Gå til innhold

Har du noen kosttilskudd du sverger til?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg som kvinne med PCOM (PCOS) så hjalp det faktisk meg mye med inositol og berberine. Hvor mye av det som er placebo eller ikke har jeg ikke peiling på, men det hjalp med uregelmessig mensen for meg i vært fall. De siste måneden har mensen kommet til rett tid hver gang. Jeg syns det er litt spennende å høre hva andre finner ut av som har fungert for seg.

Min far for eksempel sverger til ren olivenolje for sine tarm og mageproblemer, så han shotter olivenolje på mårran. Syns det er interessant siden det har hatt en så god effekt for han etter x antall år med problemer. 

Dette er ikke ment som en post som skal anbefale bruk av abc kosttilskudd for alle, men bare sånn for morroskyld. Man burde alltid forhøre seg med lege først.

Anonymkode: d11fa...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kosttilskudd, men to porsjoner med havregryn per dag har gjort at jeg har fått perfekt blodtrykk og toalettmønster, noe jeg altså ikke hadde tidligere. 
Varierer med havregrøt, gresk yoghurt med havregryn eller rundstykke laget med havregryn. 

Anonymkode: ce5d4...034

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Fiskeolje og B-vitamin. 

Jeg spiser ikke fisk ellers, så for å få i meg Omega3 og 6 må jeg ta tilskudd.

B-vitamin tar jeg for det hjelper mitt ellers så tynne hår og neglene har blitt sterke og gror raskt. 

Anonymkode: 85925...bed

• Liker 1
Skrevet

Har aldri manglet noe, alltid hatt mer enn nok av alt på blodprøver. Så kom tidlig overgangsalder og tok over hele kroppen ☠️

Manglet plutselig B12, fikk urolige ben, magen gikk visst i dvale og valgte å gå fra aldri et problem, til mer eller mindre kronisk forstoppelse. Spiser mer fiber t vanlig enn de som tror de driver med moderne "fiber maxing", men til ingen nytte.

Tar nå magnesium, b12, tran, Q10, selen og kreatin. Kreatin og magnesium om kvelden gjør at magen jobber bedre hos meg sånn at ting er litt normalisert igjen. 

Anonymkode: 2b3e0...3bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser næringsrik mat, så jeg trenger ikke tilskudd. Men når andre spør etter råd, så anbefaler jeg leverkapsler. 

Anonymkode: 58c69...189

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fiber og syrna meiereriprodukter, allerhelst kefir er det eneste jeg opplever at holder magen min i form. Jeg har IBS og Cøliaki. Ikke kosttilskudd egentlig men for min del er det omtrent som medisin å regne.

Anonymkode: 53f7e...6aa

• Liker 1
Skrevet

Kreatin tar jeg fast, og det er det kosttilskuddet jeg har merket desidert mest effekt, både fysisk og kognetivt, eller mer presist er det eneste kosttilskudd jeg egentlig har merket effekt av. Har tatt d vitamin før når jeg hadde mangel, men ser ingen grunn for å ta vitaminer når blodprøver er gode

Anonymkode: 4e203...efa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Stemmer i om kreatin som posten over meg, nyere forskning viser at kreatin kan ha god effekt for folk som ikke trener også, spesielt eldre.

Jeg har også blitt fan av fibertilskudd  (Vi-Siblin)  , godt for fordøyelsen og demper også matlyst om man er i kaloriunderskudd.

Endret av Plexi
  • Liker 1
Skrevet

Proteinpulver og kreatin fordi jeg trener mye. Nordic Total og nad+ fordi jeg lot meg lure av reklamen? 😅 Men Nordic Total trenger jeg nok, den synes jeg er grei å ta. 

Anonymkode: 0d115...b6d

Skrevet

Kreatin og omega.

Anonymkode: ece04...ff0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke kosttilskudd, men to porsjoner med havregryn per dag har gjort at jeg har fått perfekt blodtrykk og toalettmønster, noe jeg altså ikke hadde tidligere. 
Varierer med havregrøt, gresk yoghurt med havregryn eller rundstykke laget med havregryn. 

Anonymkode: ce5d4...034

Spennede! Jeg har begynt å bruke havremel mye i det meste jeg lager for fiber og mye gresk yoghurt og føler også jeg har fått langt bedre toalettmønster!

Ts

Skrevet

For hormoner, bringebærblad te. Det er helt fantastisk for ubehag under menstruasjonen og regulere hormoner. Jeg ble helt paff da jeg merket smertelindringeffekten.  Og denne teen regulerer menssyklusen også. Drikk den hver dag 2 måneder, er mye god dokumentert effekt jeg har en veninne som ga datter som ikke hadde fått menstruasjonen på over et halvt år ingenting hjalp for henne. Men da hun ga dattera denne teen  så kom menstruasjonen innen 2 uker og den har vært regelmessig.  Hun ble utdredet for pcos og det viste seg at det var det. Hun tror at denne teen regulerte hormonene nok til å fungere som normalt igjenn.

For tarmproblemer liker jeg å lage supper å sauser med ferdig beinkraft kraft reparerer veggen på tarmene og lindrer.  Og den andre er å lage marshmallow med marshmallow rot altså ekte gammeldags marshmallows ble brukt som medisin for tarmene og lindring for halsen under forkjølelse. Det som er i butikken er ikke ekte.   

Og tredje er fermentert mat som vannkefir melkekefir osv 

Dette sverger jeg til at faktisk funker. Som med alt for å merke effekt må man gi det tid. Med dette her merket jeg rimelig fort effekt og til å med effekt  første dag med teen. 

Anonymkode: 46447...f96

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg glemte å nevne kreatin tidligere i tråden. Jeg vil ikke påstå å merke forskjell men siden det er både rimelig, veldokumentert og velutprøvd og særlig anbefalt for kvinner på min alder (40+) og jeg trener styrke så tar jeg det fast uansett.

Anonymkode: 53f7e...6aa

• Liker 1
Skrevet

Spennende å lese! 

Kosttilskudd eller mat går i det samme for meg så lenge det er noe du føler har fungert for deg på et eller annet vis er det veldig spennende.

Jeg føler personlig at jeg har blitt veldig flink til å spise variert og får også det meste jeg trenger igjennom vanlig mat, men som andre har jeg lagt merke til at kreatin hjelper og som sagt i første post inositol or berberine. Hele livet har jeg vært opp og ned i jernlager pga uregelmessig og kraftig mens så noen ganger må det altså mer til enn bare et vanlig kosthold dessverre 😅

Artig å lese de som også fikser ting sjøl med diverse hageurter osv! Kreativt!

Takk for svar folkens! Lærerikt og spennede. Elsker at dere forklarer i detalj effekten dere har følt på og hvorfor

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

- Kreatin, pga styrketrening og fordi det menes å være bra for hjernen

- Magnesium bisglycinat og citrat, for restitusjon og søvn. For å unngå kramper i bena på natt

- D3 og K2 sammen fordi d3 gjør at man tar opp mer av k2. Spiser/drikker for lite matvarer med kalsium og ønsker å ta bedre vare på knoklene

- Omega3 (høykonsentrert), for å ta vare på hjerte- og karsystemet og for restitusjon (trener mye)

- Taurin, for økt utholdenhet 

Anonymkode: 51140...6d8

• Nyttig 2
Skrevet

Vimergy zink, vit C og B12

Anonymkode: e5425...453

Skrevet

Magnesium Glysinat (har slitt mye med urolige bein). Bruker også Calcigran Forte (kalsium og D-vitamin mot osteopeni), og Omega 3 Multi.

Anonymkode: 00480...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 16.44):

For hormoner, bringebærblad te. Det er helt fantastisk for ubehag under menstruasjonen og regulere hormoner. Jeg ble helt paff da jeg merket smertelindringeffekten.  Og denne teen regulerer menssyklusen også. Drikk den hver dag 2 måneder, er mye god dokumentert effekt jeg har en veninne som ga datter som ikke hadde fått menstruasjonen på over et halvt år ingenting hjalp for henne. Men da hun ga dattera denne teen  så kom menstruasjonen innen 2 uker og den har vært regelmessig.  Hun ble utdredet for pcos og det viste seg at det var det. Hun tror at denne teen regulerte hormonene nok til å fungere som normalt 

Dette sverger jeg til at faktisk funker. Som med alt for å merke effekt må man gi det tid. Med dette her merket jeg rimelig fort effekt og til å med effekt  første dag med teen. 

Anonymkode: 46447...f96

Det med teen hørtes interessant ut. Hvor kjøper du bringebærbladte?

Anonymkode: fcee6...b1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...