AnonymBruker Skrevet 6. september #2 Skrevet 6. september Hva vil du diskutere? Anonymkode: aedae...85a 5
AnonymBruker Skrevet 6. september #3 Skrevet 6. september Ønsker meg en debatt på ansvar for drikking bland mindreårige jeg. Opplever at den eldre garde syns dette er hårreisende mens foreldre syns det er ok at arrangører sier fra seg ansvar. Hva tenker dere her inne? Anonymkode: db27f...c88
AnonymBruker Skrevet 6. september #4 Skrevet 6. september "Trøndelag," tenkte jeg. Anonymkode: 92dab...e0b 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #5 Skrevet 6. september Jeg har meninger om dette, men nøyer meg med å si at det virker som en praksis som endel i rurale strøk kaller «kultur». Til den kulturen hører ofte seksuelle overgrep og grooming av mindreårige. De kaller det «bygdefest», og fordi Kåre og Randi gjorde det da de var unge, synes de det er greit også i 2026. Anonymkode: 6d6d7...f32 4
Sandie Skrevet 6. september #6 Skrevet 6. september Er vel ikke helt uvanlig i Trøndelag kanskje ?😅 Trivelig folkeferd, men har aldri sett så mye fulle folk som de årene jeg bodde i Namsos. 3
Olaug Olsen Skrevet 7. september #7 Skrevet 7. september Det oppfordres til at foreldre skal holde seg edru for å passe på. Hva er i veien med dette? 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #8 Skrevet 7. september Hvor gamle er de? Ungdom er et meget diffust begrep. Anonymkode: 71fc8...750 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #9 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ønsker meg en debatt på ansvar for drikking bland mindreårige jeg. Opplever at den eldre garde syns dette er hårreisende mens foreldre syns det er ok at arrangører sier fra seg ansvar. Hva tenker dere her inne? Anonymkode: db27f...c88 Det er alltid foreldres ansvar at ungdom oppfører seg, tenker jeg! Syns dette høres helt greit ut. Anonymkode: b995f...a4d 2 1
Mezzosoprena Skrevet 7. september #10 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ønsker meg en debatt på ansvar for drikking bland mindreårige jeg. Opplever at den eldre garde syns dette er hårreisende mens foreldre syns det er ok at arrangører sier fra seg ansvar. Hva tenker dere her inne? Anonymkode: db27f...c88 Arrangør sier fra seg ansvar?! Ja, selvfølgelig er det foreldrene som skal ta en vurdering på om ungdommen skal dra dit eller ikke, de vet at det drikkes der. Arrangøren skal da altså ha telefonnummer til foresatte under 18 år, og ber disse foreldrene om å holde seg edru i tilfelle ungdommen må sendes hjem. Hva i all verden kan være galt med dette? 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #11 Skrevet 7. september Arrangøren skal da ikke være barnevakt. Antar at dette er et arrangement uten skjenkebevilling. Anonymkode: 16cc4...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #12 Skrevet 7. september Jeg syns det er rart at bygdeungdomslag skal ha arrangement for at 15-åringene skal få drikke fordi "sånn har det alltid vært". Trodde vi hadde kommet lengre enn det holdningsmessig. Men ser at jeg er i mindretall gitt Ts Anonymkode: db27f...c88 2
plipplopp Skrevet 7. september #13 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det er rart at bygdeungdomslag skal ha arrangement for at 15-åringene skal få drikke fordi "sånn har det alltid vært". Trodde vi hadde kommet lengre enn det holdningsmessig. Men ser at jeg er i mindretall gitt Ts Anonymkode: db27f...c88 Vi er jo kommet lenger enn det. Det er kokain som gjelder blant ungdommen nå. Bor du bak en stein? Dette som beskrives her er jo relativt uskyldig 5
AnonymBruker Skrevet 7. september #14 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det er rart at bygdeungdomslag skal ha arrangement for at 15-åringene skal få drikke fordi "sånn har det alltid vært". Trodde vi hadde kommet lengre enn det holdningsmessig. Men ser at jeg er i mindretall gitt Ts Anonymkode: db27f...c88 Arrangementet er da ikke "for at" 15 åringer skal få drikke. Arrangementet er da vel myntet på myndige folk som vil hygge seg med bål og noe godt i glasset. Men erfaringsmessig dukker det opp 15 åringer i tillegg, og arrangøren kan ikke gjøre noe for å forby dem å komme. Anonymkode: 16cc4...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 7. september #15 Skrevet 7. september Jeg synes det er veldig rart at en ungdomslag arrangerer fest med alkohol. Bygdelag ja, men bygdeUNGDOMSlag høres veldig rart ut skal legge opp til drikking Mulig dette ungdomslaget bare har ungdom i navnet men faktisk består av unge voksne? Når jeg hører ungdom tenker jeg hovedsakelig på dem mellom 13 og 20, kanskje til og med 13-18 Anonymkode: d3e5a...beb
AnonymBruker Skrevet 7. september #16 Skrevet 7. september Grei advarsel. Barn drikker fra de er i slutten av ungdomsskolen, og det er foreldrenes ansvar. Anonymkode: fc961...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #17 Skrevet 7. september Til info, klippet fra hjemmesiden til NBU Vi har omtrent 7600 medlemmer i rundt 100 aktive lokallag. Vi har 11 fylkeslag. Medlemmene er i hovedsak mellom 16 og 30 år, men vi har ingen nedre eller øvre aldersgrense. Anonymkode: 65d06...247
AnonymBruker Skrevet 7. september #18 Skrevet 7. september Kjenner at språket i innlegget provoserer mer enn innholdet. Mindreårige har alltid drukket alkohol, men ungdom drikker tross alt mindre i dag enn noen gang før. Sender du ungdommen avgårde på et arrangement kalt "Bål og skål", så vet du vel nøyaktig hva de begir seg ut på. Anonymkode: 16f6e...ddf 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #19 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg synes det er veldig rart at en ungdomslag arrangerer fest med alkohol. Bygdelag ja, men bygdeUNGDOMSlag høres veldig rart ut skal legge opp til drikking Mulig dette ungdomslaget bare har ungdom i navnet men faktisk består av unge voksne? Når jeg hører ungdom tenker jeg hovedsakelig på dem mellom 13 og 20, kanskje til og med 13-18 Anonymkode: d3e5a...beb Bygdeungdomslaget har og leier hver sommer som er landstreff og der serveres det alkohol, står og der at de må være 18. Laget er i hvertfall der vi bor er ungdomsgruppa delt i 2 de fra 13 til 18, og de fra 18 til 26 år. Så ser egentlig ikke problemet de informerer at det der blir drikking og at foreldre da sekv må avgjøre im avkommet ska dra ditt eller ikke, og at de oppfordrer foreldrene til å være edru hvis ungdommen drar ditt. Ser der vi bor har vi rakefisk lag på samfunnshuset er aldersgrense 15 år med foresatte, er ikke forrsatt med så får de ikke komme inn for å delta og alle vet der blir det servert alkohol til maten og fest etterpå. Og ungdommen er med hele natta og er med på dansen og det hele og er da foreldrenes egen oppgave å se til at sine ungdom ikke drikker Anonymkode: aef3c...f04
tr0ndern Skrevet 8. september #20 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2026 den 18.55): Ønsker meg en debatt på ansvar for drikking bland mindreårige jeg. Opplever at den eldre garde syns dette er hårreisende mens foreldre syns det er ok at arrangører sier fra seg ansvar. Hva tenker dere her inne? Anonymkode: db27f...c88 "Nå er du konfirmert, nå kan du dra på fest". Sånn var det vel for de fleste av oss, selv om kanskje ikke alle kyrne husker at de var kalver.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå