AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:44 #1 Skrevet torsdag kl. 19:44 Når sovner barna deres? Mine barn føler jeg aldri har sovet. De sovner rundt 23 og er våkne fra 07(helg og ukedag, akkurat det samme). De er 9 og 10. Virker ikke trøtte noen gang, litt på morningen kan skje. Men ikke utover dagen, ettermiddag og kveld.. Jeg selv trenger å legge meg rundt 22 da jeg starter på jobb 06.30. Aldri hatt barn som har sovet mye og de har heller aldri sovnet fort og enkelt. Anonymkode: 475d7...8ea
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:44 #2 Skrevet torsdag kl. 19:44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når sovner barna deres? Mine barn føler jeg aldri har sovet. De sovner rundt 23 og er våkne fra 07(helg og ukedag, akkurat det samme). De er 9 og 10. Virker ikke trøtte noen gang, litt på morningen kan skje. Men ikke utover dagen, ettermiddag og kveld.. Jeg selv trenger å legge meg rundt 22 da jeg starter på jobb 06.30. Aldri hatt barn som har sovet mye og de har heller aldri sovnet fort og enkelt. Anonymkode: 475d7...8ea Ene barnet våkner forresten ofte fra 06 også.. Anonymkode: 475d7...8ea
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:47 #3 Skrevet torsdag kl. 19:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når sovner barna deres? Mine barn føler jeg aldri har sovet. De sovner rundt 23 og er våkne fra 07(helg og ukedag, akkurat det samme). De er 9 og 10. Virker ikke trøtte noen gang, litt på morningen kan skje. Men ikke utover dagen, ettermiddag og kveld.. Jeg selv trenger å legge meg rundt 22 da jeg starter på jobb 06.30. Aldri hatt barn som har sovet mye og de har heller aldri sovnet fort og enkelt. Anonymkode: 475d7...8ea Overtrøtte? Når legger de seg? Mine barn legger seg 18 og 18.30, men de er under 6 år. Anonymkode: fbf7b...d96
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:52 #4 Skrevet torsdag kl. 19:52 10-åringen sovner rundt 21.30. Noen ganger litt senere. Blir da vekt kl 7. Sovner ofte senere i helger og i ferier, men sover da til hun blir vekt i 8-9-tiden (må vekke for at hun skal sovne igjen på kveld). Anonymkode: 5f5b5...4f0 1
atropos Skrevet torsdag kl. 19:57 #5 Skrevet torsdag kl. 19:57 8 åringen sovner før 2130 på en god dag. 10åringen sovner før ti på en god dag. 13 åringen kjører sitt eget løp, men han må være i seng kl 2130 på skoledager. Alle må vekkes ca kl 0700 i hverdagen, mens de to minste spretter opp kl 0600 i helgene. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:03 #6 Skrevet torsdag kl. 20:03 9 åringen får lov å legge seg 20.30 nå. Før sommerferien var det 20. Går litt opp og ned hvor fort han sovner, men det er sjelden han sover når jeg drar på jobb om morgenen. Alltid vært en morgenfugl. 13 åringen har skjermtid til 22, så sovner etter det en gang. Jeg legger meg 21.30/22, så vet ikke når han sovner. Han kommer seg opp hver dag uten problemer. Aldri sur om morgenen. Anonymkode: 5384c...01b
Sofakona Skrevet torsdag kl. 20:07 #7 Skrevet torsdag kl. 20:07 14 år legger seg 2300 Våkner 0700 til.skolen..ellee kan han sove til 11-14 8 år...sovner 20-21 våkner 0600... Uansett
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:00 #8 Skrevet torsdag kl. 22:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når sovner barna deres? Mine barn føler jeg aldri har sovet. De sovner rundt 23 og er våkne fra 07(helg og ukedag, akkurat det samme). De er 9 og 10. Virker ikke trøtte noen gang, litt på morningen kan skje. Men ikke utover dagen, ettermiddag og kveld.. Jeg selv trenger å legge meg rundt 22 da jeg starter på jobb 06.30. Aldri hatt barn som har sovet mye og de har heller aldri sovnet fort og enkelt. Anonymkode: 475d7...8ea 10 år. Sover innen 22. Våken mellom 6-9 (avhengig av helg eller skole) Anonymkode: 70521...a5b
AnonymBruker Skrevet i går, 05:23 #9 Skrevet i går, 05:23 2,5 år, legger seg ca kl 19, er sovnet på 5-10 min Anonymkode: a4d9b...932
AnonymBruker Skrevet i går, 05:30 #10 Skrevet i går, 05:30 De sovner ofte etter meg. En legger seg tidvis etter at jeg står opp, det er når han jobber natt. Barna mine er mellom 20 òg 26. Anonymkode: def0d...8f9
skeiv-ostepop Skrevet i går, 05:47 #11 Skrevet i går, 05:47 Minste i seng rundt 18-18:30. 9 og 10 åringen 19:30-2:00. Da er de trøtte. De fleste er oppe fra ca 6:30. 1
solsolsol Skrevet i går, 06:42 #12 Skrevet i går, 06:42 Barn (og andre mennesker 😅) har utrolig forskjellig søvnbehov. Eldstejenta vår sov ca ingenting da hun var baby, noen små dupper her og der, men det folk snakket om at de vasket huset og alt mens babyen sov skjønte jeg aldri noe av. Hun har aldri sovnet før meg på kvelden, og er aktiv og full av liv hele dagen. Ble uplanlagt gravid med nummer to, så hadde nyfødt og halvannetåring samtidig. Gruet meg helt sykt, men han bare sov og sov, faste lange dupper på dagtid, og natta gjennom fra han var syv måneder, typ la ham i senga 18.30, også sov han til halv syv neste dag 😆 De er begge voksne nå, og er helt vanlige folk, men den eldste sover fortsatt lite. De siste ungene er mer normale, har sovnet mellom 20-22 i barneårene.
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden 11 åringen er i seng 20.30-21.00. Sovner innen en times tid, sier han, men jeg har ikke peiling og kontrollsjekker ikke. Han gjør rolige aktiviteter for sengekanten. Han våkner mellom kl 6-8, noen ganger nærmere 9. Han sover veldig lett fra kl 6 virker det som, og hvis han først våkner, så er han våken. Vekker ham 7, og ofte sier han at han har ligget i våken siden 6 og bare slappet av. Jeg vet ikke om det er sant eller om det er noe han bare føler at han har gjort, for det virker som om jeg vekker ham de fleste dagene. Han her sov ingenting som baby og småbarn 🙃 13 åringen er en annen sak. Vi sier at hun MÅ være i seng til 22, men hun oppholder seg på rommet hele dagen uansett. Hvem vet hva hun finner på, sent som tidlig. Hun spiser kveldsmat rundt kl 20, sammen med 11 åringen. Så tusler hun opp igjen, og har stort sett stelt seg innen kl 22. Men det hender vi hører henne rundt midnatt, noen ganger senere. Hun går på do. Så kan hende hun våkner, eller så har hun ligget våken. Hun vil ikke si noe, trekker bare på skuldrene. Hun vekkes 7 på skoledager. I helger og ferier står hun opp 9-11, men sier hun våkner rundt kl 8-9, men liker å være på rommet sitt ei stund før hun kommer opp. Mer "vanlig" søvnbehov fra fødsel av, enn lillebror som aldri sov. Eldste er skikkelig seig på morgenen. Trøtt, sur og utfordrende. Den oppførselen kom samtidig med kvisene. Yngste spretter opp med et smil. Ingen av dem er trøtte i løpet av dagen og virker ikke mer trøtte på kvelden enn jeg tenker de bør være, mao; jeg merker ikke at de er trøtte, men de er rolige og avbalanserte, og ingen av dem er vanskelige å få i seng/på rommet på kvelden. Eldste passer tida selv, hun er ekstremt selvdreven, også på den måten at vi ikke engang vet hvorvidt hun sovner kl 22 eller ved midnatt... Vi banker på og gir beskjed om at hun må stelle seg, legge seg, dusje osv., men hun har full styring på annet enn kveldsmat, da må vi hente henne opp. Før fulgte jeg slavisk rådene om leggetid, men det funker bedre og er mer harmonisk når vi er litt løsere rundt tidene, og faktisk heller følger med på hva hvert enkelt barn trenger av søvn, ved å se på dagsformen. 13 åringen har vi hatt lite styring på i et år eller snart to, da hun er så selvdreven at bare været vet hva hennes faktiske søvnbehov er. Mener hun la seg 21.30 da hun var 11, den ganga vi fremdeles hadde noe å si 😅 Men de er som sagt ikke trøtte utover dagen. Jeg legger meg iblant samtidig med yngste, og lar eldste klare seg selv. Hun får beskjed om å stelle seg, dusje osv og i seng til 22, og så legger jeg meg med god samvittighet uten å vite hva hun faktisk gjør. Hun er enn så lenge pliktoppfyllende på alt annet, så velger å stole på henne. Alt av skjerm ligger i stua, så hun driver ikke med sånt i hvert fall. Anonymkode: 4da2e...81c
tussi84 Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden 2 åringen sovner rundt kl 20, og 6 åringen rundt kl 20.30 med melatonin. Han har fått godkjent bruk av det siden han har barne autisme. Uten medisin så sovnet han ikke før 22.. Forøvrig så sovnet jeg ikke før kl 22 selv som 7 - 10 åring. Jeg lå bare og vridde meg i senga i flere timer, om jeg ble lagt før. Fra 12 års alder var jeg ikke trøtt nok før kl 23. Jeg er mest våken på kveldtid, og sånn er det fortsatt.
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden tussi84 skrev (7 minutter siden): 2 åringen sovner rundt kl 20, og 6 åringen rundt kl 20.30 med melatonin. Han har fått godkjent bruk av det siden han har barne autisme. Uten medisin så sovnet han ikke før 22.. Forøvrig så sovnet jeg ikke før kl 22 selv som 7 - 10 åring. Jeg lå bare og vridde meg i senga i flere timer, om jeg ble lagt før. Fra 12 års alder var jeg ikke trøtt nok før kl 23. Jeg er mest våken på kveldtid, og sånn er det fortsatt. Ts Vi har også fått tilskrevet melatonin på ene barnet (ikke adhd) og brukt det innimellom, men lenge siden nå. Men virker som det er ganske vanlig i denne alderen med lite søvn (selv om det alltid har vært lite søvn hos oss). Anonymkode: 475d7...8ea
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Skrevet 19 timer siden 10 år. Sover ca 21.30. Noen ganger tidligere, noen ganger litt senere. I helger er hun ofte våken like lenge som oss, dvs rundt 22.30- maks 23. Står opp 7 på ukedager, i helger varierer det. Alltid uthvilt og blid. Anonymkode: 33ca6...1b6
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Skrevet 19 timer siden 10-åringen sover fra ca. 21-06.30. For et halvt år siden måtte lyset slukkes 20.30, men det har vi måttet justere siden hun trenger mindre søvn nå. Anonymkode: 0ad78...466
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden 9 år. Har bytta leggetid fra 20 til 20.30 nå etter ferien. Men lurer på om det blir for lite. Sover til 07. Anonymkode: 5887f...b0c
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden 6 åringen sover 2000-630, ukedager og helger Anonymkode: 9e058...080
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Skrevet 18 timer siden Jeg har en andreklassing og en tredjeklassing, de legger seg stort sett mellom 21:00-22:00 og står opp 07:00. (Og da står de stort sett opp 07:00 om det er helg og resten av huset sover, også.) Anonymkode: 81ea8...e00
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå