Gå til innhold

Gutt på 16 og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en sønn på 16 som alltid har vært sent ute med ting og veldig forsiktig. Han har startet på videregående nå og det er jo snakk om drikking og fester. Var en diskusjon om det i klassen hvor det kom frem at han var den eneste av de han snakket med som ikke hadde prøvd alkohol. Han begrunnet det med at han har cøliaki og ikke tåler, hvoretter noen forklarte han at han kunne drikke det og det. Ifølge sønnen min har t.o.m. de mest nerdete på gamleskolen prøvd alkohol og han sier at han har lyst til å prøve. Han sier at mange "drikker", men ikke mye . 

Så er jo dilemmaet her at man som foreldre ikke vil at barnet skal drikke før de er 18, samtidig må man være realist og man vet jo innerst inne at dersom han går på fest så kommer han til å prøve. Men samtidig er jeg redd han da skal få i seg noe han ikke tåler ved at han blir tilbudt noe han ikke tåler. Han er veldig flink til å passe på, men man vet jo aldri i en slik situasjon. Samtidig er det vel ikke stuerent å sende med et par av det han tåler heller?

Tar gjerne imot erfaringer fra foreldre med barn i samme situasjon :)

Anonymkode: 939e9...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke send med, det ordner de selv, se heller litt i mellom fingrene på hva de gjør, går nok bra

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Uavhengig av allergi, så har jeg ikke fikset alkohol til mine før de var gamle nok. 

Våre har vært såpas åpne at de har fortalt når de har vært på fest, og vi har alltid hentet de på fest. De vet at de alltid kan ringe oss, om det er noe som skjer, og at de ikke møtes med kjeft uansett. 

Anonymkode: d48a3...19e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en sønn på 16 som alltid har vært sent ute med ting og veldig forsiktig. Han har startet på videregående nå og det er jo snakk om drikking og fester. Var en diskusjon om det i klassen hvor det kom frem at han var den eneste av de han snakket med som ikke hadde prøvd alkohol. Han begrunnet det med at han har cøliaki og ikke tåler, hvoretter noen forklarte han at han kunne drikke det og det. Ifølge sønnen min har t.o.m. de mest nerdete på gamleskolen prøvd alkohol og han sier at han har lyst til å prøve. Han sier at mange "drikker", men ikke mye . 

Så er jo dilemmaet her at man som foreldre ikke vil at barnet skal drikke før de er 18, samtidig må man være realist og man vet jo innerst inne at dersom han går på fest så kommer han til å prøve. Men samtidig er jeg redd han da skal få i seg noe han ikke tåler ved at han blir tilbudt noe han ikke tåler. Han er veldig flink til å passe på, men man vet jo aldri i en slik situasjon. Samtidig er det vel ikke stuerent å sende med et par av det han tåler heller?

Selvfølgelig skal du ikke kjøpe alkohol til barnet ditt og sende det med ham på fest. Hadde jeg vært mor til den som holdt festen og fått en gutt på 16 med medbrakt alkohol, hadde jeg snudd ham i døra og ringt foreldrene. Hva skjer med norske foreldre anno 2026? Du vet at ungdom ikke MÅ drikke?

Anonymkode: 0372c...cd5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som en fin gutt og at dere har en fin dialog. Han er åpen og ærlig og det er bra!

Kanskje en upopulær mening, men i dette tilfellet hadde jeg vurdert å kjøpe et par flasker corona til han, som han kan ta med på fest. Da blir han ikke «utskuddet» som ikke har prøvd alkohol, samtidig som du og han har kontroll på hva han drikker og hvor mye.

Heller det enn at han føler seg presset til å drikke, og evt drikker bak din rygg. Da mister jo dere den fine åpne dialogen dere har. Så kan du heller oppfordre til å spise godt før han drikker, og drikke vann underveis. Og avtale henting etterpå.

Anonymkode: f4836...b6c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uavhengig av allergi, så har jeg ikke fikset alkohol til mine før de var gamle nok. 

Våre har vært såpas åpne at de har fortalt når de har vært på fest, og vi har alltid hentet de på fest. De vet at de alltid kan ringe oss, om det er noe som skjer, og at de ikke møtes med kjeft uansett. 

Tenk hvis TS sender med alkohol, sønnen drikker det og havner i slåsskamp/tafser på ei jente uten samtykke osv. Hvordan skal hun leve med seg selv når hun vet at det skjedde fordi HUN valgte å gi ham alkohol?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig skal du ikke kjøpe alkohol til barnet ditt og sende det med ham på fest. Hadde jeg vært mor til den som holdt festen og fått en gutt på 16 med medbrakt alkohol, hadde jeg snudd ham i døra og ringt foreldrene. Hva skjer med norske foreldre anno 2026? Du vet at ungdom ikke MÅ drikke?

Men du skjønner vel at foreldrene ikke er hjemme der det blir heldt fest? Eller har du kanskje ikke ungdommer enda?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som en fin gutt og at dere har en fin dialog. Han er åpen og ærlig og det er bra!

Kanskje en upopulær mening, men i dette tilfellet hadde jeg vurdert å kjøpe et par flasker corona til han, som han kan ta med på fest. Da blir han ikke «utskuddet» som ikke har prøvd alkohol, samtidig som du og han har kontroll på hva han drikker og hvor mye.

Heller det enn at han føler seg presset til å drikke, og evt drikker bak din rygg. Da mister jo dere den fine åpne dialogen dere har. Så kan du heller oppfordre til å spise godt før han drikker, og drikke vann underveis. Og avtale henting etterpå.

Anonymkode: f4836...b6c

"Utskuddet" som ikke har prøvd alkohol? Slutt å alkoholisere barna deres!!!! Hvor mye forskning, politirapporter og skriverier skal til før foreldrene slutter å kjøpe alkohol til barna sine? Og ja, jeg har to voksne barn. Nei, jeg kjøpte ikke alkohol til dem da de var 16. Vi har ikke engang alkohol i huset. Ingen av barna er "utskudd". Men datteren min unngikk sovevoldtekt, uønsket svangerskap, kroppsskade forårsaket av alkohol og lignende. Sønnen min har ikke rørt noen uten samtykke, slåss, kjørt i fylla eller gjort noen av de andre dumme tingene som full ungdom gjør.

En 16 år gammel hjerne er langt fra utviklet. Gutter i den alderen er enda mer impulsive og dumme enn jenter. Slutt å alkoholisere barnet ditt.

• Nyttig 1
Skrevet

Men du skjønner vel at foreldrene ikke er hjemme der det blir heldt fest? Eller har du kanskje ikke ungdommer enda?

Jeg har barn på 23 og 19, og nei, de fikk aldri lov til å holde hjemme alene fest i en alder av 16. Hvem tillater noe sånt?

Skrevet

Du er forbudt å gi mindreårige alkohol, også egne barn. Det som derimot ikke er forbudt er at du kan informere ham om hva slags alkohol som ikke inneholder gluten. Da vet han hva han tåler med tanke på Cøliakien, og det blir opp til ham om han skal drikke før han har lov. 
Jeg hadde selvfølgelig ikke akseptert at en 16-åring drakk. Men viktig å ta Cøliakien på alvor og… 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som voksen skal man være den voksne og forklare at man må være forsiktig med alkohol og at det er en grunn til at det er 18 års aldersgrense.

Samtidig er det utrolig morsomt å dra på ungdomsfylla og det gir mange gode minner (og ting man ikke husker).

Anonymkode: c5665...641

Skrevet

Jeg har barn på 23 og 19, og nei, de fikk aldri lov til å holde hjemme alene fest i en alder av 16. Hvem tillater noe sånt?

Det er da åpenbart mange som får lov til det, ellers så hadde det ikke vært noe sted å ha fest.

Skrevet
Ibot skrev (Akkurat nå):

Du er forbudt å gi mindreårige alkohol, også egne barn. Det som derimot ikke er forbudt er at du kan informere ham om hva slags alkohol som ikke inneholder gluten. Da vet han hva han tåler med tanke på Cøliakien, og det blir opp til ham om han skal drikke før han har lov. 
Jeg hadde selvfølgelig ikke akseptert at en 16-åring drakk. Men viktig å ta Cøliakien på alvor og… 

Jeg blir helt forferdet av hvordan enkelte foreldre er. Men ikke overrasket, egentlig. Jeg har sett flere slike mens mine voksne barn var ungdom. Der har det skjedd mye rart: fyllekjøring, prøving av narko i fylla, graviditet i en alder av 15, seksuelle overgrep, slåsskamper, ødelagt eiendom som foreldre måtte betale for, alvorlig alkoholforgiftning osv. Alkohol er jo bare dritt, skjønner ikke at foreldre oppfordrer barna sine til å drikke.

• Liker 2
Skrevet
Ibot skrev (Akkurat nå):

Denne linjen har jeg også kjørt. Jeg kjøper ikke alkohol eller tillater fest, men setter pris på at ungdommene er åpne og ærlige med meg  (underforstått at jeg ikke dømmer dem om de har befunnet seg på fest, og at de ringer dersom det skjer noe med dem eller vennene)

Anonymkode: aa0b4...a9d

• Liker 1
Skrevet

Send med et par enheter. Du vet best om du og gutten din har tillit nok til å kunne stole på at han faktisk kun drikker de to han har med. 
Har selv god erfaring med å sende med noen få. Har selv to gutter og en jente.  Presset er stort, og ved å ha noe i hånda, så slipper man det. Det har gått veldig fint for mine. 

• Liker 1
Skrevet

Det er da åpenbart mange som får lov til det, ellers så hadde det ikke vært noe sted å ha fest.

Min datter holdt fest hjemme hos oss da hun var 16. Vi var hjemme. De spiste pizza, så skrekkfilm, skravlet og hadde overnatting. At "mange får lov" betyr bare at det finnes mange uansvarlige foreldre. Ikke rart norsk barnevern drukner i saker.

Skrevet

Denne linjen har jeg også kjørt. Jeg kjøper ikke alkohol eller tillater fest, men setter pris på at ungdommene er åpne og ærlige med meg  (underforstått at jeg ikke dømmer dem om de har befunnet seg på fest, og at de ringer dersom det skjer noe med dem eller vennene)

Anonymkode: aa0b4...a9d

Men hvordan gjøres dette i praksis. 
Hva er konsekvensen av å dra på fest, uten å få lov til å feste? Og samtidig skal de ringe om noe skjer.? Jeg bare skjønner ikke helt hvordan man tenker at ungdommen skal tørre å være ærlige da.

Skrevet

Min datter holdt fest hjemme hos oss da hun var 16. Vi var hjemme. De spiste pizza, så skrekkfilm, skravlet og hadde overnatting. At "mange får lov" betyr bare at det finnes mange uansvarlige foreldre. Ikke rart norsk barnevern drukner i saker.

Men det er jo ikke fest, det er pizza og overnatting med venninner. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Men det er jo ikke fest, det er pizza og overnatting med venninner. 

Fest som 16-åring er å drikke seg sørpe full, kline med hAn kJeKkE i B-kLaSsEn, spy og svime av på gulvet. 

Anonymkode: c5665...641

Skrevet

Jeg fikk smake alkohol da jeg var rundt 7 år, jeg. Det var akevitt og likør til jul. 

Foreldrene mine drakk ikke i helgene og det var bare en sjelden gang de koste seg med noe til kaffen. Jeg lærte at alkoholholdig drikke var for å nyte og ikke for å drikke seg full av.

Når de mine jevnaldrende ble 18 år og ENDELIG fikk lov, så styrtet de nedpå. 🙄 Jeg, som ikke så på det som noe spesielt spennende, gikk gjennom ungdomstiden uten å være full i det hele tatt.

Litt balanse trengs etter min mening.

Anonymkode: e606e...77c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...