Gå til innhold

Antidepressiva - dine erfaringer.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg skal ta steget å spørre om å få begynne med antidepressiva. Men dette skremmer meg ekstremt mye, jeg er faktisk redd antidepressiva. Grunnen til at jeg er så redd er rett og slett en jeg kjenner som har skremt meg med bivirkninger, vedkommende klarer ikke slutte å har i mange år rådet om å holde seg langt unna. H*n klarer ikke slutte på det. 

Men jeg har hatt det vondt i mange år, gått i behandling og psykolog og ingenting hjelper. Jeg går med klump i magen hver dag og er deprimert, jeg er sliten av å ha det slik og jeg ønsker mer hjelp, og vurderer nå antidepressiva. 

Vet jeg ikke skal stole blindt på hva andre kommenterer her, siden dette er ett anonymt forum. Men jeg tar sjansen allikevel. 

Kan du komme med din erfaring på antidepressiva og hvilken type brukte du? Greide du slutte eller må du gå på det for alltid?

Takk 💝

Anonymkode: 4fda3...1d3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker det ikke selv men kjenner to som har fått veldig god effekt og nye liv med antidepressiva. Den ene fikk litt bivirkninger i oppstartsfasen. Det er ganske vanlig, men ufarlig og det går over. 

Det er veldig mange tråder her inne om antidepressiva og dessverre er tilbakemeldingene mest negative. Det er fordi de som har hatt dårlige erfaringer er mer tilbøyelige til å svare i slike tråder. Ofte har de også fått feil eller dårlig informasjon om bruk av medisinene av legene sine og så forteller de dette videre til deg som om det var fakta...

Anbefaler deg egentlig å bare snakke med legen din om dette og ikke noen andre. Dette fordi antidepressiva er så individuelt. Den eneste måten du kan vite hvordan de ulike medisinene vil fungere for deg er ved å prøve selv.

Lykke til! Det går som regel veldig bra, selv om du nok må være innstilt på litt ubehag de første par ukene. Hvis du ikke får den effekten du forventer så tar du kontakt med legen din igjen.

Anonymkode: 4b793...531

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt de som snakker om at det er et problem at det er vanskelig å slutte.  Selvsagt er det det.  Jeg har aldri tenkt å slutte, på samme måte som jeg ikke skal slutte på medisinen mot diabetes og lavt stoffskifte.  

Hvis jeg slutter på diabetesmedisinen dør jeg. Hvis jeg slutter på stoffskiftemedisinen kommer symptomene på sykdommen tilbake.  Hvis jeg slutter på antidepressiva kommer de tilbakevendende depresjonene jeg hadde tilbake. 

Nå har jeg et mye bedre liv enn før jeg begynte på antidepressiva. Et mer stabilt følelsesliv. Har aldri depresjoner lenger. Som en bonus forsvant all angst, til og med flyskrekk ble helt borte. Det hadde jeg ingen forventning om. 

Jeg begynte på 10mg Cipralex for 15 år siden, og står fortsatt på samme dose. Har aldri tatt pause eller endret dosen. Har lært at en suksessfaktor ved medisinering ofte er å stå på jevn dose over lang tid. 

Endret av Kalevala
La til info om effekt, styrke og type medisin.
  • Liker 2
Skrevet

Jeg fikk et nytt liv med Cipralex. Står på 15 mg, men var lenge på 10. 

Har ingen ønske eller tanke om å noengang slutte, jeg vil ikke tilbake der jeg var. 

Noen har kjemisk ubalanse i hjernen, akkurat som noen har høyt blodtrykk eller diabetes. Medisin er like viktig for dem alle. 

Anonymkode: c99e3...2c8

Skrevet

Prøvd mange oppigjennom. Noen med god effekt, andre virket ikke. 

Bivirkninger har jeg hatt lite av, slutte har alltid vært lett.

Anonymkode: 0e1c2...c0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...