Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stress, stress og mer stress. 

Rapport 07.30 - 08.00.  Dusj eller stelle tung beboer. 08.00-08.30, frokost 08.30 - 1000. Fra 10.00 mer stell frem til kl 11.30, pause til kl 12.00 mer stell + lage lunsj (servere, rydde, oppvask, dekke bord og ta ut avfall 12.30-1400. forfallende arbeid  fra 14.00.1500 (skittentøy, skyllerom, renttrom eller rydde i avd som å fylle på rom).  og dokumentere superraskt 15.00-15.15 takk for i dag, baby

Anonymkode: 7ff76...2b5

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stress, stress og mer stress. 

Rapport 07.30 - 08.00.  Dusj eller stelle tung beboer. 08.00-08.30, frokost 08.30 - 1000. Fra 10.00 mer stell frem til kl 11.30, pause til kl 12.00 mer stell + lage lunsj (servere, rydde, oppvask, dekke bord og ta ut avfall 12.30-1400. forfallende arbeid  fra 14.00.1500 (skittentøy, skyllerom, renttrom eller rydde i avd som å fylle på rom).  og dokumentere superraskt 15.00-15.15 takk for i dag, baby

Ser at det er litt forskjell på oppgavene på en del av svarene her. Er dette vanlige oppgaver som hjelpepleier? For det er vell forskjell på oppgavene til en hjelpepleier, helsefagarbeider og sykepleier? 

Anonymkode: 52c4d...9d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for et veldig ærlig og informativt innlegg! Helt ærlig så høres det veldig slitsomt og stressende sånn du skriver det. Spesielt det med jobb til alle døgnets tider og mye stress i tillegg at du alltid føler at du er på jobb. Jeg er fleksibel og kan jobbe flere steder ja. Vil teste et nytt yrke og bli mer attraktiv på jobbmarkedet. Har hatt kontorjobb tidligere, men helt ærlig så ble jeg lei det. Har dog ingen bachelor og ikke veldig glad i skole for å si det mildt. Men ja en annen ting er vel grunnlønna man får som sykepleier/fagarbeider. Den er vel ikke så voldsomt imponerende. Tror dog ikke den er så mye lavere enn deg jeg har hatt tidligere. Litt mer stresset over det med forutsigbarhet. Ønsker både det og en fast 100% stilling så jeg har stabil og god inntekt. 

Som jeg skreiv tidligere så vil du slite med å få 100% fast stilling hvis du ikke hae en fot innenfor og lang ansinitet. Jobbene som utlyses går på ansinitet og kompetanse. og ansinitet gjelder nødvendigvis ikke bare på den gitte arbeidsplassen, men i hele kommunen hvis det er kommunal jobb. Hvis du ikke er faglært så vil du kun få en helgestilling, men har hørt at flere kommuner har sluttet å ansette ufaglærte fordi at en periode så var det ansatt mange ufaglærte og de jobbet mye ekstra, og når de hadde gjort det fast i noen år så kunne de kreve fast stilling i den prosenten de hadde jobbet. kommunen sto da igjen med flere ufaglærte med høy stillingsprosent og de ufaglærte trengte ikke å ta utdanning siden de hadde fått sin faste høye stillingsprosent.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Jeg tenker å bli faglært da. Det er vel verdt å bli det mtp lønn osv? 

Da burde du jobbe i yrket ved siden av utdanningen hvis du har mulighet til det, og du vil da bli ansatt i en liten stilling - typisk helge stilling. Så kan du ta ekstravakter i skolens ferier. 

Anonymkode: 0bb15...340

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser at det er litt forskjell på oppgavene på en del av svarene her. Er dette vanlige oppgaver som hjelpepleier? For det er vell forskjell på oppgavene til en hjelpepleier, helsefagarbeider og sykepleier? 

Hjelpepleier og helsefagarbeider har de samme oppgavene. Sykepleiere har mange av de samme oppgavene i tillegg til typisk sykepleier oppgaver. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjelpepleier og helsefagarbeider har de samme oppgavene. Sykepleiere har mange av de samme oppgavene i tillegg til typisk sykepleier oppgaver. 

Korrekt!

SPL har som regel medisiner 2 x (frokost og lunsj), kartlegging av uro, matinntak, helse, MST +++ , innkomstsamtaler, pårørendesamtale, bestille medisiner,regnskap for narkotiske medisiner, hente varer fra sykepleierlager, legevisitt, gi rapport +++ en haug med oppgaver.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Som jeg skreiv tidligere så vil du slite med å få 100% fast stilling hvis du ikke hae en fot innenfor og lang ansinitet. Jobbene som utlyses går på ansinitet og kompetanse. og ansinitet gjelder nødvendigvis ikke bare på den gitte arbeidsplassen, men i hele kommunen hvis det er kommunal jobb. Hvis du ikke er faglært så vil du kun få en helgestilling, men har hørt at flere kommuner har sluttet å ansette ufaglærte fordi at en periode så var det ansatt mange ufaglærte og de jobbet mye ekstra, og når de hadde gjort det fast i noen år så kunne de kreve fast stilling i den prosenten de hadde jobbet. kommunen sto da igjen med flere ufaglærte med høy stillingsprosent og de ufaglærte trengte ikke å ta utdanning siden de hadde fått sin faste høye stillingsprosent.

Da burde du jobbe i yrket ved siden av utdanningen hvis du har mulighet til det, og du vil da bli ansatt i en liten stilling - typisk helge stilling. Så kan du ta ekstravakter i skolens ferier. 

Ok. Å kun få en helgestilling er jo helt uinteressant så må definitivt bli faglært isåfall.  Jeg har mye arbeidserfaring, men hovedsakelig i private bedrifter og ikke noe innen helse. 

Ja det er planen. Men virker som det er snakk om mer enn bare en helgestilling så mulig jeg er litt heldig der isåfall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2026 den 0.27):

Jeg har noen spørsmål for dere som jobber innen helsevesenet og som gjerne jobber/jobbet turnus. Spesielt dere som jobber/har jobbet som helsefagarbeidere evt sykepleiere. Hvordan ser arbeidsoppgavene ut, hvor godt trives dere og hvordan er det å jobbe i turnus? Ikke minst hvordan er jobbmulighetene nå om dagen? 

Antar det er et ganske så kvinnedominert yrke fortsatt og staten jobber med å få få flere menn inn i helseyrket med dvs tiltak. Er det ofte tunge tak eller mer slitsomt psykisk enn fysisk? 

Jobber på sykehus 3 delt turnus

Tar ekg, setter på telemetri, tar innkomster på nye pasienter, tar ned drypp, tar tryggpleie og cfs og andre ting, dokumentering, geristriske tester,målinger og følger de opp,hjelper med personlig hygiene, henter mat/ hjelper de som trenger det, tar klokker, gåtrening/ evt hjelper pasienter med øvelser de har fått av fysio, sårstell, sitter fastvakt,er også er ansvarlig for ernæring så har litt med det osv osv, sikkert mye jeg har glemt. Kjempe lett å få jobb. Er som regel veldig travle dager har en dag inn i mellom der det er litt rolig. Er både tungt fysisk og psykisk, men forsatt en fin jobb, selv om man burde hatt ekstra hender.

Jobbet i kommune før , men sluttet fordi man bare fikk 15 % stillinger, så var avhengig av ekstra. Hadde vært gøy med flere menn på jobb tror det er 3 stk hos oss og det er en ganske stor avdeling.

Anonymkode: 684a8...55d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jobber på sykehus 3 delt turnus

Tar ekg, setter på telemetri, tar innkomster på nye pasienter, tar ned drypp, tar tryggpleie og cfs og andre ting, dokumentering, geristriske tester,målinger og følger de opp,hjelper med personlig hygiene, henter mat/ hjelper de som trenger det, tar klokker, gåtrening/ evt hjelper pasienter med øvelser de har fått av fysio, sårstell, sitter fastvakt,er også er ansvarlig for ernæring så har litt med det osv osv, sikkert mye jeg har glemt. Kjempe lett å få jobb. Er som regel veldig travle dager har en dag inn i mellom der det er litt rolig. Er både tungt fysisk og psykisk, men forsatt en fin jobb, selv om man burde hatt ekstra hender.

Jobbet i kommune før , men sluttet fordi man bare fikk 15 % stillinger, så var avhengig av ekstra. Hadde vært gøy med flere menn på jobb tror det er 3 stk hos oss og det er en ganske stor avdeling.

Anonymkode: 684a8...55d

Såpass ja, høres ut som at det er nok å holde på med for å si det sånn 😅

Ja det er kanskje ikke en kommune man vil jobbe i langsiktig? Og det er godt å høre at det hadde vært gøy med flere menn på jobb 😉 Hvor i landet jobber du da? Jeg er litt spent selv kjenner jeg, men gleder meg også veldig. Håper jeg kommer til å trives. Veldig godt å høre at det er lett å få jobb. I det yrket jeg har jobbet i til nå er det langt ifra lett da konkurransen er utrolig høy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2026 den 0.27):

Jeg har noen spørsmål for dere som jobber innen helsevesenet og som gjerne jobber/jobbet turnus. Spesielt dere som jobber/har jobbet som helsefagarbeidere evt sykepleiere. Hvordan ser arbeidsoppgavene ut, hvor godt trives dere og hvordan er det å jobbe i turnus? Ikke minst hvordan er jobbmulighetene nå om dagen? 

Antar det er et ganske så kvinnedominert yrke fortsatt og staten jobber med å få få flere menn inn i helseyrket med dvs tiltak. Er det ofte tunge tak eller mer slitsomt psykisk enn fysisk? 

Noen kommuner har en utdanning kalt menn i helse. To år skole og praksis og deretter fagprøve. Tipper du finner det med et enkelt søk. 

Anonymkode: b6c12...720

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelpepleier og helsefagarbeider er det samme, og har de samme arbeidsoppgavene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelpepleier og helsefagarbeider er det samme, og har de samme arbeidsoppgavene. 

Det er strengt tatt ikke det samme rent teknisk. De som har tittel hjelpepleier i dag er utdannet «før i tida», man kan ikke lenger utdanne seg til og bli autorisert som hjelpepleier. Hjelpepleierutdanninga og omsorgsarbeiderutdanninga ble slått sammen til helsefagarbeider (og de lærde strides om hvor lurt det var). Så du ts må ta fagbrev som helsefagarbeider hvis det er fagbrev du går for, og ikke bachelor i sykepleie. 

Anonymkode: b0f3f...38f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er strengt tatt ikke det samme rent teknisk. De som har tittel hjelpepleier i dag er utdannet «før i tida», man kan ikke lenger utdanne seg til og bli autorisert som hjelpepleier. Hjelpepleierutdanninga og omsorgsarbeiderutdanninga ble slått sammen til helsefagarbeider (og de lærde strides om hvor lurt det var). Så du ts må ta fagbrev som helsefagarbeider hvis det er fagbrev du går for, og ikke bachelor i sykepleie. 

Anonymkode: b0f3f...38f

Hei og takk for oppklaringen! :) Og ja, det er det jeg tenker å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på legevakt. Tar i mot pasienter etter triageringen av sykepleier. EKG, blodprøver, urinprøver. NEWS, BVC scoringer på løpende bånd. Legger inn venefloner ved behov, assisterer i gips stua, sårstell. Tar vare på pårørende. Og alt mulig rart som dukker opp på en vakt. 

Anonymkode: 7bb4b...bc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus på sykehus, men er heldigvis bioingeniør og ikke sykepleier. Helt topp det 👍

Anonymkode: 8077b...421

AnonymBruker
Skrevet

Helsefagarbeider i kommune her. Det er stor forskjell på institusjonene mtp. hvor travelt det er og hvilke utfordringer som finnes. Som mann er du ofte ekstra velkommen både i arbeidsmiljøet og hos brukere/pasienter, spesielt der folk trenger hjelp og motivasjon til å komme seg ut og bruke kroppen, eller hvor man må håndtere utfordrende atferd. Noen steder kan man bli skjelt ut av både pasienter og pårørende - og så kan man oppleve, etter å ha investert tid og innsats i å bygge relasjoner, at folk står opp, svarer ordentlig, blir med på tur og slutter å kjefte, og at pårørende kommer med kake. Det kan være både tøffere og mer givende enn noen annen jobb.

Jeg synes turnus er helt topp. LItt dag, litt kveld, noen langvakter. Fri to dager midt i uka, eller langhelg så du får en liten helgetur.

Anonymkode: 78df6...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier, og syns jeg gjør mye av det samme som helsefagarbeidere, ikke at det gjør noe. 
Jeg sliter faktisk noen ganger litt med å skille yrkene oppi hodet mitt, håper ikke jeg er alene om å føle det slik ☺️

Anonymkode: bb38a...d86

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 1.01):

Det er vel ofte at man starter med en så lav stillingsprosent, også jobber man seg opp til større %. Vanlig at man også tar ekstravakter i disse periodene.

Han var ikke fersk, hadde hatt fagbrev i rundt 6 år da han fikk tilbud om den stillingen. 😂

Anonymkode: 4e23d...7a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...