AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:47 #1 Skrevet fredag kl. 06:47 Hei! Jeg trenger nå hjelp (har selvfølgelig bestilt time hos fastlege, men lange ventetider så tar tid før jeg får dratt dit). Uansett i to år har jeg slitt med treg mage, flere ganger der jeg må presse ganske mye / sette bena opp for at det faktisk skal komme ut. Har brukt microlax to ganger når det har vært på sitt værste! Uansett så når jeg tørker meg har det kommet blod på papir ved tørk… For 1 måned siden måtte jeg presse skikkelig og når jeg tørket meg var det kun blod på papir med en liten mørkere «klump» Ble selvfølgelig livredd. Skjønner jo tydelig at jeg er forstoppelse, men HVORFOR? Må jo være en alvorlig grunn til det. Hadde 1,5 uke med jevnlig avføring der jeg måtte på do akkurat samme klokkeslett, uten noe motstand eller noe. Jeg er ung. 23 år, og har søkt meg opp på nettet; og er nå livredd for at jeg kan ha kreft i tarmen. Eller jeg er ganske sikker på at jeg har det.. I går fikk jeg helt intense mage kramper nederst i magen (mest på venstre side) startet i 15 tiden. Jeg måtte sove men krampene kom taktvis og var veldig vonde, typ stikkende smerter / kramper,litt vanskelig å forklare.. Jeg klarte gå, dusje, spise osv. Ingen feber eller noe. Ringte legevakt og de ba meg ta en paracet! Smertene forsvant kl 22 på kvelden. I dag skulle jg prøve gå på do, men da kom det to sånne ganger med slike smerter igjen. Når jeg presser ut magen min nå så kjenner jeg det stikker nederst i magen.. Anonymkode: a3c9a...159
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:49 #2 Skrevet fredag kl. 06:49 Dette kan også være hemoroiderer. Anonymkode: 1925b...e35 11
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:23 #3 Skrevet fredag kl. 07:23 Det er veldig vanlig å få fissur når man må trykke ut ned stor kraft fordi man er forstoppet. Da kan man begynne å blø. Jeg ville IKKE hoppet til å konkludere med kreft på grunn av dette. Jeg tror du bare er forstoppet og kjenner på symptomer i forbindelse med det. Husk at det minst farlige er det aller mest vanlige. Og SPESIELT i din alder gjelder det. Anonymkode: ecd21...dbe 12
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:27 #4 Skrevet fredag kl. 07:27 Det er ekstremt sjelden at så unge mennesker får tarmkreft, sannsynligheten er veldig liten. Det kan imidlertid være en haug med andre, ufarlige ting. Men det er selvsagt uansett greit å ta en tur til legen. Lykke til! Anonymkode: d245d...aa6 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:29 #5 Skrevet fredag kl. 07:29 Veldig liten sjanse for at det er kreft. Jeg hadde store problemer med magen og blod i avføringen i en lang periode før jeg endelig kom meg til legen og fikk det undersøkt. Endte opp med å være ulcerøs kolitt, irriterende, men ikke livsfarlig. Be om å få tatt kolonoskopi. Anonymkode: cb08a...4c2 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:33 #6 Skrevet fredag kl. 07:33 Mest sannsynlig ikke kreft. IBS, melkeallergi, kronisk tarmbetennelse +++ kan gi forstoppelse. For lite aktivitet, for lite vann, feil kosthold osv. Du må først å fremst kartlegge kosthold og rutiner, det er helt avgjørende for at min mage skal fungere. Har IBS, og for meg er det du beskriver helt normalt… Anonymkode: 6e929...5da 9 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:37 #7 Skrevet fredag kl. 07:37 Du har garantert ikke kreft. Jeg har hatt tarmkreft og hadde ingen av de symptomene du har. Det høres bare ut som forstoppelse og hemorroider. Anonymkode: ca26a...1d7 7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:49 #8 Skrevet fredag kl. 07:49 dette høres ut som forstoppelse, og du burde oppsøke lege for å få ett middel du kan bruke jevnlig, feks movicol eller duphalac. Du regulerer dosen etter effekt, men viktig å ikke stoppe med det, da kommer forstoppelsen tilbake. Du bør se på kostholdet ditt, og øke inntak av grønnsaker, grove kornprodukter, frø osv. Anonymkode: f1f03...673 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:16 #9 Skrevet fredag kl. 08:16 Dårlig kosthold eller drikker for lite vann er det mest sannsynlige svaret Anonymkode: 8e653...b26 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:29 #10 Skrevet fredag kl. 08:29 Blod i avføringen er noe annet enn en dråpe ferskt blod på papiret etter å ha presset på hard avføring forresten. Det er ikke tegn på kreft, bare at huden har fått en liten sprekk pga hard medfart. Anonymkode: 8e653...b26 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:30 #11 Skrevet fredag kl. 17:30 Hei! Kan du ikke få hastetime hos legen? Greit å bare få dette utredet så snart som mulig slik at du slipper å bekymre deg. Du er ung, så det er ikke sannsynlig at det er kreft selv om du skulle ha en utvekst inne i tarmen som stopper for avføringen. Jeg ville bedt om koloskopi hvis jeg var deg. Det er eneste måten å bli 100% sikker på, noe som vil være godt for deg slik at du ikke går og bekymrer deg. Jeg nevner dette fordi jeg hadde problemer med at jeg ikke fikk ut avføringen. Kom gradvis og ble gradvis verre, så gikk med det lenge før jeg tok tak. Nevnte problemet for fastlegen som tok affære. Tok koloskopi og de fant flere utvekster, men alle godartede heldigvis. Alle ble fjernet der og da. Ble jo bekymret da de fant utvekstene, men de ble sendt til undersøkelse som hastesak, så fikk svar ganske fort (1 uke tror jeg det var). Uansett, lykke til. Bra du har bestilt legetime. Anonymkode: ee99c...f8b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:35 #12 Skrevet fredag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Kan du ikke få hastetime hos legen? Greit å bare få dette utredet så snart som mulig slik at du slipper å bekymre deg. Du er ung, så det er ikke sannsynlig at det er kreft selv om du skulle ha en utvekst inne i tarmen som stopper for avføringen. Jeg ville bedt om koloskopi hvis jeg var deg. Det er eneste måten å bli 100% sikker på, noe som vil være godt for deg slik at du ikke går og bekymrer deg. Jeg nevner dette fordi jeg hadde problemer med at jeg ikke fikk ut avføringen. Kom gradvis og ble gradvis verre, så gikk med det lenge før jeg tok tak. Nevnte problemet for fastlegen som tok affære. Tok koloskopi og de fant flere utvekster, men alle godartede heldigvis. Alle ble fjernet der og da. Ble jo bekymret da de fant utvekstene, men de ble sendt til undersøkelse som hastesak, så fikk svar ganske fort (1 uke tror jeg det var). Uansett, lykke til. Bra du har bestilt legetime. Anonymkode: ee99c...f8b Ts her! Jo, problemet er bare at jeg studerer i en anen by enn jeg har fastlege… Har time 25 september. Sjekket ut volvat, men koster jo over 5000kr for kun konsultasjon. Uff skummelt altså, jeg er liksom så skrå sikker nå på at det er tarmkreft 😕 Vanskelig å fokusere på studier og sånn nå, fordi jeg oppriktig er bekymret. Glad på dine vegne at det gikk bra❤️ Gjorde koloskopi vondt? Har skrekk for det der Anonymkode: a3c9a...159
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:38 #13 Skrevet fredag kl. 17:38 Du kan blø bare av ā ptesse for hardt, man skal ikke det. Sitte med bena opp er bare lurt. Men tipper du må endre kosthold, google hva du skal spise for forstoppelse. Tren mer. Drikk mer vann. Anonymkode: 0e546...960 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:26 #14 Skrevet fredag kl. 18:26 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): jeg er liksom så skrå sikker nå på at det er tarmkreft 😕 Anonymkode: a3c9a...159 Det er umulig for deg å være sikker på. Du må undersøkes før du kan vite noe om det. Det du kjenner på er ikke skåsikkerhet, men helseangst og redsel for et katastrofescenario. Du bør legge fra deg tanker om kreft. For en 23 åring så er det så usannsynlig at det er ikke noe vits å bekymre seg for. Med mindre du blir ordentlig dårlig eller får nye symptomer så er en time 25 september helt uproblematisk. Dette går fint. Anonymkode: 8e653...b26 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:30 #15 Skrevet fredag kl. 18:30 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg trenger nå hjelp (har selvfølgelig bestilt time hos fastlege, men lange ventetider så tar tid før jeg får dratt dit). Uansett i to år har jeg slitt med treg mage, flere ganger der jeg må presse ganske mye / sette bena opp for at det faktisk skal komme ut. Har brukt microlax to ganger når det har vært på sitt værste! Uansett så når jeg tørker meg har det kommet blod på papir ved tørk… For 1 måned siden måtte jeg presse skikkelig og når jeg tørket meg var det kun blod på papir med en liten mørkere «klump» Ble selvfølgelig livredd. Skjønner jo tydelig at jeg er forstoppelse, men HVORFOR? Må jo være en alvorlig grunn til det. Hadde 1,5 uke med jevnlig avføring der jeg måtte på do akkurat samme klokkeslett, uten noe motstand eller noe. Jeg er ung. 23 år, og har søkt meg opp på nettet; og er nå livredd for at jeg kan ha kreft i tarmen. Eller jeg er ganske sikker på at jeg har det.. I går fikk jeg helt intense mage kramper nederst i magen (mest på venstre side) startet i 15 tiden. Jeg måtte sove men krampene kom taktvis og var veldig vonde, typ stikkende smerter / kramper,litt vanskelig å forklare.. Jeg klarte gå, dusje, spise osv. Ingen feber eller noe. Ringte legevakt og de ba meg ta en paracet! Smertene forsvant kl 22 på kvelden. I dag skulle jg prøve gå på do, men da kom det to sånne ganger med slike smerter igjen. Når jeg presser ut magen min nå så kjenner jeg det stikker nederst i magen.. Anonymkode: a3c9a...159 Høres ut som det kan være hemoroider. Tror det er sjeldent at en på 23 år får tarmkreft, men bra du har bestilt time. Anonymkode: a8625...838
Lillemy_87 Skrevet fredag kl. 18:33 #16 Skrevet fredag kl. 18:33 (endret) Drikker du nok væske? Spiser du nok fiber? Dette høres ut som forstoppelse. Presser du for hardt kan det hende du har fått hemoroider som blør. I din alder er det svært sjelden at det er tarmkreft. Endret fredag kl. 18:34 av Lillemy_87 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:34 #17 Skrevet fredag kl. 18:34 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg trenger nå hjelp (har selvfølgelig bestilt time hos fastlege, men lange ventetider så tar tid før jeg får dratt dit). Uansett i to år har jeg slitt med treg mage, flere ganger der jeg må presse ganske mye / sette bena opp for at det faktisk skal komme ut. Har brukt microlax to ganger når det har vært på sitt værste! Uansett så når jeg tørker meg har det kommet blod på papir ved tørk… For 1 måned siden måtte jeg presse skikkelig og når jeg tørket meg var det kun blod på papir med en liten mørkere «klump» Ble selvfølgelig livredd. Skjønner jo tydelig at jeg er forstoppelse, men HVORFOR? Må jo være en alvorlig grunn til det. Hadde 1,5 uke med jevnlig avføring der jeg måtte på do akkurat samme klokkeslett, uten noe motstand eller noe. Jeg er ung. 23 år, og har søkt meg opp på nettet; og er nå livredd for at jeg kan ha kreft i tarmen. Eller jeg er ganske sikker på at jeg har det.. I går fikk jeg helt intense mage kramper nederst i magen (mest på venstre side) startet i 15 tiden. Jeg måtte sove men krampene kom taktvis og var veldig vonde, typ stikkende smerter / kramper,litt vanskelig å forklare.. Jeg klarte gå, dusje, spise osv. Ingen feber eller noe. Ringte legevakt og de ba meg ta en paracet! Smertene forsvant kl 22 på kvelden. I dag skulle jg prøve gå på do, men da kom det to sånne ganger med slike smerter igjen. Når jeg presser ut magen min nå så kjenner jeg det stikker nederst i magen.. Anonymkode: a3c9a...159 Kan være hemorider(de kan blø), det kan være ibs, tarmbetennelse, n som feks ulceriøs kolitt er blodig. Det trenger ikke å være noe gsle. Gå til legen og få hjelp. Anonymkode: 8f5c5...04c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:34 #18 Skrevet fredag kl. 18:34 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som det kan være hemoroider. Tror det er sjeldent at en på 23 år får tarmkreft, men bra du har bestilt time. Anonymkode: a8625...838 Vil bare skyte inn at jeg har hermorider. Har alltid hatt det. I begynnelsen så blødde jeg( typ flere år siden) ikke nå lenger. Jeg har så og si alltid løs mage, bare treg mage i graviditet husker jeg. Er det sånn at tarmkreft bare gir hard avføring? Stakkars deg❤️vet hvor ekkelt det er og gå rundt å være redd. Bestill akuttime hos lege og si at du er veldig bekymret( det hjelper litt Anonymkode: d52ba...4d2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:34 #19 Skrevet fredag kl. 18:34 Fordtoppelse kan være veldig vondt, og du kan blø pga hsrd avføring. Anonymkode: 8f5c5...04c
megda Skrevet fredag kl. 18:35 #20 Skrevet fredag kl. 18:35 ved blod i avføringen skal du alltid sjekke med lege. Du må begynne å ta kroppen din på alvor. Flere og flere unge får tarmkreft i vår tid, både fordi kostholdet er dårlig og fordi de ikke beveger seg nok. Til sammen skaper dette en utrolig dårlig kombinasjon som over tid kan føre til kreft. Statistikken viser dette tydelig. Å slite med treg mage i bare noen uker burde være en varsellampe om at noe er galt, og at du må gjøre noe med det. Jeg skjønner at dette kan være overveldende for en ung person, og jeg føler med deg. Men for din egen del: Kutt ut ultraprosesserte matvarer umiddelbart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå