomene fremdeles er der må man selvfølgelig lete videre etter andre årsaker. Å ta høyere doser enn det legen har anbefalt ville jeg med andre ord ikke ha hatt noen betenkeligheter med i dette tilfellet, men selvfølgelig med ny blodprøve om relativt kort tid både for å se at nivåene bedrer seg og at man ikke ender opp med for mye. Og et lite tips til slutt. D-vitaminer er betydelig billigere hvis du kjøper på nettapotek i stedet for i fysisk apotek. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Tar du D-vit med fett? Kroppen tar ikke opp D-vit uten fett. Det kan også hende at du trenger magnesium. Kroppen trenger magnesium for å bruke D-vit. Og har du tatt D3? D2 er nesten ubrukelig. Mangel på B12 og jern gir også mange av de samme symptomene som lavt D-vit. B12 og jern får du mest fra animalsk. Jeg vil uansett anbefale leverpiller som er naturens supermat, og det er D3 i lever i tillegg til B12 og jern. For eksempel denne: https://nordickings.se/products/100-grasbetad-ekologisk-notlever Anonymkode: 3f215...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tar du D-vit med fett? Kroppen tar ikke opp D-vit uten fett. Det kan også hende at du trenger magnesium. Kroppen trenger magnesium for å bruke D-vit. Og har du tatt D3? D2 er nesten ubrukelig. Mangel på B12 og jern gir også mange av de samme symptomene som lavt D-vit. B12 og jern får du mest fra animalsk. Jeg vil uansett anbefale leverpiller som er naturens supermat, og det er D3 i lever i tillegg til B12 og jern. For eksempel denne: https://nordickings.se/products/100-grasbetad-ekologisk-notlever Anonymkode: 3f215...8ad En blodprøve gir svar på verdiene. Anonymkode: e9be9...251
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja. Jeg fikk jo beskjed om at jeg skulle ta ny blodprøve etter noen måneder, men jeg skjønner ikke helt hvorfor han mente at laveste dose er tilstrekkelig... Jeg har slitt med angst og problemer med alkohol tidligere og jeg kjenner at symptomene på dette også har begynt å komme tilbake. Virker som om legen min ikkje syns D-vitaminmamgel var eksisterende. Anonymkode: 7d1ef...52e Ja, da tar du en time nå og samtidig kan du snakke om angst og annet som du sliter med. Alkohol hjelper ikke på d-vitamin mangel, snarere vil det gjøre opptaket ditt av d-vitamin dårligere! Hvis du nå har mangel, tar lav dose tilskudd OG drikker alkohol så er det ikke rart om nivået ikke forbedrer seg. Du vet best hvorfor alkoholforbruket ditt øker nå. Kanskje det som ligger bak her også er noe du kan snakke med legen om. Anonymkode: 9e921...ef5 2
Voksenstudent Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det siste året har jeg følt meg fullstendig utslitt. Når jeg har fri sover jeg 10-11 timer men er fortsatt trøtt. Jeg tok blodprøver og d-vitamin var lavt (28), men legen min mente at det ikke betydde noe og mente jeg kunne ta laveste dose med D-vitamin man får kjøpt på apoteket. Jeg føler meg fortsatt ikke bedre etter tre måneder med vitaminer. Jeg er drittlei av å føle meg så dårlig. Jeg er bare 36 år, så at jeg skal føle meg verre enn moren min på 66 syns jeg ikke er normalt. Anonymkode: 7d1ef...52e Jeg tok tran med A, D og E vitamin hver dag, og lå allikevel for lavt på D-vitamin. Nå tar jeg Divisun i tillegg. Det er viktig for skjelettet ditt. Ikke ligg for lavt. Endret 8 timer siden av Voksenstudent
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok blodprøver Blodprøver er ikke én ting. Be om bredere testing. Etter å ta gått som deg i årevis fant legen endelig noe på mine blodprøver. Vi har ikke funnet ut hvorfor, men det er i hvert fall bevis på at det ikke bare er jeg som er sprø. Det hjelper mentalt. Mitt blod er visstnok tykt, noe som heter polycythemia. Lykke til, og ikke gi deg! Anonymkode: f0ae2...689 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Kom deg ut i solen mens den fortsatt er her - og uten solbriller!! Anonymkode: 26ab3...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden Voksenstudent skrev (12 minutter siden): Jeg tok tran med A, D og E vitamin hver dag, og lå allikevel for lavt på D-vitamin. Nå tar jeg Divisun i tillegg. Det er viktig for skjelettet ditt. Ikke ligg for lavt. Vitamin er mer enn inntak, det er også opptak! Altså, det hjelper ikke hvor mye d-vitamin du propper i deg, om kroppen ikke klarer ta det opp. Anonymkode: f0ae2...689 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden Helt ærlig, med så lave verdier hadde jeg booket meg tur til Syden asap. Ingenting gir deg raskere vitamin D enn solen. Anonymkode: 27185...68f 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden Kan det være noe annet? Sist jeg tok blodprøver nå, i sommer, fikk jeg beskjed av legen at jeg har for høyt av D-vitamin, for høyt jern og for høyt B12, så nå får jeg ikke ta noen i vitaminer i det hele tatt. Fortsatt trøtt. Jeg hadde litt forhøyet blodtrykk, så jeg fikk BT-medisiner. Nå måler jeg BT hjemme hver dag og ligger litt for lavt. Så kan det være blodtrykket, TS? Enig med brukeren over her som nevnte å teste bredt. Anonymkode: 04f8e...429
Voksenstudent Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vitamin er mer enn inntak, det er også opptak! Altså, det hjelper ikke hvor mye d-vitamin du propper i deg, om kroppen ikke klarer ta det opp. Anonymkode: f0ae2...689 Det er selvsagt vesentlig at du tar D-vitamin med fett. Det er svært logisk. 🙄 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå