Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par som heldigvis har en nydelig gutt på straks 4. Det var en uproblematisk graviditet, og også å bli gravid. Vi har prøvd lenge på nr 2, hvor første endte i kjemisk, nr 2 kom til uke 9 og nr 3 endte i kjemisk. Nå er vi henvist til IVF, noe jeg er veldig takknemlig for. Jeg er sjekket opp og ned, de finner ikke noe galt. Jeg har derimot flere autoimmune sykdommer (hashimotos og cøliaki), og slår ut på enkelte tester i forhold til autoimmunitet. Disse er ikke spesifikke så vanskelig å si hvorfor de slår ut. Jeg har ikke testet positiv på antifosfolipid-syndrom, men høyt opp mot referanseområde.  Jeg fikk beskjed fra sykehuset om å ta cyclogest ved positiv test, men ingenting rundt blodfortynnende. Er det innafor å be om resept på dette, da jeg ser at mange har effekt av det? Vi skal prøve selv før timen til IVF som ikke er før uti 2027. Har bare et lite håp om at det skal hjelpe… noen med erfaringer her? Jeg vet selvfølgelig at det ikke vil virke ved kromosomfeil eller annet som gjør at kroppen frastøter seg fosteret.

Uff,denne veien er tung og lang. Håper det kommer en belønning i andre enden🥹

Anonymkode: e80df...dd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte etter både blodfortynnende og cyclogest og fikk det. Det at du har mistet 3 ganger er en god begrunnelse for dem å teste ut blodfortynnende. Måtte gå privat, for legen kunne for lite om dette. 

Første syklus jeg testet ut dette ble det barn av. Jippi! Forsøkte å få barn nr 2, men brukte måneder og mistet flere ganger. Bestemte meg for å gå til samme private gynekolog og teste blodfortynnende og cyclogest igjen, og da satt den på første enda en gang. Så jeg er ikke i tvil om at det har effekt. 

Jeg fikk beskjed om å starte på cyclogest ved positiv test, men så har jeg lest manges erfaringer og fant ut at jeg ville starte 3 dager etter eggløsning, slik at livmoren får bygget seg best mulig opp til å ta imot egget. Det har hvertfall fungert. 

Dere kommer til å lykkes raskt! Du blir jo veldig lett gravid virker det som? 

Anonymkode: e4562...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Har mistet 7 ganger, seneste var i andre trimester. Min fertilitetsklinikk anbefaler allikevel ikke blodfortynnende med mindre man finner grunnlag for det på prøver. Ser det samme kommer fram i store internasjonale studier, at blodfortynnende ved uforklarlige spontanaborter ser ikke ut til å endre noenting.

Så det er nok svaret du vil få hos det offentlige. Men det betyr ikke at det ikke er verdt å prøve! Jeg skal spørre neste gang, hos privat lege, selv om jeg vet at blodfortynnende har risikoer ved seg også som jeg ikke er så fan av.

Det jeg lurer litt på i ditt tilfelle, er om det kunne vært en ide å spurt om prednisolon? Siden du har en del autoimmune sykdommer.

Har du fine stoffskifte verdier forresten? Når man er under fertilitetsbehandling så er de litt mer nøye på de verdiene, de skal helst være enda bedre enn de generelle referanseverdiene.

Anonymkode: 05d4b...381

AnonymBruker
Skrevet

Hadde IVF privat, på 4. innsett fikk jeg blodfortynnende. Før det hadde jeg en mislykket, en kjemisk og en MA i uke 12. Så med 4. brukte jeg cyclogest til uke 12, klexane til uke 12, og albyl-e til fødsel. 

Anonymkode: 43ace...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 8 aborter. Har et levendefødt barn og er nå gravid igjen med nr 2. De to gangene det har gått bra har jeg gått på blodfortynnende. De 8 gangene jeg har abortert har jeg ikke gått på blodfortynnende. Jeg er utredet og er uforklarlig infertil, men fikk allikevel blodfortynnende tilslutt. Måtte dog bruke privatklinikk for dette, da IVF-klinikken i det offentlige nektet å la meg prøve det

Anonymkode: b363b...fe8

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og går på Levaxin.

Slet med å bli gravid og mistet en gang.

De to gangene jeg har hatt vellykkede graviditeter brukte jeg Cyclogest og Klexane fra 3 dager etter eggløsning og fram til uke 8. Måtte også øke Levaxin dosen mye (bør økes 30% ved positiv test, og sjekkes hver fjerde uke gjennom hele graviditeten. Jeg endte på dobbel dose i 3 trimester).

Det var ingen grunn til at jeg skulle ta blodfortynnende (Klexane) men jeg krevde det. Fikk det gjennom heldigvis og har to nydelige gutter på 1 og 3 år ❤️

Skrevet

Tusen takk for alle tips, nå ble jeg litt letta. Skal spørre privat om muligheter for å lufte tankene rundt medisiner. IVF er jo offentlig, men jeg kjenner flere som har blitt satt på blodfortynnende ved første forsøk. Stoffskiftet mitt er godt regulert, det sjekker jeg ofte og ligger godt innenfor referanseområdet🙏🏻 

Anonymkode: e80df...dd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...