AnonymBruker Skrevet 11. september #21 Skrevet 11. september Drakk virkelig ingen av dere selv da dere var 16? Sønnen til ts får finne ut hva han kan og ikke kan drikke selv. Og han får selv skaffe alkoholen. Ts får holde dialogen åpen om at dersom hvis om atte, ring hvis det skjer noe uønsket. Men som foreldre legger man ikke til rette for drikking. Anonymkode: b88b6...b85 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #22 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvordan gjøres dette i praksis. Hva er konsekvensen av å dra på fest, uten å få lov til å feste? Og samtidig skal de ringe om noe skjer.? Jeg bare skjønner ikke helt hvordan man tenker at ungdommen skal tørre å være ærlige da. Anonymkode: d48a3...19e Ja det blir en slags gråsone, for jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at de får tak i rusbrus/cider fra venninnenes eldre søsken. Så jeg vet jo at de har drukket før de var 18 år. Men avtalen har alltid vært at de skal være hjemme senest kl 02, og jeg har sittet våken og ventet. Og da når de kom hjem skulle de alltid prate med meg før de gikk i seng. På den måten sørget jeg for at de i det minste ikke drakk seg dritings og overnattet ukjente plasser Anonymkode: aa0b4...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #23 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Drakk virkelig ingen av dere selv da dere var 16? Sønnen til ts får finne ut hva han kan og ikke kan drikke selv. Og han får selv skaffe alkoholen. Ts får holde dialogen åpen om at dersom hvis om atte, ring hvis det skjer noe uønsket. Men som foreldre legger man ikke til rette for drikking. Anonymkode: b88b6...b85 Selvfølgelig. Og jeg drikker fortsatt ikke. Mannen drakk litt i ungdomstiden, men sluttet helt med alkohol da han fylte 28. Han synes det er patetisk med voksne gubber og kjerringer som går på fylla i helgene, kliner med andre enn partner, spyr og oppfører seg idiotisk. Anonymkode: 0372c...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #24 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig. Og jeg drikker fortsatt ikke. Mannen drakk litt i ungdomstiden, men sluttet helt med alkohol da han fylte 28. Han synes det er patetisk med voksne gubber og kjerringer som går på fylla i helgene, kliner med andre enn partner, spyr og oppfører seg idiotisk. Anonymkode: 0372c...cd5 heldigvis oppfører de færreste voksne seg slik selv om de tar noen enheter.Sier kanskje mer om omgangskretsen hans enn oss andre. Anonymkode: d48a3...19e 4
AnonymBruker Skrevet 11. september #25 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det blir en slags gråsone, for jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at de får tak i rusbrus/cider fra venninnenes eldre søsken. Så jeg vet jo at de har drukket før de var 18 år. Men avtalen har alltid vært at de skal være hjemme senest kl 02, og jeg har sittet våken og ventet. Og da når de kom hjem skulle de alltid prate med meg før de gikk i seng. På den måten sørget jeg for at de i det minste ikke drakk seg dritings og overnattet ukjente plasser Anonymkode: aa0b4...a9d Her tok vi prat med andre foreldre når det gjaldt sønnen min, fordi der var det vill vest mht. alkohol fra de var 14-15 år. La oss på en felles linje med noen, advarte om faren ved at noen kan putte noe i drinken, tilby narkotika som man tar imot fordi man er for full til å forstå osv. Jenta har aldri interessert seg for alkohol. Hun var i en gruppe med russ som så vidt drakk noe, og de byttet på å kjøre russebilen, altså var de fleste edru mesteparten av tiden. Hun er 19, og drikker kanskje en øl i måneden. Veldig praktisk for henne som tilkallingsvikar å kunne ha hvilken som helst vakt fordi hun holder seg edru. Hun har tatt mange vakter i helgene da en del ungdom ligger dritings hjemme. Anonymkode: 0372c...cd5 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #26 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): heldigvis oppfører de færreste voksne seg slik selv om de tar noen enheter.Sier kanskje mer om omgangskretsen hans enn oss andre. Anonymkode: d48a3...19e Det er ikke vår omgangskrets. Det er det vi ser rundt oss. Mange voksne drikker altfor mye. Anonymkode: 0372c...cd5
AnonymBruker Skrevet 11. september #27 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tenk hvis TS sender med alkohol, sønnen drikker det og havner i slåsskamp/tafser på ei jente uten samtykke osv. Hvordan skal hun leve med seg selv når hun vet at det skjedde fordi HUN valgte å gi ham alkohol? Anonymkode: 0372c...cd5 Nå må dere jenteforeldre gi dere med å tro at absolutt alle hankjønn er ute etter prinsessene deres....er til å spy av. Pass heller på jentene deres så ikke de gjør noe dumt. Hilsen fortvilt mor til 6. Klassing som måtte hentes tidlig fra dosco i helgen fordi alle jentene kysset på guttene og de voksne lo. Anonymkode: 6bb64...4b0
AnonymBruker Skrevet 11. september #28 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå må dere jenteforeldre gi dere med å tro at absolutt alle hankjønn er ute etter prinsessene deres....er til å spy av. Pass heller på jentene deres så ikke de gjør noe dumt. Hilsen fortvilt mor til 6. Klassing som måtte hentes tidlig fra dosco i helgen fordi alle jentene kysset på guttene og de voksne lo. Anonymkode: 6bb64...4b0 Vi må vel lære både guttene og jentene våre å oppføre seg skikkelig. Det finnes dårlig oppførsel blant begge, enkelt og greit. Men det vi vet er jo at det er en større andel gutter som begår overgep på jenter enn omvendt. (Jeg har både gutter og jenter, sånn til info). Anonymkode: d48a3...19e 3
AnonymBruker Skrevet 11. september #29 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Drakk virkelig ingen av dere selv da dere var 16? Sønnen til ts får finne ut hva han kan og ikke kan drikke selv. Og han får selv skaffe alkoholen. Ts får holde dialogen åpen om at dersom hvis om atte, ring hvis det skjer noe uønsket. Men som foreldre legger man ikke til rette for drikking. Anonymkode: b88b6...b85 Jeg drakk ikke da jeg var 16. Smakte første gang da jeg var 18.5 år Vi sendte ikke med alkohol til våres. Og de er nå 22 og 20. Han på 20 vet jeg smakte alkohol da han var 17. Men han fant ut at fyll gadd han ikke. Han og vennene driver mer med bil, motor og jakt og fiske, så sjeldent han og vennene drikker. Yngste smakte da ho var 18. Liker noe,men liker ikke folk som blir fulle. Og tør ikke å drikke noe mer en 2 øl eller cider pga epilepsi Anonymkode: 87059...12e
AnonymBruker Skrevet 11. september #30 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har en sønn på 16 som alltid har vært sent ute med ting og veldig forsiktig. Han har startet på videregående nå og det er jo snakk om drikking og fester. Var en diskusjon om det i klassen hvor det kom frem at han var den eneste av de han snakket med som ikke hadde prøvd alkohol. Han begrunnet det med at han har cøliaki og ikke tåler, hvoretter noen forklarte han at han kunne drikke det og det. Ifølge sønnen min har t.o.m. de mest nerdete på gamleskolen prøvd alkohol og han sier at han har lyst til å prøve. Han sier at mange "drikker", men ikke mye . Så er jo dilemmaet her at man som foreldre ikke vil at barnet skal drikke før de er 18, samtidig må man være realist og man vet jo innerst inne at dersom han går på fest så kommer han til å prøve. Men samtidig er jeg redd han da skal få i seg noe han ikke tåler ved at han blir tilbudt noe han ikke tåler. Han er veldig flink til å passe på, men man vet jo aldri i en slik situasjon. Samtidig er det vel ikke stuerent å sende med et par av det han tåler heller? Tar gjerne imot erfaringer fra foreldre med barn i samme situasjon Anonymkode: 939e9...4bc Du kan si fra at det ikke er lov. Men la jan gjerne tro han lurer deg, om di kjenner alkohol. Ungdommer i dag, bruker mer og mer ulovlige stoffer, for netopp ikke lukte, bli fyllesyke etc. Har 3 unger og de sier de drakk mindre, i frykt for å bli oppdaget. Jeg tenker det ikke er bra å si de kan kjøre på heller. Har sett de som har fått klarsignal, og ikke helt heldig det heller. Bare ikke vær alt for streng. Følge med er viktigere enn å ta de Anonymkode: 28a18...0d6
AnonymBruker Skrevet 11. september #31 Skrevet 11. september Vi kjøper av prinsipp ikke alkohol til våre tenåringer før de er gamle nok. Vi vet at de har smakt alkohol, og avtalen er at vi bringer og henter på fest, at de ringer oss om det er noe, uansett, og vi kjefter aldri, selv om vi kan ta en prat med dem under rolige forhold ved behov. Vi har dørene åpne for alle deres venner, og henter og bringer de av vennene deres som har behov for det. De er alle ansvarlige, fine ungdommer. Anonymkode: e8e56...265 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #32 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en sønn på 16 som alltid har vært sent ute med ting og veldig forsiktig. Han har startet på videregående nå og det er jo snakk om drikking og fester. Var en diskusjon om det i klassen hvor det kom frem at han var den eneste av de han snakket med som ikke hadde prøvd alkohol. Han begrunnet det med at han har cøliaki og ikke tåler, hvoretter noen forklarte han at han kunne drikke det og det. Ifølge sønnen min har t.o.m. de mest nerdete på gamleskolen prøvd alkohol og han sier at han har lyst til å prøve. Han sier at mange "drikker", men ikke mye . Så er jo dilemmaet her at man som foreldre ikke vil at barnet skal drikke før de er 18, samtidig må man være realist og man vet jo innerst inne at dersom han går på fest så kommer han til å prøve. Men samtidig er jeg redd han da skal få i seg noe han ikke tåler ved at han blir tilbudt noe han ikke tåler. Han er veldig flink til å passe på, men man vet jo aldri i en slik situasjon. Samtidig er det vel ikke stuerent å sende med et par av det han tåler heller? Tar gjerne imot erfaringer fra foreldre med barn i samme situasjon Anonymkode: 939e9...4bc Du sender selvsagt IKKE med noe. Må han drikke? Har en som ikke drikker(ja han har ikke behov heller ), mange venner som ikke gjør det ,men det er selvsagt en del som drikker, litt press vil det alltid være. Stå i mot , tøft det og! Han fokuserer på trening og kompisene og. Trener din? Kan jo si det, eller at hsn får lappen, ikke tåler alkohol eller går på medisin der han ikke kan drikke slikt. Om han selv ikke vil. Høres ut som han føler ett press, hva med å prøve å veilede han litt? Og vær tilgjengelig om det er noe. Altfor mange foreldre ligger drita en plass selv.. Anonymkode: 03eb8...d59
AnonymBruker Skrevet 11. september #33 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en sønn på 16 som alltid har vært sent ute med ting og veldig forsiktig. Han har startet på videregående nå og det er jo snakk om drikking og fester. Var en diskusjon om det i klassen hvor det kom frem at han var den eneste av de han snakket med som ikke hadde prøvd alkohol. Han begrunnet det med at han har cøliaki og ikke tåler, hvoretter noen forklarte han at han kunne drikke det og det. Ifølge sønnen min har t.o.m. de mest nerdete på gamleskolen prøvd alkohol og han sier at han har lyst til å prøve. Han sier at mange "drikker", men ikke mye . Så er jo dilemmaet her at man som foreldre ikke vil at barnet skal drikke før de er 18, samtidig må man være realist og man vet jo innerst inne at dersom han går på fest så kommer han til å prøve. Men samtidig er jeg redd han da skal få i seg noe han ikke tåler ved at han blir tilbudt noe han ikke tåler. Han er veldig flink til å passe på, men man vet jo aldri i en slik situasjon. Samtidig er det vel ikke stuerent å sende med et par av det han tåler heller? Tar gjerne imot erfaringer fra foreldre med barn i samme situasjon Anonymkode: 939e9...4bc Siden det er forbudt og straffbart å lange alkohol til mindreårige, også for foreldre, så er det eneste rette å gjøre å ikke gi han noe. Man skal aldri la barn tro at det er greit å drikke før de er 18, men om dere sender med barnet alkohol, viser dere jo helt tydelig at, "joda, drikk i vei, du, det er greit for oss". Det er også bare tull å tro at man vet hva barnet får i seg dersom de får med seg noe hjemmefra. På slike fester er sjansen stor for at folk deler på de de har med seg, så det at de har med seg sin egen alkohol, øker ikke muligheten for at du vet hva de drikker. Om det gjør en forskjell, er det heller sånn at de da har noe å bytte med, og dermed bytter alkohol med andre for å prøve ulike ting. Fortsett å være tydelige i deres holdninger til alkohol, alder og Norges Lover, og ikke gjøre dere selv til kriminelle ved å legge til rette for at ungen får smake alkohol før de er myndige. Her må dere være gode rollemodeller. Ta godt i mot ungen om han kommer hjem full og sjuk og gi nødvendig omsorg, men sørg for at han vet at det han eventuelt har gjort, er gjort mot dere foreldres vilje, ønske og anbefaling. Oppfordre gjerne hans venners foreldre til å gjøre det samme. Anonymkode: 1ef69...fb6
AnonymBruker Skrevet 11. september #34 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Oppfordre gjerne hans venners foreldre til å gjøre det samme. Anonymkode: 1ef69...fb6 Nei, der går grensa for å rette pekefingre til andre voksne mennesker. Vi kjenner flere av våre tenåringers foreldre, flere er gode venner av oss, men det kunne ikke falle meg inn å oppfordre andre foreldre til noe sånt. Vi kan snakke om det, og jeg forteller hva vi gjør, men der går grensa. Anonymkode: e8e56...265 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #35 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): "Utskuddet" som ikke har prøvd alkohol? Slutt å alkoholisere barna deres!!!! Hvor mye forskning, politirapporter og skriverier skal til før foreldrene slutter å kjøpe alkohol til barna sine? Og ja, jeg har to voksne barn. Nei, jeg kjøpte ikke alkohol til dem da de var 16. Vi har ikke engang alkohol i huset. Ingen av barna er "utskudd". Men datteren min unngikk sovevoldtekt, uønsket svangerskap, kroppsskade forårsaket av alkohol og lignende. Sønnen min har ikke rørt noen uten samtykke, slåss, kjørt i fylla eller gjort noen av de andre dumme tingene som full ungdom gjør. En 16 år gammel hjerne er langt fra utviklet. Gutter i den alderen er enda mer impulsive og dumme enn jenter. Slutt å alkoholisere barnet ditt. Anonymkode: 0372c...cd5 De får alltid tak i mer alkohol på et vis. Anonymkode: 05c43...f56 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #36 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min datter holdt fest hjemme hos oss da hun var 16. Vi var hjemme. De spiste pizza, så skrekkfilm, skravlet og hadde overnatting. At "mange får lov" betyr bare at det finnes mange uansvarlige foreldre. Ikke rart norsk barnevern drukner i saker. Anonymkode: 0372c...cd5 Dette var en stusslig fest, gitt. Overnatting kalles dette, ikke fest. Anonymkode: f94bc...640 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #37 Skrevet 11. september La ham få smake litt utvannet rødvin hjemme. Anonymkode: 1d3ab...ee9 1
Alice123 Skrevet 11. september #38 Skrevet 11. september Omtrent all forskning på dette viser at ungdom som får alkohol med på fest fra foreldrene, drikker det I TILLEGG til det de selv får tak i. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #39 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selvfølgelig. Og jeg drikker fortsatt ikke. Mannen drakk litt i ungdomstiden, men sluttet helt med alkohol da han fylte 28. Han synes det er patetisk med voksne gubber og kjerringer som går på fylla i helgene, kliner med andre enn partner, spyr og oppfører seg idiotisk. Anonymkode: 0372c...cd5 Oh lord, jeg synes det er patetisk med folk som tror at alle holder på sånn Anonymkode: 46fab...74d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #40 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): De får alltid tak i mer alkohol på et vis. Anonymkode: 05c43...f56 Dummeste jeg har hørt... Dere vet flere drikker mye mer mye oftere og mange hadde ikke drukket om ikke de fikk av foreldrene eller hadde klare regler? aså du dokumentaren der unge voksne etterlyste mer regler og nei, at de voksne ikke ga med de alkohol osv.. Anonymkode: 03eb8...d59
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå