AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:41 #1 Skrevet onsdag kl. 08:41 Jeg har alltid vært glad i søtsaker, men de siste årene har det eskalert litt.. jeg har virkelig ikke kontroll til å slutte med det. Føler det nok er litt følelsesbasert også, for spiser mer av det når jeg er stresset. Vi har ingenting i skapene fordi da ryker det, men det hindrer meg jo ikke fra å kjøpe det.. 😅 jeg skammer meg og tør ikke snakke med noen om det, så det skjer mest i det skjulte… har noen hatt det sånn og klart å snu det? Hvordan? Anonymkode: 46a38...8b0 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:47 #2 Skrevet onsdag kl. 08:47 Vet ikke om dette funker for deg, men kjøp mørk sjokolade. Minst 70%. Det er ikke spesielt godt og tar bort behovet for mer sjokolade en stund. Funker i hvert fall for meg. Anonymkode: c42ef...c0a 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:49 #3 Skrevet onsdag kl. 08:49 Jepp..jeg kunne spise en sjokolade plate om dagen pluss mer Nå trener jeg 2. Dager i uka og har fast bestemt på.å ikke spise like mye. Og jeg har klart meg i 4 ukers Tingen er ikke å ikke kutte ut alt på engang..men heller spise litt om du ikke klarer uten. Anonymkode: edc4b...c6b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:51 #4 Skrevet onsdag kl. 08:51 Hvor mye kan du spise da? Anonymkode: 04558...bea
Evot_i_skogen Skrevet onsdag kl. 08:53 #5 Skrevet onsdag kl. 08:53 Ja, jeg hadde det sånn i et par år. Kjøpte med godis på jobb og smugspiste fra skuffen. Nå har jeg snudd helt og gått ned 15 kg hittil. Men det var tøft, hardt og vanskelig. For meg handlet det om 2 ting, det indre ønske om å spise godis og mangel på rutiner. For det indre så fokuserte jeg mye på at godis i slike mengder er ikke bra for kroppen (og det kjente jeg også). Og at det er helt greit å sprekke, men ikke la det bli en vane. Motivasjon for å slutte fungerer særdeles dårlig, for det er ikke slik motivasjon fungerer. Den kommer underveis. Det første jeg gjorde var å fokusere på min egen disiplin og rutiner (disiplin er egentlig bare å lage seg rutiner for alt slik at du slipper å kjempe med viljestyrken for hver eneste lille ting). Jeg endret også kosthold og kuttet 95% av karbohydrater. Sluttet med lettprodukter, kjørte på med proteiner og fett. Endret rutinene på butikken med små ting. Som å se vekk fra godishyllen og fokusere på gulvet. Skrive handleliste for hver eneste butikktur og holde meg til den. Planlegge lunsj og middag på forhånd. Alt dette gjør at du ikke trenger å bruke viljestyrke når rutinene har satt seg. Viktigst av alt var nok den indre jobben med å akseptere, tilgi, godta og elske meg selv. Det å tåle å stå i følelser jeg ikke likte, men godta at de var der. Det gjorde at jeg hadde mindre behov for å "spise" følelsene mine. For en følelse er bare det, en følelse. Den er ikke meg, den er bare innom meg. Akkurat som med tanker. Jeg er ikke tankene mine og tanker er ikke farlige. Over tid så har disiplinen vokst og jeg trenger knapt å bruke viljestyrken. Men dette er det som fungerte for meg, du må nok prøvde deg fram for å finne ut hva som fungerer for deg. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:54 #6 Skrevet onsdag kl. 08:54 Jeg sliter også med det, og sitter med en pose smågodt ved siden av meg nå..😔 Verste er at jeg syntes egentlig ikke det er så godt engang, men jeg trøstespiser mye. Dessverre, har det veldig vanskelig for tida, så da blir det mye usunt kosthold Anonymkode: f487e...7a9 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:59 #7 Skrevet onsdag kl. 08:59 Ja, jeg følte jeg tenkte på snop og karbohydrater konstant. Jeg har egentlig ikke noen «god» løsning på det. Men jeg begynte på Wegovy, og søtsuget forsvant. Det er bivirkninger og kjipe ting med å gå på W, men fy søren så vidunderlig det har vært at støyen i hodet mitt rundt mat er borte. Anonymkode: 41324...ec8 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:01 #8 Skrevet onsdag kl. 09:01 Lett. Slutt å ha det i hus. Utrolig enkelt og effektivt. Anonymkode: 21c0c...504 1 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:02 #9 Skrevet onsdag kl. 09:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lett. Slutt å ha det i hus. Utrolig enkelt og effektivt. Anonymkode: 21c0c...504 Ikke for TS, om du leser hovedinnlegget. Anonymkode: 3897c...c00 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:03 #10 Skrevet onsdag kl. 09:03 Var som deg; spiste godis (sjokolade, smågodt og potetgull) i smug hver gang jeg var alene. Var som en zoombie som gikk til skapet. I tillegg spiste jeg sammen med samboer. Det gikk som det måtte gå: Jeg la på meg gram etter gram, som så ble til flere kilo. "Plutselig" var jeg veldig overvektig. Og veldig fortvila. I midten av april tok jeg tak og kuttet alt av karbohydrater. I tillegg periodisk faste. Jeg fikk kontroll på blodsukkeret og zoombien i meg døde. Nå har jeg gått ned 13 kg., skal ned 5 til, deretter starter vedlikeholdet. Min snacks hver kveld nå, er Gresk yoghurt med fem valnøtter og to ruter 86% sjokolade. Har på litt sukrin maple syrup også. Anonymkode: a8ac0...12b 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:07 #11 Skrevet onsdag kl. 09:07 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke for TS, om du leser hovedinnlegget. Anonymkode: 3897c...c00 Joda. Tankegangen "ikke ha det i hus" kan fint overføres til "ikke kjøp det". Det er faktisk en veldig logisk tankegang. Anonymkode: 21c0c...504 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:13 #12 Skrevet onsdag kl. 09:13 Sliter med det samme, og har så smått begynt å endre livsstil. Tar litt av gangen, har tidligere prøvd meg på «NÅ skal jeg begynne å spise sunt og trene masse» og snur opp ned på hverdagen, men det holder jo aldri i lengden. Så nå tar jeg små steg på både trenings- og kostholdsfronten for å sikre at endrede vaner faktisk innarbeides og varer over tid. Bruker AI som sparringspartner. Opplever fortsatt sukker-sug, men har mer frukt og grønt tilgjengelig så det er enklere å bytte ut sjokoladen med noe annet fordi frukt og grønt ligger fremme lett tilgjengelig. Enn så lenge har jeg klart å begrense snop-inntaket ganske mye. Anonymkode: 2a295...357 2
Tvist Skrevet onsdag kl. 09:23 #13 Skrevet onsdag kl. 09:23 Jeg holder med til ukeshandlig hver lørdag. Kjøper da inn litt snop. Så lenge jeg ikke er innom butikken ellers, klarer jeg stort sett å ikke kjøpe snop.
Plexi Skrevet onsdag kl. 09:28 #14 Skrevet onsdag kl. 09:28 Prøv Dent Crush, smaker smågodt og har lite kalorier, 33 per boks. Tar unna smågodtsug for min del. 1
Ytdhd Skrevet onsdag kl. 09:31 #15 Skrevet onsdag kl. 09:31 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Lett. Slutt å ha det i hus. Utrolig enkelt og effektivt. Anonymkode: 21c0c...504 Det er faktisk så enkelt egentlig ja. Unngår man det på butikken, er jobben så godt som gjort
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:33 #16 Skrevet onsdag kl. 09:33 Den enkleste løsningen er å ikke kjøpe det. Begrens tilgjengeligheten. Anonymkode: b283a...72b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:39 #17 Skrevet onsdag kl. 09:39 Jeg tracker kalorier i en periode nå for å gå litt ned i vekt, og de gangene jeg føler for å spise noe "usunt", så tracker jeg også det, og passer på at jeg likevel holder meg innenfor kaloribudsjettet mitt den dagen. Det gjør naturligvis at jeg spiser mindre av den sunne maten den dagen, så hvis jeg skulle spist snop i store mengder og/eller ofte, ville det gått ut over helsa etter hvert. Dette hjelper meg med å unngå overspising. Et annet tips: Hvis du ikke driver med trening, ville jeg begynt med det. Det kan hjelpe deg med å snu perspektivet ditt på mat ved at du begynner å tenke på det mer som fysisk næring, og mindre emosjonelt. Anonymkode: 8e21e...bf9
RaraA Skrevet onsdag kl. 09:46 #18 Skrevet onsdag kl. 09:46 For meg hjelper trening, aktivitet og å holde meg opptatt på å få ned søtsuget. Siden du også driver med litt følelsesbasert spising og særlig ved stress så ville jeg kanskje prøvd å ha et fokus på det. Kan du skrive en dagbok hvor du kan notere ned hva det er som gjør deg stresset og hvorfor du føler behov for å spise søtsaker for å håndtere stresset. Deretter kan du bruke loggboken til å finne et mønster. Deretter må man jo finne noen andre strategier for å erstatte spising av søtsaker for å håndtere stresset. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:54 #19 Skrevet onsdag kl. 11:54 Jeg hadde det likens. For meg fungerer det å telle kalorier. Det er veldig motiverende syns jeg. Jeg blir så stolt og fornøyd når jeg ser at jeg ligger godt an med kaloriunderskuddet, at motivasjonen overstyrer suget. Anonymkode: f528e...5ae
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:57 #20 Skrevet onsdag kl. 11:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde det likens. For meg fungerer det å telle kalorier. Det er veldig motiverende syns jeg. Jeg blir så stolt og fornøyd når jeg ser at jeg ligger godt an med kaloriunderskuddet, at motivasjonen overstyrer suget. Anonymkode: f528e...5ae Glemte en ting: jeg bestemte meg også for å klare 3 uker uten utskeielser, fordi jeg leste et sted at det er 3 uker som skal til for å endre en vane. I starten var jo suget stort, men etter tre uker er det nesten ikke der. Etter 5 uker planla jeg for en skikkelig cheat day, og da opplevde jeg at snopet ikke ga meg særlig glede eller tilfredsstillelse. Så hvis du klarer å stålsette deg for at du i en relativt kort periode skal klare deg uten å spise snacks, så kan det gjøre susen. Anonymkode: f528e...5ae 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå