Gå til innhold

Frokost på SFO?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her får de ikke spise frokost på SFO, så det må inntas hjemme. Første måltid på skolen er 10:15. 

Min sønn har liten matlyst rett etter han har stått opp, og vi får ikke i han annet enn en skyr eller drikkeyoghurt. Problemet er at han da blir skikkelig sulten i 9 tiden.

Tips tas gjerne i mot.

Anonymkode: e0877...dcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De "får ikke" spise frokost på SFO, eller SFO tilbyr bare ikke mat?

Jeg er sikker på at dersom sønnen din sier "jeg er sulten, kan jeg få spise en brødskive fra matpakka mi?" så får han lov til det. Vi har hatt barn på flere SFOer og alle har godtatt det.

Anonymkode: 62236...101

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo at sånt må man bare venne seg til eventuelt gå uten,

Mitt barn har alltid spist frokost hjemme 0730. Da har hen aldri vært kjempesulten til lunsj om de ikkke har hatt turdag så da valgte hen vekk mat inntil første måltid på SFO som var rundt 14 i den tiden da hen ikke var sulten til lunsj klokken 1030. 

Ellers så tenker jeg at skyr eller litt yoghurt er en helt ok start på dagen. Men har du barnet ditt på morgen sfo så ser jeg jo ikke noe problem med at barnet har med matpakke og får spist den. 

Anonymkode: 740ab...f0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det forbud på SFO om morgenen om å finne en liten matboks med en brødskive og en yoghurt i? På vår SFO serveres ikke frokost, men alle som vil får hente matboksen og spise litt fra den når de kommer.

Anonymkode: 80cdf...2af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ha med seg noe "lett" mat/frukt/grønt han kan ta i forbindelse med friminutt eller rett før skoledagen starter?

Her kan de spise medbrakt frokost på SFO frem til kl. 08:15. Deretter kan de ta seg noe enkelt i hånden i forbindelse med lillefri kl. 09:30 hvis de er sulten. Spisetiden er 10:45. 

Anonymkode: 39c4f...781

Skrevet

Er han snart i den alderen hvor det er på tide å lære seg via egen erfaring at dersom han ikke spiser skikkelig på morgenen så blir han sulten etter kort tid når han kommer på skolen. Kanskje han skjønner nytten av å spise til tross for at han ikke er sulten? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss får hele skolen lov å ta en matbit rundt 9/9:30, så ingen går sultne. Har dere noe sånt hos dere? 

Anonymkode: 7026e...118

AnonymBruker
Skrevet
Ibot skrev (32 minutter siden):

Er han snart i den alderen hvor det er på tide å lære seg via egen erfaring at dersom han ikke spiser skikkelig på morgenen så blir han sulten etter kort tid når han kommer på skolen. Kanskje han skjønner nytten av å spise til tross for at han ikke er sulten? 

Hjelpes, så du bare presser i deg mat selv om du ikke har lyst på?

Anonymkode: 63d2b...3d2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her kan de spise matboks første friminutt, fordi man lærer bedre med mat i kroppen og mange orker ikke tidlig frokost 

Skrevet (endret)

Vår SFO serverer frokost fra 8.30-9.30 på heldager. Skolen har frokost fra 8.25-8.55.

Endret av Lorieen
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er da vel ikke helt uvanlig det? Jeg har null matlyst på morgenen, men vet jeg blir veldig sulten og uvel før lunsj hvis jeg ikke får i meg noe. Så ja, jeg presser i meg en yoghurt, en banan, smoothie eller lignende for å unngå det. Trenger ikke være et stort måltid liksom.. 

Anonymkode: acaa5...c1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er da vel ikke helt uvanlig det? Jeg har null matlyst på morgenen, men vet jeg blir veldig sulten og uvel før lunsj hvis jeg ikke får i meg noe. Så ja, jeg presser i meg en yoghurt, en banan, smoothie eller lignende for å unngå det. Trenger ikke være et stort måltid liksom.. 

Anonymkode: acaa5...c1f

Jo det er rimelig uvanlig 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det er rimelig uvanlig 

Helt vanlig i min verden. Hele familien her gjør det. Vi har erfart at dagen blir fæl hvis vi ikke spiser frokost (selv om vi altså ikke egentlig vil). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Helt vanlig i min verden. Hele familien her gjør det. Vi har erfart at dagen blir fæl hvis vi ikke spiser frokost (selv om vi altså ikke egentlig vil). 

Så fint for dere, mange gjør ikke det fordi de ikke klarer å presse i seg mat . 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når er han på sfo da? Vi leverer rett over 07, da er det mange som spiser medbragt mat. Hadde vi levert 07.55 hadde han ikke fått spist, for da pakker de sammen og går ut. 

Anonymkode: b2f5c...640

AnonymBruker
Skrevet

Da min eldste begynte på sfo (han er snart 13), så fikk de servert frokost på sfo. Dette ble det slutt på da covid kom og tilbudet kom aldri tilbake igjen. Veldig synd, for jeg tror flere barn spiste mat før skolen begynte da. Kan han ikke få med seg ekstra med mat i matboksen og spise ei brødskive før skolen begynner? Eventuelt ta ei brødskive i første friminutt? 

Anonymkode: d5ecc...0a2

Skrevet

Her får de frokost på skolen, før skolen starter. Hele skolen altså, ikke bare de som går på sfo.

Men de som kommer 7.15 kan finne seg en skive e.l. fra matboksen om de ønsker 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter å tro at det ikke er lov å ha med seg matboks med frokost på SFO. 

Anonymkode: ced15...3c6

AnonymBruker
Skrevet

Dere får begynne å stå opp tidligere, slik at han rekker å bli litt sulten. 

Anonymkode: e02cf...10c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...