AnonymBruker Skrevet 11. september #21 Skrevet 11. september megda skrev (Akkurat nå): ved blod i avføringen skal du alltid sjekke med lege. Du må begynne å ta kroppen din på alvor. Flere og flere unge får tarmkreft i vår tid, både fordi kostholdet er dårlig og fordi de ikke beveger seg nok. Til sammen skaper dette en utrolig dårlig kombinasjon som over tid kan føre til kreft. Statistikken viser dette tydelig. Å slite med treg mage i bare noen uker burde være en varsellampe om at noe er galt, og at du må gjøre noe med det. Jeg skjønner at dette kan være overveldende for en ung person, og jeg føler med deg. Men for din egen del: Kutt ut ultraprosesserte matvarer umiddelbart. TS beskriver ikke blod i avføringen. Han har blod på papiret etter å ha presset lenge. Det er noe annet. Det er helt unødvendig å skremme opp en ung person med snakk om kreft når han allerede har fått seg legetime og det er et så usannsynlig alternativ. Her tenkte du deg ikke godt nok om! Anonymkode: 8e653...b26 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #22 Skrevet 11. september Kjøp en pose lopperfrø (Psyllium husk) på helsekosten. Drikk et glass vann med litt loppefrø hver dag. Gjør underverker for treg mage uten å skade tarmens naturlige funksjon. Anonymkode: 2aaa3...b18 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #23 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg trenger nå hjelp (har selvfølgelig bestilt time hos fastlege, men lange ventetider så tar tid før jeg får dratt dit). Uansett i to år har jeg slitt med treg mage, flere ganger der jeg må presse ganske mye / sette bena opp for at det faktisk skal komme ut. Har brukt microlax to ganger når det har vært på sitt værste! Uansett så når jeg tørker meg har det kommet blod på papir ved tørk… For 1 måned siden måtte jeg presse skikkelig og når jeg tørket meg var det kun blod på papir med en liten mørkere «klump» Ble selvfølgelig livredd. Skjønner jo tydelig at jeg er forstoppelse, men HVORFOR? Må jo være en alvorlig grunn til det. Hadde 1,5 uke med jevnlig avføring der jeg måtte på do akkurat samme klokkeslett, uten noe motstand eller noe. Jeg er ung. 23 år, og har søkt meg opp på nettet; og er nå livredd for at jeg kan ha kreft i tarmen. Eller jeg er ganske sikker på at jeg har det.. I går fikk jeg helt intense mage kramper nederst i magen (mest på venstre side) startet i 15 tiden. Jeg måtte sove men krampene kom taktvis og var veldig vonde, typ stikkende smerter / kramper,litt vanskelig å forklare.. Jeg klarte gå, dusje, spise osv. Ingen feber eller noe. Ringte legevakt og de ba meg ta en paracet! Smertene forsvant kl 22 på kvelden. I dag skulle jg prøve gå på do, men da kom det to sånne ganger med slike smerter igjen. Når jeg presser ut magen min nå så kjenner jeg det stikker nederst i magen.. Anonymkode: a3c9a...159 Innvendige og utvendige hemorider, polypper, analfrisur, kraftig forstoppelse, m.m. kan blødninger. Det kan virke dramatisk og se «eksplosivt ut», men kan være helt ufarlig, selv om det er skremmende. Fastlegen vil trolig henvise deg til kolioskopi, for å utelukke sykdom. IBS vil kunne gi mange svært plagsomme symptomer, uten at det er farlig. Anonymkode: 3dc2f...9d8
AnonymBruker Skrevet 11. september #24 Skrevet 11. september megda skrev (4 minutter siden): ved blod i avføringen skal du alltid sjekke med lege. Du må begynne å ta kroppen din på alvor. Flere og flere unge får tarmkreft i vår tid, både fordi kostholdet er dårlig og fordi de ikke beveger seg nok. Til sammen skaper dette en utrolig dårlig kombinasjon som over tid kan føre til kreft. Statistikken viser dette tydelig. Å slite med treg mage i bare noen uker burde være en varsellampe om at noe er galt, og at du må gjøre noe med det. Jeg skjønner at dette kan være overveldende for en ung person, og jeg føler med deg. Men for din egen del: Kutt ut ultraprosesserte matvarer umiddelbart. Stakkars jente! Hva vet du om hva hun spiser? Håper du og passer på all ultraprossesert mat! Som pølser, TORO, fjordland, ferdigpizza, kjøttkaker fra butikken:) regner med du lager alt fra bunnen av? FOR så å si alt man kjøper er ultraprossesert Anonymkode: d52ba...4d2 1
megda Skrevet 11. september #25 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt unødvendig å skremme opp en ung person med snakk om kreft når han allerede har fått seg legetime og det er et så usannsynlig alternativ. Her tenkte du deg ikke godt nok om! Anonymkode: 8e653...b26 Jeg tenker at det uansett er bedre med en falsk positiv, og hvis man blir skremt, så burde man kanskje bli skremt. Tarmkreft er økende blant unge mennesker, og de burde være klar over hvor mye det kan ødelegge livet deres. Forstoppelse i over to år er uansett alvorlig og langt fra normalt.
AnonymBruker Skrevet 11. september #26 Skrevet 11. september megda skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at det uansett er bedre med en falsk positiv, og hvis man blir skremt, så burde man kanskje bli skremt. Tarmkreft er økende blant unge mennesker, og de burde være klar over hvor mye det kan ødelegge livet deres. Forstoppelse i over to år er uansett alvorlig og langt fra normalt. Hva spiser du? Anonymkode: d52ba...4d2 1
megda Skrevet 11. september #27 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stakkars jente! Hva vet du om hva hun spiser? Håper du og passer på all ultraprossesert mat! Som pølser, TORO, fjordland, ferdigpizza, kjøttkaker fra butikken:) regner med du lager alt fra bunnen av? FOR så å si alt man kjøper er ultraprossesert Anonymkode: d52ba...4d2 jeg vet at hun har en forstoppelse som har vart i to år og at det ikke er normalt. Det er i de aller fleste tilfeller relatert til kosthold, spisevaner og mosjon. jeg passer godt på, men jeg er ikke perfekt. takk for at du minner meg på at jeg også kan bli bedre.
AnonymBruker Skrevet 11. september #28 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her! Jo, problemet er bare at jeg studerer i en anen by enn jeg har fastlege… Har time 25 september. Sjekket ut volvat, men koster jo over 5000kr for kun konsultasjon. Uff skummelt altså, jeg er liksom så skrå sikker nå på at det er tarmkreft 😕 Vanskelig å fokusere på studier og sånn nå, fordi jeg oppriktig er bekymret. Glad på dine vegne at det gikk bra❤️ Gjorde koloskopi vondt? Har skrekk for det der Anonymkode: a3c9a...159 Symptonene dine passer ikke med tarmkreft. Jeg har tarmkreft, og visste det var det jeg hadde da jeg endelig gikk til fastlegen. Ingen forstoppelse, men problemer for avføring å komme forbi svultsen. Normal konsistens, men lite hver gang, så hadde avføring nesten hver time. Ingen smerter. Anonymkode: 5cc86...dfd 1 2
megda Skrevet 11. september #29 Skrevet 11. september (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva spiser du? Anonymkode: d52ba...4d2 For det meste et utvalg av ferske grønnsaker og råvarer av kjøtt eller fisk. Jeg legger til litt karbohydrater, som potet eller ris, dersom jeg føler meg ekstra sliten. En drøss med krydder. Steker eller koker maten i smør eller kokosolje. Enkelt, sunt og lett å forholde seg til. Jeg kan bli litt «ekstrem» i noens øyne, men det er et greit fundament. om du er interessert i mat og ernæring burde du lese bøkene til marit kolby. enkelt tilgjengelig og godt utgangspunkt f.eks "hva og når vi skal spise" Endret 11. september av megda
AnonymBruker Skrevet 11. september #30 Skrevet 11. september Veldig vanlig å få rifter og blø litt ved hard mage. Synlig frisk blod er sjelden farevarsel for kreft, men tvertimot veldig vanlig i det ganske land ved hard mage/obstipasjon. Anonymkode: 9a00a...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #31 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her! Jo, problemet er bare at jeg studerer i en anen by enn jeg har fastlege… Har time 25 september. Sjekket ut volvat, men koster jo over 5000kr for kun konsultasjon. Uff skummelt altså, jeg er liksom så skrå sikker nå på at det er tarmkreft 😕 Vanskelig å fokusere på studier og sånn nå, fordi jeg oppriktig er bekymret. Glad på dine vegne at det gikk bra❤️ Gjorde koloskopi vondt? Har skrekk for det der Anonymkode: a3c9a...159 25. september er ikke så lenge til. Dette går bra. Du er ung, så sannsynligheten for kreft er svært svært lav. Koloskopi var en interessant opplevelse. Prøv å tenke litt klinisk på det. Det er litt flaut i begynnelsen, men legen og sykepleierne er svært profesjonelle. Og når kameraet bante sin vei inni der, så syntes jeg det faktisk var litt kult å se. Det jeg syntes var verst var at måtte faste i 24 timer før og at jeg grudde meg. Men når undersøkelsen først var i gang, så gikk det greit. Ja, litt vondt innimellom, men fikk beroligende og det var som sagt litt kult å se. Så hvis du skal ta koloskopi, så vil jeg bare si at det greier du. Bare prøv å slappe av og se på det som en egentlig litt kul ting. Plutselig har du en venn som må gjennom det samme, og det får du mest sannsynlig på et eller annet tidspunkt, og da kan du være støtten❤️ At du fikk blod på papiret er mest sannsynlig fra hemoroide som noen andre skrev. Tror kreft-blod (eller hva jeg skal kalle det) er type mye mørkt blod i do og ikke bare litt på papiret. Anonymkode: ee99c...f8b
AnonymBruker Skrevet 12. september #32 Skrevet 12. september megda skrev (11 timer siden): Jeg tenker at det uansett er bedre med en falsk positiv, og hvis man blir skremt, så burde man kanskje bli skremt. Tarmkreft er økende blant unge mennesker, og de burde være klar over hvor mye det kan ødelegge livet deres. Forstoppelse i over to år er uansett alvorlig og langt fra normalt. Det har ingen funksjon å skremme når man allerede har en time for sjekk og det man skremmer med er så usannsynlig. Du mangler omtanke for andre. Anonymkode: 8e653...b26
megda Skrevet 12. september #33 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det har ingen funksjon å skremme når man allerede har en time for sjekk og det man skremmer med er så usannsynlig. Du mangler omtanke for andre. Anonymkode: 8e653...b26 intensjonen er ikke å skremme noen. det blir hvordan du tolker det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå