Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet på prevensjon tidlig i år da vi ønsker å forsøke på barn i løpet av høsten/vinteren. Syklusen min har nå stabilisert seg, men jeg ser at lutealfasen min er veldig kort. Etter eggløsning, så har det gått ca. 7-9 dager til jeg får menstruasjon. En syklus har det gått 10 dager. Antar dette kommer til å gjør det vanskelig/umulig å bli gravid på egenhånd. Er det likevel et krav om at man må prøve i et år før man får hjelp?

Jeg er 32 år og ellers frisk. Antar at man kan få progesterontilskudd av fastlege og at man ikke trenger noe større utredning enn dette. 

Anonymkode: 4fb07...3ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lutealfase på 10 dager eller kortere regnes som defekt ja. Og man må prøve i ett år før man får offentlig hjelp :nikke: Dette er fordi det ofte tar ett år før kroppen stabiliserer seg etter slutt på hormonprevensjon, og at det må en god dose flaks til også for å få klaff på befruktning.

Fastleger kan svært lite om prøving, så de pleier å henvise til gynekolog. Kan jo hende det finnes en eller annen som skriver ut progesteron, men tror ikke det er så vanlig.

Frem til du kan kontakte legen så kan kan du forsøke å forlenge lutealfasen med B6-vitamin. Jeg gikk fra 9 til 11 dager på det, så det gjorde jo akkurat at jeg ikke hadde defekt fase lenger. Men viktig at det er ren B6.

Og er du ekstra utålmodig og ikke vil vente til ett år har gått, så er det alltids mulighet for å ta kontakt med privatklinikk. Det trenger ikke være så dyrt om man ikke må ha mye hjelp. Om du booker en time så får du en kort utredning i form av prat, kroppslig sjekk og medisin dersom funn tyder på at det kan være aktuelt. Dette kan du få for 1000-2000 kr. Kan absolutt være verdt det om man ikke orker å gå og pines og vente på 1-årsgrensen.

Lykke til! ♥

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt kort syklus, ned mot 23-24 dager. Har likevel blitt lett gravid 4 ganger (mellom 22 og 39 år gammel ved graviditetene, så alderen har heller ikke hatt noe å si akkurat her).

Anonymkode: 1a394...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...